زندگی در عمان چگونه است؟ می‌خواهیم نگاهی موشکافانه به معایب و مزایای زندگی در عمان بیندازیم. شاید بسیاری از ما کشور عمان را به عنوان یک مقصد مهاجرتی برتر نشناسیم و کمی دور از ذهن به نظر برسد که در برابر گزینه‌های کانادا، آمریکا و کشورهای اروپایی، عمان نیز حرفی برای گفتن داشته باشد، اما واقعیت این است که همین کشور کوچک عربی در حال تبدیل شدن به یکی از کشورهای پرطرفدار برای مهاجرت است.

اگر تعجب کرده‌اید اصلا عجیب نیست زیرا در سال‌های گذشته اکثر متقاضیان هنگام جستجوی کار در حوزه خلیج فارس یا هنگام انتخاب مقصدی مناسب برای مهاجرت تحصیلی، توجه خاصی به کشور کوچک عمان نشان نمی‌دادند و علی رغم وجود پتانسیل‌های بالا عمان به عنوان یکی از گزینه‌های برتر شمرده نمی‌شد، اما امروز دیگر شرایط فرق کرده و هر روز به تعداد طرفداران مهاجرت به عمان افزوده می‌شود. 

با این اوصاف نمی‌توان یک طرفه به قاضی رفت زیرا می‌دانیم که حتی کشوری مانند کانادا که در لیست بهترین مقاصد مهاجرتی جهان قرار گرفته است مزایا و معایبی دارد بر همین اساس در این محتوا از مجله مهاجرتی لتسگو یونی می‌خواهیم معایب و مزایای زندگی در عمان را از نگاه یک مهاجر ارزیابی کنیم. 

عمان

عمان در لبه جنوب شرقی شبه جزیره عربستان واقع شده و مرز آبی مشترکی با خلیج فارس و دریای عمان دارد. این کشور با عربستان صعودی، امارات متحده عربی و یمن مرز زمینی و با ایران و پاکستان مرز مشترک دریایی دارد و مساحت آن را می‌توان حدود دو برابر ایالت جورجیای آمریکا تخمین زد.

در نگاه تاریخی، عمان یکی از قدیمی‌ترین دولت‌های مستقل عربی و از جمله تاثیرگذارترین کشورهای منطقه در طول قرن 19 بوده است. برقراری پیوندهای تجاری و سیاسی با دولت بریتانیا در اواخر همین قرن موجب پیشرفت گسترده کشور در عرصه‌های مختلف گردید. 

اگر بخواهیم از نگاه یک توریست عمان را ببینیم قطعا یکی از جذاب‌ترین نقاط خاورمیانه برای سفر است. این کشور دارای ویژگی‌های توپوگرافی منحصر به فرد، زیبا و متنوعی است که در کمتر نقطه‌ای از جهان پیدا می‌شود. ترکیب رشته‌کوه‌های ناهموار با باغ‌های سرسبز میوه، ساحل دریا و صحرای شنی عمان را یه کشوری خاص تبدیل نموده است. نژاد کمیاب اسب عرب، بز کوهی، درختان کندر و نخل‌های خرما از نمادهای این کشور عربی هستند.

پایتخت زیبا و بزرگ‌ترین شهر کشور عمان، شهر مسقط با نزدیک به 300,000 نفر جمعیت است. عمان با توجه به مساحت بسیار کم، جمعیت کمی نیز دارد. در حال حاضر نزدیک به 5 میلیون نفر در این کشور زندگی می‌کنند که حدود 61 درصد آن‌ها از مردم بومی عمان هستند. زبان رسمی زبان عربی است و اکثر جمعیت آن را مسلمان تشکیل می‌دهند. واحد پول نیز ریال عمان می‌باشد. 

اگر تاکنون هنگام جستجو برای فرصت‌های شغلی در خاورمیانه تنها زرق و برق شهرهای امارات متحده عربی مانند دوبی یا پروژه‌های بزرگ مقیاس قطر چشم شما را گرفته‌اند اکنون خوب است که با توجه به تشابهات فرهنگی و اقتصادی عمان با ایران، با توجه به دین و واحد پول مشترک، کمی بیشتر در مورد معایب و مزایای زندگی در عمان بدانید.

