یکی از روش‌های دریافت اقامت دائم کانادا از طریق سرمایه‌گذاری، ثبت شرکت در کاناداست. مهاجرت به کانادا از طریق ثبت شرکت یکی از سریع‌ترین راه‎های ورود به خاک این کشور است. جهت بررسی شرایط و هزینه های ثبت شرکت در کانادا تا پایان این بخش همراه لتسگویونی باشید.

ثبت شرکت در کانادا

رقابت تنگاتنگ سرمایه‌داران برای کسب جایگاهی در بازار این کشور و اقتصاد بسیار پیشرفته آن گواهی بارز از بازاری دوستانه و گشوده در کاناداست؛ درهای این سرزمین به روی سرمایه‌داران سراسر جهان باز شده تا با توجه به نیازهای بازار در مناطق مختلف این کشور کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند.

کانادا با واردات سرمایه مستقیم خارجی در حدود 49 میلیارد دلار (در سال 2016) و تولید ناخالص داخلی صوری در حدود 1.52 تریلیون دلار، یک نیروی فعال اقتصادی در جهان محسوب می‌شود که رتبه 10 را در میان کشورهای دیگر از آن خود کرده است. معمولا شهرهایی مانند اتاوا (پایتخت کانادا)، ونکوور، مونترال، کبک یا تورنتو برای اهداف تجاری مورد توجه قرار می‌گیرند.

از سویی نرخ مالیات شرکت‌های این کشور از نرخ مالیات فردی بسیار پایین‌تر است و از سویی دیگر جذب سرمایه در روش مهاجرتی از دیگر برنامه‌های سرمایه‌گذاری خارجی کانادا آسان‌تر است؛ چراکه پس از ثبت شرکت می‌توان با انتشار اوراق قرضه یا گواهی اشتراکی آن جذب سرمایه کرد. در حالی که در دیگر روش‌های سرمایه‌گذاری فرد سرمایه‌گذار باید متکی به توانایی مالی خود باشد.

ثبت شرکت در کانادا یکی از راه های مهاجرت به کاناداست.

فرصت‌های درخشان تحصیلی و شغلی و کیفیت زندگی در کانادا موجب شده بسیاری از متقاضیان به دنبال راهی برای بهره‌مندی از این فرصت‌ها باشند. بسیاری از متقاضیان مهاجرت به کانادا با شرکت در برنامه‌های مهاجرتی هرساله موفق به دریافت اقامت دائم کانادا می‌شوند.

برخی برای تحصیل در کانادا اقدام به دریافت پذیرش تحصیلی می‌کنند و برخی دیگر به عنوان نیروی کار ماهر با اخذ اقامت دائم کانادا زندگی در این کشور را آغاز می‌کنند و سرمایه‌داران با سرمایه‌گذاری در کانادا از مزایای نهفته در این سرزمین بهره‌مند می‌شوند؛ اما نکته‌ای که برای اقدام به مهاجرت به کانادا باید توجه داشت، شرایط متفاوت قوانین مهاجرتی در استان‌های مختلف این کشور است. 

کانادا از 10 استان و 3 قلمرو تشکیل شده که دولت استانی قوانین مربوط به مهاجرت را تحت لوای قوانین فدرال تعیین و اجرا می‌کند. به همین دلیل پیش از اقدام برای مهاجرت ارزان به کانادا باید قوانین مربوط به استان مورد نظر بازبینی شود؛ چراکه صلاحیت یا عدم صلاحیت سرمایه‌گذار بر اساس قوانین استانی شهر مقصد بررسی و تعیین می‌شود.

استانداردهای سرمایه‌گذاری در کانادا از شرایط سیاسی و اقتصادی و امنیت سرمایه‌گذاری گرفته تا نرخ کنترل فساد و خطر مصادره اموال در شاخص کم‌خطر قرار دارد و شرایط را برای ورود سرمایه‌داران خارجی مهیا کرده است.

از سوی دیگر با بررسی وضعیت اقتصادی این کشور می‌توان دریافت که نرخ مالیات، میزان تورم، تولید ناخالص داخلی و نرخ بهره بانکی در مقایسه با میزان درآمد خالص در شرایط بسیار راضی‌کننده‌ای قرار دارد. با وجود نرخ مالیات 30 درصدی بر درآمد خالص، دیگر مزایای این روش مهاجرت به کانادا مانند رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی آن‌را پوشش می‌دهد.

