میزان حقوق مامایی در ایران و سایر کشورها 1401 جزو سوالاتی است که در ذهن علاقه‌مندان و داوطلبان ورود به این رشته وجود دارد. مامایی یکی از پرطرفدارترین رشته‌های علوم پزشکی است که هرساله دانشجویان زیادی به تحصیل در آن مشغول می‌شوند. همچنین این رشته از رشته‌های مورد نیاز در خارج از کشور است و فرصت‌های شغلی زیادی برای مامایی در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد.

در این پست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی قصد داریم تا میزان حقوق مامایی در ایران و سایر کشورها را بررسی کنیم و اطلاعاتی در این خصوص در اختیارتان قرار دهیم. پس اگر در فکر تحصیل در رشته مامایی و مهاجرت تحصیلی هستید، با ما همراه باشید. در ضمن برای هرگونه سوال و دریافت راهنمایی بیشتر می‌توانید از طریق رزرو وقت مشاوره مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

حقوق مامایی 1401

مامایی از زیرمجموعه رشته‌های علوم پزشکی است که به دلیل نقش گسترده‌ آن در جامعه، علاقه‌مندان زیادی دارد. فارغ‌التحصیلان این رشته به مشاوره باروری، بارداری و زایمان می‌پردازند. یک ماما به صورت تخصصی زنان را در دوران بارداری و همچنین در هنگام زایمان همراهی کرده و پس از زایمان، با مادر در ارتباط است تا به حفظ سلامتی او و کودک کمک کند.

فارغ التحصیلان مقطع لیسانس مامایی می‌توانند در حیطه‌های مختلفی فعالیت کند و به این صورت درآمد زیادی داشته باشند. همچنین درآمد شاغلین این رشته بسته به نوع مهارت، عنوان شغلی و محل کار، شهر محل فعالیت و ... متفاوت است. حقوق مامایی در مراکز دولتی بنابر ضوابط حقوق قانون کار محاسبه می‌شود و در حدود 5 میلیون تومان است. افرادی که در مامایی سابقه کاری داشته باشند، می‌توانند مجوز مطب دریافت کرده و درآمدی بالغ بر 10 میلیون تومان هم داشته باشند.

حقوق مامایی در ایران

حقوق مامایی در سایر کشورها

رشته مامایی در خارج از ایران نیز بازار کار خوبی دارد و از رشته‌های مورد نیاز در اغلب کشورهای دنیاست. بسیاری از فارغ‌التحصیلان این رشته بعد از دریافت مدرک خود تصمیم به مهاجرت کاری می‌کنند و یا اینکه قصد مهاجرت تحصیلی و ادامه تحصیل در رشته مامایی در خارج از کشور را دارند. بنابراین اطلاع داشتن از بازار کار مامایی و میزان درآمد آن در سایر کشورها می‌تواند در انتخاب مقصد مهاجرتی مناسب کمک زیادی کند.

طبق بررسی‌های انجام شده چندین کشور برای مهاجرت در رشته مامایی مورد نظر ایرانیان هستند، که از بین آنها می‌توان به کانادا، آمریکا، استرالیا، آلمان، ترکیه و انگلستان اشاره کرد. علت این مسأله انگلیسی زبان بودن اکثر این کشورها و یا دریافت پذیرش تحصیلی راحت، شرایط مناسب دریافت ویزای کاری و اقامت بعد از تحصیل و مورادی از این دست است. بنابراین در ادامه به بررسی میزان درآمد و حقوق مامایی در این کشورها می‌پردازیم.

حقوق رشته مامایی در کانادا

در سال‌های اخیر کانادا با توجه به پیشرفت‌ و تغییراتی که در زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی داشته است، با کمبود نیروی کار در این حوزه مواجه شده است و به جذب نیرو در حوزه سلامت و بهداشت پرداخته است. یکی از رشته‌هایی که کشور کانادا برنامه‌های مناسبی برای ترغیب و جذب فارع التحصیلان آن داشته، مامایی بوده است. برای مهاجرت کاری و یا مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل، مامایی می‌تواند یک انتخاب خوب باشد. البته دقت کنید که باید بر اساس قوانین هر استان کانادا، مدارک خود را آماده کنید چرا که قوانین مهاجرت ممکن است برای ایالت‌های مختلف اندکی با یکدیگر متفاوت باشند.

