اپلای چیست، چگونه اپلای کنیم و صفر تا صد مراحل اپلای کدامند؟ در این پست از مجله لتس گو یونی با اپلای، مراحل اپلای و هزینه اپلای آشنا میشوید. این آموزش به شما کمک خواهد کرد تا قدم مهم و اصلی در خصوص مهاجرت تحصیلی را به درستی بردارید.

همانطور که در مطلب اصطلاحات پذیرش تحصیلی به این موضوع پرداختیم، مهاجرت تحصیلی به دانشگاه های خارجی شامل جزئیات تخصصی و مراحلی می شود که در ادامه به معرفی مهمترین آنها  خواهیم پرداخت.

اپلای چیست

اگر بخواهید تا در آینده ای نزدیک برای ادامه تحصیل در یکی از دانشگاه های خارجی اقدام کنید، باید برای نامه پذیرش تحصیلی آن دانشگاه درخواست داده و یا به اصطلاح اپلای کنید. نامه پذیرش تحصیلی یکی از مهم ترین مدارکی است که برای دریافت ویزای تحصیلی کشورهای مورد نیاز شما خواهد بود. از این رو اپلای دانشگاه برای دریافت این نامه ارزشمند، مورد الزامی محسوب می شود.

به هنگامی که قصد اپلای دانشگاهی خارجی را داشته باشید، به طور معمول باید مجموعه ای از مدارک تحصیلی، نامه تمکن مالی، مدرک زبان و موارد این چنینی را برای دپارتمان پذیرش دانشگاه مربوطه ارسال کنید.

به طور کلی ارزیابی و رسیدگی به درخواست های متقاضیان ادامه تحصیل در دانشگاه های خارجی و یا به اصطلاح اپلای دانشگاه رایگان نبوده و مشمول پرداخت هزینه ای به نام ادمیشن فی می شود. (که بین 100 تا 200 دلار متغیر است) 

شما می توانید با مراجعه به وب سایت دانشگاه خارجی، اطلاعات مورد نیاز را دریافت کرده و تمام مراحل اپلای اعم از آماده سازی مدارک، ترجمه رسمی مدارک تحصیلی، تکمیل فرم درخواست پذیرش تحصیلی، مکاتبه با دانشگاه، ارسال مدارک و مواردی از این قبیل را به طور شخصی انجام دهید.

اما نبود دسترسی به کردیت کارت برای پرداخت هزینه ادمیشن فی، نداشتن تجربه کافی برای تکمیل اطلاعات و آماده سازی مدارک تحصیلی، نداشتن مشاوره و راهنمایی برای تهیه برنامه تحصیلی و یا انگیزه نامه SOP و بروز مشکلاتی از جمله ارسال مدارک بدون توجه به زمان ددلاین و شرایط تحصیلی اولیه دانشگاه نظیر شرط سنی، گپ تحصیلی، نمره زبان، شرط معدل و غیره، موجب می شود تا در اغلب موارد فرد با مشکلات عدیده ای روبرو شده و اپلای پذیرش تحصیلی وی به راحتی ریجکت شود.

از این رو، بسیاری از متقاضیان ادامه تحصیل در خارج از کشور از خدمات تحصیلی موسسات معتبر اعزام دانشجو استفاده می کنند. لازم به ذکر است که استفاده از این خدمات مشمول پرداخت هزینه ریالی مضاعف می شود.

اپلای چیست

پذیرش رایگان دانشگاه های خارجی 

اگر قصد دارید تا برای اپلای دانشگاه و درخواست پذیرش تحصیلی از خدمات یک موسسه اعزام دانشجو استفاده کرده و برای استفاده از مجموعه این خدمات هزینه پرداخت کنید، دست نگه دارید. چون قصد داریم شما را با فرآیند پذیرش رایگان دانشگاه های خارجی و یا همان فری اپلای لتس گو یونی آشنا کنیم.

در حال حاضر کارشناسان lets go uni با دانشگاه های چندین مقصد برتر تحصیلی دنیا از جمله کانادا، اوکراین، قبرس شمالی و ترکیه قرارداد کاری بسته اند، از این رو شما می توانید با مراجعه به lets go uni و استفاده از خدمات اپلای و پذیرش تحصیلی ما، بدون نیاز به پرداخت هزینه ریالی، پذیرش رایگان دانشگاه های خارجی را دریافت کنید.