پیش از بررسی شرایط سرمایه‌گذاری در کانادا و دریافت اقامت دائم کانادا از طریق ثبت شرکت، به انواع ثبت شرکت این کشور می‌پردازیم تا به تفکیک انواع آن شرایط طرح تجاری (بیزنس‌پلن) را شرح دهیم. تقریبا در تمام استان‌ها و ایالت‌های این کشور تنوع ثبت وجود دارد.

انواع ثبت شرکت در کانادا

با توجه به طرح تجاری ارائه شده، ثبت شرکت کانادا در چهار نوع مختلف صورت می‌گیرد؛ در واقع این بیزینس پلن سرمایه‌گذار است که تعیین می‌کند کدامیک از نوع ثبت مناسب است؛ البته استان محل شرکت نیز بر انتخاب نوع ثبت تاثیرگذار است. باید توجه داشت که شرکت‌های ثبت شده در دیگر کشورها برای ایجاد شعبه شرایط متفاوتی دارند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

ثبت شرکت با مسئولیت محدود در کانادا

میزان مشارکت سهامداران در این نوع شرکت‌ها آزادانه مشخص می‌شود. بر اساس قوانین این کشور اشخاص ثالث با یک درصد از سهم کل می‌توانند وارد مشارکت شوند و از مزایای آن بهره ببرند. باید در نظر داشت که سهام‌داران و شرکا مسئول بدهی شرکت نخواهند بود.

حداقل سرمایه‌ای که برای ثبت این نوع شرکت مورد نیاز است، 100 هزار دلار کانادا اعلام شده است. ثبت در نوع مسئولیت محدود یکی از گران‌ترین نوع سرمایه‌گذاری در کانادا محسوب می‌شود.

معمولا نام این شرکت‌ها با ترکیب limited (LTD) پایان می‌پذیرد. پس از طراحی بیزنس پلن و انتخاب نام شرکت، می‎توان مدارک را برای ارزیابی ارسال کرد تا طرح و درخواست سرمایه‌گذاران مورد بررسی قرار بگیرد.

ثبت شرکت تعاونی در کانادا

همان‌طور که از نام این نوع ثبت بر می‌آید، شرکت تعاونی یا گروهی متعلق به همه اعضا و سهامداران آن است؛ اگرچه مسئولیت هر یک محدود به مقدار سهام ارائه شده است. توزیع سود و کنترل کامل فعالیت‌ها از سوی سهام‌داران از ویژگی‌های یک شرکت تعاونی در کاناداست.

انجمن اعضای یک شرکت تعاونی بر فعالیت‌های آن نظارت می‌کند. این شرکت تجاری می‌تواند به عنوان یک نهاد انتفاعی یا غیرانتفاعی ایجاد شود. حتی اگر هنگام تاسیس شرکت نکاتی به عنوان اهداف اصلی معرفی نشده باشد، سرمایه‌گذاران می‌توانند در زمان نیاز به جمع‌آوری منابع و دسترسی به نیازهای متقابل مطابق با پروژه اولیه، موقعیت شرکت را به روز رسانی و ساختار تجاری جدیدی را اتخاذ کنند.

ثبت شرکت مشارکتی در کانادا

شرکت‌های مشارکتی یا سهامی نوعی از ثبت محسوب می‌شود که با توجه به جنبه‌های حقوقی و الزامات موجود در آن گزینه تجاری مناسبی در کانادا است. هیچ یک از سهامداران چنین نهادی در قبال بدهی‌های شرکت یا هر نوع تعهدات دیگر مسئول نیستند و تهدید اصلی برای شرکت است.

راه‌اندازی شرکت مشارکتی در کانادا مشمول سیستم مالیاتی خاصی خواهد بود که بسته به استان متفاوت است. از سوی دیگر، صاحب یا صاحبان شرکت از مزایای مختلفی بهره‌مند خواهند شد. باید بدانید که مالکیت یک شرکت مشارکتی در کانادا قابل انتقال است. 

شرکت‌های مشارکتی در کانادا به دو صورت استانی و فدرال به ثبت می‌رسند که هر یک مزایا و قوانین معینی دارند؛ شرکت‌های استانی بر اساس قوانین استانی فعالیت می‌کنند و در قالب فدرال طبق قوانین فدرال کشور کانادا به ثبت می‌رسند. در نامگذاری شرکت‌های مشارکتی معمولا از عبارت اختصار inc- crop – ltd در پایان عنوان‌ها استفاده می‌شود.

