استان های کانادا و تقسیمات کشوری در کانادا از جهاتی شبیه به کشورهایی همچون آمریکا، آلمان، مکزیک و برزیل است اما دولت مرکزی کانادا نام این تقسیمات را ایالت نگذاشته است. حال باید گفت تفاوت این تقسیم بندی در چیست و تقسیمات کشوری در کانادا چگونه نام گذاری شده است.

دولت کانادا کشور را به 10 استان و 3 قلمرو تقسیم بندی کرده است که در ادامه این مطلب به طور دقیق استان ها و قلمروها را معرفی می کنیم و همچنین تفاوت بین استان های کانادا و قلمروهای کانادا را مشخص می‌کنیم و اطلاعات دقیقی در خصوص کشور کانادا ارائه می‌کنیم پس تا انتهای این مطلب همراه مجله مهاجرتی لتس گو یونی باشید.

استان های کانادا

کشور کانادا دارای 10 استان است و همچنین 3 قلمرو نیز در تقسیمات این کشور ایجاد شده است که در نوع حکمرانی سیاسی با هم تفاوت‌هایی دارند که در ادامه به تفاوت‌های اصلی این دو نوع تقسیم بندی اشاره می‌کنیم. البته باید گفت که کیفیت تحصیل در کانادا در هریک از این استان‌ها و قلمروها یکسان است و در هرصورت تحصیلات با کیفیت ارائه می‌شود.

تفاوت بین یک قلمرو و یک استان در کانادا چیست؟ به طور کلی تفاوت در نحوه تفویض قدرت و اختیارات سیاسی است. استان‎‌ها قدرت و اختیارات دولتی خود را از قانون اساسی 1867 به دست می‌آورند و مانند ایالت‌های ایالات متحده، نهادهای مستقل با درجه قابل توجهی از خودمختاری در نظر گرفته می‌شوند. همچنین در مقایسه با قلمروها مستقل نیستند و تنها دارای اختیارات و مسئولیت‌هایی هستند که پارلمان کانادا به آن‌ها اعطا کرده است. 

استان های کانادا

استان ها به روشی مشابه ایالت‌های آمریکا عمل می‌کنند و آن‌ها از اختیارات قانون اساسی خود استفاده می‌کنند. از سوی دیگر، مناطق بر اساس قانون سازماندهی شده و تحت حکومت فدرال مرکزی قرار دارند. در دهه‌های اخیر، به آرامی به سرزمین‌ها حقوق و مسئولیت‌های بیشتری داده شده است که استان‌ها دارند.

بزرگ‌ترین استان از نظر مساحت کبک و کوچک‌ترین آن جزیره پرنس ادوارد است. از نظر جمعیت نیز استان انتاریو با بیش از 14 میلیون نفر جمعیت، بزرگ‌ترین استان و جزیره پرنس ادوارد هم کم جمعیت‌ترین آن‌ها است که در مجموع 150000 نفر جمعیت دارد.

برخلاف استان‌ها، سه قلمروی کانادا هیچ حاکمیت ذاتی ندارند و تنها دارای اختیاراتی هستند که توسط دولت فدرال به آن‌ها تفویض شده است. این سه قلمرو در منطقه شمالی کشور کانادا واقع شده‌اند و به نام‌های نوناووت، نواحی شمال غربی و یوکان شناخته می‌شوند. همچنین این مناطق یک سوم مساحت کشور کانادا را شامل می‌شوند.

علاوه بر موارد فوق باید گفت که به طور کلی استان‌ها در کانادا اختیارات بیشتر و کنترل بیشتری بر دولت خود به نسبت قلمروها دارند و با دولت مرکزی ارتباط بیشتری دارند. جمعیت قلمروها نیز به نسبت استان ها بسیار کمتر است و طبق آمار 97 درصد جمعیت کشور کانادا در استان‌های کانادا ساکن هستند.

استان‌های کانادا عموما در قسمت جنوب شرقی، جنوب و جنوب غربی کشور واقع شده‌اند که عبارت‌اند از: انتاریو، آلبرتا، بریتیش کلمبیا، کبک، مانیتوبا، ساسکاچوان، نوا اسکوشیا، نیوبرانزویک، نیوفاندلند و لابرادور و جزیره پرنس ادوارد. در ادامه این پست به بررسی دقیق هریک از استان‌ها می پردازیم.