به بیانی دیگر، با استفاده از فری اپلای lets go uni می توانید از مجموعه خدمات ارزیابی آنلاین و مشاوره تحصیلی، انتخاب مقصد تحصیلی و دانشگاهی مناسب، آماده سازی و ارسال مدارک، مکاتبه با دانشگاه، اپلای دانشگاه، ثبت نام ترم تحصیلی، رزرو خوابگاه و سایر موارد مرتبط به طور رایگان بهره مند شوید.

به استثنای هزینه ارزیابی و رسیدگی به درخواست پذیرش تحصیلی دانشگاه یا همان ادمیشن فی که از جانب دانشگاه خارجی از متقاضی دریافت می شود، انجام الباقی امور پذیرش تحصیلی به طور رایگان توسط لتس گو یونی برای شما انجام خواهد شد.

مزایای استفاده از فری اپلای و پذیرش تحصیلی رایگان

•  نبود نیاز به پرداخت هزینه ریالی برای ارائه خدمات پذیرش تحصیلی

•  بیشتر شدن درصد موفقیت اپلای دانشجو

•  رسیدگی سریعتر به درخواست دانشجو

•  نبود نیاز به تهیه کردیت کارت شخصی

•  بهره مندی از خدمات مشاوره تخصصی و ارزیابی هوشمند

•  آماده سازی مدارک تحصیلی و پیگیری هدفمند امور توسط کارشناسان

چگونه اپلای کنیم

با توجه به موارد ذکر شده در مورد فری اپلای، اگر باز هم قصد اقدام شخصی برای اپلای دانشگاه های خارجی را دارید، در ادامه مطلب با صفر تا صد مراحل اپلای همراه ما باشید:

تحقیق در مورد مقصد تحصیلی و دانشگاه خارجی

بنابر تجربه lets go uni، تحقیق در مورد مقصد تحصیلی و دانشگاه مورد نظر دانشجو از اهمیت زیادی در زمینه اپلای برخوردار است. به عنوان یک ایرانی متقاضی ادامه تحصیل در دانشگاه های خارجی گزینه های زیادی در پیش روی شما قرار دارد.

برای مثال، برخی از مقاصد اروپایی نظیر فرانسه و آلمان کماکان امکان تحصیل رایگان برای دانشجویان بین المللی را ارائه می دهند، اما تنها دریافت پذیرش تحصیلی دانشگاه های این کشورها کفایت نکرده و نیاز به دریافت ویزای تحصیلی نیز هست.

با توجه به کم هزینه بودن ادامه تحصیل در دانشگاه های آلمان و فرانسه، تقاضا برای اپلای و ویزای تحصیلی این کشورها بسیار زیاد است، از این رو دانشجو نیازمند داشتن رزومه تحصیلی قابل قبولی خواهد بود.

در عین حال، اغلب دروس ارائه شده در دانشگاه های این کشورها به زبان بومی یعنی آلمانی و یا فرانسوی ارائه می شود، بر همین اساس، دانشجو باید علاوه بر اپلای پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی ، برای اخذ مدرک زبان آلمانی و یا فرانسوی نیز اقدام کند.

اگر برای مثال قصد اپلای دانشگاه های معتبر انگلیس، استرالیا و یا آمریکا را داشته باشید، باز هم به عنوان یک ایرانی نیازمند گذراندن روند سخت و زمان بر دریافت پذیرش تحصیلی و ویزای دانشجویی این کشورها خواهید بود.

از جانبی دیگر، شما ملزم به ارائه مدرک زبان آیلتس و یا تافل بوده و باید از نمرات و سوابق تحصیلی بسیار خوبی برای اپلای دانشگاه های این کشورها برخوردار باشید. همانند آلمان و فرانسه، مدارک دانشگاهی آمریکا، استرالیا و انگلیس از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است، اما هزینه تحصیل و زندگی در این کشورها نیز بسیار بالا خواهد بود.

با در نظر گرفتن موانع بالا و اختلاف زیاد واحد پول ایران با ارز این کشورها، می توانید سایر مقاصد تحصیلی برتر دنیا را انتخاب کرده و برای مثال به ادامه تحصیل در بهترین دانشگاه های قبرس 2021 و یا ترکیه بپردازید.

به عنوان یک شهروند ایرانی، هزینه تحصیل در این کشورها بسیار مناسب بوده، کیفیت آموزشی بسیار بالایی ارائه می شود، الزامی به ارائه مدرک زبان وجود ندارد و می توان بدون دریافت ویزای تحصیلی به ادامه تحصیل در دانشگاه های معتبر این کشورها پرداخت.