ثبت شرکت با مالکیت انحصاری در کانادا

طبق قوانین این کشور شرکت با مالکیت انحصاری و خصوصی تنها به یک سرمایه‌گذار نیاز دارد. شرایط دریافت مجوز فعالیت و گزارش مالیاتی آن بسیار ساده‌ست، اما مسئولیت تمام و کمال آن به عهده مالک است. معمولا بانک‌های کشور کانادا تعهدی در برابر اعطای وام بانکی به این نوع ثبت‌ها ندارند.

مهاجرت به کانادا از طریق ثبت شرکت یکی از سریع ترین راه های دریافت اقامت دائم کاناداست.

تاسیس شرکت تابع در کانادا

شرکت‌های تاسیس شده در خارج از کشور کانادا، می‌توانند شعبه‌ای در استان‌های این کشور تاسیس کنند. در این صورت با ارائه طرح تجاری و فرم درخواست، می‌توان مجوز همکاری دریافت کرد. در این نوع فعالیت باید از طریق سایت استان منتخب اقدام کرد و با ارسال مدارک لازم و پرداخت هزینه‌ها درخواست را به ثبت رساند.

شرکت تابع موظف است همان قوانینی را دنبال کند که شرکت‌های دیگر برای ثبت در کشور کانادا از آن پیروی می‌کنند. در این صورت شرکت مادر باید همان مدارکی را که هنگام ثبت مشاغل محلی تهیه می‌کند، فراهم کند. علاوه بر این، شرکت تابع در کشور کانادا می‌تواند در سطح فدرال یا منطقه ای ثبت شود؛ هر یک از این نوع ثبت شرکت مزایا و قوانین منحصر به فردی دارند.

همکاری و شراکت با افراد مقیم این کشور و شهروندان کانادایی شرایط دریافت مجوز کار و ثبت شرکت در کانادا را آسان می‌کند. چراکه ارائه آدرس محل زندگی در این کشور در پروسه ثبت بسیار اهمیت دارد. در واقع بر اساس قوانین این کشور، حضور تعدادی از شرکای کانادایی در هیئت مدیره الزامی‌ست.

جالب است بدانید که نه تنها با ثبت شرکت، در برخی برنامه‌های سرمایه‌گذاری خارجی این کشور سرمایه‌گذار با خرید 51 درصد از شرکت ثبت شده، می‌تواند برای دریافت اقامت دائم کانادا درخواست دهد. 

شرایط ثبت شرکت در کانادا

مهاجرت به کانادا از طریق ثبت شرکت چندان کار آسانی نیست و پروسه اخذ اقامت دائم کانادا به نسبت دیگر روش‌های مهاجرتی پیچیده‌تر است. علاوه‌بر طرح تجاری، شرایط مالک و سهام‌داران نیز از سوی اتاق بازرگانی و اداره مهاجرت به دقت بررسی می‌شود.

متقاضی سرمایه‌گذاری در کانادا با این روش باید سوابق مدیریتی قابل توجهی داشته باشد تا بتواند با ارائه طرح تجاری چشمگیر نظر مسئولان را جلب کند. ارائه اسناد مالی و ملکی برای اثبات شرایط تاسیس شرکت و راه‌اندازی کسب‌وکار در این کشور الزامی‌ست. 

به‌طور کلی، برای ثبت شرکت کانادا باید اساس‌نامه شرکت ایجاد شود، از آژانس درآمد کانادا شماره کسب و کار فدرال و حساب مالیات بر درآمد شرکت دریافت شود و برای هرگونه مجوز و پروانه مورد نیاز باید درخواست داد.

در اساسنامه شرکت نام پیشنهادی، آدرس و شماره تماس دقیق دفتر، نوع ساختار و مقررات شرکت، سهم سهامداران و اعضای هیئت مدیره با مشخصات کامل درج می‌شود. لازم به ذکر است که اساسنامه به دو زبان انگلیسی و فرانسوی (هردو) باید ارسال شود.

علاوه‌بر شرایط کلی ثبت، سهامداران و صاحب منصبان نیز باید شرایط و مدارک مشخصی داشته باشند. مهم‌ترین شرط مهاجرت به کانادا از طریق ثبت شرکت، ارائه مدارک مالی معتبر است که دارایی حداقل 1.600.00 دلار کانادا (شامل پول نقد، سهام و یا ملک) جدایی از مبلغ سهام را به اثبات برساند.