1- آلبرتا

استان آلبرتا در قسمت جنوب غربی کشور کانادا واقع شده و مرکز این استان شهر ادمونتون و بزرگترین شهر آن کلگری است. آلبرتا چهارمین استان بزرگ از نظر مساحت و جمعیت در کانادا به حساب می آید. همچنین زبان رسمی آلبرتا انگلیسی است.

بخش شرقی استان آلبرتا توسط دشت های بزرگ و علفزارها اشغال شده است، در حالی که بخش غربی آن با کوه های راکی مجاورت دارد. این استان دارای آب و هوای غالباً قاره ای است اما به دلیل خشکی هوا، تغییرات دمایی سریعی را تجربه می کند. همچنین اقتصاد آلبرتا بر پایه منابع طبیعی مانند: نفت و گاز و صنعت پتروشیمی استوار است.

استان آلبرتا یکی از پیشتازان تحصیلات دانشگاهی در کشور کانادا است که میزبان تعداد زیادی دانشگاه، کالج و مراکز فنی حرفه ای است که برخی از مهمترین آن ها عبارت اند از: دانشگاه آلبرتا، دانشگاه کلگری، دانشگاه آتاباسکا، دانشگاه مونت رویا، کالج لثبریج، دانشگاه آمبروز، دانشگاه برمن، دانشگاه کنکوردیا ادمونتون، دانشگاه کینگ و دانشگاه سنت مری.

2- انتاریو

انتاریو در مرکز کانادا واقع شده است و پرجمعیت ترین استان این کشور است. انتاریو بیش از 38 درصد از جمعیت کشور را در خود جای داده است و از نظر مساحت دومین استان بزرگ کانادا است. شهر اتاوا که پایتخت کشور کانادا است در این استان قرار گرفته است و پرجمعیت ترین شهر آن تورنتو است که مرکز انتاریو نیز می باشد.

تورنتو کانادا

این استان هم مرزی بسیاری با مهمترین ایالت های کشور آمریکا همچون: مینه سوتا، میشیگان، اوهایو، پنسیلوانیا و نیویورک دارد و از این نظر نیز یکی از استان های پرطرفدار در کشور کانادا به حساب می آید که برای مقایسه کانادا و آمریکا دید خوبی به افراد می دهد.

اکثریت جمعیت و زمین های قابل کشت انتاریو در جنوب انتاریو واقع شده اند و کشاورزی مهمترین صنعت مردم این استان است. البته باید گفت اقتصاد این منطقه به شدت به تولید وابسته است. در مقابل، شمال انتاریو با زمستان‌های سرد و جنگل‌های انبوه پوشیده شده است و کار در معدن و جنگل‌داری صنایع اصلی منطقه شمالی این استان است.

نام بسیاری از دانشگاه های رتبه برتر دنیا همچون: دانشگاه تورنتو، دانشگاه واترلو، دانشگاه ویندزور، دانشگاه اتاوا، دانشگاه لیکهد، دانشگاه مک مستر، دانشگاه گوئلف، دانشگاه کوئین، دانشگاه وسترن انتاریو، دانشگاه کارلتون و دانشگاه یورک در استان انتاریو به چشم می خورد که علاقه مندان بسیاری از سراسر دنیا را برای تحصیل به کشور کانادا می کشانند.

3- کبک

کبک بزرگترین استان از نظر مساحت و دومین استان از نظر جمعیت در کشور کانادا است که در منطقه مرکزی این کشور واقع شده است. مرکز این استان شهر کبک و پرجمعیت ترین شهر آن شهر مونترال است که در امتداد رودخانه سنت لارنس واقع شده اند. 

از آنجایی که طی سالیان دور این استان از قلمروهای استعماری کشور فرانسه به حساب می آمد، زبان رسمی این استان نیز فرانسوی بود و کماکان نیز مردم ساکن این استان به زبان فرانسوی صحبت می کنند و این استان تنها استان با اکثریت فرانسوی زبان در کانادا است.

از آنجایی که زبان رسمی در استان کبک فرانسوی است تحصیل در اکثر دانشگاه های این استان نیز به زبان فرانسوی ارائه می شود. دانشگاه های مهم کبک عبارت اند از: دانشگاه مک گیل، دانشگاه کونکوردیا، دانشگاه مونترال، دانشگاه لاوال و دانشگاه پلی تکنیک مونترال.