از نظر درآمد باید گفت که کانادا یکی از بهترین مقاصد برای مهاجرت ماما هاست. البته حقوق مامایی نیز در شهرها و استان‌های مختلف کانادا با یکدیگر متفاوت است اما به طور کلی میانگین درآمد یک ماما بر اساس اطلاعات سایت ca.talent برابر با 86,573 دلار در سال یا 44 دلار در ساعت است. افراد با سابقه کاری کم حدود 83,189 دلار و یک مامای با سابقه تا 113,575 دلار در سال درآمد دارد.

حقوق مامایی در آمریکا

مامایی در آمریکا جزو رشته‌های مورد نیاز با بازار کاری خوب است. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 رشد این رشته در آمریکا 45 درصد افزایش پیدا کند. ماماها در کشور آمریکا در طول بارداری، زایمان و بعد از تولد وظیفه مراقبت از مادر و نوزاد را دارند و به صورت تخصصی مراقبت و مشاوره‌هایی برای بهبود سلامتی مادران باردار ارائه می‌کنند. به دلیل افزایش تعداد خانواده‌ها در آمریکا نیاز به ماما در این کشور در حال افزایش است و این در حالیست که این کشور پیشرفته، هنوز از نظر زیرساخت های بهداشتی و درمانی، اجتماعی و فرهنگی در زمینه مراقبت‌های دوران بارداری دچار مشکل و محدودیت است.

بر اساس سایت salary یک ماما به طور متوسط در امریکا 116,892 دلار درآمد دارد. 25 درصد شاغلین این رشته درآمدی برابر با 107,482 دلار، 10 درصد 98,916 دلار، 75 درصد 132,506 دلار و 90 درصد 146,723 دلار در سال درآمد دارند.

حقوق مامایی در آمریکا

درآمد مامایی در استرالیا

استرالیا نیز یکی از مقصدهای مهاجرتی مناسب برای ماما هاست. برای مهاجرت به استرالیا روش‌های مختلفی وجود دارد. اگر از طریق رشته مامایی تصمیم دارید اقدام کنید باید مدارکی ارائه دهید و مهارت‌های خود را ثابت کنید. همچنین برای تحصیل و ورود به رشته مامایی استرالیا باید آزمون‌ها و دوره‌های خاصی را سپری کنید. معیارهای استرالیا برای پذیرش ماما و پرستار هر ساله تغییر کرده و بهبود می‌یابد. این رشته در استرالیا بسیار مورد نیاز است؛ به طوری که دولت استرالیا هشدار داده است که تا سال 2050 این کشور با کمبود نیروی شدیدی در مامایی مواجه خواهد شد.

بر اساس اطلاعات سایت au.talent درآمد یک ماما به طور میانگین 81,782 دلار در سال است. حداقل حقوق برای افرادی که به تازگی کار در این رشته را شروع کرده‌اند 77,386 دلار و حداکثر حقوق برای افراد با سابقه کاری بالا 112,804 دلار است.

حقوق مامایی در انگلستان

بر اساس اطلاعات کالج مامایی رویال در انگلستان، در حال حاضر این کشور با کمبود 3500 ماما مواجه است و تمام فارغ‌التحصیلان این رشته به صورت 100 درصد جذب و مشغول به کار می‌شوند. همچنین شغل مامایی یک شغل محافظت شده در کشور انگلستان است. به این معنی که هر فردی که دارای مدرک مامایی نباشد و در زایمان یک خانم باردار حضور و دخالت داشته باشد، در این کشور مجرم محسوب می‌شود.

سایت uk.talent درآمد رشته مامایی را به طور متوسط 38,055 یورو در سال در کشور انگلستان اعلام کرده است که برابر با 20 یورو در ساعت است. حداقل حقوق یک ماما 32,552 یورو و حداکثر آن 56,624 یورو است.