معمولا ارائه مدرک زبان CELPIP یا آیلتس با نمره بالا، مدرک فارغ‌التحصیلی در رشته مرتبط با هدف شرکت و سابقه شغلی در سمت‌های مدیریتی (حداقل 3 سال در طول 5 سال گذشته) برای دریافت ویزا و مجور کار الزامی است. در صورتی که استان کبک برای تاسیس دفتر شرکت انتخاب شود، ارائه مدرک زبان فرانسوی بهتر می‌تواند نظر مسئولان را جلب کند.

طرح تجاری یا بیزنس پلن

دریافت اقامت کانادا از طریق ثبت شرکت در گام اول نیاز به طرح جامعی دارد که هدف آن توسعه اقتصاد کشور کانادا باشد. در این طرح اهداف و روش‌های رسیدن به آن‌ها، بازارهای مرتبط، بودجه مورد نظر و سود دریافتی از کسب‌وکار آینده باید به صورت مکتوب مشخص شود.

بهتر است طرح تجاری بر اساس نیازهای اقتصادی و مشاغل مورد نیاز این کشور برنامه‌ریزی شود؛ معمولا طرحی که بتواند نیازهای جامعه را برطرف کند، مسئولان ثبت شرکت در کانادا را نیز می‌تواند قانع کند.

انتخاب نام شرکت

پس از طراحی بیزنس‌پلن و اساس‌نامه شرکت، یکی از مهم‌ترین نکات برای ثبت و راه‌اندازی شرکت انتخاب نام کسب‌وکار است. نام شرکت می‌تواند به زبان انگلیسی، فرانسوی یا ترکیبی از هر دو انتخاب شود. 

جهت ثبت نام شرکت باید نامی انتخاب کرد که پیش از آن در سیستم فدرال وجود نداشته باشد. در واقع منحصر به فرد بودن نام شرکت یکی از مهم‌ترین نکات در این مرحله است. جهت اطمینان می‌توان ابتدا در دیتابیس فدرال کانادا جست‌و جو کرد.

سیستم NUANS یا (Newly Upgraded Automated Name Search) سرویس جستجوی اینترنتی در این کشور است که برای مقایسه نام‌های پیشنهادی شرکت‌ها یا علائم تجاری طراحی شده است. 

نام شرکت باید هویت و ماهیت عملکرد آن‌را در مفهوم نمایان کند. به عبارت دیگر، نام شرکت باید در راستای فعالیت‎ها و اهداف آن انتخاب شود. معمولا نام شرکت بسته به نوع آن با عبارات اختصار Co، Ltd یا Inc ترکیب می‌شود.

هزینه ثبت شرکت در کانادا

بسته به شرکت و نوع کسب‌وکار هزینه‌های متفاوتی در پیش رو خواهید داشت؛ به طور کلی، حداقل سرمایه اولیه برای شروع کسب‌وکار در این کشور حدود ۷۰ هزار تا ۲۰۰ هزار دلار برآورد می‌شود. پس از انتخاب نوع ثبت می‌توان در مورد هزینه‌ها دقیق‌تر مطالعه کرد.

درخواست ثبت شرکت در کانادا حدود 200 دلار هزینه دارد؛ امور مربوط به این روش مهاجرتی توسط «مرکز مدیریت پرونده های آنلاین کانادا» مدیریت و نظارت می‌شود. علاوه‌بر این، برای شناسایی نام‌های احتمالی شرکت و دریافت گزارش NUANS (برای هر جست‌وجو) حدود 75 دلار هزینه دارد. 

یکی از مهم‌ترین مراحل در پروسه ثبت، تکمیل فرم‌های درخواست است که شامل آدرس دفتر ثبت شده و نام اعضای هیئت مدیره شرکت می‌شود. بنابراین باید پیش از ثبت درخواست به دنبال مکان مناسبی جهت معرفی دفتر کار شرکت بود. 

هزینه مربوط به ثبت شرکت به استان مقصد بستگی دارد؛ از هزینه مربوط به دفتر شرکت گرفته تا قوانین استانی در برآورد هزینه‌ها دخیل هستند. برای مطالعه دقیق‌تر هزینه ثبت، ایجاد پرونده و جست و جوی نام سری به استان‌های پرطرفدار این کشور می‌زنیم.

هزینه ثبت شرکت در استان کبک

مانند دیگر برنامه‌های مهاجرتی، ثبت شرکت در استان کبک قوانین متفاوتی از دیگر ایالت‌ها دارد. رزرو نام شرکت در استان کبک 22 دلار و در مجموع پروسه ثبت این استان 326 دلار هزینه دارد.

