خوابگاه دانشجویی در روسیه برای دانشجویان بین المللی در دسترس است. بیشتر دانشجویان بین‌المللی در این کشور در خوابگاه‌ها زندگی می‌کنند، مگر اینکه مؤسسه انتخابی آن‌ها خوابگاه ارائه ندهد یا خودشان تصمیم بگیرند خارج از دانشگاه خانه اجاره کنند. علاوه بر این، خوابگاه‌ها نه تنها از نظر اجاره مقرون‌به‌صرفه هستند، بلکه به دانشگاه‌ها نیز نزدیک‌اند یا چند دقیقه پیاده‌روی تا آن‌ها فاصله دارند. 

زندگی در یک کشور دور برای تحصیل با چالش‌ها و دشواری‌هایی همراه است، از جمله تلاش برای رعایت الزامات حضور و ارائه عملکرد تحصیلی رضایت‌بخش. در این تغییر پرهرج‌ومرج، قطعاً به خوابگاه و اقامتگاه راحتی نیاز دارید تا آن را خانه خود بنامید. از این رو، اطلاعات لازم راجع به خوابگاه‌ها و اقامتگاه‌های این کشور را برای شما تهیه کرده ایم. اگر تا پایان این مطلب همچنان سوالی برای شما باقی ماند، می‌توانید از طریق رزرو مشاوره مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، با تیم ما در ارتباط باشید تا تجربه تحصیل در روسیه خود را ارزشمندتر کنید. 

خوابگاه دانشجویی در روسیه

خوابگاه دانشجویی در روسیه در انواع مختلفی ارائه می‌شود که این بسته به مؤسسه متقاضی تحصیل در روسیه دارد. سه نوع اصلی خوابگاه، شامل نوع راهرویی، نوع بلوکی و نوع آپارتمانی است که معمولاً همگی در یک مؤسسه موجود هستند. اکثر متقاضیان مهاجرت تحصیلی خوابگاه‌ها را به دلیل نزدیکی به دانشگاه، اجاره مقرون‌به‌صرفه و امکانات ترجیح می‌دهند. 

زندگی در خوابگاه نه‌تنها باعث می‌شود در پول و زمانتان صرفه‌جویی کنید، بلکه دانش شما را درباره فرهنگ‌های دیگر از طریق هم‌اتاقی‌هایتان افزایش می‌دهد. از نظر امنیت، خوابگاه‌ها امن هستند زیرا دارای اسکنرهای الکترونیکی در ورودی‌ها، نگهبان و دوربین‌های امنیتی ۲۴ساعته هستند. 

همچنین، در برخی موارد، می‌توانید (اگر هنوز جا باشد) خودتان خوابگاه را انتخاب کنید، اما در موارد دیگر (مثلاً به دلیل رشته تحصیلی شما) خوابگاه به‌طور خودکار به شما اختصاص داده می‌شود. در بخش زیر انواع خوابگاه‌های روسیه را بررسی می‌کنیم: 

خوابگاه‌های نوع راهرویی شامل دانشجویانی است که در یک طبقه زندگی می‌کنند. همچنین، در همان طبقه امکانات مختلفی مانند حمام، دستشویی و آشپزخانه به اشتراک گذاشته می‌شود. 

خوابگاه‌های نوع بلوکی به بلوک‌هایی تقسیم می‌شوند که هر بلوک شامل دو تا چهار اتاق برای ساکنان است. علاوه بر این، هر بلوک دارای حمام، آشپزخانه و سایر امکانات مانند فضای مطالعه، ناهارخوری و غیره است. 

خوابگاه‌های نوع آپارتمانی معمولاً دارای حمام و آشپزخانه مخصوص به خود هستند. 

در برخی از دانشگاه‌ها، علاوه بر سه نوع ذکر شده، برخی خوابگاه‌ها به سبک هتل‌ها به دانشجویان ارائه می‌شوند. در برخی موارد، این خوابگاه‌ها به دانشجویانی که برای مدت کوتاهی در این مقصد اقامت دارند یا برای شرکت در سمینارها یا نشست‌ها حضور دارند، ارائه می‌شود. همچنین با مطالعه مطلب بهترین شهر روسیه برای تحصیل و زندگی می‌توانید به درک درستی از شرایط موجود در این کشور برسید.

خوابگاه دانشجویی در روسیه

اما از کجا می‌توانید اقامتگاه مورد نظر خود را خارج از پردیس دانشگاه بیابید؟ 

در سال ۲۰۲۲، سایت های Booking.com و Airbnb فعالیت خود را در این مقصد و بلاروس متوقف کردند و تا به امروز این وضعیت همچنان ادامه دارد. سایر خدمات رزرو مانند Agoda، Momondo، Hotels.com و HotelsCombined نیز در این کشور در دسترس نیستند. با این حال، این به این معنا نیست که امکان رزرو آنلاین اقامتگاه وجود ندارد. در واقع، گزینه‌های متعددی به راحتی در دسترس هستند ولی برای مختصر نگه‌داشتن موضوع فقط محبوب‌ترین‌ها را اینجا فهرست می‌کنیم. 

