پیش از پرداختن به جزئیات جامع درآمد رشته علوم آزمایشگاهی در کشورهای مختلف دنیا، بهتر است تا برای آشنایی شما با این رشته تحصیلی، به طور مختصر آن را به شما معرفی کنیم.

رشته علوم آزمایشگاهی که با نام های Clinical laboratory science، medical technology و یا medical laboratory science شناخته می شود یک رشته تحصیلی براساس بیولوژی و شیمی است که مشاغل متنوع و زیادی را برای فارغ التحصیلان آن به همراه دارد. خیلی از افراد به دلیل ندانستن اطلاعات بازار کار و میزان درآمد، بین انتخاب رشته میکروبیولوژی در خارج از کشور با علوم آزمایشگاهی تردید دارند، اما خوشبختانه هر دوی این رشته ها از بازار کار و آینده خوبی در خارج از کشور برخوردار هستند.

با این تفاوت که این رشته دارای کاربردها و عنوان های شغلی متعددی بوده و امکان کاریابی سریع تر برای فارغ التحصیلان آن وجود دارد. در واقع بسیاری از تصمیمات مهم پزشکی براساس نتایج آزمایشگاهی متخصصان این رشته تحصیلی گرفته می‌شود.

این افراد کاراگاه های سلامتی هستند که با استفاده از دستگاه‌های مدرن و روش های عملی، در پشت صحنه کار کرده و نتایج آزمایشگاهی بسیار مهم را به طور روزانه به دست دکترها و بیماران می‌رسانند.

ما در این مطلب قصد نداریم تا شما را مجاب کنیم که Laboratory science یکی از بهترین رشته های تحصیلی در دنیا است (که هست!)، بلکه می خواهیم تا از جنبه مهم و پراهمیت درآمد آن در کشورهای مختلف به این رشته تحصیلی نگاه کرده و آمار دقیقی از میزان درآمد متخصصان و فارغ التحصیلان این رشته در داخل و خارج از کشور به شما ارائه دهیم.

آشنایی با رشته علوم آزمایشگاهی

درآمد رشته علوم آزمایشگاهی در سال 1401

این درست است که می توان از علوم آزمایشگاهی به عنوان یکی از پردرآمدترین رشته های تحصیلی در دنیا یاد کرد، اما این موضوع چندان در داخل ایران صحت نداشته و با کمی جستجو در وب سایت های کاریابی معتبر داخلی، متوجه می شوید که حقوق و درآمد علوم آزمایشگاهی برای موقعیت کارشناسی در حدود 5 تا 9 میلیون تومان به صورت پایه است.

این رقم در سال 1401 تقریبی بوده و ممکن است برخی از شرکت های بزرگ و بین المللی درآمد 8 تا 10 میلیونی را نیز به کارشناس مجرب این رشته پیشنهاد بکند.

البته در صورتی که فرد دکترای علوم آزمایشگاهی را داشته باشد، قادر به تاسیس آزمایشگاه شخصی بوده و می تواند درآمد رشته Laboratory science خود را به ماهانه 30 میلیون و حتی بیشتر ارتقاء دهد.

اگر قصد ادامه تحصیل و کار در رشته Laboratory science در خارج از کشور را دارید و درآمد ارائه شده در موسسات ایرانی برای شما کافی نیست، در ادامه با توضیح جزئیات درآمد رشته علوم آزمایشگاهی در کشورهای مختلف دنیا همراه ما باشید.

درآمد علوم آزمایشگاهی در آمریکا

طبق اطلاعات ارائه شده در وب سایت talent.com، میانگین درآمد این رشته در کشور آمریکا با عنوان Medical laboratory scientist، برابر با 66.893 هزار دلار در سال است. این مبلغ معادل 34.30 دلار در ساعت محسوب می‌شود.

بنابر این آمار، میزان درآمد این رشته آزمایشگاهی (با تجربه کم و کارشناسی) از 52.845 هزار دلار در سال شروع می‌شود و متخصصان با تجربه و کهنه کار علوم آزمایشگاهی آمریکا، امکان کسب درآمد 109,444 هزار دلار در سال را خواهند داشت.