باید توجه داشت که جزئیات هزینه‌ها به نوع شرکت ثبت‌شده بستگی دارد. افزون بر هزینه‌های پروسه ثبت، برخی هزینه‌ها مربوط به مراحل پس از راه‌اندازی کسب‌وکار می‌شود؛ از جمله گزارش سالانه 84 تا 126 دلار، اعلام انصراف 46.50 دلار، و از سرگیری دوباره امور 116 دلار تا 174 دلار هزینه دارد. 

هزینه مربوط به دفتر کار شرکت در استان کبک به تعداد کارمندان و متراژ دفتر بستگی دارد. به طور کلی حداقل هزینه ماهانه دفتر کار به ازای هر یک از پرسنل (با محاسبه تقریبی متراژ مورد نیاز) 300 دلار برآورد می‌شود.

ثبت شرکت در کانادا یکی از روش های دریافت اقامت دائم کاناداست.

هزینه ثبت شرکت در استان انتاریو

درخواست حضوری یا آنلاین (از طریق ایمیل) ثبت شرکت در استان انتاریو 360 دلار هزینه دارد. هزینه جست‌وجوی نام در سامانه NUANS نیز به ازای هر سرچ ۷۵ دلار است.

بر اساس قوانین استانی انتاریو ثبت و راه‌اندازی شرکت در شهرهای آن بسته به نوع فعالیت نیاز به مجوز کسب‌و‌کار هم دارد. متقاضی موظف است پس از ثبت درخواست برای بیمه جبران خسارت کارگران یا مالیات GST / HST (مالیات کالاها و خدمات / مالیات بر فروش هماهنگ) نیز اقدام کند. دریافت و تمدید هر از این مجوزها بسته به نوع شرکت هزینه‌های مشخصی دارد.

کرایه دفتر کار در استان انتاریو به شهرهای مورد نظر بستگی دارد؛ چراکه کرایه‌های مرکز شهر تورنتو با دیگر شهرهای کوچک استان بسیار متفاوت است. برای کرایه فضای مناسب دفتر کار به ازای هر متر مربع باید حداقل 23 دلار در نظر گرفت.

هزینه ثبت شرکت در استان نوا اسکوشیا

ثبت شرکت با مالکیت مطلق یا شرکت مشارکتی در استان نوا اسکوشیا به نسبت دیگر ایالت‌های کانادا ساده‌تر است. با تکمیل فرم درخواست، ثبت نام تجاری، شرکت یا مشارکت در نوا اسکوشیا و پرداخت هزینه ۱۱۸.۳۵ دلار جهت ارزیابی وضعیت متقاضی می‌توان جهت ثبت و راه‌اندازی شرکت در این استان اقدام کرد.

علاوه‌بر هزینه‌های مربوط به ثبت درخواست، پروسه ثبت و راه‌اندازی شرکت در این استان ۳۳۶.۴۰ دلار اعلام شده است. جست‌و‌جوی نام شرکت در سامانه NUANS هم ۶۱.۰۵ دلار هزینه دارد.

هزینه مربوط به دفتر کار و مخارج مربوط به آن یکی از مواردی‌ست که پیش از درخواست باید به آن توجه کرد. میانگین کرایه ماهانه یک دفتر 45 متری در مرکز شهرهای بزرگ این استان 1,100 دلار کاناداست.

بر اساس قوانین استانی نوا اسکوشیا گواهینامه شرکت تاریخ انقضا ندارد و تنها برای تمدید تاریخ ثابت آن باید هر سال اقدام کرد. 

دریافت اقامت دائم کانادا از طریق ثبت شرکت

درصورت پذیرش درخواست ثبت شرکت، متقاضی می‌تواند با مجوز اقامت یک یا دو ساله وارد این کشور شود. در زمان تمدید مجوز اقامت وضعیت شرکت ثبت شده ارزیابی می‌شود. در صورتی که شرایط با بیزنس پلن همخوانی داشت و اهداف تجاری در بازه زمانی مشخص محقق شده بود، مجوز اقامت دائم کانادا صادر می‌شود.

با دریافت اقامت دائم کانادا خانواده متقاضی نیز می‌توانند در این کشور زندگی کنند و از مزایای آن از جمله تحصیل رایگان در مدارس دولتی کانادا و بهره‌مندی مادام‌العمر از خدمات درمانی رایگان بهره‌مند شوند. برای مطالعه روش‌های دیگر مهاجرت به کانادا با سایت لتسگویونی همراه باشید.