با اطلاع از آب و هوای پاریس در طول سال بهتر می‌توانید جهت سفر و اقامت در این کشور تصمیم‌گیری کنید. در این پُست لتسگو یونی علاوه بر بررسی آب و هوای پاریس که پایتخت کشور فرانسه است، شرایط آن را نسبت به تهران پایتخت ایران نیز بررسی می‌کنیم. بنابراین بهتر است تا پایان این پُست را با دقت مطالعه نمایید تا سفر و اقامتی لذت‌بخش در پاریس داشته باشید.

آب و هوای پاریس

تصور کنید می‌خواهیم بر اساس دمای هوای پاریس در طول سال یک نمودار بکشیم، این نمودار در پایان، شبیه یک تپه خواهد شد. با توجه به شرایط قرارگیری فرانسه در میان کشورهای اروپایی، آب و هوای سرد البته تمیز در زمستان و هوای گرم متعادل در تابستان در انتظار شما در پاریس خواهد بود و در اکثر مواقع، تابستان بسیار گرم نخواهید دید و دما حدود 30 درجه خواهد بود.

تصور کنید در اولین و دومین ماه سال میلادی، یعنی ژانویه و فوریه که برابر است با دی و بهمن ماه، در ابتدای این تپه قرار داریم و هوا سرد است. در این مقطع زمانی که شروع فصل زمستان است، دمای هوای پاریس در روز 8 درجه سانتیگراد و در شب -3 درجه سانتیگراد خواهد بود.

در ادامه مسیرمان به بالای نمودار تپه که ماه جولای و آگوست میلادی و تیر و مرداد ماه شمسی هست، به ازای هر ماه حدود 4 درجه به دمای هوای پاریس اضافه می‌شود و در واقع با یک شیب ملایم، به دمای حدود 33 درجه سانتیگراد در روز و 20 درجه سانتیگراد در شب در تابستان می‌رسیم.

پس از گذر از تپه دما (بالاترین دما در نمودار)، با روند حدود 3 تا 5 درجه در هر ماه ولی این بار به‌صورت کاهشی، می‌توانیم از نیمه دوم سال میلادی عبور کنیم.

علاوه بر فاکتور میزان دما، باید حتماٌ به فاکتور مهم میزان رطوبت یا همان Humidity نیز دقت داشته باشید و حتی باد نیز در برخی از مواقع می‌تواند در تصمیم‌گیری برای انتخاب تاریخ اقامت در پاریس، تاثیرگذار باشد.

در پاریس معمولاً بالاترین دما در سال، حدود 33 تا 39 درجه سانتیگراد (میانگین 36 درجه) و کمترین دما در سال، حدود -3 درجه سانتیگراد خواهد بود.

رطوبت هوا در ماه‌های نوامبر، دسامبر و ژانویه (اواسط آبان تا اواسط بهمن) به بیشترین میزان خود می‌رسد.

بهتر است در کنار بررسی دمای هوای کشورها برای سفر، میزان رطوبت هوا را نیز بررسی کنید. برخی کشورهای اروپایی به آب نزدیک هستند و این نزدیکی موجب بالا رفتن رطوبت هوا در برخی از ماه‌های سال می‌شود. همانطور که شهرهای ایران در بخش شمالی و جنوبی، این رطوبت را در برخی ماه‌های سال تجربه می‌کنند و بهتر است بدانید، پاریس نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در ادامه تصمیم داریم فصل به فصل، آب و هوای پاریس را بررسی کنیم و آن را با هوای تهران مقایسه کنیم. با ما همراه باشید.

هوای پاریس در زمستان

زمان سال نو میلادی شاهد زمستان سرد و رطوبت بالا در شهر پاریس هستیم، البته اگر عاشق کریسمس و سال نو میلادی در فرانسه هستید، احتمالاً رطوبت هوا نمی‌تواند مانع شما شود، اما اگر اقامت در فرانسه را برای ماه فوریه که اواسط زمستان است برگزینید، احتمالاً خوشحال‌تر خواهید بود. علت این موضوع را در پاراگراف بعدی خواهید خواند.

از کریسمس و سال نو میلادی که بگذریم می‌رسیم به ماه فوریه، که روز ولنتاین در چهاردمین روز این ماه قرار دارد. احتمالاً افراد زیادی در سراسر جهان تمایل دارند روز عشق را در شهر عشق یعنی پاریس بگذرانند. همانطور که احتمالاً می‌دانید، پاریس شهر عشاق است و اگر مجرد نیستید، این ماه می‌تواند یکی از بهترین ماه‌ها برای سفر به پاریس برای شما باشد.

