در مطلب پیش رو به درآمد برنامه‌نویسی در کشورهای مختلف می‌پردازیم و خواهیم دید که کدام یک از کشورهای توسعه‌یافتهٔ دنیا، مقصد ایده‌آل‌تری برای برنامه‌نویسان یا به قولی، توسعه دهندگان نرم افزار هستند. در این پُست درآمد برنامه نویسی در کشورهای کانادا، آمریکا، آلمان، سوئیس، دانمارک، نروژ، سوئد، انگلیس، هلند، استرالیا و فنلاند را بررسی میکنیم.

زبان‌های برنامه‌نویسی پایتون، سی‌شارپ، جاوا، جاوا اسکریپت، پی‌اچ‌پی، سی‌پلاس‌پلاس و فریم ورک دات نت، محور این مقاله را تشکیل داده و به توسعه‌دهندگان دو سیستم عامل اندروید و آی‌او‌اس و برنامه‌نویسان وب‌ (فرانت اند و فول‌ استک) هم مد نظر خواهیم داشت. 

درآمد برنامه نویسی 

بر کسی پوشیده نیست که شغل‌ برنامه نویسی جزو پردرآمدترین مشاغل حال حاضر دنیاست و دستمزدهای اغوا کننده‌اش، عدهٔ زیادی را به سمت وادی صفرها و یک‌ها جذب کرده است. چه آنهایی که رشتهٔ کامپیوتر را در دانشگاه گذرانده و پیش‌زمینه‌ای در این حوزه داشته‌اند و چه آنهایی که از مسیرهای دیگری وارد این قلمرو شده و با سال‌ها کدنویسی و انجام پروژه‌های مختلف، خودشان را به سطح یک برنامه‌نویس کارکشته و گران‌قیمت رسانده‌اند.

دانش برنامه‌نویسی یا به تفسیری مهارت برقراری دیالوگ بین انسان و ماشین و درک الگوریتم و معماری داده‌ها، در عین حال که به عنوان یک علم و فن شناخته می‌شود، از زوایایی دست کمی از هنر ندارد و اگر اذعان کنیم که پیشرفت دنیای امروز، کاملاً به آن وابسته است اغراق نکرده‌ایم. در ادامه گشت و گذاری در نقشهٔ جهان می‌زنیم، تا ببینیم ماجرا از چه قرار است و درآمد سالانهٔ برنامه‌نویسی در کشورهای مختلف در حوالی چه اعداد و ارقامی نوسان می‌کند. 

درآمد برنامه نویسی در کشور های مختلف

درآمد برنامه نویسی در کشورهای اروپایی

طبق آخرین داده‌های بدست آمده از پلتفرم Payscale، مقام نخست درآمد برنامه‌نویسی در کشورهای اروپایی، با میانگین سالانه ۹۵ هزار دلار در اختیار سوئیس است. برنامه نویسان در کشور دانمارک ۷۲ هزار دلار می‌گیرند و در نروژ، میانگین دستمزدشان در حوالی ۶۴ هزار دلار است. اگر هم حقوق ماهیانه را مبنا قرار دهیم، درآمد یک برنامه نویس در سوئیس ۷۹۰۰ دلار در دانمارک کمی بیش از ۶۰۰۰ و در نروژ ۵۳۵۰ دلار در ماه است.

آلمانی‌ها سالانه ۶۰ هزار دلار و هلندی‌ها ۵۴ هزار دلار به برنامه‌نویس جماعت دستمزد می‌دهند و درآمد یک مهندس کامپیوتر در سه کشور سوئد و فنلاند و فرانسه، در بازه‌ای بین ۴۶ تا ۵۴ هزار دلار قرار می‌گیرد. بر مبنای اطلاعات پِی‌اسکِیْل، انگلستان با میانگین دستمزد ۴۲ هزار دلار در سال، کمترین دستمزد را به برنامه‌نویسان می‌دهد.

اما در ادامه خواهیم دید که در یک ارزیابی دیگر که توسط ITJobWatch انجام شده، این مقدار تا ۶۸ هــزار دلار هم افزایش پیدا کرده است که معلوم نیست تیم اجرا کنندهٔ ارزیابی دوم، اقوام و خویشانی در انگلیس داشته‌اند، یا از متدولوژی متفاوتی برای محاسبهٔ میانگین استفاده کرده‌اند! 