4- نوا اسکوشیا

استان نوا اسکوشیا که به علت موقعیت جغرافیا خود و شباهت با کشور اسکاتلند هم نام با این کشور نامیده شده و در زبان لاتین به معنای اسکاتلند جدید است. نوا اسکوشیا در شرق کشور کانادا و در مجاورت با اقیانوس اطلس واقع شده و یکی از سه استان دریایی کانادا محسوب می شود.

این استان بیشترین جمعیت استان های اقیانوسی کانادا را دارد و زبان رسمی مردم ساکن در نوا اسکوشیا انگلیسی است. مرکز و بزرگترین شهر نوا اسکوشیا، هالیفاکس است که بر اساس سرشماری سال 2021 بیش از 45 درصد از جمعیت استان را در خود جای داده است. 

تحصیل در نوا اسکوشیا همچون دیگر استان های کانادا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و بیش از ده دانشگاه و کالج معتبر در این استان حضور مستمر دارند. دانشگاه دالهوزی که یکی از بهترین و مهمترین دانشگاه های کشور کانادا است در این استان واقع شده است.

5- نیوبرانزویک

استان نیوبرانزویک یکی از ده استان کانادا است که در گروه استان های دریایی این کشور قرار می گیرد و مجاورت اقیانوس اطلس واقع شده است. آب و هوای این استان قاره ای و با زمستان های برفی و تابستان های معتدل است و نیوبرانزویک تنها استانی است که زبان های رسمی آن هم انگلیسی و هم فرانسوی است.

مرکز این استان شهر فردریکتون است اما بزرگترین شهرهای آن، شهر مونکتون و سنت جان است. در این استان چهار دانشگاه دولتی و یک کالج وجود دارد که از جمله قدیمی ترین دانشگاه های انگلیسی زبان در کشور، دانشگاه نیوبرانزویک می باشد. 

6- مانیتوبا

مانیتوبا پنجمین استان پرجمعیت کانادا است که جمعیتی بالغ بر 1 میلیون و 300 هزار نفر را در خود جای داده است و در جنوب کشور کانادا واقع شده است. مرکز این استان و بزرگترین شهر مانیتوبا، وینیپگ است که هفتمین شهرداری پرجمعیت کانادا نیز به حساب می آید.

مانیتوبا دارای اقتصاد نسبتاً قوی است که عمدتاً بر پایه منابع طبیعی بنا شده است. اقتصاد مانیتوبا به شدت به کشاورزی، گردشگری، برق، نفت، معدن و جنگلداری متکی است و کشاورزی حیاتی ترین قسمت اقتصاد این استان را تشکیل می دهد که در شمال و جنوب استان رونق بسیار دارد.

پنج دانشگاه در استان مانیتوبا وجود دارد که چهار تا از این دانشگاه ها در شهر وینیپگ هستند. دانشگاه مانیتوبا، بزرگترین و جامع ترین دانشگاه این استان است که رتبه خوبی در میان دانشگاه های جهان از آن خود کرده است. همچنین در کنار آن دانشگاه وینیپگ است که بیشتر در مقطع کارشناسی دانشجو پذیرش می کند.

7- بریتیش کلمبیا

بریتیش کلمبیا (معمولاً به اختصار BC) غربی ترین استان کانادا است. این استان که بین اقیانوس آرام و کوه‌های راکی واقع شده، دارای جغرافیای متنوعی با مناظر ساحلی سنگی، سواحل شنی، جنگل‌ها، دریاچه‌ها، کوه‌ها، بیابان‌ها و دشت‌های چمن‌زار است.

ونکوور کانادا

این استان با جمعیتی بالغ بر 5.4 میلیون نفر تا سال 2023، سومین استان پرجمعیت کانادا معرفی شده است. مرکز استان بریتیش کلمبیا شهر ویکتوریا است و بزرگترین شهر آن ونکوور است. ونکوور و حومه آن با هم سومین منطقه شهری بزرگ در کانادا را تشکیل می دهند.

بخش‌های عمده اقتصاد بریتیش کلمبیا شامل جنگل‌داری، معدن، فیلم‌سازی و تولید ویدئو، گردشگری، املاک و مستغلات و ساخت‌ و ساز است که صادرات اصلی آن شامل الوار، محصولات کاغذی، مس، زغال سنگ و گاز طبیعی است. همچنین بندر ونکوور بزرگترین بندر کانادا است .