Sutochno (به معنای «روزانه» به روسی) یک پلتفرم رزرو آپارتمان است که پس از حذف Airbnb رشد چشمگیری در این مقصد داشته است. با بیش از ۲۰۰.۰۰۰ گزینه اقامتی موجود، از جمله خانه‌ها، آپارتمان‌ها، مهمان خانه ها، هتل‌ها، هاستل‌ها و حتی تورهای راهنمایی‌شده، Sutochno گزینه‌های متنوعی ارائه می‌دهد. در سال ۲۰۲۴ و تحت شرایط و ضوابط آن، Sutochno تا ۳۰٪ بازپرداخت نقدی در رزروهای منتخب ارائه می‌دهد و برخلاف Airbnb کمیسیون دریافت نمی‌کند. 

Zenhotels یک پلتفرم محبوب دیگر است که می‌توان از آن برای رزرو اقامتگاه موردنظر استفاده کرد. مزیت اصلی آن این است که به شما امکان می‌دهد با کارت‌های اعتباری و دبیت غربی (مانند ویزا یا مسترکارت) یا PayPal پرداخت کنید. 

Avito یک بازار آنلاین بزرگ روسی است که تقریباً هر چیزی که نیاز دارید را پوشش می‌دهد، از جمله اجاره آپارتمان کوتاه‌مدت. این سایت بیشتر برای کاربران روسی‌زبان طراحی شده است، بنابراین متاسفانه سایر زبان‌ها در حال حاضر پشتیبانی نمی‌شوند. با این حال، با توجه به اینکه ترجمه‌های خودکار و هوش مصنوعی به‌طور گسترده در اکثر مرورگرهای رایج تعبیه شده‌اند، سرچ کردن در Avito، حتی اگر زبان روسی را متوجه نشوید، دیگر به سختی قبل نیست. 

هزینه خوابگاه در روسیه

هزینه خوابگاه در روسیه بستگی به عوامل مختلفی دارد؛ موقعیت دانشگاه (مرکز شهر، خارج از مرکز شهر، شهری یا روستایی)، نوع خوابگاه، تعداد دانشجویانی که می‌توانند در یک اتاق اقامت داشته باشند، امکانات، سطح راحتی و غیره. هزینه خوابگاه دانشجویی در این مقصد می‌تواند از ۵۰۰ تا ۳۵.۰۰۰ روبل در ماه باشد. در بین شهرهای روسیه، مسکو و سنت پترزبورگ به‌عنوان گران‌ترین شهرها برای زندگی شناخته می‌شوند. اما برویم کمی جزئی‌تر این هزینه‌ها را بررسی و مقایسه کنیم که هر نوع با توجه به هزینه دریافتی چه امکاناتی به متقاضیان تحصیل در روسیه می‌دهد. 

خوابگاه

هزینه اتاق‌های اشتراکی خوابگاه حدود ۱.۰۰۰ تا ۵.۰۰۰ روبل در ماه است که شامل قبوض خدماتی می‌شود. 

امکانات: 

  • اتاق مبله با صندلی، میز، تخت، تشک
  • اینترنت رایگان
  • آشپزخانه و اتاق لباسشویی مشترک (مجهز به اجاق الکترونیکی، مایکروویو، یخچال) 
  • سالن‌های ورزشی و سالن مطالعه

آپارتمان یک خوابه

اجاره یک آپارتمان یک خوابه حدود ۲۰ تا ۱۰۰ هزار روبل در ماه خواهد بود.

امکانات: 

  • آپارتمان مبله
  • اتاق لباسشویی و آشپزخانه (مجهز به لوازم ضروری) 
  • قبوض خدماتی شامل اجاره نمی‌شود

آپارتمان اشتراکی

اجاره آپارتمان مشترک به‌طور کلی به محل و امکانات وابسته است و به‌طور متوسط، ۱۵ تا ۳۵ هزار روبل در ماه هزینه دارد.

امکانات: 

  • اتاق‌خواب‌های مبله
  • آشپزخانه و اتاق لباسشویی (مجهز به لوازم ضروری) 
  • قبوض خدماتی شامل اجاره نمی‌شود. 