درآمد برنامه نویسی در کشورهای آمریکا و کانادا

طبق داده‌های پلتفرم بزرگ Indeed درآمد یک مهندس نرم‌ افزار در ایالات متحده مرز ۱۱۰ هزار دلار را رد می‌کند. درآمد یک مهندس نرم افزار تازه کار از ۱۰۶ هزار آغاز می‌شود و یک مهندس خاک‌خورده و باتجربه سالانه ۱۳۳ هزار دلار دستمزد می‌گیرد. آمریکا روی هم رفته بیشترین درآمد را به متخصصین این رشته تخصیص می‌دهد و با همسایهٔ‌ شمالی‌ یعنی کانادا تفاوت بسیار فاحشی دارد. با این حال کامپیوتر یکی از بهترین رشته های تحصیلی برای مهاجرت به کانادا بوده و اوضاع برنامه‌نویسان در این کشور بسیار خوب است. هرچند که با میانگین سالانه ۶۴ هزار دلار با آمریکا قابل قیاس نیست.

اگر ماجرا را از زاویه‌ٔ سیستم‌عامل‌ها و زبان‌های برنامه نویسی بررسی کنیم، آمریکا بهشت توسعه دهندگان iOS و Android و متخصصین دو زبان Python و JavaScript است. 

  • میانگین درآمد یک توسعه دهنده iOS و اندروید در آمریکا به ترتیب برابر ۱۲۲ و ۱۲۱ هـزار دلار است. 
  • توسعه‌دهندگان دو زبان پایتون و جاوا اسکریپت در این کشور به ترتیب ۱۱۰ و ۱۱۲ هـزار دلار دستمزد می‌گیرند. 
  • درآمد برنامه‌نویسی به زبان ++C در آمریکا ۱۰۴ هزار دلار و به زبان Java در حوالی ۱۰۳ هـزار دلار است. 
  • برنامه نویسی به دو زبان PHP و #C در آمریکا ۹۰ و ۸۲ هـزار دلار درآمد دارد. 
  • درآمد توسعه دهندگان وب در آمریکا چه فرانت اند و چه فول‌ اِستک حدود ۱۰۹ هـزار دلار در سال است. 
  • درآمد توسعه‌دهندگان فریم ورک NET. هم تقریباً به ۹۷ هـزار دلار می‌رسد. 

درآمد برنامه نویسی در کشور های مختلف

درآمد برنامه نویسی در آلمان

آلمان بدون تردید یکی از بهترین مقاصد کاری و مهاجرتی برای برنامه نویسان و یا دانش‌آموختگان رشته علوم کامپیوتر است. بازار کار این کشور برای متخصصین Java و SQL و JavaScript و ++C و تعدادی دیگر از زبان‌ها و تکنولوژی‌های برنامه‌نویسی ظرفیت بالایی دارد و در شهرهایی مثل مونیخ یا برلین، در هر لحظه بالای ۱۰۰۰ موقعیت شغلی برای این قشر در دسترس است. از آن طرف، شهر برلین بهشت برنامه‌نویسان زبان Ruby بوده و یکی از پرتکاپوترین شهرهای دنیا، برای استارتاپ‌ها و بیزنس‌های جدید به شمار می‌رود.

درآمد یک مهندس نرم افزار در حوالی ۶۵۵۰۰ دلار است و اگر جزو برنامه‌نویسان با سابقه محسوب باشید، این عدد به ۷۶۰۰۰ دلار می‌رسد. درآمد برنامه نویسان برلین از میانگین کشور بالاتر و در حدود ۷۲۷۰۰ دلار است. 

  • برنامه‌نویسان زبان ++C و توسعه‌دهندگان دو سیستم عامل iOS و Android با حدود ۶۲۰۰۰ دلار دستمزد، بیشترین درآمد را در بازار برنامه نویسی آلمان را دارند. 
  • پایین‌ترین درآمد برنامه‌نویسی در آلمان با ۵۶۷۰۰ دلار در اختیار برنامه‌نویسان زبان PHP است. 
  • دستمزد برنامه‌نویسان دات نت و پایتون و جاوا از ۵۹۰۰۰ تا ۶۱۰۰۰ دلار متغیر است. 
  • برنامه‌نویسی به زبان جاوا اسکریپت و تخصص در توسعهٔ وب (فرانت اند) دستمزد در حدود ۵۸۰۰۰ دلار دارد. 
  • درآمد برنامه‌نویسی به زبان #C در حدود ۵۷۰۰۰ دلار و درآمد یک توسعه‌دهندهٔ وب‌ (فول‌استک‌) ۶۱۰۰۰ دلار میباشد.

