پزشکی یکی از مهمترین رشته‌های تحصیلی در دنیا است و به دلیل نیاز روز افزون به این رشته تحصیلی، اکثر دانشگاه‌های معتبر دنیا و اکثر کشورها این رشته تحصیلی را برای متقاضیان تحصیل در دوره‌های تحصیلات تکمیلی ارائه می‌کنند. 

کشور اتریش نیز همانند بسیاری از کشورهای پیشرفته در حوزه علم پزشکی، تحصیل پزشکی را به علاقه مندان این حوزه تحصیلی ارائه می‌کند و افراد بسیاری هر ساله از سراسر جهان اتریش را برای تحصیل پزشکی انتخاب می‌کنند. اگر علاقه مند به تحصیل پزشکی در اتریش هستید این مطلب را بخوانید و با رزرو وقت مشاوره مهاجرتی از گروه لتس گو یونی بهترین انتخاب برای مهاجرت تحصیلی را داشته باشید.

پزشکی در اتریش

پزشکی در اتریش همچون بسیاری از کشورهای اروپایی، از کیفیت و سطح آموزشی بسیار بالایی برخوردار است و به دلیل قرار گرفتن این کشور در اتحادیه اروپا و حوزه شنگن، تحصیل در این کشور در رشته پزشکی اهمیت ویژه ای دارد. در اینجا موارد و نکاتی در مورد تحصیل پزشکی در اتریش آمده است که اگر قصد تحصیل در اتریش را دارید بسیار مفید است.

در بین کشورهای اروپایی، اتریش یکی از کشورهای پیشرو در زمینه علمی و پژوهشی است و در بسیاری از علوم از جمله علم پزشکی و پیراپزشکی در جایگاه بسیار قابل قبولی قرار گرفته است. رشته پزشکی در اتریش نه تنها کیفیت آموزشی بسیار بالایی دارد، بلکه جدیدترین امکانات و تجهیزات مدرن برای آموزش این علم در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.

از آنجایی که رشته پزشکی یک رشته مهم است، سطح علمی متقاضیان تحصیل در این رشته تحصیلی بسیار مهم است و افراد باید سطح علمی خوبی داشته باشند تا بتوانند در آینده در این رشته موفق باشند. یکی از مهمترین نکات در خصوص تحصیل پزشکی در کشور اتریش، شرکت در آزمون ورودی این رشته تحصیلی است و افراد در صورت قبولی در این آزمون می‌توانند وارد دانشگاه‌های پزشکی اتریش شوند.

تحصیل پزشکی در اتریش

دانشگاه‌های اتریش از دانشجویان خارجی به ویژه کسانی که در زمینه تحقیقاتی کار می‌کنند برای تحصیل پزشکی در اتریش استقبال می‌کنند. در زمینه پزشکی، دانشگاه‌های بین المللی متعددی وجود دارند که برای کمک به دانشجویان در منابع مالی خود، بورسیه تحصیلی نیز ارائه می‌دهند. 

علاوه بر این، بسیاری از دانشگاه‌های اتریش بخشی از برنامه Erasmus+ هستند که در آن دانشجویان زیادی از سراسر جهان تجربه آموزش ارائه شده در اروپا را به دست می‌آورند و برای تحصیل در اتریش دعوت می‌شوند.

رشته پزشکی در اتریش در 12 ترم ارائه می‌شود که در ادامه به نوع آموزش در این 12 ترم اشاره می کنیم. دانشجویان در ترم‌های اول تا هشتم در رشته پزشکی در زمینه آموزش‌های بالینی اطلاعات کسب می‌کنند و به صورت تئوری با سیستم بدن انسان آشنا می‌شوند. پس از تکمیل آموزش‌های تئوری، دانشجویان باید در آزمون‌های مربوط به دروس گذشته شرکت کنند و در صورت قبولی می‌توانند وارد فازهای عملی شوند.

در ترم‌های نه و ده نوع آموزش تغییر می‌کنند و آموزش‌ها اکثرا وارد فاز عملی می‌شوند و دانشجویان باید در محیط‌های بیمارستانی و کلینیکی ادامه آموزش‌ها را دریافت کنند و در کنار اساتید خود تجربه کسب کنند. سپس دانشجوی پزشکی در ترم‌های 11 و 12 باید به عنوان اعضای تیم آموزشی در بخش‌های بالینی کلینیک‌های دانشگاهی دانشگاه پزشکی وین و بیمارستان‌های آموزشی معتبر این کشور مشغول به کار شود و دوره کارآموزی را بگذراند.

