اقامت کشور انگلستان بعد از اتمام دوره تحصیل در این کشور یکی از مهمترین دغدغه‌های پیش روی بسیاری از افراد است که کشور انگلیس را به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی خود انتخاب کرده‌اند. چرا که بسیاری از افراد روش مهاجرت تحصیلی انگلیس را با قصد گرفتن اقامت دائم این کشور اروپایی انتخاب می‌کنند.

البته باید گفت تحصیل در انگلیس مزایای بسیار زیادی دارد که یکی از بهترین گزینه‌های افرادی است که قصد تحصیل در یک کشور انگلیسی زبان دارند. پس اگر شما نیز علاقه مند به تحصیل در کشور انگلستان هستید و شرایط تحصیل در انگلیس را دارید، بهتر است با رزرو وقت مشاوره مهاجرتی خود از مشاوران با تجربه لتس گو یونی اولین قدم را بردارید.

شرایط اقامت بعد از تحصیل در انگلیس

شرایط اقامت بعد از تحصیل در انگلیس به طور کلی به چند دسته تقسیم می‌شود و این روش‌ها بسیار راحت هستند. دولت انگلیس برای دانشجویان بین المللی خود که در کشور انگلیس تحصیلات خود را با موفقیت به پایان رسانده باشند، یک فرجه 2 و یا 3 ساله می‌دهد تا افراد در این مدت برای پیدا کردن شغل و تغییر نوع ویزای خود اقدام کنند.

دانشجویان بین المللی در انگلیس با ویزای دانشجویی وارد خاک این کشور می‌شوند و با این ویزا می‌توانند در طول دوره تحصیل خود در کشور انگلیس زندگی کنند و همزمان برای تامین هزینه‌های زندگی و تحصیل خود کار دانشجویی نیز داشته باشند.

اقامت انگلیس پس از تحصیل

اما تکلیف این افراد پس از اتمام دوره تحصیل خود در انگلیس چه می‌شود؟ خوشبختانه طبق قوانین دولت انگلستان، فرصتی از سوی دولت به دانشجویان بین المللی داده می‌شود تا نوع ویزای خود را تغییر دهند و در این فرصت به دنبال شغل مورد نظر باشند. افراد باید قبل از اتمام دوره تحصیل خود برای تغییر نوع ویزای خود از دانشجویی به ویزای فارغ‌التحصیلی اقدام کنند. 

با تغییر ویزای دانشجویی به ویزای فارغ التحصیلی، فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد 2 سال و فارغ التحصیلان مقطع دکتری به مدت 3 سال می‌توانند در کشور انگلیس زندگی کنند و حتی ورود و خروج داشته باشند و در طول این مدت می‌توانند به هر شغلی که می‌خواهند مشغول شوند و در این مدت فرصت دارند تا نوع اقامت خود را تغییر دهند.

افراد با داشتن ویزای فارغ‌التحصیلی می‌توانند از زمان پس از فارغ التحصیلی برای کار یا جستجوی کار در هر سطح مهارتی استفاده کنند. همچنین از انعطاف پذیری لازم برای کسب تجربه کاری، گذراندن دوره کارآموزی یا کار به عنوان فریلنسر در بریتانیا نیز برخوردار خواهند بود.

برای اقامت پس از تحصیل هیچ شرط حداقل حقوقی وجود ندارد و محدودیتی برای تعداد دانشجویان بین المللی وجود ندارد که از طریق مسیر فارغ التحصیلی در بریتانیا بمانند. علاوه بر این، افراد به شغل یا کارفرمای خاصی وابسته نیستند و می توانند چندین شغل در هر سطح مهارتی داشته باشند و یا در طول دوره ویزا شغل خود را تغییر دهند.

هزینه‌های مربوط به ویزای فارغ‌التحصیلی که متقاضیان اقامت پس از تحصیل در انگلیس باید پرداخت کنند مربوط به درخواست تغییر نوع ویزای از دانشجویی به فارغ‌التحصیلی است که مبلغ آن 822 پوند می‌باشد و همچنین افراد باید سالانه مبلغ 624 پوند بابت هزینه بیمه و بهداشت نیز پرداخت کنند.