درآمد برنامه نویسی در سوئیس 

همانطور که اشاره کردیم، سوئیس رکورددار درآمد برنامه‌نویسی در کشورهای اروپایی است. بنابراین مهاجرت به سوئیس برای برنامه‌نویسان علاقمند به زندگی در اروپا، گزینهٔ بسیار خوبی محسوب می‌شود. درآمد برنامه نویس تازه کار در سوئیس از ۷۸۰۰۰ فرانک آغاز می‌شود و با کسب چند سال تجربه به ۱۱۲۰۰۰ فرانک سوئیس یعنی معادل ۱۲۲۰۰۰ دلار آمریکا می‌رسد. سوئیس بر خلاف آمریکا، که آرمانشهر توسعه‌دهندگان سیستم عامل Android است، کمترین دستمزد را به آنها می‌دهد که البته باز هم در قیاس با سایر کشورهای اروپایی رقم قابل توجهی است.

از آن طرف هم برعکس برخی کشورها، درآمد برنامه‌نویسی به زبان #C و فریم‌ورک NET. در سوئیس جزو بالاترین درآمدهای موجود در بین برنامه‌نویسان به شمار می‌رود. 

  • درآمد توسعه دهنده اندروید در سوئیس در حدود ۹۳۰۰۰ دلار میباشد. 
  • وب دولوپرها (فرانت اند) در حوالی ۹۸۵۰۰۰ دلار دستمزد می‌گیرند. 
  • درآمد برنامه‌نویسی به زبان پایتون ۹۷۷۰۰ دلار میباشد. 
  • برنامه‌نویسان پی‌اچ‌پی و فول‌استک‌‌ دولوپرها به ترتیب ۹۵۵۰۰ و ۱۰۰۵۰۰ دلار می‌گیرند. 
  • میانگین درآمد یک برنامه‌نویس #C در سوئیس حدود ۱۱۲۰۰۰ دلار است. 
  • برنامه‌نویسان جاوا و ++C‌ به ترتیب ۱۰۱۰۰۰ و ۱۰۰۵۰۰ دلار درآمد دارند. 
  • متخصصین زبان #C و فریم‌ورک NET. در سوئیس تا ۱۱۳۰۰۰ دلار درآمد دارند. 
  • میانگین دستمزد توسعه‌دهندهٔ‌ iOS در سوئیس ۱۰۵۰۰۰ دلار میـباشد. 

درآمد برنامه نویسی در کشور های مختلف

درآمد برنامه نویسی در دانمارک 

به طور کل برنامه نویسی در کشورهای اسکاندیناوی جزو ایده‌آل‌ترین مسیرهای شغلی است و یک نیروی تازه کار نزدیک به ۶۵۰۰۰ دلار دستمزد دارد. و اما میانگین درآمد برنامه‌نویسی در این کشور حدود ۶۹۰۰۰ دلار است و در صورت استخوان ترکاندن در این مسیر و رسیدن به درجهٔ Senior Developer درآمد فرد به مبلغ قابل توجه ۸۴۰۰۰ دلار می‌رسد و در ضمن، درآمد برنامه‌نویسی در پایتخت دانمارک یعنی شهر کپنهاگ بیشتر از سایر نقاط این کشور است. در دانمارک پایین‌ترین دستمزد به برنامه‌نویسان #C و JavaScript تعلق داشته و بیشترین درآمد از آنِ برنامه‌نویسان Python است. 

  • درآمد جاوا اسکریپت و سی‌شارپ در بازهٔ ۶۷ تا ۶۹ هزار دلار نوسان می‌کند. 
  • برنامه‌نویس زبان پایتون نزدیک به ۸۰ هزار دلار دستمزد می‌گیرد. 
  • برنامه نویسی تحت فریم‌ورک NET. در حوالی ۷۱ هزار دلار درآمد دارد. 
  • دولوپرهای دو زبان Java و ++C سالانه به ترتیب ۷۴ و ۸۸ هزار دلار دستمزد دارند. 

