اگر علاقمند تحصیل داروسازی در ترکیه هستید، در این پست از مجله لتسگویونی با هزینه و شرایط تحصیل داروسازی در کشور ترکیه آشنا میشوید. به جرأت می‌توان گفت که هزینه ورود به رشته داروسازی در کشور ترکیه نسبت به سایر کشورها ارزان تر بوده و مدرک اخذ شده از این کشور نیز در دنیا به رسمیت شناخته می‌شود. شما متقاضیان عزیز می‌توانید مقاله ای که در خصوص شرایط و مدارک، معادل سازی، رتبه دانشگاه های داروسازی ترکیه و غیره تهیه شده است را مطالعه نمایید.

داروسازی در ترکیه

در این رشته هم مراحل تولید و توزیع داروها و هم چگونگی تأثیر آن‌ها بر بدن افراد مورد بررسی قرار می‌گیرد. در مقطع کارشناسی این رشته تمرکز بر روی دانش نظری و آموزش عملی در زمینه علوم دارویی است. دانشجویان باید دروسی مانند شیمی ‌آلی و معدنی، بیوشیمی، داروسازی، فیزیولوژی و غیره را با موفقیت پشت سر بگذارند (برای فارغ‌التحصیلی در رشته داروسازی در این کشور به حداقل امتیاز ECTS 300 نیاز است). دانشکده‌های برتر داروسازی در این کشور، ضمن آموزش دروس شیمی، زیست شناسی و پزشکی، دانشجویان را برای ایجاد راه‌حل‌های نوآورانه در زمینه سلامت انسان آماده می‌کنند.

شرایط تحصیل داروسازی در کشور ترکیه

شرایط تحصیل داروسازی در ترکیه

امروزه، رشته داروسازی در این کشور به یکی محبوب ترین رشته‌ها تبدیل شده است. دانشگاه‌های مختلفی وجود دارند که فرصت تحصیل در رشته داروسازی را برای دانشجویان بین‌المللی به زبان انگلیسی و ترکی امکان‌پذیر می‌کنند. مدت زمان لازم برای تحصیل در رشته داروسازی در این کشور پنج سال (معادل 10 ترم) است. متقاضیانی که قصد تحصیل در این رشته را دارند، باید در آزمون ورودی (آزمون YOS و یا (SAT شرکت کرده و در آن پذیرفته شوند. چنانچه متقاضیان قصد تحصیل داروسازی در این کشور به زبان انگلیسی را داشته باشند، باید در آزمون SAT شرکت کنند.

مدارک لازم برای تحصیل

دانشجویان باید جهت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه مدارکی را به آن‌ها ارائه دهند. مدارک لازم برای اخذ پذیرش به شرح زیر است و نقص در مدارک ارسالی می‌تواند شانس متقاضیان را برای ورود به این رشته کاهش دهد:

•    آخرین مدرک تحصیلی
•    ریز نمرات 
•    قبولی در آزمون ورودی
•    مدرک زبان معتبر (انگلیسی یا ترکی)
•    انگیزه نامه
•    گذرنامه معتبر
•    تمکن مالی
•    یک قطعه عکس

رشته داروسازی در این کشور شامل آموزش دروس تخصصی فناوری اطلاعات پایه، شیمی ‌تجزیه، شیمی ‌ارگانیک، تاریخچه و اصطلاحات دارویی، علوم پایه دارویی، داروسازی و علوم پایه پزشکی، شیمی ‌دارویی، فناوری دارویی و بیوشیمی ‌بالینی می‌شود.

