اگر از متقاضیان اخذ ویزای کشورهای اروپایی و کانادا باشید، عبارت تمکن مالی از مواردی است که حتما زیاد به گوشتان خورده است. اما تمکن مالی چیست و برای کشورهایی مانند کانادا، انگلیس، آلمان، ایتالیا و اسپانیا چقدر باید باشد؟ این گواهی از جمله مدارک مهم و لازم برای اخذ ویزای بسیاری از کشورها است که توسط بانک‌های داخل کشور صادر می‌شود و به این معنی است که فرد متقاضی اقامت، باید توانایی مالی لازم برای زندگی در کشور مقصد را داشته باشد.

در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی به طور مفصل به بررسی گواهی تمکن مالی می‌پردازیم و توضیح خواهیم داد که مبلغ این گواهی در سال 2024 برای هر کشور چقدر باید باشد. پس اگر از متقاضیان مهاجرت به خارج از کشور و دریافت اقامت سایر کشورها هستید با ما همراه باشید. همچنین در صورت داشتن هر گونه سوال در مورد مهاجرت تحصیلی و سایر مدارک لازم، می‌توانید از خدمات مشاوره لتسگو یونی استفاده کنید.

تمکن مالی چیست؟

گواهی تمکن مالی از مدارک ضروری و مورد نیاز برای اخذ ویزای بسیاری از کشورها از جمله کشورهای شینگن، آمریکا و کانادا است. این گواهی در واقع شامل یک سند یا اسنادی است که نشان‌دهنده توانایی مالی یک فرد یا موسسه و شرکت برای سرمایه‌گذاری، زندگی و تحصیل در یک کشور است. این مدرک معمولا توسط بانک صادر می‌شود و تضمینی برای سفارت کشور مقصد و یا دانشگاه مورد نظرتان است که نشان می‌دهد شما سرمایه کافی برای اقامت و تحصیل را دارید.

در واقع علت اصلی صدور این گواهی این است که ثابت می‌کند شما بعد از رسیدن به کشور مقصد توانایی پرداخت هزینه‌های خوراک، پوشاک، مسکن، تحصیل، خدمات درمانی و زندگی را خواهید داشت. نکته مهمی که باید به آن دقت کنید این است که گواهی توانمندی مالی شما بر اساس میزان پولی که در حسابتان دارید و خرج پیش‌بینی شده برای یک سال زندگی فرد متقاضی در کشور مقصد صادر می‌شود و مواردی مانند حقوق بازنشستگی و بیمه عمر شامل آن نمی‌شود.

این گواهی به زبان انگلیسی و طبق درخواست متقاضی به ارز دلار و یا یورو صادر می‌شود و مبلغ آن برای انواع ویزای توریستی، کاری، تحصیلی و ... متفاوت است. موقع دریافت این مدرک باید به مواردی هم دقت کنید؛ از جمله:

  • باید حداقل 6 ماه قبل از دریافت گواهی اقدام به افتتاح حساب کرده باشید و تاریخ افتتاح حساب در گواهی ثبت شود.
  • گواهی باید حتما به نام فرد متقاضی و یا در صورت متاهل بودن به نام همسر وی صادر شود و سربرگ مخصوص بانک را داشته باشد.
  • تمامی اطلاعات تماس شما و شماره حسابی که میزان موجودی آن اعلام می‌شود در گواهی به صورت کامل درج شده و دقیق باشد.
  • بهتر است میزان پولی که در حسابتان دارید از حد مورد نیاز برای اثبات تمکن، کمی بیشتر باشد و تا مشخص شدن وضعیت پرونده و ویزا به موجودی حساب خود دست نزنید.

گواهی تمکن مالی

در ادامه برای اطلاع بیشتر شما، به بررسی مبلغ لازم برای این مدرک در بعضی از کشورهای حوزه شینگن، انگلیس و کانادا می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

مبلغ تمکن مالی برای کانادا

کانادا کشوری مهاجرپذیر است و همانطور که قبلا در مقاله ویزای تحصیلی کانادا به بررسی انواع ویزای کشور کانادا پرداختیم، از روش‌های مختلف مثل تحصیل، کار و یا برنامه اکسپرس اینتری، امکان اخذ ویزا و اقامت این کشور وجود دارد. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم برای اخذ ویزای کانادا گواهی تمکن برای نشان دادن وضعیت مالی متقاضی، از مدارک ضروری و لازم است.