درآمد برنامه نویسی در نروژ

درآمد برنامه‌نویسی در کشور نروژ به صورت میانگین ۵۴۰۰۰۰ کرون نروژ یا ۶۳۰۰۰ دلار است. این درآمد برای برنامه نویس تازه کار ۵۷۰۰۰ دلار و برای برنامه نویس کارکشته بیش از ۸۴۰۰۰ دلار است و با درآمد سنیور پروگرمرهای کشور دانمارک برابری می‌کند. برنامه نویسان PHP کمترین دستمزد را در نروژ می‌گیرند و برنامه‌نویسان Java در این کشور پادشاهی می‌کنند. نروژ از این بابت هم شبیه به دانمارک است که میانگین درآمد برنامه‌نویسان در پایتختش یعنی اُسلو، از میانگین کل کشور بالاتر است. 

  • درآمد برنامه‌نویسی به زبان PHP در نروژ کمترین میزان و ۵۳۷۰۰ دلار است. 
  • درآمد برنامه‌نویسان ++C حدود ۶۵۰۰۰ دلار و توسعه‌دهندگان iOS‌ در حوالی ۵۸۵۰۰ دلار میباشد. 
  • دولوپر جاوا اسکریپت در نروژ تا ۶۶۳۰۰ دلار دستمزد می‌گیرد. 
  • برنامه‌نویس Python و توسعه‌دهندهٔ اندروید حدود ۷۰۰۰۰ دلار درآمد دارند. 
  • درآمد برنامه‌نویسی به زبان #C و NET. از ۶۷۰۰۰ تا ۶۹۷۰۰ دلار متغیر است. 
  • برنامه‌نویسان جاوا در نروژ بیشترین درآمد این حوزه را دارند و سالی ۷۲۰۰۰ دلار حقوق می‌گیرند. 

درآمد برنامه نویسی در کشور های مختلف

درآمد برنامه نویسی در سوئد

بر اساس داده‌های PayScale‌ اینطور به نظر می‌رسد که سوئد و فنلاند در بین کشورهای اسکاندیناوی، دستمزد کمتری به برنامه‌نویسان می‌دهند اما این دلیل نمی‌شود که مهاجرت به سوئد برای برنامه نویسان و مهندسین کامپیوتر فکر خوبی نباشد. در این کشور یک برنامه نویس تازه کار سالانه ۴۱۵۰۰ دلار درآمد دارد و یک برنامه‌نویس با تجربه ۶۵۵۰۰ دلار در سال عایدش می‌شود و روی هم رفته، میانگین درآمد برنامه‌نویسی در سوئد ۵۴۷۰۰ دلار است.

توسعه‌دهندگان iOS و برنامه‌نویسان JavaScript‌ بیشترین درآمد و برنامه‌نویسان #C‌ و ++C و توسعه‌دهندگان فرانت‌اند، کمترین درآمد را در این کشور دارند. 

  • تخصص در جاوا اسکریپت و توسعهٔ iOS در سوئد حدود ۶۲۰۰۰ دلار درآمد به همراه دارد. 
  • درآمد برنامه‌نویسان جاوا و پایتون در تراز هم بوده و در حوالی ۵۷۰۰۰ دلار میباشد. 
  • درآمد وب‌دولوپر (فرانت‌اند) در سوئد در حدود ۴۸۰۰۰ دلار است. 
  • درآمد متخصصین NET. و Android‌ و PHP در بازهٔ ۵۳۰۰۰ تا ۵۶۰۰۰ دلار میـباشد. 
  • درآمد برنامه‌نویسان دو زبان #C و ++C به ترتیب ۵۰۶۰۰ و ۵۲۳۰۰ دلار میـباشد. 

درآمد برنامه نویسی در انگلیس

درآمد برنامه‌نویسی در کشور انگلیس از حوالی ۴۱۰۰۰ دلار در سال برای برنامه نویسان تازه کار شروع می‌شود و برای برنامه نویسان کارکشته یا به قولی سنیور پروگرمرها به بالاتر از ۷۸۰۰۰ دلار می‌رسد. و طبق داده‌های جمع آوری شده از پلتفرم ITJobWatch می‌توان چنین برداشت کرد که میانگین درآمد برنامه‌نویسی در انگلیس ۶۸۰۰۰ دلار است. در این کشور، اوضاع به کام برنامه نویسان جاواست و کمترین درآمد به برنامه‌نویسان PHP تعلق دارد.