نکته مهم و قابل توجه دانشجویانی که قصد استفاده از این فرصت دو و یا سه ساله را دارند این است که افراد حتما باید قبل از انقضا ویزای دانشجویی خود برای تغییر آن به ویزای فارغ التحصیلی اقدام کنند. همچنین شایان ذکر است که این نوع ویزای فقط یک بار صادر می‌شود و افراد نمی‌توانند مدت آن را تمدید کنند.

کار بعد از تحصیل در انگلیس

کار بعد از تحصیل در انگلیس مهمترین قدم در اخذ اقامت کشور انگلیس است. اولین و مهمترین قدم فارغ التحصیلان پس از اتمام دوره تحصیل، پیدا کردن شغل مناسب است که از این طریق بتوانند در کشور انگلیس زندگی کنند. همان طور که در ابتدا گفتیم دولت بریتانیا به دانشجویان فارغ التحصیل یک فرصت دو و سه ساله می‌دهد تا افراد در این مدت شغل مورد نظر خود را در این کشور پیدا کنند.

روش‌ها مختلفی برای کار در انگلیس برای ایرانیان وجود دارد که شرایط هر یک از این روش‌ها با دیگری متفاوت است و افراد می‌توانند با استفاده از این روش‌ها نوع ویزای خود را تغییر دهند که در انتها منجر به اقامت دائم کشور انگلیس می‌شود. در ادامه به انواع مختلف روش‌های تغییر ویزای دانشجویی وفارغ‌التحصیلی اشاره می‌کنیم که منجر به گرفتن اقامت انگلیس پس از تحصیل می‌شوند.

تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای Skilled Worker

تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای Skilled Worker یا کارگر ماهر که در گذشته با نام ویزای عمومی Tier 2 شناخته می‌شد بهترین روش برای کسب اقامت انگلیس است و بسیاری از دانشجویان بین المللی از این طریق پس از تحصیل در انگلیس مشغول به کار شدند.

کسب و کارهای بریتانیایی همیشه مشتاق حفظ افراد ماهر و با استعداد هستند. به همین دلیل، پس از تحصیل افراد می‌توانند درخواستی برای ویزای کارگر ماهر به وزارت خانه بدهند و این درخواست به افراد اجازه می‌دهد توسط یک کارفرمای دارای مجوز در بریتانیا حمایت مالی شوند.

ویزای Skilled Worker UK اخیراً جایگزین ویزای Tier 2 (عمومی) شده است و متقاضیان باید حداقل 70 امتیاز را داشته باشند. این امتیازها عبارتند از: تحصیلات حداقل تا سطح A یا معادل آن، دریافت پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای دارای مجوز مستقر در بریتانیا، داشتن سطح مهارت زبان انگلیسی مورد نیاز و داشتن حداقل حقوق 25600 پوند ( یا کمتر اگر شغل در فهرست مشاغل کمبود باشد).

تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای استعدادهای جهانی

ویزای استعدادهای جهانی نسخه اصلاح شده ویزای استعدادهای استثنایی Tier 1 است و به افراد با استعداد سالانه این حق را می‌دهد که به همراه اعضای خانواده وابسته خود برای کار به بریتانیا بیایند. یک متقاضی موفق می‌تواند برای مدت پنج سال و چهار ماه در صورت درخواست از خارج و پنج سال در صورت درخواست از داخل انگلیس در بریتانیا بماند. 

علاوه بر این، پس از یک دوره سه ساله در بریتانیا تحت این مسیر ویزا، متقاضی می‌تواند برای اقامت نامحدود درخواست دهد. ویزای استعداد جهانی برای تایید طرح کسب و کار نیازمند تایید کننده‌ای است که توسط وزارت کشور تایید شده باشد.