آزمون ورودی تحصیل داروسازی در کشور ترکیه

مسلماً متقاضیانی که قصد ورود به رشته داروسازی در این کشور را دارند، با آزمون‌های YOS و SAT آشنایی کامل دارند. از شرایط تحصیل داروسازی در این کشور شرکت در آزمون ورودی است. هدف از برگزاری این آزمون‌ها تعیین سطح علمی‌ داوطلبان برای ورود به تمامی‌ رشته‌های تحصیلی است. آزمون YOS به زبان ترکی و آزمون SAT به زبان انگلیسی برگزار می‌شود. علاقه مندان به اخذ پذیرش در رشته داروسازی باید در یکی از این دو آزمون شرکت کرده و پذیرفته شوند. باید به خاطر داشت که آزمون YOS بین ماه‌های اردیبهشت تا تیر و آزمون SAT چهار بار در سال برگزار می‌شوند. 

تحصیل داروسازی در کشور ترکیه بدون آزمون ورودی

کشور ترکیه امکان ورود به دانشگاه بدون شرکت در آزمون ورودی را میسر کرده است. در صورتی که متقاضیان دارای معدل 18 تا 20 باشند، فرصت ادامه تحصیل در رشته داروسازی بدون آزمون ورودی را خواهند داشت. چنان چه معدل متقاضیان کمتر از این مقدار باشد، می‌توانند در دانشگاه‌های خصوصی کشور ترکیه به ادامه تحصیل مشغول شوند. البته باید در نظر داشت که هزینه تحصیل در این دانشگاه‌ها به مراتب بیشتر از دانشگاه‌های دولتی ترکیه است.

دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل داروسازی

همان‌طور که در بالا به این نکته اشاره شد، تحصیل داروسازی در کشور ترکیه بسیار پرطرفدار و محبوب است. برخی از دانشگاه‌های مطرح این کشور به ارائه رشته داروسازی می‌پردازند. از جمله بهترین دانشگاه‌هایی که شرایط تحصیل داروسازی در ترکیه را فراهم کرده اند، می‌توان موارد زیر را نام برد:

•    دانشگاه آنادولو (Anadolu University)

دانشگاه آنادولو یکی از دانشگاه‌های دولتی و معتبر کشور ترکیه است که در شهر اسکی‌شهیر قرار دارد. این دانشگاه دارای 12 دانشکده، 4 کالج هنری، 9 موسسه آموزشی و 28 مرکز تحقیقاتی است. هم‌اکنون دانشگاه آنادولو بیش از 500 هزار دانشجو و دو هزار استاد و هیئت علمی می‌باشد. این دانشگاه امکانات آموزشی و رفاهی متنوعی را در اختیار دانشجویان بومی و بین‌المللی خود قرار می‌دهد.

•    دانشگاه استانبول (Istanbul University)

دانشگاه استانبول نیز یکی دیگر از دانشگاه‌های دولتی کشور ترکیه است. این دانشگاه دارای 15 دانشکده، 12 موسسه، 2 دپارتمان، 74 مرکز تحقیقاتی و کاربردی، 216 باشگاه دانشجویی و غیره است. دانشگاه استانبول تنها دانشگاهی در ترکیه است که فارغ‌التحصیلان آن تاکنون موفق به دریافت دو جایزه نوبل شده‌اند. رتبه دانشگاه استانبول در دنیا 801 می‌باشد.

•    دانشگاه آنکارا (Ankara University)

دانشگاه آنکارا در سال 1925 با تأسیس دانشکده حقوق شروع به فعالیت کرد. اکنون دانشگاه دارای 14 دانشکده، 3 مدرسه فنی حرفه‌ای، 7 کالج و 12 مرکز تحصیلات تکمیلی است. دانشگاه Ankara از سال 2004 به عضویت برنامه اراسموس درآمده است و دانشجویان فرصت ادامه تحصیل در سایر دانشگاه‌های معتبر دنیا را خواهند داشت. بر اساس رتبه‌بندی QS رتبه این دانشگاه در دنیا 801 است.

•    دانشگاه اژه (Ege University)

دانشگاه اژه ترکیه به عنوان مرکزی برای فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی در شهر ازمیر است. این دانشگاه در سال 1955 تأسیس شد و هدف آموزشی خود را مبتنی بر تحقیق قرار داده است. دانشگاه Ege تاکنون بیش از 100 پروتکل همکاری علمی با بسیاری از موسسات خارجی منعقد کرده است.