اپلای پذیرش تحصیلی دانشجویان بین المللی

مکاتبه با اساتید و دانشگاه ها

شما باید برای اطلاع از شرایط پذیرش تحصیلی ، مدارک مورد نیاز، ددلاین ارسال مدارک، هزینه ادمیشن فی، رشته ها و مقاطع تحصیلی در دسترس، شهریه دانشگاه و موارد این چنینی، به وبسایت دانشگاه مراجعه کرده و از طریق ایمیل با دپارتمان پذیرش مکاتبه کنید.

از این رو می توانید با دریافت اطلاعات کامل پذیرش تحصیلی برای اپلای دانشگاه مورد نظر خود اقدام نمایید.

درخواست پذیرش تحصیلی

به عنوان یک دانشجوی خارجی، این امکان را دارید تا برای بالا بردن شانس موفقیت در اخذ پذیرش تحصیلی ، برای چندین دانشگاه مختلف درخواست فرستاده و اپلای کنید. اما باید برای انجام اینکار زمان بیشتری گذاشته و حواستان به ددلاین ارسال مدارک هر دانشگاه و یا نوبت ثبت نام آنها باشد.

در عین حال، چند برابر شدن هزینه ارزی ادمیشن فی را نیز باید برای اپلای چندین دانشگاه به طور همزمان در نظر داشته باشید.

مراحل اپلای

در خصوص انجام مراحل باید به 3 مورد مهم دقت داشته باشید، این 3 مورد عبارتند از: زمان، مدارک و ددلاین. در خصوص این 3 مورد در ادامه توضیحات کاملی اشاره شده است.

زمان اپلای

با تکمیل فرم درخواست پذیرش تحصیلی و ارسال مدارک به دانشگاه مربوطه، نوبت به انتظار برای دریافت جواب پذیرش می رسد. به طور معمول با گذشت حداکثر یک تا دو ماه کاری، جواب اپلای دانشجو از طریق ایمیل برای وی ارسال می شود. در صورت موافقت با درخواست پذیرش تحصیلی ، نامهacceptance letter  برای متقاضی ادامه تحصیل در خارج از کشور ارسال می گردد.

اگر بنابر مقصد تحصیلی نیاز به دریافت ویزای دانشجویی باشد، فرد باید در اسرع وقت برای رزرو وقت سفارت و درخواست ویزای تحصیلی اقدام نماید. سپس با حضور در محل کنسولگری، متقاضی باید مدارکی نظیر نامه تمکن مالی، نامه پذیرش تحصیلی ، مدرک زبان ، مدارک تحصیلی، پاسپورت و سایر جزئیات درخواستی را به افسر مهاجرت تحویل دهد.

لازم به ذکر است که هزینه درخواست ویزا نیز به صورت جداگانه محاسبه می شود و ارتباطی با ادمیشن فی دانشگاه ندارد. برای مثال هزینه درخواست ویزای تحصیلی کانادا با احتساب هزینه انگشت نگاری بیومتریک معادل 185 دلار کانادا برای هر فرد است.

در نهایت با گذشت مدت زمانی معین، جواب ویزای تحصیلی متقاضی از سوی سفارت ارائه می شود، چنانچه بخاطر وجود مشکلاتی نظیر نمره زبان پایین، داشتن گپ تحصیلی و یا سن زیاد و نداشتن تمکن مالی کافی با درخواست ویزای تحصیلی وی موافقت نشده باشد، امکان حضور در دانشگاه خارجی وجود نداشته و فرد باید در سال تحصیلی بعدی، مجدداً برای اپلای دانشگاه و ویزای تحصیلی اقدام نماید.

اما در صورت صدور ویزای تحصیلی و موافقت با درخواست دانشجو، فرد می تواند  در اسرع وقت به کشور مقصد سفر کرده و برای ثبت نام دانشگاه، رزرو خوابگاه، دریافت بیمه دانشجویی و سایر امور مورد نیاز اقدام نماید.