هوای پاریس در زمستان

در ماه فوریه دمای هوای تهران و پاریس یکسان است اما به علت آلودگی در تهران و وارونگی هوا، مسلماً پاریس را همه ترجیح می‌دهند.

ماه آخر زمستان دمای هوای پاریس به 10 تا 13 درجه می‌رسد اما در تهران این افزایش دما بیشتر است و 13 تا 16 درجه سانتیگراد را معمولاً تجربه می‌کنیم. رطوبت نیز در پاریس از این ماه به بعد مناسب‌تر است.

هوای پاریس در بهار

شاید بتوان گفت در خیلی از مقاصد گردشگری، بهار فصل بسیار مناسبی برای سفر و گردشگری است، این موضوع در خصوص پاریس نیز صدق می‌کند.

پاریس در ماه اول بهار به طور میانگین 18 درجه است، در ماه دوم به میانگین حدود 22 درجه و در ماه سوم بهار به میانگین 25 درجه سانتیگراد در روز می‌رسد. شب‌ها نیز خنک و دلچسب است و از 7 درجه در ماه اول به حدود 17 درجه در ماه سوم می‌رسیم.

پاریس از اواسط فرودین تا اواسط اردیبهشت، یکی از مناسب‌ترین شرایط آب و هوایی را دارد، به طوری که شرایط رطوبت هوا نیز به نسبت به سایر ماه‌های سال، یکی از بهترین‌هاست.

در این زمان تهران از حدود 19 تا 33 درجه سانتیگراد است. اگرچه ماه اول بهار در تهران هم دلچسب است، اما از ماه دوم و سوم گرما و آلودگی در کنار هم شدت می‌گیرد و در برخی مواقع، مشکلات ریزگردها نیز به آن اضافه می‌گردد.

هوای پاریس در تابستان

پاریس در تابستان هم جذاب و دیدنی است، به‌خصوص اینکه در تابستان مردم ایران بیشتر از سایر فصل‌ها سفر می‌کنند و درخواست ویزای شینگن برای سفر به فرانسه افزایش پیدا می‌کند. در نظر داشته باشید، برای بازدید از اماکن گردشگری پاریس، در تابستان باید ساعت‌ها در صف باشید.

در خصوص ویزای شینگن باید به این نکته اشاره کنیم که فرانسه و چند کشور اروپایی دیگر در پیمان شینگن قرار گرفته‌اند و با دریافت ویزای یکی از این کشورها، می‌توانید به سایر کشورهای شینگن در مدت مجاز، سفر داشته باشید. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم اگر اهل سفر هستید و شرایط دریافت ویزای شینگن را دارید، حتماً آن را دریافت کنید و با شرایطی که در این مقاله توضیح داده‌ایم، در خصوص بهترین زمان سفر به پاریس تصمیم‌گیری نمایید.

در تابستان که هوای تهران تا 45 درجه نیز می‌رسد، دمای هوای پاریس در تابستان میانگین حدود 33 درجه سانتیگراد با حدود 40 تا 55 درصد رطوبت می‌باشد.

هوای پاریس در پاییز

اگر تصمیم دارید در پاییز به پاریس فرانسه سفر کنید، بهتر است سفر خود را در ابتدای فصل بیندازید، چون در پایان فصل، هوا هم سرد است و هم میزان رطوبت هوا بالاست.

به طور کلی، مهر ماه هوای پاریس عالی هست و با مشاهده برگ‌های پاییزی در طبیعت دیدنی پاریس، به‌وجد خواهید آمد.

هوای پاریس در پاییز

درجه دما در مهرماه حدود 21 درجه، در آبان حدود 16 درجه و در نوامبر به حدود 12 درجه سانتیگراد می‌رسد که حدود یک سوم از ماه نوامبر، بارندگی خواهد بود.

امیدواریم از این پُست لتسگو یونی که درباره آب و هوای پاریس در طول سال بود، نهایت استفاده را برده باشید. همچنین برای تحصیل در پاریس می‌توانید از مشاوره تخصصی لتسگو یونی استفاده نمایید. تحصیل در دانشگاه‌های باکیفیت پاریس، قطعاً مسیر زندگی شما را تغییر خواهد داد.