•    دانشگاه مرمره (Marmara University)

دانشگاه مرمره یکی از قدیمی‌ترین موسسات آموزشی در کشور ترکیه است. این دانشگاه در حال حاضر دارای 14 دانشکده، 8 مدرسه عالی، 11 موسسه و 30 مرکز تحقیقاتی می‌باشد. دانشگاه مرمره تنها دانشگاهی در کشور ترکیه است که به چهار زبان ترکی، انگلیسی، آلمانی و فرانسه به آموزش دانشجویان خود می‌پردازد.

•    دانشگاه غازی (Gazi University)

دانشگاه غازی در سال 1926 و به دستور مصطفی کمال آتاتورک تأسیس شد. این دانشگاه دارای 11 دانشکده ، 5 مدرسه تحصیلات تکمیلی و 3 دانشکده حرفه ای است. در حال حاضر، 37 هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و تقریباً 1500 دانشجوی خارجی را از جمهوری‌های ترک، قفقاز، اروپا ، خاورمیانه، آفریقا، آمریکا و خاور دور می‌پذیرد. هدف این دانشگاه تبدیل شدن به یک دانشگاه پیشرو و معتبر در سطح ملی و بین‌المللی می‌باشد.

•    دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University)

این دانشگاه دولتی در سال 1967 در شهر آنکارا تأسیس شد و به عنوان یکی از بهترین دانشگا‌ه‌های پزشکی کشور شناخته می‌شود. دانشگاه حاجت تپه دارای 16 دانشکده در ارتباطات، دندانپزشکی، اقتصاد و علوم مدیریت، آموزش، مهندسی، فیزیوتراپی و توانبخشی، هنرهای زیبا، معماری، علوم بهداشت، حقوق، ادبیات، پزشکی، پرستاری، داروسازی، علوم پایه و علوم ورزشی است. رتبه این دانشگاه در دنیا 501 است.

•    دانشگاه آتاتورک (Ataturk University)

دانشگاه آتاتورک به نام بنیانگذار کشور ترکیه نامگذاری شده است. ایده تأسیس یک دانشگاه دولتی در منطقه آناتولی شرقی در سال 1937 در زمان سخنرانی مصطفی کمال آتاتورک مطرح شد. در حال حاضر، این دانشگاه دارای 22 دانشکده گوناگون بوده که هر کدام از آن‌ها بیشمار رشته تحصیلی را به دانشجویان ارائه می‌دهند. رتبه دانشگاه اتاتورک در دنیا 1001 است.

تمامی این دانشگاه‌ها مورد تأیید وزارت بهداشت و درمان ایران هستند. در نتیجه فارغ‌التحصیلان می‌توانند به راحتی وارد بازار کار شوند.

هزینه های تحصیل داروسازی در ترکیه چقدر است

هزینه تحصیل داروسازی در ترکیه

هزینه ورود به رشته داروسازی در کشور ترکیه بسیار ارزان‌تر از هزینه تحصیل در کشورهای اروپایی و حتی دانشگاه‌های خصوصی این کشور است. تحصیل تخصص داروسازی در دانشگاه‌های خصوصی این کشور به مراتب بیشتر بوده و در حدود 20،000 دلار آمریکا در سال هزینه دارد؛ اما هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی می‌تواند باتوجه به زبان انتخابی دانشجویان متفاوت باشد. هزینه تحصیل در این رشته به زبان ترکی 240 تا 750 دلار و تحصیل به زبان انگلیسی 600 تا 1500 دلار در سال خواهد بود.