معایب و مزایای زندگی در عمان

مزایای زندگی در عمان

مهاجرت به هر نقطه‌ از جهان بزرگ‌ترین تصمیم زندگی شماست پس باید این تصمیم را با وسواس بسیار و تهیه لیستی از معایب و مزایای زندگی در کشور مقصد یا حتی استان و شهر در کشور مورد نظر اتخاذ کنید. اگر عمان را به عنوان مقصد مهاجرت کاری یا تحصیلی خود در ذهن دارید احتمالا تجربه شما از مزایای زندگی در عمان اینگونه خواهد بود:

امنیت بالا

اگر بخواهیم به این پرسش پایخ دهیم که آیا عمان کشوری امن برای مهاجرت با خانواده و زندگی طولانی مدت است یا خیر؟ قطعا پاسه مثبت است. عمان به کشوری با امنیت بسیار بالا و نرخ بسیار پایین جرم و جنایت شهرت دارد که علت اصلی این امنیت را می‌توان اعمال مجازات سختگیرانه برای جرایم و جمعیت محدود شهرهای آن دانست.

بدون شک تامین امنیت یک کشور 5 میلیون نفری به مراتب آسان‌تر از کشوری با 20 میلیون نفر جمعیت است. زندگی در کشور عمان می‌تواند در نهایت آرامش و احساس امنیت تجربه شود زیرا مردم بومی شهرهای آن همچنان روحیه سنتی خود را حفظ نموده و اجتماعی همدل را تشکیل داده‌اند. در حال حاضر عمان به عنوان نهمین کشور امن برای زندگی در جهان شناخته می‌شود.

روابط آسان

مسقط، پایتخت عمان، که بیش از هر شهر دیگری در این کشور پذیرای مهاجران می‌باشد، شهر کوچکی است که جامع مهاجر آن به خوبی یکدیگر را می‌شناسند و هر عضو جدیدی می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مجموعه هموطنان خود متصل شده و با آن‌ها ارتباط برقرار نماید. در نتیجه از جمله مزایای زندگی در این کشور کمرنگ بودن حس غربت و تنهایی طولانی مدت پس از مهاجرت است.

اتومبیل و سوخت ارزان

اگر از جمله افراد عشق ماشین و سرعت هستید احتمالا از این مزیت بسیار لذت خواهید برد. رانندگی در عمان در مقایسه با اکثر کشورهای منطقه نسبتا ارزان است به طوری که خرید یک خودرو با شرایط اقساطی که دولت در اختیار شهروندان خود قرار می‌دهد در طول زمان به مراتب مقرون به صرفه‌تر از جابه‌جایی با حمل و نقل عمومی می‌باشد. این کشور یکی از ارزان‌ترین بنزین‌های جهان را دارد.

سیستم آموزشی باکیفیت

اگر به عنوان یک والدین دارای فرزند کمی در تبلیغات بهترین مدارس جهان چرخ بزنید بعید است که مدارس بین‌المللی عمان را در لیست بهترین‌ها در کنار مدارس اروپایی نبینید. اگرچه عمان کشور کوچکی است که جمعیت مهاجر بالایی ندارد با این حال سیستم آموزشی آن در هر دو سطح مدرسه و دانشگاه در عرصه جهانی حرفی برا گفتن دارد.

اکثر مدارس پیشرفته خصوصی بوده و در شهر مسقط قرار دارند. این مدارس به دلیل امکانات و تجهیزات بسیار مدرن، معمانی حرفه‌ای از سراسر جهان و امکان آموزش چند زبان شهرت دارند. علاوه بر مدارس، بهترین دانشگاه های عمان نیز چندین سال است که درهای خود را به روی دانشجویان ممتاز و مشتاق تحصیل در خارج از کشور گشوده‌اند. مدارک بسیاری از دانشگاه‌های عمان در سطح جهانی دارای اعتبار هستند.

چشم انداز زیبا

چه چیزی می‌تواند لذت‌بخش‌تر از این باشد که پس از پشت سر گذاشتن یک روز کاری سخت و طولانی، بتوانید در مدت زمانی کوتاه چشمان خود را به روی زیباترین مناظر جهان باز کنید. با بیش از 2000 کیلومتر خط ساحلی و سواحل منحصر به فرد نمی‌توان زیبایی را از مزایای زندگی در عمان ندانست. اگر ماجراجویی هستید که تنوع در زندگی برایتان اهمیت زیادی دارد، قطعا از تنوع مناظر دیدنی و طبیعت عمان غرق لذت خواهید شد. هم‌نشینی کوه، جنگل، بیایان و ساحل در یک کشور کوچک نمونه‌ای رویایی است که در عمان به واقعیت تبدیل شده است.