اما مبلغ لازم تمکن برای دریافت ویزای کانادا چقدر است؟ به طور کلی همانطور که اشاره کردیم این مبلغ برای انواع ویزا متفاوت است. اگر شما برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کرده باشید، باید حداقل 35,000 دلار کانادا در حساب شما موجود باشد. اگر برای اقامت خود و خانواده‌تان از طریق برنامه اکسپرس اینتری اقدام کنید، مبلغ مورد نیاز برای اثبات توانایی مالی شما برای هر فرد جداگانه محاسبه خواهد شد و بر اساس تعداد افراد خانواده مبلغ لازم به شرح زیر است:

  • برای یک نفر 13,310 دلار کانادا
  • خانواده 2 نفره 16,570 دلار
  • خانواده 3 نفره 20,370 دلار
  • خانواده 4 نفره 24,733 دلار
  • خانواده 5  نفره 28,502 دلار
  • خانواده 6 نفره 31,638 دلار
  • خانواده 6 نفره 35,224 دلار

و برای هر نفر که به این تعداد اضافه شود مبلغ 3,586 دلار به مبلغ کل اضافه می‌شود.

مبلغ تمکن مالی برای آلمان

آلمان یکی از کشورهای پرطرفدار در بین ایرانیان برای مهاجرت است. هزینه زندگی در آلمان نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی مقرون به صرفه بوده و هزینه تحصیل در این کشور برای دانشجویان بین‌المللی پایین است. همچنین میزان درآمد در این کشور نسبت به میزان هزینه زندگی بالاست و شما به عنوان یک دانشجو با کار پاره‌وقت حین تحصیل هم می‌توانید بخش زیادی از هزینه‌های زندگی خود را پرداخت کنید.

با اینکه هزینه‌های تحصیل و زندگی در آلمان بالا نیست، سفارت آلمان از متقاضیان اقامت و تحصیل در این کشور تقاضای گواهی تمکن مالی می‌کند تا اطمینان پیدا کند شما حداقل برای 1 سال اول زندگی و تحصیل در آلمان، منابع مالی کافی را دارید. این مبلغ برای هر فرد 934 یورو در ماه و 11,208 یورو در سال است. به طور کلی تمامی افرادی که درخواست ورود به کشور آلمان را دارند باید گواهی تحت عنوان "Finanzierungsnachweis " را داشته باشند و به همراه سایر مدارک خود تحویل سفارت آلمان بدهند.

مبلغ تمکن مالی برای آمریکا

دریافت ویزای تحصیلی کشور آمریکا آرزو و رویای بسیاری از دانشجویان است. آمریکا از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا است که دانشگاه‌های بسیار زیادی دارید و در نهایت شانس پذیرش در یکی از این دانشگاه‌ها برای دانشجویان وجود خواهد داشت. کیفیت آموزشی دانشگاه‌های آمریکا هم بالاست و بسیاری از آنها دارای رتبه‌های بسیار خوبی در جهان هستند. به علاوه زندگی در آمریکا با در نظر گرفتن شرایط مطلوب اقتصادی، رفاهی و اجتماعی این کشور، می‌تواند تجربه بسیار خوبی برای دانشجویان باشد.

برای دریافت ویزای تحصیلی آمریکا مقدار دقیقی به عنوان مبلغ گواهی تمکن مالی اعلام نشده است. اما حداقل مبلغ مورد نیاز برای اثبات صلاحیت مالی شما برای تحصیل و زندگی در آمریکا 10,000 دلار به بالا است. یعنی این مقدار و بیشتر از این مبلغ اگر در 6 ماه اخیر قبل از درخواست شما برای ویزا، در حساب بانکی‌تان وجود داشته باشد، برای ارائه به سفارت آمریکا کافی است.

تمکن مالی کانادا

مبلغ تمکن مالی برای انگلستان

انگلستان از دیگر کشورهای مورد علاقه ایرانیان برای مهاجرت است که برای آن نکات مثبت زیادی از جمله پیشرفته بودن در حوزه‌های آموزش، بهداشت و درمان، اقتصاد، رفاه اجتماعی، امنیت و پذیرش نسبتاً راحت تحصیلی در دانشگاه‌ها را می‌توان در نظر گرفت. اما در کنار تمام این موارد باید به این نکته دقت کنید که انگلیس کشور گرانی است و هزینه‌های زندگی در آن بالاست.

اگر از علاقه‌مندان مهاجرت به انگلیس هستید برای دریافت گواهی توانایی مالی، باید موجودی و گردش حساب 6 ماه قبل از زمان درخواست ویزای خود را برای سفارت این کشور ارسال کنید. اگر قصد سفر به انگلستان را دارید مقدار مبلغ لازم اثبات تمکن برای دریافت ویزای توریستی انگلیس، دو برابر هزینه سفر شما به این کشور است. اگر قصد تحصیل و دریافت ویزای تحصیلی انگلیس را دارید این مبلغ به صورت متفاوتی محاسبه می‌شود.

به این صورت که برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور، شما باید حداقل هزینه 9 ماه اول زندگی و تحصیل در انگلستان را در حساب بانکی خود داشته باشید و گواهی مالی آن را ارائه کنید؛ که مبلغ آن برای افرادی که قصد تحصیل در شهر لندن را دارند 1,265 پوند برای هر ماه و در مجموع 11,385 پوند و برای افرادی که قصد تحصیل در خارج از شهر لندن را دارند 1,015 پوند برای هر ماه و مجموعاً 9,135 پوند است.