باید به این نکته نیز اشاره کنیم که میزان درآمد رشته Laboratory science در مناطق و استانهای مختلف کشور آمریکا با یکدیگر متغیر بوده و به شرح زیر است:

  • میسی سی پی: 112,320 هزار دلار
  • ویکانسن: 124,800
  • وست ویرجینیا: 133,848
  • ایندیانا: 120,328
  • رود آیلند Rhode: 112,320
  • اوهایو: 124,800
  • یوتا: 38,396

این در حالی است که مقدار حقوق مشاغل مرتبط با Laboratory science در کشور آمریکا به شرح زیر است:

  • مدیر بالینی: 84,991 هزار دلار
  • دانشمند و پژوهشگر: 83,582
  • تکنسین فناوری آزمایشگاه پزشکی: 61,369
  • تکنسین پزشکی: 58,489
  • MT: 53.639

دانشجوی رشته علوم آزمایشگاهی

درآمد علوم آزمایشگاهی در کانادا

اما همان طور که در مطلب بهترین رشته های تحصیلی برای مهاجرت به کانادا به این موضوع اشاره کردیم، رشته علوم آزمایشگاهی جزو مناسب‌ترین گزینه‌های انتخابی برای مهاجرت تحصیلی به کشور کانادا است.

بنابر آخرین آمار ارائه شده وب سایت ca.talent، میانگین درآمد سالانه تکنسین آزمایشگاه در کشور کانادا برابر با 69.275 هزار دلار کانادا و یا ساعتی 35.52 دلار است. این در حالی است که درآمد کارشناسان تازه کار و کم تجربه Laboratory science در کانادا برابر با 60,967 هزار دلار در سال و برای افراد با تجربه و کهنه کار این حوزه، معادل با 81,822 هزار دلار خواهد بود.

طبق این آمار، درآمد این رشته آزمایشگاهی در استان های کانادا متفاوت بوده و شامل موارد زیر می‌شود:

  • بریتیش کلمبیا: 67,792
  • آلبرتا: 76,762
  • انتاریو: 73,993
  • ساسکاچوان: 69,708
  • نوا اسکوشیا: 62,513

همچنین درآمد مشاغل مرتبط با این حوزه تخصصی در کشور کانادا شامل جزئیات زیر می‌شود:

  • تکنسین آزمایشگاه: 71.585
  • تکنسین پزشکی: 68,279
  • دانشمند و پژوهشگر: 44,836

درآمد علوم آزمایشگاهی در آلمان

در مبحث درآمد رشته علوم آزمایشگاهی در کشورهای مختلف، نوبت به کشور مدرن و پیشرفته اروپایی و محبوب آلمان می‌رسد. طبق آمار ارائه شده در وب سایت salaryexpert، یک تکنسین و کارشناسی Laboratory science در این کشور به طور میانگین درآمد سالانه 27,900 هزار یورو را دریافت می کند. این مقدار معادل 2,320 یورو در هر ماه است.

 لازم به ذکر است که درآمد کارشناس کم تجربه علوم آزمایشگاهی (تجربه یک تا 3 سال) معادل با 1,210 هزار یورو در ماه و درآمد کارشناس با تجربه این رشته آزمایشگاهی (بیشتر از 10 سال)، معادل 2,920 هزار یورو در هر ماه خواهد بود.

بر طبق برخی از محاسبات، درآمد این موقعیت شغلی در کشور آلمان در 5 سال آینده با 16 درصد افزایش روبرو شده و به 52.258 هزار یورو در سال می‌رسد.

درآمد رشته علوم آزمایشگاهی در کشورهای مختلف

درآمد علوم آزمایشگاهی در فرانسه

یکی دیگر از کشورهایی که متقاضیان ایرانی تمایل زیادی به مهاجرت تحصیلی و یا کاری به آن را دارند کشور فرانسه است. بر طبق آخرین آمار درآمد رشته علوم آزمایشگاهی در کشورهای مختلف وب سایت erieri، میانگین حقوق تکنسین این رشته در کشور فرانسه معادل با 38,320 هزار یورو و یا 18 یورو در ساعت است.