اگر بودجه محدودی دارید، به این معنا نیست که نمی‌توانید اقامتگاه‌های مشترک ارزان و با کیفیت خوب در این مقصد پیدا کنید. ایده اصلی هاستل این است که تقریباً همه چیز را به جز محل خواب و فضای نگهداری وسایل خود با دیگران به اشتراک می‌گذارید. داشتن خوابگاه‌های مختص خانم‌ها یا آقایان بسیار رایج است و بسیاری از هاستل‌های روسیه این گزینه را ارائه می‌دهند. 

در دهه گذشته، روسیه نه تنها در زمینه انواع هاستل بلکه در هتل‌های کپسولی نیز رشد قابل‌توجهی داشته است. هتل‌های کپسولی که از ژاپن سرچشمه گرفته‌اند، حریم شخصی بیشتری را نسبت به هاستل‌های سنتی فراهم می‌کنند، اما همچنان گزینه‌های بسیار مقرون‌به‌صرفه‌ای هستند. می‌توانید هتل‌های کپسولی را در فرودگاه‌های روسیه و همچنین در سراسر کشور پیدا کنید. 

هزینه خوابگاه در روسیه

نحوه پرداخت هزینه خوابگاه‌های دانشجویی و اقامتگاه‌ها در روسیه

اگر بخواهیم حقیقت را بگوییم گاها پرداخت‌ها در این کشور چندان ساده نیستند و عمدتاً به موقعیت مکانی شما در جهان و همچنین ابزارهای پرداختی که در اختیار دارید بستگی دارد. با این حال، وقتی بدانید چگونه انجام می‌شود، فرآیند آسانی است. در اینجا نکات اصلی آمده است: 

در حال حاضر، کارت‌های اعتباری و دبیت (ویزا یا مسترکارت) که توسط یک بانک خارجی صادر شده‌اند، در داخل روسیه کار نمی‌کنند. کارت‌های UnionPay صادر شده توسط بانک‌های خارجی قابل استفاده هستند، اما همه دستگاه‌های خودپرداز و ترمینال‌ها در این کشور آن را نمی‌پذیرند. اگر کارت اعتباری یا دبیت توسط یک بانک روسی صادر شده باشد، حتی اگر ویزا یا مستر کارت باشد، می‌توانید هزینه اقامت یا تقریباً هر چیزی را در این کشور پرداخت کنید. کارت روسی شما می‌تواند حتی یک کارت مجازی باشد. 

کارت توریستی خارجی روسیه نیز یک کارت پرداخت ایمن جدید است که اخیراً توسط گردشگری روسیه معرفی شده است تا پرداخت‌ها برای بازدیدکنندگان خارجی در این کشور آسان شود. این کارت توریستی را می‌توان قبل از سفر به روسیه به‌صورت آنلاین خرید و شارژ کرد. دارندگان کارت می‌توانند از حساب بانکی شخصی خود در خانه پول به حساب بانکی کارت منتقل کنند. سپس کارت توریستی می‌تواند مانند یک کارت پرداخت معمولی برای پرداخت هزینه کالاها و خدمات، هم به‌صورت آنلاین و هم به‌صورت حضوری (مثلاً در سوپرمارکت‌ها) در این کشور استفاده شود. 

با این حال، پول نقد همچنان پادشاه است. ارزهای اصلی جهان مانند دلار آمریکا، یورو و یوان چین به راحتی در روسیه به روبل روسیه تبدیل می‌شوند. تمام پرداخت‌ها در روسیه، چه نقدی و چه دیجیتال، به روبل روسیه (₽) انجام شده که این شامل پرداخت هزینه خوابگاه نیز می‌شود. بیشتر کشورها، از جمله روسیه، به مسافران اجازه می‌دهند هنگام عبور از مرز تا معادل ۱۰ هزار دلار آمریکا به‌صورت نقدی همراه داشته باشند. 

وضعیت یورو به‌طور کامل مشخص نیست. برای گمرک روسیه، وارد کردن یورو نقدی به کشور کاملاً مجاز است، به شرطی که مبلغ آن از حداکثر قانونی معادل ۱۰ هزار دلار آمریکا بیشتر نباشد. با این حال، برخی از مسافران مشکلاتی را در طرف اتحادیه اروپا هنگام عبور از مرز زمینی گزارش کرده‌اند.

قوانین خوابگاه های روسیه

قوانین خوابگاه‌ های روسیه مواردی هستند که حتما باید رعایت کنید تا در طول تحصیل در روسیه، دچار مشکلی نشوید. از آنجایی که شما یک متقاضی مهاجرت تحصیلی هستید، توصیه می‌شود حتی قوانین را جدی‌تر نیز بگیرید. زمانی که در خوابگاه زندگی می‌کنید، به‌طور خودکار با سایر دانشجویان تعامل خواهید داشت. در برخی موارد، خود دانشگاه‌ها تصمیم می‌گیرند که چه کسی را در هر اتاق قرار دهند. به‌عنوان مثال، متقاضیان مهاجرت تحصیلی که نیاز به بهبود زبان روسی خود دارند، در اتاقی با سایر دانشجویان روسی قرار می‌گیرند. 