مبلغ تمکن مالی برای ایتالیا

ایتالیا مقصد تحصیلی محبوب بسیاری از دانشجویان ایرانی و سایر دانشجویان در جهان است. این کشور علاوه بر داشتن دانشگاه‌های مطرح با سیستم آموزشی به‌روز و پیشرفته، دارای جاذبه‌های فراوانی است که دانشجویان را از سراسر جهان به سوی خود می‌کشاند. به علاوه هزینه‌های تحصیل در ایتالیا بسیار مناسب و امکان تحصیل رایگان با استفاده از بورسیه‌های تحصیلی ارائه شده در این کشور برای دانشجویان بین‌المللی فراهم است.

اما با این حال ارائه گواهی تمکن برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا هم ضروری است. برای داشتن این مدرک باید معادل 467 یورو در ماه و 6,079 یورو به ازای هر سال تحصیلی در حساب بانکی خود داشته باشید. به این منظور لازم است صورت حساب بانکی سه ماه آخر شما به زبان انگلیسی و به نام شخص دانشجو یا یکی از والدین او به سفارت ایتالیا ارائه شود.

مبلغ تمکن مالی برای اسپانیا

اسپانیا کشوری خوش آب و هوا در اروپاست که هر سال مهاجران زیادی از جمله دانشجویان برای زندگی و ادامه تحصیل در آن اقدام به دریافت ویزا می‌کنند. یکی از مدارک لازم برای اخذ اقامت و ویزای اسپانیا نامه و سند تمکن مالی است که نشان‌دهنده توانایی مالی شما برای زندگی و تحصیل در این کشور بدون کار کردن است.

این سند بر اساس گردش حساب مالی 6 ماه آخر شما صادر خواهد شد و برای دریافت ویزا باید آن را همراه سایر مدارکتان به سفارت اسپانیا ارائه کنید. برای این منظور باید به ازای هر ماه از مدت تحصیل خود در اسپانیا 564 یورو در حساب خود داشته باشید. یعنی به عنوان مثال اگر شما برای یک دوره تحصیلی 9 ماهه پذیرش گرفته‌اید باید حدوداً 5,084 یورو در حساب خود داشته باشید و سند آن را ارائه کنید.

مدارک لازم برای تمکن مالی

مدارک لازم برای دریافت گواهی تمکن مالی چیست؟

دریافت سند تمکن مالی نیازمند ارائه مدارکی است که شما باید آنها را تهیه کنید و سپس با در دست داشتن این مدارک برای دریافت گواهی به بانک مراجعه کنید. این مدارک شامل موارد زیر هستند:

  • کارت ملی و اصل شناسنامه متقاضی
  • اصل یا کپی پاسپورت
  • ارائه فرم تکمیل شده درخواست صدور نامه تمکن مالی
  • اصل وکالت ‌نامه نماینده قانونی درصورت وکالت به غیر

گواهی تمکن مالی باید دارای چه اطلاعاتی باشد؟

نکته‌ای که بعد از تهیه مدارک اشاره شده هنگام دریافت گواهی تمکن مالی باید به آن دقت کنید این است که این گواهی شامل باید چه اطلاعاتی باشد تا از نظر سفارت کشور مورد نظر شما، معتبر شناخته شود.

این اطلاعات شامل موارد زیر هستند:

  • آدرس و اسم بانک
  • شماره حسابی که بر اساس آن گواهی صادر شده است.
  • میزان پولی که در حساب شماست.

لازم به ذکر است که اگر مقدار پولی که تصمیم دارید برای دریافت مدرک تمکن از آن استفاده کنید در چند حساب مختلف قرار دارد، به تکمیل این اطلاعات برای تمام حساب‌ها نیاز دارید. بنابراین راه آسان‌ و منطقی‌تر این است که تمام پول‌ها را در یک حساب قرار دهید و فقط یک بار این اطلاعات را تکمیل کنید. تهیه گواهی تمکن وضعیت مالی از طریق بانک معمولا 1 تا 2 روز طول می‌کشد و این گواهی برای 6 ماه معتبر است.

سخن آخر

همانطور که اشاره کردیم ارائه گواهی تمکن مالی برای اخذ ویزای بسیاری از کشورها مورد نیاز است و مبلغ آن بر اساس قوانین هر کشور متفاوت است. شما با ارائه نامه توانایی مالی به افسر سفارت این اطمینان را می‌دهید که از پس هزینه‌ها در کشور مورد نظرتان بر می‌آیید و از این لحاظ مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد.

در این پُست از مجله تحصیلی لتسگو یونی توضیح دادیم که تمکن مالی چیست و مبلغ آن برای هر کشور چقدر باید باشد. امیدواریم این مطلب مورد استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشد. فراموش نکنید اگر در مسیر مهاجرت و دریافت ویزای تحصیلی نیاز به راهنمایی بیشتری دارید، می‌توانید روی کمک و مشاوره کارشناسان مجرب ما در لتسگو یونی حساب کنید.