این در حالی است که میانگین کلی درآمد کارشناسان این موقعیت شغلی بین 27.897 تا 45.831 هزار یورو است. نکته قابل توجه در مورد آمار ارائه شده این است که بالغ بر 42 درصد از نیروی کار این رشته دارای مدرک کاردانی پیوسته و ناپیوسته هستند و کارشناسان علوم آزمایشگاهی با مدارک کارشناسی و ارشد تعداد کمتری دارند.

درآمد علوم آزمایشگاهی در استرالیا

در مبحث درآمد رشته Laboratory science در کشورهای مختلف دنیا، نوبت به یکی دیگر از مقاصد محبوب مهاجرت کاری و تحصیلی یعنی استرالیا می رسد. بر طبق جدیدترین آمار وب سایت au.talent، میانگین درآمد کارشناس Laboratory science در کشور استرالیا، به طور سالانه برابر با 81.635 هزار دلار است که معادل 41.86 دلار در هر ساعت می‌شود.

این در حالی است که در آمد کارشناسان کم تجربه و تازه کار علوم آزمایشگاهی برابر با 78.933 و برای تکنسین های با تجربه با حداکثر تجربه کاری برابر با 116.726 هزار دلار استرالیا خواهد بود.

برخی از عنوان های شغلی این رشته تحصیلی در کشور استرالیا شامل موارد زیر می‌شود:

  • کارشناس اعتبارسنجی – بیوشیمی
  • مسئول کیفیت – بیوشیمی
  • دانشمند آزمایشگاه پزشکی
  • کارشناس آزمایشگاهی ایمونولوژی
  • کارشناس آزمایشگاه دامپزشکی
  • تکنسین آزمایشگاه (بافت شناسی)
  • دستیار آزمایشگاه / جمع آوری نمونه پاتولوژی
  • کارشناس آزمایشگاهی آندرولوژی – جنین شناسی

درآمد علوم آزمایشگاهی در استرالیا

درآمد علوم آزمایشگاهی در ترکیه

بنابر آخرین آمار بدست آمده، میانگین درآمد رشته علوم آزمایشگاهی در کشور ترکیه برابر با 89,779 هزار لیر در سال و یا 43 لیر در ساعت است. اما در حالت کلی، میانگین درآمد این موقعیت شعلی در کشور ترکیه بین 63,384 تا 108,812 هزار لیر ترکیه است.

به طور معمول، اغلب کارشناسان Laboratory science دارای مدرک تحصیلی کارشناسی در کشور ترکیه هستند و مهارت های مورد نیاز تکنسین این موقعیت شغلی شامل جمع آوری داده، ترکیب داده ها، بررسی تست ها و آزمایش ها، ثبت و ضبط تست‌ها و نظارت و ارزیابی کیفیت می‌شود.

این در حالی است مع بنابر پیش بینی وب سایت erieri، تا سال 2027، درآمد رشته Laboratory science در کشور ترکیه تا حداکثر 52 درصد رشد داشته و به میانگین 97,680 هزار لیر در سال می‌رسد.

درآمد علوم آزمایشگاهی در ایتالیا

اگر به دنبال مهاجرت تحصیلی و یا کاری به کشور ایتالیا هستید، باید بدانید که طبق جدیدترین آمار درآمد رشته علوم آزمایشگاهی در کشورهای مختلف دنیا، میانگین حقوق این موقعیت شغلی در کشور ایتالیا در هر سال برابر با 35.160 هزار یورو و یا 17 یورو در ساعت برآورد شده است.

این در حالی است که بازه حقوقی کارشناس Laboratory science در کشور ایتالیا بین 25.596 تا 42.051 هزار یورو است و اغلب افراد شاغل در این حوزه دارای مدرک کاردانی مرتبط با این موقعیت شغلی هستند. این در حالی است که بالغ بر 32 درصد از نیروی کار رشته علوم آزمایشگاهی این کشور نیز دارای مدرک کارشناسی بوده و تنها 9 درصد از آنها دارای مدرک کارشناسی ارشد این رشته هستند.