  • برنامه‌نویس جاوا در انگلیس سالانه نزدیک به ۹۵۰۰۰ دلار دستمزد می‌گیرد. 
  • در انگلیس برنامه‌نویسان iOS و Python از ۸۲۰۰۰ تا ۸۸۰۰۰ دلار دستمزد می‌گیرند. 
  • برنامه نویسان اندروید است سالانه ۷۸۰۰۰ دلار درآمد دارند. 
  • توسعه‌دهندگان وب (فول استک و فرانت‌ اند)هم به طور میانگین از ۶۷۰۰۰ تا ۶۹۰۰۰ دلار درآمد دارند. 
  • درآمد برنامه‌نویسان ++C و JavaScript در بازهٔ ۶۵۵۰۰ تا ۶۷۰۰۰ است. 
  • برنامه‌نویسان PHP‌ و NET. و #C به ترتیب حدود ۵۵۰۰۰، ۵۹۰۰۰ و ۶۰۰۰۰ دلار دستمزد می‌گیرند. 

درآمد برنامه نویسی در کشور های مختلف

درآمد برنامه نویسی در هلند

میانگین درآمد برنامه‌نویسی در هلند ۵۴۰۰۰ دلار است. درآمد یک جونیور پروگرمر یا برنامه‌نویس تازه‌کار در این کشور از  ۳۸۰۰۰ دلار شروع می‌شود و برنامه‌نویس کارکشته بیش از ۷۲۰۰۰ دلار دستمزد می‌گیرد. یک برنامه‌نویس در کشور هلند، با داشتن سابقهٔ پنج الی نه سال کار، به میانه‌ٔ مسیر حرفه‌ای‌اش می‌رسد و سالانه ۶۴۰۰۰ دلار دستمزد می‌گیرد.

اما اوضاع در شهر آمستردام کمی متفاوت است و میانگین درآمد برای یک برنامه‌نویس باتجربه، نزدیک به ۷۵۶۰۰ دلار است. در این کشور بر خلاف سوئد، بیشترین دستمزد برنامه‌نویسی به متخصصین ++C تعلق داشته و کمترین درآمد مربوط به برنامه‌نویسان PHP و طراحان وب‌ از نوع front-end است. 

  • درآمد برنامه‌نویس ++C دذر هلند به مرز ۷۰۰۰۰ دلار می‌رسد. 
  • درآمد برنامه‌نویسان پی‌اچ‌پی و فرانت‌ اند به ترتیب ۴۸۰۰۰ و ۵۰۰۰۰ دلار است. 
  • مهندسین نرم‌افزار با تخصص در فریم‌ورک NET. زیر میانگین هلند یعنی حدود ۵۲۰۰۰ دلار درآمد دارند. 
  • برنامه‌نویسان Python و #C و JavaScript و توسعه‌دهندگان iOS حدود ۵۷۰۰۰ دلار درآمد دارند.
  • برنامه‌نویس جاوا و طراح اپلیکیشن در سیستم عامل اندروید در هلند به ترتیب ۵۷۶۰۰ و ۵۹۵۰۰ دستمزد می‌گیرند. 

درآمد برنامه نویسی در استرالیا

میانگین درآمد برنامه‌نویسی در کشور استرالیا بیش از ۵۱۰۰۰ دلار آمریکا است. این رقم برای برنامه‌نویس تازه‌ کار حدود ۴۸۰۰۰ دلار، برای برنامه‌نویس متوسط ۶۰۰۰۰ و برای برنامه‌نویس باتجربه ۶۸۰۰۰ و اگر در سیدنی زندگی کند ۷۳۰۰۰ دلار است. در استرالیا اوضاع بر وفق مراد برنامه‌نویسان جاوا و اندروید است و دولوپرهای PHP کمترین دستمزد کشور را می‌گیرند. 

  • درآمد سالانهٔ برنامه‌نویس Java و اندروید در استرالیا ۶۳۳۰۰ دلار میـباشد. 
  • توسعه‌دهندهٔ اپلیکیشن برای سیستم عامل iOS حدود ۶۲۰۰۰ دلار دستمزد دارد. 
  • برنامه‌نویس ++C و وب‌دولوپر در این کشور در تراز هم و در حدود ۶۱۰۰۰ درآمد دارند. 
  • برنامه‌نویسان جاوا اسکریپت و NET. و #C در حوالی ۵۸۰۰۰ و پایتون حدود ۵۹۰۰۰ دلار درآمد دارند. 
  • برنامه‌نویسان وب (فرانت اند) در حدود ۵۸۰۰۰ و برنامه‌نویسان PHP تقریباً ۵۴۰۰۰ دلار دستمزد می‌گیرند. 