شرایط مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در اتریش 

تحصیل در هر رشته تحصیلی در اتریش شرایط خاص خود را دارد و افراد قبل از هرگونه اقدامی باید به شرایط آن رشته تحصیلی آگاهی کامل داشته باشند. در اینجا به شرایط اختصاصی تحصیل در رشته پزشکی در اتریش اشاره می‌کنیم:

  • مدرک دیپلم دبیرستان 
  • گذراندن حداقل سه سال تحصیلات پس از متوسطه در یک موسسه آموزشی معتبر داخلی یا خارجی
  • مدرک بین المللی لیسانس اخذ شده بر اساس "مقررات بین المللی"
  • گواهی مهارت زبان آلمانی یا انگلیسی با گذراندن دوره پذیرش دانشگاه
  • مدارک ثبت نام در دوره مقدماتی در موسسه معتبر اتریش
  • کپی پاسپورت یا شناسنامه
  • ریز نمرات و سوابق تحصیلی 

آزمون پذیرش برای تحصیل پزشکی در اتریش اجباری است و این آزمون فقط یک بار در سال برگزار می‌شود. از این جهت متقاضیان برای ورود به رشته پزشکی فقط باید برای یک دانشگاه درخواست خود را ثبت کنند، چرا که این آزمون برای تمامی دانشگاه‌های اتریش برگزار می‌شود و امکان درخواست همزمان از دو دانشگاه وجود ندارد. مواد امتحانی این آزمون شامل زیست شناسی، شیمی، فیزیک، ریاضیات و آزمون هوش می‌باشد.

رشته پزشکی در اتریش

یکی از مهمترین دغدغه‌های افراد که وارد حوزه پزشکی در کشورهای دیگر می‌شوند، میزان درآمد این شغل در آینده است. باید گفت میزان درآمد پزشکان در هر کشوری متغیر است و بسته به شرایطی همچون: نوع تخصص، میزان تجربه و … متفاوت است. لذا نمی‌توان عدد دقیقی برای حقوق یک پزشک ارائه داد. اما طبق آمار و شواهد معمولا پزشکان می‌توانند انتظار دستمزد ناخالص سالانه درحدود 54 هزار یورو را داشته باشند.

شرایط سنی تحصیل پزشکی در اتریش

تحصیل پزشکی در اتریش محدودیت سنی خاصی برای متقاضیان ندارد و برای ورود به این رشته پزشکی در هر سنی می‌توان اقدام کرد. اما حداقل سن برای تحصیل پزشکی اتریش به طور معمول 18 سالگی است که متقاضی مدرک دیپلم خود را دریافت کرده باشد. فقط باید توجه داشت افرادی که قصد تحصیل در رشته پزشکی در اتریش را دارند، نباید گپ تحصیلی طولانی داشته باشند چرا که این موضوع باعث می‌شود پذیرش موفق از دانشگاه را نداشته باشند و برای پروسه ویزا نیز به مشکل برخورد می‌کنند.

هزینه تحصیل پزشکی در اتریش

هزینه تحصیل پزشکی در اتریش همچون دیگر کشورهای اروپایی به دو دسته دانشجویان اتحادیه اروپا و خارج از اتحادیه اروپا تقسیم می‌شود و از این جهت دو مبلغ شهریه عنوان می‌شود. همچنین علاوه بر مورد فوق هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های دولتی اتریش در مقایسه با دانشگاه‌های خصوصی نیز متفاوت است و افراد باید قبل از اقدام از سایت دانشگاه مورد نظر خود مبلغ شهریه هر ترم رشته پزشکی را بررسی کنند.

اما به طور کلی هزینه تحصیل برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا که در دانشگاه‌های دولتی اتریش پزشکی تحصیل می‎کنند حدود 800 یورو در هر ترم تحصیلی اعلام شده است که به نسبت بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی مقرون به صرفه تر است و متقاضیان بسیاری نیز دارد.

لازم به ذکر است از آنجایی که برخی دانشگاه‌ها خصوصی هستند، هزینه‌های شهریه آن‌ها به طور قابل توجهی بالاتر از کالج‌های پزشکی دولتی در اتریش است. معمولا هزینه تحصیل پزشکی در این دانشگاه‌ها در حدود 14000 یورو در هر سال تحصیلی اعلام شده است.

البته متقاضیان باید قبل از اقدام علاوه بر مبلغ شهریه، هزینه‌های زندگی در اتریش را بررسی کنند. به طور مثال هزینه‌های زندگی در شهرهای بزرگ مانند وین و اینسبروک با دیگر شهرها تفاوت دارد و برخی از شهرها ارزان تر و برخی دیگر گران تر هستند. همچنین برای اطلاع از بهترین شهرهای اتریش برای تحصیل و زندگی این مقاله را بخوانید.

