اگر به دنبال ورود به شهر برلین هستید برای اطلاع از معایب و مزایای زندگی در برلین پایتخت آلمان این پُست از مجله لتسگو یونی را دنبال کنید. همان‌طور که می‌دانید کشور آلمان هدف اول افرادی است که قصد اقامت در اروپا را دارند. آلمان قوی‌ترین اقتصاد دنیا را دارد و فرصت‌های کاری و تحصیلی بی‌نظیری را در اقصی نقاط کشور از جمله برلین در اختیار مهاجران قرار می‌دهد. 

برای کسب آگاهی بیشتر راجع‌به روش‌های اقامت در آلمان می‌توانید به سایت lets go uni مراجعه کرده و مقاله‌ای که با این عنوان تهیه شده است را مطالعه کنید. در طول این محتوا قصد داریم تا به صورت اختصاصی معایب و مزایای زندگی در برلین را مورد بررسی قرار دهیم.

زندگی در برلین

برلین مدرن‌ترین و بزرگ‌ترین شهر آلمان بوده و پایتخت این کشور نیز هست. به طور کلی، شهر برلین یک مقصد جذاب برای مهاجرت به آلمان می‌باشد. کیفیت بالای زندگی باعث شده تا برلین جزو بهترین شهرهای دنیا از نظر زندگی قرار بگیرد. برلین یک شهر جوان و دانشجویی است و بسیاری از متقاضیان برای ادامه تحصیل آن را انتخاب می‌کنند؛ اگر شما هم به دنبال تحصیل و اقامت کشور آلمان هستید شهر برلین یک گزینه ایده‌آل خواهد بود.

برلین پایتخت آلمان شهری مناسب زندگی

اگر قصد دارید تا به صورت کاری وارد شهر برلین شوید، بهتر است بدانید که کمپانی‌های بزرگی مانند Volkswagen، Pfizer و SAP در برلین واقع شده‌اند و در بخش تحقیق و توسعه (R&D) بسیار نوآورانه و خلاق عمل می‌کنند و در پی استخدام افراد مستعد هستند. خبر خوب دیگر این است که شهر برلین در سال 2015 پایتخت شرکت‌های استارت آپی در اروپا شناخته شد.

علاوه بر صنعت تکنولوژی و فناوری اطلاعات، از دیگر صنایع پررونق برای زندگی و کار می‌توان به مد و فشن، توریسم و موسیقی اشاره کرد.

حالا که به صورت کلی با زندگی و کار در شهر برلین آشنا شدیم، وقت آن است تا معایب و مزایای زندگی و اقامت در برلین بررسی شود. با ما در طول این مقاله همراه باشید.

مزایای زندگی در برلین

قطعاً مهاجرت به یک کشور جدید با تغییرات اساسی در زندگی افراد همراه است و می‌تواند باتوجه به شرایط روحی آن‌ها مثبت یا منفی باشد. آیا برای اقامت در شهر برلین دچار وسوسه شده‌اید؟ چه چیزی اقامت برلین را برای ایرانیان جذاب کرده است؟ از وضعیت زندگی گرفته تا امکانات رفاهی، همه و همه باعث شده‌اند تا برلین جزو اولین انتخاب‌ها برای اقامت کشور آلمان باشد. بیایید نگاهی دقیق‌تر به مزایای زندگی در شهر برلین بیندازیم.

•    هزینه های زندگی

با وجود این که برلین پایتخت کشور آلمان است؛ اما هزینه‌های زندگی در شهر برلین کمی پایین‌تر از سایر شهرهای آلمان است که می‌توان این موضوع را بهترین مزایای زندگی در برلین دانست. در مقایسه با دیگر پایتخت‌های اروپایی، اجاره آپارتمان در مرکز شهر با مبلغ پایین امکان پذیر است. حمل و نقل عمومی نیز دارای قیمت مناسبی بوده و هزینه های پایین تحصیل در مدارس عمومی و دو زبانه نیز برای خانواده‌ها جذاب می‌باشد. هزینه خورد و خوراک نیز خیلی ارزان است و شما می‌توانید غذاهای مختلفی را با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه پیدا کنید. 

•    چشم انداز شغلی خوب برای نوآوری و خلاقیت

ممکن است مشکلاتی در برلین وجود داشته باشد؛ اما برلین همچنان به جذب نیروهای جوان، به ویژه افراد خلاق و کسانی که دارای قابلیت کارآفرینی بوده و در بخش تکنولوژی کار می‌کنند، می‌پردازد. خوانندگان و هنرمندانی که در حوزه‌های نویسندگی و نقاشی فعالیت دارند برلین را مکان مناسبی برای کار کردن، می‌دانند. بخش‌های فناوری اطلاعات و رسانه‌ها نیز به سرعت در حال رشد می‌باشند.

•    شبکه حمل و نقل عمومی عالی

شبکه حمل و نقل عمومی در برلین فوق العاده کارآمد است. سیستم حمل و نقل قابل اعتماد و مقرون‌به‌صرفه است و قطارها در تعطیلات آخر هفته نیز فعالیت می‌کنند. بر خلاف شهرهایی مانند لندن و کانبرا در استرالیا مردم تمایلی به استفاده از ماشین شخصی و گذراندن وقت در ترافیک ندارند.