بنابر داده های این آمار، مهارت های مورد نیاز مشاغل علوم آزمایشگاهی در کشور ایتالیا متغیر بوده و شامل موارد زیر می‌شود:

  • آزمایش و تست خون
  • استفاده کاربردی و حرفه ای از میکروسکوپ
  • جمع آوری داده ها
  • نتیجه گیری و اعلام نتایج
  • نگهداری داده‌ها

همچنین بنابر جدیدترین پیش‌بینی‌ها، این موقعیت شغلی تا سال 2027 با رشد 9 درصدی حقوق روبرو شده و میانگین درآمد سالانه آن به 38.440 هزار یورو افزایش خواهد داشت.

کارشناس علوم آزمایشگاهی ایتالیا

درآمد علوم آزمایشگاهی در سوئد

اما در مقوله بررسی درآمد رشته علوم آزمایشگاهی در کشورهای مختلف ، بد نیست تا نگاهی به شرایط درآمد و دستمزد این موقعیت شغلی در دو کشور سوئد و اسپانیا نیز بیاندازیم.

بر طبق آمار وب سایت salaryexplorer، میانگین حقوق کارشناس این رشته آزمایشگاهی در سوئد برابر با 30.400 هزار کرون در هر ماه است. به بیانی دیگر، مقدار حقوق کارشناس علوم آزمایشگاهی در سوئد بین 14 هزار کرون در ماه (کمترین) تا 48.300 هزار کرون (بیشترین) متغیر است.

اگر بخواهیم به طور دقیق تر به موضوع حقوق علوم آزمایشگاهی در سوئد بپردازیم باید بگوییم که میانگین حقوق سالانه این موقعیت شغلی در شهر استکهلم سوئد برابر با 47,229 هزار کرون و معادل 227 کرون در ساعت است. این مقدار به طور تقریبی 7 درصد بیشتر از میانگین نرمال درآمد Laboratory science در کل کشور سوئد است.

همچنین لازم به ذکر است که یک مبلغ پاداش تقریبی 6.611 هزار کرونی نیز در هر سال به نیروی علوم آزمایشگاهی اختصاص پیدا می کند. اگر به فکر فعالیت در این حوزه در شهر معروفی مثل استکهلم سوئد هستید، باید به اطلاع شما برسانیم که حقوق نیروی تازه کار و کم تجربه (1 تا3 تجربه کاری) برابر با 15,900 کرون در ماه و حقوق نیروی کار مجرب Laboratory science (8 سال به بالا) برابر با 31,300 کرون در ماه خواهد بود.

درآمد علوم آزمایشگاهی در اسپانیا

در پایان بررسی درآمد رشته علوم آزمایشگاهی در کشورهای مختلف ، نوبت به یکی دیگر از کشورهای پیشرفته اروپایی حوزه شنگن یعنی اسپانیا می رسد. بنابر جدیدترین آمار وب سایت salaryexpert، میانگین حقوق کارشناس این رشته آزمایشگاهی در این کشور برابر با 25,200 هزار یورو و یا 2,120 یورو در ماه است.

این در حالی است که پاداش تقریبی 572 یورویی نیز برای این موقعیت شغلی در نظر گرفته شده است. از این رو، میانگین حقوق یک نیروی کم تجربه (1 تا 3 سال تجربه) در کشور اسپانیا برابر با 1,290 یورو و درآمد یک کارشناس مجرب این رشته آزمایشگاهی در کشور اسپانیا (مثبت 8 سال) برابر با 2,250 هزار یورو در ماه است.

در نهایت، اگر برای مهاجرت تحصیلی و یا کاری خود به خارج از کشور تردید دارید و در مورد آینده شغلی رشته تحصیلی مورد نظر خود شک دارید، می‌توانید از مشاوره و خدمات تخصصی کارشناسان ما در لتسگو یونی استفاده کرده و متناسب با علایق و نیازهای خود، بهترین انتخاب را برای آینده تحصیلی و یا شغلی خود در خارج از کشور انجام دهید.