بهترین دانشگاه پزشکی اتریش

دانشگاه‌های متعددی در کشور اتریش هستند که سطح علمی بسیار بالایی دارند و رشته پزشکی را برای متقاضیان خود و علاقه مندان به این حوزه تحصیلی ارائه می‌کنند. در این قسمت برخی از بهترین دانشگاه‌های اتریش که رشته پزشکی را تدریس می‌کنند آمده است:

دانشگاه پزشکی وین

دانشگاه پزشکی وین یکی از بهترین دانشگاه‌های پزشکی در جهان است و در لیست برترین‌های جهان در گروه 50 دانشگاه برتر قرار گرفته است. دانشگاه پزشکی وین در میان دانشگاه‌های پزشکی اروپا رتبه چهارم و در کشور اتریش رتبه نخست را از آن خود کرده است.

دانشگاه پزشکی گراتس

دانشگاه پزشکی گراتس، که بخشی از دانشگاه کارل و فرانتس در گراتس بود، در سال 2004 به یک موسسه مستقل تبدیل شد. برنامه پزشکی عمومی در این دانشکده پزشکی اتریشی طب انسانی نام دارد و فقط به زبان آلمانی تدریس می‌شود. همچنین امکان تحصیل در رشته دندانپزشکی و داروسازی در کنار طیف وسیعی از مطالعات تحقیقاتی خاص و مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا نیز وجود دارد.

پزشکی اتریش

دانشگاه پزشکی اینسبروک

یکی از بهترین کالج‌های پزشکی در اتریش، کالج پزشکی اینسبروک است که بر اساس قانون دانشگاه در سال 2002 از دانشگاه اینسبروک جدا شد. اکنون 3000 دانشجو دارد و به عنوان یک مرکز اصلی برای تحقیقات و آموزش پزشکی فعالیت‌های خود را دنبال می‌کند. این دانشگاه هر ساله تعداد 360 صندلی برای دانشجویان جدید پزشکی درنظر دارد و متقاضیان باید به زبان آلمانی تسلط داشته باشند.

دانشگاه خصوصی پزشکی پاراسلسوس سالزبورگ

دانشگاه خصوصی پاراسلسوس پردیس‌هایی در سالزبورگ و نورنبرگ دارد. این دانشگاه پزشکی در کنار بیمارستان دانشگاهی سالزبورگ ساخته شد و بعدها با همکاری بیمارستان نورنبرگ گسترش یافت. برنامه پزشکی عمومی پزشکی انسانی نامیده می‌شود و همچنین برنامه‌هایی در داروسازی و علوم پرستاری و همچنین تعدادی برنامه مطالعاتی تحقیقاتی در زمینه‌هایی مانند پزشکی مولکولی را به دانشجویان ارائه می‌کند.

تحصیل پزشکی در اتریش به زبان انگلیسی

در حالی که برخی از دانشکده‌های پزشکی در اتریش به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند، اکثر دانشگاه‌های این کشور از دانشجویان می‌خواهند که برای تحصیل پزشکی به زبان رسمی کشور اتریش یعنی آلمانی، تسلط کافی داشته باشند. اکثر وب سایت‌های رسمی دانشگاه بیان می‌کنند که دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل در اتریش به طور کلی هستند باید به زبان آلمانی تسلط داشته باشند. 

تحصیل پزشکی در اتریش بدون مدرک زبان

از آنجایی که تحصیل در رشته پزشکی در اکثر دانشگاه‌های کشور اتریش به زبان رسمی این کشور یعنی زبان آلمانی تدریس می‌شود، مهارت و تسلط به زبان آلمانی از الزامات پذیرش گرفتن در این رشته می‌باشد. در نتیجه بدون مدرک زبان آلمانی و یا انگلیسی برای برخی از دانشگاه‌ها، امکان تحصیل در این رشته تحصیلی وجود ندارد.

افراد متقاضی تحصیل رشته پزشکی یا باید به زبان آلمانی تسلط داشته باشند که حداقل نمره C1 برای این مدرک مورد نیاز است و یا باید قبل از اقدام برای پذیرش از دانشگاه‌های پزشکی اتریش در دوره‌های مربوط به زبان آلمانی شرکت کنند و در صورت موفقیت برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های پزشکی این کشور اقدام کنند.

سخن پایانی

رشته پزشکی یکی از برترین رشته‌های تحصیلی در کشور اتریش است که مطابق با استانداردهای کشورهای اروپایی و در سطح کلاس جهانی برگزار می‌شود و دانشجویان بسیاری از سراسر دنیا برای تحصیل در این رشته تحصیلی کشور اتریش را به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی خود انتخاب می‌کنند. اگر شما نیز علاقه مند به تحصیل پزشکی در اتریش هستید با همراهی گروه مهاجرتی لتس گو یونی از بهترین دانشگاه‌های این کشور پذیرش تحصیلی خود را بگیرید.