علاوه بر شبکه حمل و نقل عمومی، می‌توان از دوچرخه نیز استفاده کرد. بیش از 1000 کیلومتر خطوط دوچرخه سواری در سراسر شهر، وجود دارد. دوچرخه سواری یکی از ساده‌ترین و سالم‌ترین راه‌ها برای رسیدن به مقصد است. 

•    استانداردهای بالای آموزشی

والدینی که به شهر برلین مهاجرت می‌کنند نگران کیفیت آموزشی ارائه شده هستند. باید گفت که یکی از مزایای زندگی در برلین وجود مدارس و موسسات آموزش عالی باکیفیت است. دانش آموزان می‌توانند در مدارس دولتی و یا خصوصی و بین المللی تحصیل کنند. معلمان دلسوز و مجرب این مدارس آماده ارائه آموزش‌های به‌روز هستند. 

برخی از بهترین دانشگاه‌های آلمان نیز در برلین واقع شده اند. هر کدام از این دانشگاه‌ها طیف گسترده‌ای از رشته‌های تحصیلی از پزشکی و مهندسی گرفته تا مدیریت و هنر را ارائه می‌دهند. فارغ التحصیلی از دانشگاه‌های شهر برلین می‌تواند رزومه خوبی برای متقاضیان ورود به بازارهای کار باشد.

•    نرخ پایین جرم و جنایت

از دیگر مزایای زندگی در برلین می‌توان به پایین بودن میزان جرم و جنایت اشاره کرد. البته جرایمی مانند دوچرخه دزدی و یا کیف قاپی وجود دارد. با این حال، میزان جرم و جنایاتی مانند قتل و سرقت به حدی پایین است که باعث شده تا برلین جزو امن‌ترین شهرهای آلمان قرار بگیرد.

•    تنوع فرهنگی

برلین شهری مهاجرپذیر بوده و تعداد زیادی از مهاجران را در خود جای داده است. این بدان معناست که مهاجران ضمن اقامت در یک شهر توسعه یافته، امکان آشنایی با دیگر فرهنگ‌ها را خواهند داشت. 

معایب زندگی در برلین

مسلماً زندگی در هر شهری با معایبی نیز همراه است و تکیه صرف بر مزایا تصویری دور از واقعیت را در ذهن افراد ایجاد خواهد کرد و بهتر است قبل از انتخاب این شهر با معایب زندگی در برلین آشنا بود. همان طور که از آن مطلع هستید، مهاجرت فرآیندی سخت و پیچیده بوده که باید آمادگی های لازم را برای رویارویی با دشواری های آن داشت. بنابراین، ضروری است تا در کنار مزایای زندگی با معایب زندگی در برلین نیز آشنا شوید. در این قسمت سعی داریم تا برخی از معایب آن را شرح دهیم.

•    هزینه های جانبی

داشتن هزینه پایین زندگی، به این معنا نیست که تمام هزینه‌های این شهر بسیار کم می‌باشد. برخی چیزها نسبت به متوسط درآمد افراد بسیار گران هستند و برخی از هزینه‌ها، مانند مراقبت‌های بهداشتی قابل اجتناب و پر هزینه هستند. همه ساکنان آلمان (بومی و مهاجران) باید بیمه درمانی داشته باشند و به طور معمول مهاجران باید تحت پوشش بیمه های خصوصی باشند. 

•    پیدا کردن کار

یکی از اصلی‌ترین معایب زندگی در برلین پیدا کردن کار است و افرادی که موفق به پیدا کردن کار در این شهر شده‌اند نباید توقع پاداش داشته باشند. رشد و پیشرفت کاری نیز یک رویا برای بسیاری از ساکنان برلین است. متأسفانه، این شهر با بالاترین نرخ بیکاری در آلمان مبارزه می‌کند. 

•    مالیات بالا

ساکنان برلین با مالیات بالا مواجه خواهند شد و نرخ مالیات می‌تواند تا 45 درصد باشد. افراد با درآمد بالاتر بیشتر از افراد با درآمد پایین تر مالیات پرداخت می‌کنند. اگر قصد اقامت در برلین را دارید، بهتر است که در هنگام دریافت پیشنهاد شغلی درآمد خالص دریافتی را به طور دقیق محاسبه و بررسی کنید. 

•    شوک فرهنگی

از دیگر معایب زندگی می‌توان به رفتار غیر دوستانه ساکنان آن اشاره کرد. در زمان تعامل با مردم محلی ممکن است با پاسخ‌های سرد رو‌به‌رو شوید. مردم این شهر رفتاری بسیار محافظه کارانه دارند و درک فرهنگ آن‌ها می‌تواند به غلبه بر موانع دوست‌یابی کمک کند.

•    خانه‌های غیر مبله

شاید بتوان یکی دیگر از معایب زندگی در برلین را تعداد کم خانه‌های مبله شده دانست. ممکن است خانه‌ها هیچ گونه لوازم آشپزخانه را نداشته باشند. با این حال، مهاجرانی که قصد اقامت طولانی مدت را دارند این خانه‌ها را ترجیح می‌دهند؛ زیرا آن‌ها برای تزئین خانه طبق سلیقه خود آزادی عمل دارند.

نتیجه نهایی

در این مقاله سعی کردیم تا حد امکان شما عزیزان را با مزایا و معایب زندگی در شهر برلین آشنا کنیم. انتخاب این شهر تا حد بسیار زیادی به شرایط شما بستگی دارد. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه هستید، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان ما در مجموعه مهاجرتی لتسگو یونی در ارتباط باشید و با خیالی راحت به کشور آلمان مهاجرت کنید.