درآمد برنامه نویسی در کشور های مختلف

درآمد برنامه نویسی در فنلاند

همانطور که اشاره کردیم، برنامه‌نویسی در فنلاند و سوئد، در قیاس با دانمارک و نروژ درآمد کمتری دارد. میانگین درآمد برنامه‌نویسی در این کشور ۴۷۰۰۰ دلار است و در صورتیکه به عنوان یک برنامه نویس تازه کار استخدام شوید، درآمدتان ۳۸۰۰۰ دلار است. این رقم بعد از پنج شش سال فعالیت در این حوزه، به ۴۸۰۰۰ دلار می‌رسد و در صورتیکه برنامه‌نویس خبره‌ای باشید تا ۶۵۰۰۰ دلار بالا می‌رود.

مهاجرت به فنلاند برای برنامه‌نویسان پایتون بسیار ایده‌آل است و از آن طرف برنامه‌نویسان زبان ++C به طور میانگین کمترین دستمزد را دریافت می‌کنند. 

  • درآمد برنامه‌نویس ++C در فنلاند در حدود ۴۱۵۰۰ دلار میباشد. 
  • درآمد برنامه‌نویسی با جاوا اسکریپت، #C و تخصص در فریم‌ورک NET. در بازهٔ ۵۰ تا ۵۴ هـزار دلار میباشد. 
  • توسعه‌دهندگان وب چه فول استک و چه فرانت اند در حوالی ۴۹۰۰۰ دلار دستمزد می‌گیرند. 
  • برنامه‌نویسان جاوا در فنلاند سالانه ۵۶۷۰۰ دلار درآمد دارند. 
  • توسعه‌دهندگان اندروید و iOS به ترتیب ۴۶۶۰۰ و ۴۸۳۰۰ دلار دستمزد می‌گیرند. 
  • میانگین دستمزد برنامه‌نویس PHP تقریباً ۴۷۶۰۰ و برنامه‌نویس ++C در حدود ۴۴۰۰۰ دلار است. 

درآمد برنامه نویسی در سایر کشورها

کشورهایی که اشاره کردیم، تعدادی از بهترین مقاصد دنیا برای شغل‌ برنامه‌نویسی به شمار می‌روند. اما در این قسمت و با اتکا به داده‌های پلتفرم salary exporter ‌گشتی هم در سایر نقاط جهان می‌زنیم. مثلا در دو کشور روسیه و چین که همواره برترین برنامه‌نویسان دنیا را داشته‌اند، میانگین درآمد یک برنامه‌نویس به ترتیب ۱۶ و ۵۳ هــزار دلار است که نشان می‌دهد اوضاع چین در این مورد قابل مقایسه با روسیه نیست. و اما در ژاپن اوضاع روبراه‌تر است و میانگین درآمد یک برنامه‌نویس مرز ۵۶ هـزار دلار را رد می‌کند و با وجود دشوار بودن مهاجرت به ژاپن ارزشش را دارد.

در تایوان این عدد به ۵۸ هـزار دلار و در هندوستان به عدد تخیلی ۸ هـزار دلار و در ترکیه حدود ۱۰ هـزار دلار است. مهاجرت به امارات برای برنامه‌نویسان چشم‌انداز بسیار خوبی دارد چون میانگین درآمد برنامه‌نویس در این کشور ۶۲ هـزار دلار است. در انتها، درآمد برنامه‌نویسی در ایران طبق آنچه در این پلتفرم عنوان شده، در حوالی ۱۳ هـزار دلار در سال نوسان می‌کند. 

مقایسه درآمد برنامه نویسی در شهرهای مختلف

اینکه درآمد برنامه‌نویسان در پایتخت برخی از کشورها به میزان محسوسی بیشتر باشد چیز عجیبی نیست. اما به نظر می‌رسد که این افزایش نرخ، فقط محدود به پایتخت‌ها نیست. مثلاً شهرهایی مثل سان‌فرانسیسکو، سن‌خوزه و سیاتل بیشترین میزان درآمد برنامه‌نویسی را در بین شهرهای جهان دارند که این رقم از ۱۰۷ تا ۱۲۱ هزار دلار متغیر است.

در وهلهٔ بعدی، شهرهای مدیسون و کپنهاگ و تل‌آویو و بوستون هستند که ارقامشان در بازهٔ ۸۶ تا ۱۰۴ دلار قرار می‌گیرد. مونیخ و آستین و آمستردام و شیکاگو و دالاس با حدود ۷۲ تا ۷۶ هزار دلار در رتبهٔ بعدی و شهرهایی چون برلین و سیدنی و لندن و اُسلو و هیوستون در بازهٔ ۵۷ تا ۶۹ هزار دلار هستند.