اقامت بعد از تحصیل در انگلیس

تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای استارت آپ Tier 1

ویزای استارت آپ برای کارآفرینان جدیدی که برای اولین بار در انگلیس کسب و کار راه اندازی می‌کنند ساخته شده است. اگر از ویزای دانشجویی Tier 4 به این مسیر تغییر دهید، برای سرمایه گذاری در کسب و کار خود نیازی به داشتن بودجه ندارید، اما باید شرایط خاصی را داشته باشید که به شرح زیر است:

  • حداقل سن 18 سال 
  • الزامات زبان انگلیسی 
  • اثبات تمکن مالی 

اگر درخواست فرد موفقیت آمیز باشد، به فرد اجازه اقامت دو ساله در بریتانیا داده می‌شود و همچنین می‌تواند اعضای خانواده (همسر/شریک زندگی و فرزندان زیر 18 سال) را با خود بیاورد. در این روش همچنین برای تایید طرح کسب و کار به یک تایید کننده مورد تایید وزارت کشور نیاز دارد.

تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای نوآور Tier 1

ویزای نوآور Tier 1 جایگزین ویزای Tier 1 Entrepreneur شد. این ویزا به متقاضیان اجازه می‌دهد تا با حداقل سرمایه گذاری 50000 پوند کسب و کار خود را در بریتانیا راه اندازی کنند تا زمانی که این ایده توسط و هیئت رسمی نهادهای تأیید کننده مستقر در بریتانیا تأیید شده باشد. برای تبدیل ویزای دانشجویی به ویزای نوآور شرایط زیر الزامی است:

  • الزامات زبان انگلیسی 
  • حداقل 18 سال سن 
  • اثبات تمکن مالی

اگر درخواست ویزای فرد موفقیت آمیز باشد، می‌تواند در انگلیس زندگی و کار کند و همچنین خانواده خود را برای زندگی نیز بیاورد. این امر همچنین مستلزم تأییدیه‌ای از سوی وزارت کشور است تا طرح تجاری را تأیید کند.

تبدیل ویزای دانشجویی به ویزای همسر

اگر دانشجویی با یک فرد واجد شرایط و دارای اقامت بریتانیا ازدواج کرده باشد، ممکن است بتواند ویزای دانشجویی خود را به ویزای همسر تغییر دهد. یک فرد واجد شرایط یک شهروند بریتانیایی است که مرخصی نامحدود برای اقامت (ILR) در بریتانیا دریافت کرده است یا کسی که دارای وضعیت پناهندگی یا حمایت بشردوستانه در بریتانیا است. 

اگر فرد در این موقعیت باشد به سادگی می‌تواند مسیرهای ویزا را پس از ازدواج تغییر دهد و دیگر تحت کنترل‌ ویزای دانشجویی نخواهد بود.

تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای رابطه طولانی مدت

افراد ممکن است در طول دوره تحصیلی خود با یک شهروند بریتانیایی یا یک فرد ساکن رابطه برقرار کرده باشند و حتی ممکن است بچه داشته باشند. در این صورت، تغییر به ویزای بلند مدت ممکن است کار درستی باشد تا زمانی که بتوانید ثابت کنید که رابطه شما واقعی است. 

همچنین تا زمانی که بتوانید نشان دهید که حداقل 2 سال است که با شریک بریتانیایی خود در یک رابطه مشابه ازدواج هستید و با هم زندگی کرده اید، می‌توانید برای ویزای شریک مجرد، همسر یا شراکت مدنی درخواست دهید.

لطفاً توجه داشته باشید که قوانین مهاجرتی پیرامون این موارد بسیار سختگیرانه است و باید شواهد زیادی برای اثبات واقعی بودن رابطه شما ارائه شود.

کلام آخر

برای اقامت پس از تحصیل در انگلیس روش‌های بسیاری پیش روی افراد قرار دارد که به راحتی می‌توان از طریق یکی از این روش‌ها اقامت کشور انگلیس را دریافت کرد. اگر تمایل دارید در کشور انگلیس اقامت داشته باشید تحصیل در این کشور یکی از بهترین گزینه‌هاست و افراد به راحتی می‌توانند پس از اتمام دوره تحصیل خود از طریق پیدا کردن کار و یا دیگر روش‌ها در این کشور بمانند و زندگی کنند. گروه مهاجرتی لتس گو یونی نیز در این مسیر همراه شماست.