حقوق مامایی در انگلستان

حقوق رشته مامایی در آلمان

هر مادر باردار در آلمان به صورت قانونی باید یک ماما در کنار خود در طول بارداری و زایمان داشته باشد. علیرغم این واقعیت که مامایی یک شغل چالشی است و سختی‌های زیادی دارد، ولی به این دلیل که نقش مهم و حیاتی در سلامت جامعه ایفا می‌کند، متقاضیان زیادی در کشور آلمان دارد. همچنین با توجه به کمبود نیروی متخصص در این بخش، آلمان سیاست‌های خاصی را برای جذب و تشویق نیروی متخصص ماما در پیش گرفته است. به عنوان مثال ماماها از زمان شروع فعالیت در آلمان، تحت پوشش بیمه هستند.

بر اساس اطلاعات سایت erieri میانگین درآمد یک ماما در آلمان 80,482 یورو در سال به ازای 39 ساعت کار در هفته است. میزان اضافه حقوق دریافتی ماما 1,730 یورو در سال است. حدود 42 درصد شاغلین دارای مدرک کارشناسی و 28 درصد دارای مدرک کارشناسی ارشد و فقط 6 درصد دارای مدرک دکترا هستند.

حقوق مامایی در ترکیه

هر ساله تعداد زیادی دانشجوی مامایی برای مهاجرت به ترکیه اقدام و در این کشور مشغول به تحصیل می‌شوند. مدرک دانشگاهی مامایی کشور ترکیه، یک مدرک بین‌المللی است و اعتبار زیادی دارد. همچنین استانداردهای آموزشی ترکیه در سطح جهانی است و تعدادی از دانشگاه‌های ترکیه مانند دانشگاه ساکاریا و بغازیچی از شهرت جهانی برخوردارند. به علاوه ترکیه با داشتن کادر و سیستم پزشکی پیشرفته و بازار کار مناسب، یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی فارغ‌التحصیلان مامایی برای کار در این کشور است.

طبق اطلاعات سایت salaryexplorer حقوق یک ماما در ترکیه برابر با 93,200 لیر در سال و 7,770 لیر در ماه است. بر اساس سابقه و تجربه کاری این حقوق بین 4,200 لیر و 11,700 لیر متغیر است. همچنین بر اساس مدرک تحصیلی یک کارشناس مامایی 6,310 لیر و کارشناس ارشد مامایی 9,620 لیر در ماه درآمد دارد.

بهترین کشورها برای رشته مامایی کدامند؟

بهترین کشورها برای مامایی آلمان، انگلستان، آمریکا، نیوزیلند و کانادا هستند. همانطور که اشاره کردیم مامایی یک رشته مهم و حیاتی در سیستم سلامت کشورهای جهان است. وظیفه اصلی ماما همراهی خانم باردار در طول دوره بارداری است؛ اما ممکن است که حیطه شغلی و وظایف یک ماما، از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد. به عنوان مثال در بعضی کشورها، ماما فقط در طول دوره بارداری و در حین زایمان همراه بیمار است و در بعضی دیگر باید بعد از تولد نوزاد هم همراه مادر و نوزادش باشد و مراقبت‌های بعد از زایمان را انجام دهد. پس مهم است که شما در چه کشوری به عنوان یک ماما کار کنید.

سخن آخر

مامایی یکی از رشته‌های پرطرفدار برای مهاجران و متقاضیان مهاجرت تحصیلی محسوب می‌شود. با این حال کشورهای مختلف در این زمینه روند استخدام و میزان حقوق خاص خود را دارند. برای انتخاب بهترین مقصد مهاجرتی اطلاع داشتن از حقوق و آینده شغلی رشته مامایی بر اساس کشورهای مختلف الزامی است. در این پست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، حقوق مامایی در ایران و سایر کشورها را بررسی کردیم که امیدوارم از آن استفاده کنید و برایتان مفید باشد. فراموش نکنید که برای هرگونه سوال و دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید از کارشناسان مجرب ما کمک بگیرید.