شغل های مورد نیاز عمان از جمله مواردی است که اگر در فکر مهاجرت کاری و یا تحصیلی به این کشور هستید، باید در نظر بگیرید. عمان از کشورهای حاشیه خلیج فارس است که دارای منابع نفتی بسیار است اما به تازگی سیاست‌های اقتصادی خود را تغییر داده و تصمیم گرفته تا از روش‌های دیگری به جز صادرات و استفاده از نفت، درآمد داشته باشد. به همین خاطر کشور عمان در حال حاضر نیاز زیادی به نیروی کار ماهر برای گسترش صنایع خود دارد.

در این پست از مجله تحصیلی لتسگو یونی، شغل های مورد نیاز عمان را بررسی می‌کنیم و همچنین شرایط و مدارک لازم برای دریافت ویزای کاری در این کشور را معرفی خواهیم کرد. پس اگر به دنبال مهاجرت به عمان هستید، حتما با ما همراه باشید.

شغل های مورد نیاز عمان

کشور عمان که به دلیل موقعیتی که دارد به سلطان‌ نشین عمان هم معروف است، یکی از کشورهای پادشاهی خاورمیانه است و در شرق شبه جزیره عربستان قرار دارد. شهر مسقط، پایتخت عمان است که به دلیل زیبایی هرسال گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند. خوب است بدانید که کشور عمان از شمال به دریای عمان می‌رسد و در جنوب با یمن و در شرق با امارات متحده هم مرز می‌باشد و با ایران هم مرز دریایی دارد.

همانطور که اشاره کردیم، عمان دارای منابع نفتی زیادی است و اقتصاد کشور عمان به نفت وابستگی زیادی دارد. اما در سال‌های اخیر سیاست اقتصادی این کشور تغییر کرده و دولت عمان می‌خواهد که وابستگی به نفت را کمتر کند و درآمد خود را از طریق صنایع دیگر گسترش دهد. از این رو، اقدام به توسعه و جذب نیرو در تعداد زیادی از حوزه‌های کاری و مشاغل کرده است و به نیروی کار ماهر نیاز دارد. با توجه به جمعیت کم کشور عمان و نیاز زیاد به نیروی کار، این کشور تصمیم گرفته تا از نیروی کار خارجی استفاده کند و بنابراین هرساله مهاجران زیادی را از این طریق می‌پذیرد.

شغل های مورد نیازعمان

با توجه به این موضوع، تصمیم گرفتیم تا لیستی از مشاغل مورد نیاز عمان در اختیارتان قرار دهیم. شغل‌های موجود در لیست در حیطه‌های مختلف از جمله بخش درمان، صنایع نفت و گاز، تدریس و رشته‌های مهندسی هستند. شاید بد نباشد بدانید که در شرایط قراردادهای کاری برای افراد خارجی در کشور عمان انعطاف زیادی به خرج داده می‌شود و حتی شرکتی که از آن جاب آفر دریافت کرده‌اید، برای پیگیری ویزای شما یک فرد به عنوان اسپانسر و کارفرما تعیین خواهد کرد.

شغل های مورد نیاز عمان شامل:

مشاغل حوزه بهداشت و درمان

در حال حاضر حوزه بهداشت و سلامت کشور عمان بیشترین نیاز به نیروی کار ماهر را دارد و در این بین شغل پزشکی، پرستاری و دندانپزشکی بیشترین نیاز را در این کشور را دارند. علاوه بر این رشته‌ها، کارشناس اتاق عمل، مامایی، فیزیوتراپی و علوم آزمایشگاهی هم از شغل‌های مورد نیاز عمان هستند. نیروهای حوزه بهداشت و درمان در عمان از حقوق و مزایای بسیار مناسبی برخوردار هستند. همچنین، محیط کار امن، بیمه، اقامت کوتاه مدت عمان و مسکن رایگان نیز از مزایایی است که به آنها تعلق می‌گیرد. البته لازم به ذکر است که پزشکان برای استخدام در عمان باید مراحل دیتافالو Dataflow و یا ارزیابی مدارک، مصاحبه و آزمون پرومتریک Prometric exam را سپری کنند.

مشاغل حوزه مهندسی

رشته‌های مهندسی بعد از رشته‌های علوم پزشکی و درمانی پرتقاضاترین مشاغل در عمان هستند؛ از جمله رشته‌های مهندسی مورد نیاز می‌توان به مهندسی نر‌م‌افزار، مهندسی داده، مهندسی مکانیک، مهندسی کنترل کیفیت، مهندسی پروژه، مهندسی صنایع و مهندسی برق اشاره کرد. همچنین رشته‌های مهندسی از رشته‌های پردرآمد در عمان هستند و به طور میانگین 17,900 ریال عمان درآمد دارند. البته میزان درآمد بین رشته‌های مهندسی متفاوت است. لازم به ذکر است که کشور عمان در سال‌های اخیر تصمیم گرفته است که از نیروهای مهندسی بومی و شهرومندان کشور خود استفاده کند و به همین علت کمتر مهندسان خارجی را جذب می‌کند.