در این مقایسه، کمترین درآمد برنامه‌نویسی، از آنِ شهرهای دوبی، دوبلین، سنگاپور و بارسلون است و در حوالی ۳۴ تا ۴۸ هزار دلار تخمین زده می‌شود. 

درآمد برنامه نویسی در کشور های مختلف

مقایسه درآمد برنامه نویس جاوا اسکریپت

در بخش‌های قبلی ملاحظه شد که درآمد برنامه‌نویسان JavaScript در برخی کشورها جزو ارقام بالای جدول و در برخی دیگر در جایگاه میانی و حتی پایین‌تر از میانگین است. روی هم رفته، جاوا اسکریپت‌‌کارها در آمریکا با میانگین سالانه ۱۱۲ هزار دلار بیشترین درآمد را دارند و در فنلاند و هلند با ۵۰ و ۵۶ هـزار دلار در سال، دستمزدهای به مراتب پایین‌تری می‌گیرند. 

مقایسه درآمد برنامه نویس جاوا 

متوسط درآمد یک برنامه‌نویس Java در آمریکا ۱۰۳ هـزار دلار میباشد. این میزان در انگلیس به حوالی ۸۹ هـزار دلار و در کشورهایی مثل سوئیس و اسرائیل و دانمارک به ترتیب ۱۱۰، ۹۳ و ۷۴ هـزار دلار میباشد. در آلمان هم درآمد سالانهٔ برنامه‌نویسان جاوا به طور میانگین ۶۰ هـزار دلار محاسبه می‌شود. 

مقایسه درآمد برنامه نویس #C

از نظر نرخ درآمد، برنامه‌نویسان #C در سوئیس بهترین وضعیت را دارند و با ۱۱۲ هـزار دلار در سال در جایگاه اول قرار می‌گیرند. به دنبال سوئیس اسرائیل و آمریکا قرار دارند که به ترتیب ۹۴ و ۸۲ هـزار دلار به سی‌شارپ‌کارها دستمزد می‌دهند و در قعر جدول فنلاند و سوئد هستند که گویا بازارشان تا حدودی اشباع است و درآمد برنامه‌نویس سی‌شارپ از بازهٔ‌ ۵۰ تا ۵۴ هـزار دلار فراتر نمی‌رود. 

مقایسه درآمد برنامه نویس ++C

بالاترین دستمزد برنامه‌نویسی به زبان سی‌پلاس‌پلاس با ۱۰۵ هـزار دلار در اختیار آمریکاست و مقام‌های بعدی به سوئیس و انگلستان تعلق دارد که به ترتیب ۱۰۰ و ۸۲ هـزار دلار به این قشر از مهندسین نرم‌افزار دستمزد می‌دهند. کمترین میانگین درآمد برای برنامه‌نویسان ++C‌ با نرخ ۴۱ و ۵۲ هـزار دلار، باز هم در اختیار دو کشور فنلاند و سوئد است. 

مقایسه درآمد برنامه نویس PHP

بیشترین درآمد متوسط یک پی‌اچ‌پی کار در آمریکا به ۹۰ هـزار دلار می‌رسد و در انگلیسی و آلمان با اختلافی کاملاً فاحش به تقریبا نصف این میزان یعنی حدود ۵۶ هـزار دلار می‌رسد. سوئیس و اسرائیل، دو کشور دیگری هستند که با ۹۵ و ۷۹ هـزار دلار، دستمزد بالاتری به برنامه‌نویسان PHP نسبت به سایر کشورها می‌دهند. 

درآمد برنامه نویسی در کشور های مختلف

زبان های برنامه نویسی پرطرفدار

بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط پلتفرم Stack Overflow در سال ۲۰۲۰، زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت در صدر زبان‌ها و فناوری‌های برنامه‌نویسی دنیا قرار داشته و همراه با تکنولوژی‌های جانبی‌اش مانند Angular و React و Node.Js و غیره پرکاربردترین ابزار این وادی محسوب می‌شود. جاوا اسکریپت یک زبان همه منظوره و همه‌فن‌حریف است و برای پروژه‌های طراحی وب، بازی، اپلیکیشن‌های موبایل و معماری وب‌سرورها کارایی دارد.

