اگر قصد دارید تا با دانشگاه های پزشکی پاریس بیشتر آشنا شده و اطلاعاتی از شرایط پذیرش به دست آورید با lets go uni همراه باشید. سیستم آموزشی استاندارد ارائه شده در دانشگاه های فرانسه خصوصاً شهر پاریس باعث جذب دانشجویان از سراسر دنیا شده است. دانشگاه های پزشکی در شهر پاریس مورد تأیید وزارت بهداشت ایران هستند و کار در ایران پس از فارغ التحصیلی بسیار ساده خواهد بود. با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

تحصیل در دانشگاه های پزشکی پاریس

وجود دانشگاه های معتبر و کیفیت آموزشی بالا و باز بودن راه مهاجرت از ایران باعث شده تا تحصیل در دانشگاه های پزشکی پاریس توجه بسیاری از متقاضیان بین المللی را به خود جلب کند. دانشجویان می توانند در صورت برآورده کردن شرایط لازم، به صورت رایگان به تحصیل در رشته پزشکی مشغول شوند. برای ورود به دانشگاه ارائه مدرک DELF و یا DALF نیاز است که نشان دهنده میزان مهارت متقاضیان به زبان رسمی این کشور است.

شرایط تحصیل در دانشگاه های پزشکی پاریس

شرایط پذیرش از دانشگاه های پزشکی پاریس

به طور کلی، تحصیل در رشته پزشکی شامل سه مرحله PCEM، DCEM و DES می شود. طبق قانون متقاضیان برای ورود به این رشته نیازی به شرکت در آزمون ورودی نخواهند داشت؛ اما برای تحصیل دو حالت وجود دارد. حالت اول این که با توجه به معدلی که در سال اول تحصیلی کسب کرده اند یکی از راه های زیر را انتخاب کنند:
1.    معدل آن ها کمتر از 10 باشد: باید به کشور خود بازگشته و مجدداً اقدام کنند.
2.    معدل آن ها بالای 10 و ممتاز باشد: می توانند مستقیماً وارد سال دوم پزشکی شوند.
3.    معدل آن ها بالای 10 و ممتاز نباشند: می توانند لیسانس مرتبط با پزشکی (زیست شناسی) را شروع کنند.

در حالت دوم، در سال تحصیلی اول علاوه بر پزشکی در یک رشته دیگر نیز آموزش خواهند دید و در صورتی که در پایان سال معدل زیر 10 را کسب کنند، می توانند در رشته جایگزین به تحصیل مشغول شوند. حداقل شرط سنی برای ورود به این رشته در کشور فرانسه 17 سال می باشد. باید به خاطر داشت که تحصیل در رشته پزشکی 9 سال زمان خواهد برد و برای اخذ تخصص نیز این مدت زمان به 10 الی 12 سال افزایش می یابد.

•    دوره PCEM

این یک دوره آمادگی برای کلیه رشته های پزشکی می باشد و طول آن یک الی دو سال است. این دوره به منظور سنجش صلاحیت متقاضیان صراحی شده است. لذا این دوره یکی از سخت ترین مراحل ورود به رشته پزشکی می باشد.

•    دوره DCEM

این دوره شامل یک سال آموزش پزشکی عمومی خواهد بود. دانشجویان موظف هستند تا در امتحانات نمره قبولی کسب کرده و وارد سال سوم شوند. آن ها باید دوره های انترنی را گذرانده و در سمینارهای تخصصی شرکت کنند.

•    دوره DES

مدت زمان شرکت در این دوره به رشته تخصصی متقاضیان بستگی خواهد داشت. طول دوره در پزشکی عمومی سه سال و در تخصص پزشکی بین چهار تا پنج سال می باشد.

مدارک لازم برای پذیرش

متقاضیانی که قصد تحصیل در دانشگاه های فرانسه به صورت رایگان را دارند به حداقل مدرک B2 زبان فرانسوی نیاز خواهند داشت. چنان چه آن ها خواستار تحصیل به زبان انگلیسی باشند، فرصت تحصیل در کالج ها و دانشگاه های خصوصی نیز مهیا است.