بریتیش کلمبیا خانه بسیاری از دانشگاه های رتبه برتر جهان و کشور کانادا همچون: دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه ویکتوریا، دانشگاه رویال رودز، دانشگاه تامپسون ریورز، آکادمی کلمبیا، آکادمی الکساندر و دانشگاه سایمون فریزر است که هرساله پذیرای بسیاری از دانشجویان از سراسر جهان هستند.

8- جزیره پرنس ادوارد

جزیره پرنس ادوارد یک جزیره بسیار کوچک در سواحل اقیانوس اطلس است که یکی از ده استان کشور کانادا به شمار می رود. این استان از نظر مساحت و جمعیت کوچکترین استان کشور کانادا به حساب می آید. مرکز استان پرنس ادوارد و بزرگترین شهر آن شارلوت تاون است.

پایه اقتصاد جزیره پرنس ادوارد کشاورزی است که طبق آمار حدود 25 درصد از سیب زمینی کانادا در این جزیره تولید می شود. سایر صنایع مهم استان پرنس ادوارد عبارتند از شیلات، گردشگری، هوافضا، علوم زیستی، فناوری اطلاعات و انرژی های تجدیدپذیر.

به علت کوچک بودن جزیره تنها وجود یک دانشگاه تمام نیازهای تحصیلات در مقاطع مختلف را پاسخ می دهد که نام آن دانشگاه هم نام با نام جزیره نامگذاری شده است و از نظر رتبه بندی جهانی جایگاه قابل قبولی را کسب کرده است.

9- ساسکاچوان

ساسکاچوان استانی در غرب کانادا است که از غرب با آلبرتا هم مرز است و از شمال با قلمروهای شمال غربی همسایه است. ساسکاچوان و آلبرتا تنها استان های محصور در خشکی کانادا هستند. در سال 2023 جمعیت استان ساسکاچوان در حدود 1 میلیون و 200 هزار نفر برآورد شد.

 ساسکاچوان کانادا

مرکز و بزرگترین شهر ساسکاچوان، شهر رجینا است که نیمی از جمعیت این استان را در خود جای داده است. زبان رسمی مردم ساسکاچوان انگلیسی است. اقتصاد ساسکاچوان در درجه اول با کشاورزی مرتبط است که از نماد گندم بر روی پرچم این استان می توان به این نکته پی برد. همچنین صنایعی همچون معدن و نفت و گاز نیز در ساسکاچوان حضور فعال دارند.

مقامات دولتی ساسکاچوان برای برقراری رقابت در زمینه تحصیلات عالی همچون سایر زمینه ها فعالیت های مثبتب داشته اند و دانشگاه های ساسکاچوان و رجینا دو دانشگاه مطرح این استان هستند که در لیست رتبه برترهای دنیا نیز جای گرفته اند. 

10- نیوفاندلند و لابرادور

نیوفاندلند و لابرادور (اغلب به اختصار NL) شرقی ترین استان کانادا است و در مجاورت با اقیانوس اطلس قرار گرفته است. این استان شامل جزیره نیوفاندلند و منطقه قاره ای لابرادور است که مساحت کل آن در حدود 400 هزار کیلومتر مربع است. 

سنت جان، مرکز و بزرگترین شهر نیوفاندلند و لابرادور است و حدود 40 درصد از جمعیت استان را در خود جای داده است. اکثریت جمعیت ساکن استان، انگلیسی و ایرلندی هستند که به استان نیوفاندلند شهرت "ایرلندی ترین مکان در خارج از ایرلند" را داده اند. 

کلام پایانی

طبق آمار منتشر شده از سوی دولت مرکزی کانادا استان های انتاریو، بریتیش کلمبیا و کبک به عنوان مهاجرپذیرترین استان های کشور کانادا شناخته شده اند و از محبوبیت بسیار بالایی هم برای مهاجرت تحصیلی و هم مهاجرت کاری برخوردار هستند. اگر شما نیز قصد تحصیل در کانادا را دارید، فرصت را از دست ندهید و همین حالا وقت مشاوره مهاجرتی خود را با موسسه لتس گو یونی رزرو کنید.