هزینه پایین زندگی

بدون شک هزینه زندگی در درجه اول به سبک زندگی یک مهاجر بستگی دارد اما از جمله مزایای زندگی در عمان هزینه مقرون به صرفه آن است. اگرچه هزینه زندگی در این کشور در مقایسه با کشوری مانند پاکستان بسیار پایین نیست اما به طور کلی می‌توان گفت که هزینه‌های زندگی در کشور عمان به ویژه در بخش مربوط به خرید و اجاره املاک و تفریحات به مراتب ارزان‌تر از رقیبان جدی آن یعنی امارات متحده عربی و قطر است.

معافیت از مالیت

چند کشور در جهان وجود دارد که دولت آن مالیات بر درآمد دریافت نکند؟ عمان یکی از همان چند کشور است. با توجه به اینکه سرانه درآمد در این کشور کم جمعیت بالا بوده و از سویی دیگر هزینه زندگی در آن نیز در مقایسه با بسیاری دیگر از کشورهای خاورمیانه پایین‌تر است، این معافیت از مالیات می‌تواند موجب پس انداز قابل توجه در مدت زمانی نه چندان طولانی شود.

بازار کار خوب

نفت نقش اصلی را در عمان بازی می‌کند بنابراین با تکیه بر ثروت و صنعتی که این طلای سیاه به ارمغان آورده است می‌توان پیش‌بینی کرد که بازار کار در این کشور پر رونق بوده و همچنان فرصت‌های سغلی متعددی در حوزه صنایع نفتی و سایر حوزه‌ها وجود دارد که دولتمردان عمان تمایل به جب نیروی خارجی برای این موقعیت‌ها دارند.

مزایای زندگی در عمان

معایب زندگی در عمان

رسیدن به تصمیمی اطمینان‌بخش برای انتخاب مقصد مهاجرتی هرگز تنها با تکیه بر مزایای زندگی در آن و چشم‌پوشی از معایب ممکن نخواهد بود بنابراین باید معایب و مزایای زندگی در عمان را به موازات هم ببینیم.

اجاره‌بهای سالانه

شاید برای ایرانیانی که معمولا عادت به پرداخت اجاره ماهیانه منزل دارند کمی عجیب به نظر برسد که در عمان اجاره‌بهای مسکن در اکثر موارد به صورت سالانه و همان ابتدای قرارداد دریافت می‌شود و این می‌تواند هزینه قابل توجهی را در همان روزهای ابتدایی ورود به عمان به یک مهاجر تحمیل کند.

آب و هوای گرم

برای روزهای تابستانی عمان واژه گرم مناسب نیست احتمالا باید صفت داغ را برای آن به کار ببریم. به همین دلیل است که پایتخت عمان، مسقط، به هیچ وجه به عنوان شهر دوست‌دار پیاده شناخته نشده و طراحی آن نیز به گونه‌ای است که تردد خودروهای شخصی و حمل و نقل عمومی نسبت به پیاده اولویت دارد. بدون شک آب و هوای گرم و نه چندان مطلوب از معایب زندگی در این کشور عربی است.

تصادفات رانندگی

پیشتر امنیت بالا و جرم و جنایت پایین را از جمله مزایای زندگی در عمان دانستیم اما باید حواستان باشد که این نرخ پایین بی‌قانونی شامل حال حوادث رانندگی نمی‌شود. در شهری که به دلیل اقلیم گرم و خشک ترافیک خودرویی بسیار بالا است بدون شک نرخ تصادفات نیز بالا خواهد بود. 

هزینه بالای تحصیل

اگر کیفیت مدارس ویژه عمان را از مزایای زندگی در آن بدانیم قطعا هزینه بالای تحصیل در این مدارس غیرانتفاعی نیز از معایب زندگی در عمان است. اگر تصمیم دارید که همراه با فرزندان خود به این کشور مهاجرت کنید حتما هزینه قابل توجه تحصیل در مدارس بین‌المللی عمان را به عنوان بخش پررنگی از برنامه‌ریزی مالی خود در نظر داشته باشید.