به صورت کلی، مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش در دانشگاه های پزشکی پاریس در سال 2024 به شرح زیر می باشد:

•    آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات
•    گذرنامه معتبر
•    مدرک زبان
•    تکمیل فرم درخواست
•    بیمه نامه
•    تمکن مالی
•    رسید پرداخت هزینه درخواست
•    گواهی سلامت 
•    رزومه علمی (در صورت وجود)

دانشگاه های پزشکی پاریس

هنگامی که صحبت از تحصیل در یکی از رویایی ترین شهرهای دنیا می شود، اولین شهری که به ذهن مخاطب می رسد شهر پاریس خواهد بود. این شهر مکانی ایده آل برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی است. امکانات آموزشی و پیشرفت در علوم باعث شده تا دانشگاه های این شهر از سایر دانشگاه های دنیا پیشی بگیرند. دانشگاه هایی که امکان ورود به رشته پزشکی را برای علاقمندان فراهم کرده اند به شرح زیر می باشند:

•    دانشگاه پاریس دکارت (Paris Descartes University)

دانشگاه پاریس دکارت در قلب پاریس واقع شده و دارای تعدادی پردیس در اطراف شهر است. این دانشگاه یکی از معتبرترین دانشگاه های فرانسه است که به دلیل برتری در تحقیقات، برنامه های جامع با کیفیت و حمایت از نوآوری در سطح بین المللی شناخته می شود. این دانشگاه دارای 22 کتابخانه، ایستگاه های کاری مشترک نوآورانه و فعالیت های ورزشی است. دانشگاه پاریس همچنین رویدادهای فرهنگی را سازماندهی می کند و با مؤسسات فرهنگی در پاریس مشارکت دارد.

مأموریت اصلی دانشگاه پزشکی پاریس دکارت آموزش، تحقیق، گسترش و تبادل دانش است. بیش از 120 انجمن دانشجویی در این دانشگاه وجود دارد که دانشجویان می توانند به عضویت هر یک از آن ها در بیایند. رتبه این دانشگاه در دنیا 261 می باشد.

•    دانشگاه سوربن (Sorbonne University)

این دانشگاه از سنت تحقیق و آموزش استفاده می کند. دانشگاه سوربن یک دانشگاه تحقیقاتی در سطح جهانی است که علاوه بر رشته های پزشکی، طیف گسترده ای از رشته های هنری، علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم طبیعی و مهندسی را ارائه می دهد. رویکرد دانشگاه سوربن آموزش و پژوهش برای چالش های موجود در قرن بیست و یکم طراحی شده است. 

این دانشگاه بهترین فرصت های آموزشی برای موفقیت هر یک از پروژه های شخصی و حرفه ای از طریق برنامه های تک رشته ای، دو رشته ای و بین رشته ای را در اختیار 53،400 دانشجوی خود می دهد. مدرک اخذ شده از این دانشگاه در تمام دنیا معتبر شناخته می شود و رتبه دانشگاه در دنیا 72 می باشد.

•    دانشگاه پاریس سود (Université Paris Sud)

این دانشگاه در جنوب شهر پاریس قرار گرفته است. دانشگاه طیف کامل و متنوعی از دوره های آموزشی در مقطع کارشناسی تا دکترا را ارائه می دهد. دانشگاه پاریس سود با 48،000 دانشجو، 9000 محقق و مدرس و 11،000 کارمند فنی و اداری یکی از مؤسسات پیشرو فرانسه است. رتبه این دانشگاه در دنیا 86 می باشد. 

هزینه تحصیل در دانشگاه های پزشکی پاریس

هزینه تحصیل در دانشگاه های پزشکی پاریس

هزینه تحصیل رشته پزشکی در این شهر نسبت به سایر نقاط اروپا بسیار مقرون به صرفه تر است. بیشتر موسسات آموزش عالی در این کشور از طرف دولت تأمین مالی می شوند. هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی در حدود 450 یورو در سال بوده در حالی که در دانشگاه های خصوصی می تواند تا 20،000 یورو در سال هزینه داشته باشد. 