ویزای دانشجویی برای ادامه تحصیل رشته داروسازی در کشور ترکیه

تمام متقاضیان تحصیل داروسازی در این کشور به اخذ ویزای تحصیلی نیاز خواهند داشت و ارائه مدارک زیر به سفارت ترکیه الزامی است:

•    پاسپورت معتبر با اعتبار بیش از سه ماه
•    فرم تکمیل شده درخواست ویزای تحصیلی 
•    نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر خود
•    گواهی اثبات تمکن مالی کافی در زمان تحصیل در این کشور
•    رسید پرداخت هزینه اخذ ویزا
•    گواهی عدم سوء پیشینه متقاضی
•    گواهی سلامت و معاینه پزشکی متقاضی
•    بیمه درمانی متقاضی
•    دو قطعه عکس پاسپورتی

بورسیه تحصیل داروسازی در ترکیه

دانشجویان بین المللی می‌توانند در این کشور طیف گسترده ای از بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های تحصیلی استفاده کنند. این کمک هزینه‌های تحصیلی توسط نهادهای مختلفی به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شوند. سازمان‌های ارائه دهنده بورسیه تحصیلی شامل موارد زیر می‌شوند: 

•    دولت
•    دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی
•    سازمان‌های بین المللی

شرایط درخواست بورسیه تحصیلی از موسسه ای به موسسه دیگر متفاوت بوده و مبلغ دریافتی دانشجویان نیز متفاوت خواهد بود. 

مزایای تحصیل تخصص داروسازی در کشور ترکیه

تحصیل در این رشته در کشور ترکیه از مزایای فراوانی برخوردار خواهند بود. از جمله مهم ترین این مزایای تحصیل در این کشور به شرح ذیل است:

•    امکان استفاده از بورسیه‌های تحصیلی و کمک هزینه‌های دانشجویی
•    استفاده دانشجویان از دانش و سطح علمی ‌بالا
•    نزدیکی جغرافیایی و تشابهات فرهنگی میان ایران و ترکیه
•    امکان اخذ مجوز کار پاره وقت دانشجویی و کسب درآمد (کار تا 30 ساعت در هفته)
•    پایین بودن هزینه‌های تحصیل و زندگی در ترکیه نسبت به سایر کشورها
•    فرصت استفاده از امکانات آموزشی و پژوهشی دانشگاه 
•    بالا بودن استانداردها و کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها
•    تحصیل به زبان انگلیسی
•    فرصت اخذ ویزای همراه دانشجویی 
•    فرصت کار و یا ادامه تحصیل در کشورهای دیگر

فرصت‌های شغلی داروسازان در کشور ترکیه

امروزه، داروسازان نزدیک ترین مشاوران بهداشتی هستند. داروسازان کاربردی‌ترین دانش‌ها را در مورد انواع داروهای مورد استفاده دارند. در صورت عدم وجود پزشک، می‌توان هر نوع مشکل بهداشتی را با داروسازان در میان گذاشت. فرصت‌های شغلی داروسازان متعدد بوده و شامل کار در مراکز تحقیق و توسعه، بیمارستان‌ها، کارخانه‌های داروسازی، کار در کلینیک، دامپزشکی، سم شناسی و موارد دیگر می‌شود. 

درآمد داروسازان در کشور ترکیه

شخصی که به عنوان داروساز در این کشور کار می‌کند، به طور متوسط ماهیانه در حدود 1،488 دلار درآمد کسب خواهد کرد. محدوده دریافتی از 761.7 دلار (کمترین) تا 2،305 دلار آمریکا (بالاترین) می‌باشد که با جنسیت و میزان تجربه کاری افراد در ارتباط است. میزان حقوق دریافتی ماهیانه شامل مسکن، حمل و نقل و سایر مزایا می‌شود. 

سخن آخر

موسسه مهاجرتی لتسگویونی با دارا بودن مجرب‌ترین وکلا و مشاوران آماده ارائه هرگونه مشاوره تخصصی در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه است. چنانچه شما برای تحصیل در ترکیه و نیز شرایط تحصیل داروسازی در ترکیه نیازمند اطلاعات بیشتری می‌باشید، می‌توانید از خدمات مشاوره ای مهاجرتی این مجموعه برخوردار شوید.