معایب زندگی در عمان

چیزهایی در مورد عمان که نمی‌دانید!

از بررسی معایب و مزایای زندگی در عمان که بگذریم شاید برایتان جالب باشد که نکاتی خاص را در مورد این کشور کوچک و ثروتمند اما بی‌سر و صدای حاشیه خلیج فارس بدانید:

قدیمی‌ترین کشور مستقل در جهان عرب 

تاریخ‌شناسان تخمین زده‌اند که انسان‌ها نخستین بار حداقل حدود 106000 سال پیش در این منطقه شروع به زندگی کرده‌اند. این کشور از سال 1744 توسط خاندان عمانی‌السعید رسمیت قانونی یافت و نخستین کشور در جهان عرب می‌باشد که دولت مستقل داشته است.

عاری از تروریسم 

بر اساس شاخص بین‌المللی تروریسم، عمان یکی از امن‌ترین کشورهای جهان عرب است و گزارشات مربوط به فعالیت گروه‌های تروریسمی در این کشور تقریبا به سمت عدم وجود آن‌ها میل می‌کند.

سلطان قابوس اولین دانشگاه 

دانشگاه مشهور سلطان قابوس نخستین دانشگاهی بود که در سال 1986 میلادی در این کشور شروع به فعالیت کرد. این دانشگاه را به دلیل وسعت بسیار و امکانات گسترده می‌توان به خودی خود یک شهر دانست که پذیرش در آن مشروط به کسب نمرات بسیار عالی در دوره متوسطه است. 

بزرگ‌ترین سازنده کشتی در جهان

وقتی به نقشه عمان نگاه می‌کنیم آن را شبیه به یک شبه جزیره کوچک می‌بینیم به این معنا که از سه جهت مختلف توسط آب‌ها آزاد احاطه شده است بنابراین عجیب به نظر نمی‌رسد که صنعتی کشتی‌رانی در این کشور بسیار قدیمی، پیشرفته و قدرتمند باشد. این صنعت بخش قابل توجهی از فرصت‌های شغلی برای مهاجرت را به خود اختصاص داده است.

ثبت چهار میراث جهانی یونسکو 

قابل ستایش است که کشوری با یان مقیاس کم چهار اثر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو را در خود جای داده است. این چهار اثر عبارتند از: محوطه باستان شناسی بت (Bat)، قلعه بهلا (Bahla)، الخطم و العین (Al Khutm and Al Ayn) و سیستم آبیاری افلاج.

همه چیز در مورد زندگی در عمان

نیاز به مجوز برای مصرف الکل

با توجه به اینکه دین رسمی در عمان اسلام است و اکثر ساکنین مسلمان آن مشروبات الکی را مصرف نمی‌کنند هر فعالیتی مربوط به خرید و فروش و مصرف الکل در این کشور مسلمان، نیاز به دریافت مجوز قانونی از پلیس دارد.

رشد طبیعی و فراوان درختان کندر

با توجه به اینکه گیاه‌شناسان اعلام نموده‌اند که رشد درختان کندر در سراسر جهان رو به کاهش است و مصارف دارویی که ریشه این گیاه دارد خودرو بودن رشد درختان کندر در عمان مزیتی بزرگ برای این کشور محسوب می‌شود. عمان از جمله معدود کشورهایی است که درختان کندر به طور طبیعی در سراسر آن و به ویژه نواحی جنوبی رشد می‌کنند.

نوشیدنی ملی

شاید جالب به نظر برسد که در یک کشور عربی قهوه، که به زبان خودشان کهوه تلفظ می‌شود، نوشیدنی اصلی و ملی باشد. قهوه نه تنها نوشیدنی ملی و رشمی در کشور عمان است بلکه این کشور انواع خاصی از قهوه را دم می‌کند که با افزودنی‌های دیگری مانند هل ترکیب شده‌اند.

در انتهای این پُست، حالا که با مزایا و معایب زندگی در عمان آشنا شدید، اگر توجه شما به موضوع مهاجرت جلب شد و تمایل دارید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب نمایید، از شما دعوت میکنیم پُست راهنمای مهاجرت به کشورهای مختلف را در مجله سایت لتسگو یونی مطالعه نمایید.