بورس تحصیلی پزشکی شهر پاریس فرانسه

بورس تحصیلی می تواند نقش بسزایی در کاهش و یا حذف هزینه های آموزشی دانشجویان داشته باشد. در این رشته معمولاً کمک هزینه های مالی به دانشجویان ممتاز اختصاص می یابد. درخواست ها توسط کمیته ارزیابی دانشگاه مورد بررسی قرار می گیرند. هر چه سطح نمرات متقاضیان بالاتر باشد، به همان اندازه شانس آن ها برای گرفتن بورسیه افزایش می یابد.

ویزا برای تحصیل در دانشگاه های پزشکی شهر پاریس

از مهم ترین مراحل برای ورود به رشته پزشکی اخذ ویزای تحصیلی کشور فرانسه است. چنان چه متقاضیان قصد اقامت بیشتر از 6 ماه در این کشور را داشته باشند به ویزای بلند مدت تحصیلی که به اختصار VLT-TS نامیده می شود، نیاز خواهند داشت. آن ها باید پس از ورود به خاک کشور در اداره مهاجرت ثبت نام کنند تا بتوانند کارت اقامت را دریافت کنند. مدارک لازم برای اخذ ویزا به شرح زیر است:
•    گذرنامه معتبر
•    دو قطعه عکس پاسپورتی
•    تکمیل فرم درخواست ویزا
•    اصل نامه پذیرش از دانشگاه
•    گواهی تمکن مالی
•    بلیط سفر به فرانسه
•    بیمه درمانی
•    گواهی عدم سابقه کیفری
•    مدرک زبان
•    مدرک تحصیلی پیشین

کار پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های پزشکی پاریس

تحصیل در شاخه های پزشکی فرصت های شغلی مناسبی را پیش روی متقاضیان قرار می دهد. فارغ التحصیلان می توانند در مراکز بهداشتی و درمانی و همچنین مراکز تحقیقاتی موجود در این کشور مشغول به فعالیت شوند. متقاضیان این فرصت را خواهند داشت تا پس از یک الی دو سال پس از اتمام تحصیلات خود به دنبال کار در این کشور باشند.

مزایا و معایب تحصیل رشته پزشکی در دانشگاه های پاریس

کشور فرانسه یکی از پیشگامان علم پزشکی در اروپا است. تحصیل پزشکی در پاریس با مزایا و معایبی همراه است که در این بخش به بررسی برخی از آن ها خواهیم پرداخت.

مزایای تحصیل

امید به زندگی، رفاه اجتماعی و نیز استانداردهای زندگی منحصر به فردترین تجربه های تحصیل را در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می دهد. فرصت های کاری در این کشور پس از فارغ التحصیلی فراوان بوده و می تواند شرایط اقامت دائم را برای متقاضیان فراهم کند. مدرک اخذ شده از دانشگاه های پزشکی این شهر در تمام دنیا به رسمیت شناخته می شود.

معایب تحصیل

یکی از بزرگ ترین معایب تحصیل در این شهر یادگیری زبان خواهد بود. با وجود تخفیف های فراوان برای دانشجویان اما همچنان هزینه های زندگی بالا بوده و دانشجویان باید از تمکن مالی خوبی برخوردار باشند.

سخن آخر

موسسه مهاجرتی لتسگویونی با دارا بودن مجرب‌ترین وکلا و مشاوران آماده ارائه هرگونه مشاوره تخصصی در زمینه اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی پاریس است. چنان چه شما برای تحصیل این رشته پرطرفدار در کشور فرانسه و نیز شرایط تحصیل در فرانسه نیازمند اطلاعات بیشتری می‌باشید، می‌توانید از خدمات مشاوره ای مهاجرتی این مجموعه برخوردار شوید.