مشاغل حوزه گردشگری و مهمانداری

عمان کشوری زیباست و هرساله توریست و گردشگران زیادی از این کشور دیدن می‌کنند. بنابراین حوزه گردشگری و مهمانداری اهمیت زیادی برای این کشور دارد و نیاز به نیروی ماهر از جمله مهماندار، مدیر رستوران، مدیر تشریفات، پیشخدمت، سرآشپز، مدیر هتل و ... در این حوزه احساس می‌شود. افراد شاغل در زمینه گردشگری و مهمانداری در عمان به طور متوسط در ماه 1,180 ریال عمان درآمد دارند. براساس عنوان شغلی این درآمد بین 450 ریال عمان تا حداکثر 3,290 ریال در ماه متفاوت است.

مشاغل حوزه معدن و فرآورده‌های نفتی

همانطور که قبلاً اشاره کردیم عمان از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس است که وابستگی شدیدی به نفت دارد و عمده درآمد این کشور از صنعت نفت است. عمان از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فرآورده‌های نفتی محسوب می‌شود، اما در این بخش نیز برای افزایش ظرفیت‌های نفتی با کمبود نیروی کار ماهر مواجه است. همچنین کار در معدن علاوه بر صنعت نفت به دلیل درآمد بالا از شغل‌های محبوب در عمان است که درآمد افراد بر اساس عنوان شغلی بین 580 تا 1,590 ریال عمان است.

شرایط لازم ویزای کاری عمان

حوزه آموزش

شاید تعجب کنید اگر بدانید عمان با کمبود معلم و استاد در مدارس و دانشگاه‌ها مواجه است. اما حقیقت این است که با توجه به افزایش مهاجرت در سال‌های اخیر به این کشور و افزایش تعداد دانش‌آموزان و دانشجویان، شغل تدریس و معلمی به خصوص در رشته زبان انگلیسی از شغل‌های مورد نیاز عمان است. میانگین درآمد معلمان 22,500 ریال عمان و 1,880 ریال در ماه است.

شرایط لازم برای ویزای کاری عمان چیست؟

نکته مهم در دریافت ویزای کاری عمان این است که شما باید حتما یک جاب آفر و یک کارفرما در عمان داشته باشید و صرف اینکه شما دارای مهارت و تخصص در شغلی باشید، برای دریافت ویزا و اجازه کار کافی نیست. برای دریافت پیشنهاد شغلی هم می‌توانید از سایت‌های کاریابی عمان استفاده کنید و هم می‌توانید به صورت مستقیم با شرکت‌های موجود در این کشور در ارتباط باشید.

به علاوه دریافت ویزای کاری دارای محدودیت سنی است و باید بین 21 تا 60 سال داشته باشید. از دیگر موارد لازم می‌توان به

  • داشتن حداقل دو سال سابقه کاری
  • داشتن مدرک تحصیلی مرتبط با شغل مورد نظر
  • داشتن گواهینامه‌های مهارت در شغل مورد نظر، اشاره کرد.

مدارک لازم برای دریافت اجازه کار در عمان

برای دریافت ویزای کاری نیاز به آماده‌سازی مدارکی دارید که باید این مدارک را به وزارت نیروی انسانی این کشور ارائه کنید. این مدارک شامل:

  • کپی پاسپورت و مدارک احراز هویت
  • گواهینامه‌های مهارت و صلاحیت شغلی
  • تأییدیه سفارت عمان
  • ارائه مدرک مبنی بر داشتن پیشنهاد شغلی از طرف یک کارفرما در عمان
  • ارائه گواهی پزشکی برای بعضی از اتباع خارجی

مدارک ویزای کاری عمان

میزان درآمد در کشور عمان چقدر است؟

میزان درآمد در کشور عمان به موقعیت شغلی و میزان تجربه شما بستگی دارد ولی به طور کلی میانگین درآمد در این کشور 80,000 دلار در سال است. بیشترین درآمد در عمان به مشاغل مالی مثل حسابدار  و مدیر امور مالی و شغل‌های مدیریتی تعلق می‌گیرد که به طور میانگین 135,000 دلار در سال دریافت می‌کنند. این در حالیست که کمترین میزان حقوق به بخش فروش و کارشناسان فروش تعلق دارد و برابر با 46,000 دلار در سال است. اما نکته مثبت این است که تمام شاغلین در عمان از دادن مالیات معاف هستند و مزایای بسیاری از جمله کمک هزینه مسکن، رفت و آمد و ... دریافت می‌کنند.

سخن آخر

عمان از جمله کشورهای کم جمعیت با موقعیت‌های شغلی فراوان است که با کمبود نیروی کار ماهر در بسیاری از بخش‌های تولید و صنعت، رو به رو است و در تلاش است تا این کمبود را از طریق مهاجران جبران کند. در این پست از مجله تحصیلی لتسگو یونی، شغل های مورد نیاز عمان را بررسی کردیم. با توجه به شرایط کشور عمان این کشور می‌تواند یک مقصد مهاجرتی خوب برای کار و یا تحصیل باشد. اگر شما هم در فکر کار و کسب درآمد با شرایط کاری خوب هستید این کشور را در نظر داشته باشید و در این مسیر می‌توانید از مشاوره لتسگو یونی و راهنمایی کارشناسان مجرب ما هم استفاده کنید.