البته بدیهی است که برای ورود به قلمروی وب، فراگرفتن HTML و CSS کاملاً ضروری است. این دو جزو ابزارهای پایه هستند و برای شکل‌دهی به ساختار صفحات وب به کار می‌روند و به معنای واقعی، زبان برنامه‌نویسی محسوب نمی‌شوند.   

یکی دیگر از زبان‌های بسیار محبوب این روزها که به نظر می‌رسد شیب یادگیری ملایم‌تری نسبت به ++C و Java‌ دارد زبان Python است. پایتون هم یک زبان همه منظوره و به اصطلاح general-purpose محسوب می‌شود و در توسعهٔ وب (بک اند)، در data science و در توسعهٔ اپلیکیشن‌های موبایل قدرتمند است. 

جاوا یکی از باسابقه‌ترین و قدرتمندترین زبان‌های برنامه‌نویسی دنیاست که هنوز هم طرفداران و کاربردهای پرشماری دارد و با وجودی که به دشواری و بدقلق بودنش شهرت دارد، حالاحالاها جزو برترین زبان‌های دنیا به شمار می‌رود. جاوا هم یک زبان همه منظوره است و از منطق شی‌گرا یا object-oriented استفاده می‌کند و در طراحی اپلیکیشن، طراحی سیستم‌های مالی و تجارت الکترونیک به کار می‌آید. 

درآمد برنامه نویسی در کشور های مختلف

#C هم یکی دیگر از زبان‌های شی‌گرا و فوق‌العاده کاربردی است که توسط مایکروسافت توسعه پیدا کرده و به نوعی یک نسخهٔ ساده‌تر و سطح بالاتر از ++C محسوب می‌شود. البته این اشاره نباید باعث گمراهی ما شود چرا که ++C همواره جایگاه خودش را دارد و سرعت و کارایی‌اش با هیچ زبانی قابل مقایسه نیست. در این حد که برای نوشتن سیستم‌عامل‌ها، از این زبان می‌شود و بسیاری از بازی‌های بزرگ امروزی هم با سی‌پلاس‌پلاس نوشته می‌شوند. اما از لحاظ یادگیری، سی‌شارپ بدون تردید گزینه‌ٔ آسانتری است و برای توسعهٔ انواع اپلیکیشن وب و موبایل، بازی‌های کامپیوتری و نرم‌افزارهای واقعیت مجازی یا VR بسیار قدرتمند است. 

PHP هم یکی از مشهورترین زبان‌های توسعهٔ وب است و در چیزی نزدیک به هشتاد درصد وب‌سایت‌ها به کار می‌رود. عده‌ای از توسعه‌دهندگان وب، نسبت به کارایی و سرعت پی‌اچ‌پی در قیاس با سایر تکنولوژی‌های کنونی انتقادات و تردیدهایی دارند، اما کماکان این زبان برنامه‌نویسی قدرتمند، از پرکاربردترین‌ها به شمار می‌رود. در این حد که پلتفرم‌هایی مثل Facebook و Yahoo و Wikipedia و همچنین پرطرفدارترین پلتفرم مدیریت محتوا یعنی Wordpress با PHP نوشته شده‌اند. 

زبان SQL مختص به کار با پایگاه‌های داده است و برای تمامی کسب و کارهای متوسط و بزرگ کاربرد و بازار کار متخصصین این رشته همیشه تضمین شده است. تمام فروشگاه‌های آنلاین و وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های بزرگ به نوعی با این زبان قدرتمند سر و کار دارند و به نوعی می‌توان گفت که SQL سنگ بنای مدیریت دیتابیس و ستون فقرات بیزنس‌های امروزی است.  

موارد بسیاری هستند که می‌توان در این لیست به آنها اشاره کرد، اما معرفی تمام زبان‌های برنامه‌نویسی نیاز به یک مجال مستقل و مفصل دارد. با این حال زبان‌هایی مثل Rust, Go, NoSQL, Ruby و Perl هم بسیار باظرفیت و توانمند هستند و کاربردهایشان به شکلی روزافزون افزایش پیدا می‌کند.

اگر تمایل دارید از طریق تخصص پردرآمد برنامه نویسی در کشورهای مختلف جهان از جمله کانادا تحصیل کنید و در دانشگاه های خارج از کشور ادامه تحصیل دهید، همین حالا از طریق سایت مهاجرت تحصیلی لتسگویونی، وقت مشاوره مهاجرت تحصیلی رزرو نمایید تا شرایط شما به صورت دقیق بررسی شود.