قوانین خوابگاه های روسیه

در برخی موارد، دانشجویان از کشورهای مختلف در یک اتاق قرار داده می‌شوند تا ارتباط و یادگیری بین فرهنگی را تشویق کنند. همچنین، از آنجا که خوابگاه‌های روسیه دارای آشپزخانه هستند، دانشجویان می‌توانند غذای کشور خود را بپزند و آن را به دیگر دانشجویان معرفی کنند. خوابگاه‌ها توسط دانشگاه اداره می‌شوند و برای مدیریت تعداد زیادی از دانشجویان که از کشورهای مختلف و فرهنگ‌های گوناگون آمده‌اند، دانشگاه‌ها قوانین کلی‌ای را تعیین کرده‌اند که هر دانشجو باید از آن پیروی کند که این قوانین عبارتند از: 

  • اتاق خوابگاه توسط دو یا سه دانشجو به‌صورت مشترک استفاده می‌شود و آن‌ها باید اتاق خود را تمیز نگه دارند. 
  • نباید هیچ آسیبی به مبلمان وارد شود. 
  • نباید سر و صدای زیادی ایجاد شود زیرا این امر باعث مزاحمت دیگران می‌شود. 
  • در صورت خروج از شهر، باید غیبت خود از خوابگاه را به سرپرست طبقه اطلاع دهید. 
  • سیگار کشیدن و نوشیدن الکل ممنوع است و برای آن سیاست سفت و سختی وجود دارد. در صورت مشاهده هر یک از این موارد، فوراً اخراج خواهید شد. 

اگر هاستل‌ها را انتخاب کنید، دانشجویان مجاز به نوشیدن الکل یا سیگار کشیدن نیستند و نباید سر و صدایی ایجاد کنند که دیگران را آزار دهد. ساعات ورود به هاستل به اندازه خوابگاه‌ها محدود نیست، اما دانشجویان باید به برنامه زمانی داده شده توسط مسئولین هاستل پایبند باشند. 

همچنین، در آپارتمان‌های خصوصی، از شما خواسته می‌شود که قبل از دریافت کلید آپارتمان، اجاره سه ماه را به‌ عنوان وثیقه پرداخت کنید. مبلمان و تجهیزات ارائه‌ شده توسط صاحب‌خانه نباید آسیب ببیند و اجاره باید در تاریخ مقرر پرداخت و مستاجر باید به شرایط نوشته‌شده در قرارداد اجاره پایبند باشد. 

خوابگاه‌های روسیه به طور کلی بسیار امن هستند و از آنجا که تحت مدیریت دانشگاه هستند، بیشتر خوابگاه‌ها در محدوده خود دوربین‌های مداربسته نصب کرده‌اند. همچنین گشت‌ها و نگهبانان به‌صورت ۲۴ ساعته از مکان محافظت می‌کنند. برای ورود به خوابگاه‌ها نیز قوانین و روش‌های مختلفی تعبیه شده است. برخی از خوابگاه‌ها از کارت‌های عبور برای ورود استفاده می‌کنند، در حالی که برخی دیگر دارای اسکنرهای اثر انگشت در ورودی هستند. هر ساختمان همچنین دارای سیستم هشدار ایمنی در برابر آتش است. 

کلام آخر

در این مطلب سعی شد مروری بر گزینه‌های اقامتی برای دانشجویان بین‌المللی و متقاضیان مهاجرت تحصیلی به روسیه، شامل هزینه‌ها و قوانین، ارائه شود. در نهایت، انتخاب محل زندگی، چه پایتخت و چه شهرهای دیگر، به ترجیحات و نیازهای شما بستگی دارد و مانند بسیاری از کشورها، هزینه زندگی در این مقصد به‌طور قابل‌توجهی بر اساس مکان و سبک زندگی متفاوت است. 

قیمت اقامتگاه‌های مختلف در مسکو و سن پترزبورگ می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از شهرهای کوچکتر و دورافتاده‌تر باشد. به‌عنوان مثال، اجاره یک آپارتمان کوچک در مسکو ممکن است حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار روبل در ماه هزینه داشته باشد، در حالی که در نووسیبیرسک، گزینه‌های مشابه ممکن است تا ۵۰ درصد ارزان‌تر باشد. تصمیم‌گیری بر عهده شماست و با توجه به بودجه و تجربه مورد نظر خود هنگام تحصیل در روسیه باید تصمیم نهایی را بگیرید.