مدارک اپلای

مدارک تحصیلی مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه، به نسبت رشته و مقطع تحصیلی دانشجو متغیر است، اما در حالت کلی شامل موارد زیر می شود:

•  فرم درخواست پذیرش تحصیلی تکمیل و امضا شده

•  رسید پرداخت ادمیشن فی

•  ترجمه رسمی آخرین مدارک تحصیلی (مقطع متوسطه و یا مدرک دانشگاهی)

•  ترجمه ریز نمرات و معدل دانشجو

•  مدرک زبان معتبر

•  توصیه نامه اساتید قبلی ( برای مقاطع تکمیلی)

•  انگیزه نامه SOP  

•  برنامه و رزومه تحصیلی و موجه دانشجو

•  داشتن مدارک آزمون های GRE، SAT (در صورت درخواست دانشگاه)

•  نمونه کاری مرتبط  با زمینه تحصیلی (برای رشته هایی نظیر معماری)

•  نامه تمکن مالی برای اثبات پوشش هزینه های تحصیل 

ددلاین

پس از ترجمه رسمی و آماده سازی مدارک تحصیلی، باید با توجه به ضرب العجل تعیین شده برای ارسال آنلاین مدارک، نسبت به اپلای اقدام کنید. ددلاین تنها محدود به ارسال مدارک نبوده و می تواند به ثبت نام ترم تحصیلی، ارسال مدارک پشتیبان و یا اپلای بورسیه تحصیلی دانشگاه اختصاص داشته باشد.

از این رو بهتر است با توجه به ددلاین و زمان ثبت نام ترم تحصیلی پاییز و یا زمستان دانشگاه، برای اپلای، رزرو خوابگاه، اخذ ویزای تحصیلی ، درخواست بورسیه تحصیلی و ثبت نام اولیه دانشگاه برنامه ریزی کنید.

اگر به عنوان مثال قصد ثبت نام ترم پاییز سال 2021 دانشگاه مورد نظر خود را دارید، باید از پاییز سال قبل یعنی 2020 مقدمات اپلای پذیرش تحصیلی، اخذ ویزای تحصیلی و سایر امور را فراهم کنید.

هزینه اپلای

چه به طور شخصی مراحل پذیرش تحصیلی دانشگاه را طی کنید و یا از گزینه فری اپلای یک موسسه اعزام دانشجو نظیر lets go uni استفاده کنید، در هر دو صورت ملزم به پرداخت ادمیشن فی ( بین 100 تا 200 دلار) به دانشگاه مربوطه خواهید بود.

این مبلغ برای ارزیابی مدارک تحصیلی و رسیدگی به درخواست اپلای دانشجو از جانب دانشگاه گرفته می شود و در صورت عدم موافقت با پذیرش تحصیلی دانشجو قابل عودت نیست.

دریافت نامه پذیرش تحصیلی

چگونه برای اپلای استاد پیدا کنیم

در صورتی که قصد داشته باشید تا در مقاطع تکمیلی ارشد و یا دکتری اپلای کنید و یا از بورسیه تحصیلی دانشگاه در این مقاطع تحصیلی استفاده کنید، این امکان را دارید تا برای هموارسازی راه پیش روی خود، به نسبت زمینه تحقیقاتی و درسی خودتان برای ارتباط گرفتن با یک استاد راهنما در کشور خارجی اقدام نمایید.

از این رو می توانید از اساتید قبلی دانشگاه خود استفاده کرده و از وجود هرگونه ارتباط با اساتید خارجی مطمئن شوید و با توصیه استاد دانشگاه فعلی، مقدمات ارتباط موثر با استاد دانشگاه بعدی در کشور خارجی را فراهم نمایید.

در عین حال این امکان را دارید تا در مورد اعضای آکادمیک دانشگاه مورد نظر خود تحقیق کرده و به تناسب زمینه کاری، تحقیقاتی و تحصیلی خود اقدام به مکاتبه و تعامل با یکی از اساتید دانشگاه خارجی نمایید.

چنانچه قادر باشید تا با ارائه نمونه کار و مقالات پژوهشی و سوابق تحصیلی جلب توجه کرده و اعتماد استاد راهنمای خارجی را کسب کنید، با توصیه نامه استاد مسیر اپلای دانشگاه برای شما هموار شده و می توانید برای بورسیه تحصیلی RA و یا TA نیز درخواست دهید.

دانشگاه های فری اپلای 

در حال حاضر فهرست دانشگاه های فری اپلای لتس گو یونی شامل دانشگاه های برتر کانادا، اوکراین، قبرس شمالی و ترکیه می شود. از این رو شما می توانید با مراجعه به بخش فری اپلای سایت lets go uni از خدمات پذیرش رایگان دانشگاه های خارجی و مشاوره و ارزیابی آنلاین این مجموعه بهره مند شده و از اطلاعات و جزئیات دانشگاه ها از جمله رشته ها، مقاطع تحصیلی، شهریه دانشگاهی، شرایط پذیرش تحصیلی و موارد این چنینی مطلع گردید.