اگر به عنوان یک مهندس مکانیک تصمیم به مهاجرت دارید، احتمالا یکی از سوالات شما میزان حقوق مهندس مکانیک در ایران و سایر کشورها است. به این دلیل که درآمد از موارد مهمی است که در مسیر مهاجرت کاری و یا تحصیلی باید در نظر گرفت. چه بسا که با مقایسه میزان حقوق رشته مهندسی مکانیک در ایران و خارج از کشور، نظر شما در مورد مهاجرت تغییر کند و تصمیم بگیرید در داخل کشور فعالیت خود را در این رشته ادامه دهید.

بنابراین با توجه به اهمیت موضوع، در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی تصمیم داریم تا حقوق یک مهندس مکانیک را در ایران و سایر کشورهای پرطرفدار برای مهاجرت ایرانیان از جمله کانادا، آمریکا، استرالیا، آلمان و ترکیه بررسی کنیم. پس اگر از علاقه‌مندان این رشته هستید، با ما همراه باشید و اگر در پایان این مطلب سوالی در مورد مهاجرت تحصیلی داشتید می‌توانید از مشاوره مهاجرت کارشناسان لتسگو یونی استفاده کنید.

حقوق مهندس مکانیک در ایران

رشته مهندسی مکانیک یکی از رشته‌های گسترده در بین رشته‌های مهندسی است. این رشته با دستگاه‌ها و سیستم‌های مکانیکی، ماشین‌آلات و ابزارها و طراحی، تولید و نگهداری آنها سر و کار دارد. بنابراین از آنجایی که مهندسان مکانیک، نقش مهم و وسیعی در صنایع دارند، فرصت‌های شغلی بسیاری برای آنها وجود دارد.

مهندسی مکانیک در 3 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌های ایران تدریس می‌شود و معمولا بیشتر افرادی که در صنعت مشغول کار هستند، دارای مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد هستند و مهندسان در مقطع دکتری در حوزه تحقیقات فعالیت می‌کنند.

حقوق مهندس مکانیک در ایران بر اساس مقطع و حوزه کاری، مهارت و سابقه کاری متفاوت است. به علاوه اگر شما دارای تخصص خاصی در رشته خود باشید مطمئناً دستمزد شما بیشتر خواهد بود. بر اساس سایت ایران سلری میزان حقوق مهندسان مکانیک با سابقه کاری کمتر از یک سال در ایران برابر با 5 میلیون تومان و حداکثر آن 10 تا 13 میلیون تومان است که این میزان حقوق شامل حق مسکن، هزینه رفت و آمد و حق بیمه و ... هم می‌شود.

حقوق مهندس مکانیک در ایران

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت میزان درآمد این رشته در ایران به عنوان یک رشته مهندسی متوسط است. اما وضعیت درآمد رشته مهندسی مکانیک در سایر کشورها چطور است؟ در ادامه با بررسی حقوق مهندس مکانیک در بهترین کشورها برای مهاجرت و مقصدهای محبوب مهاجرتی ایرانیان، به این سوال پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

حقوق مهندس مکانیک در آلمان

یکی از شغل‌های محبوب و پرتقاضا در آلمان مهندسی مکانیک است که طیف گسترده‌ای دارد. فارغ‌التحصیلان این رشته در آلمان می‌توانند در صنایع مختلفی از جمله هوافضا، خودروسازی، صنعت برق، انرژی و در خط تولید بسیاری از صنایع و کارخانجات مشغول به کار شوند. به علاوه از آنجایی که آلمان یک کشور صنعتی است و روز به روز در این حوزه در حال پیشرفت است، نیاز به مهندسان مکانیک نیز در این کشور افزایش پیدا کرده است.

بنابراین چه در کشور آلمان به تحصیل در رشته مکانیک بپردازید و بعد از فارغ‌التحصیلی مشغول به کار شوید و چه به عنوان یک مهندس مکانیک به آلمان مهاجرت کاری کنید، شانس بسیار خوبی برای داشتن درآمد بالا و پیدا کردن شغل خواهید داشت. شاید بپرسید که منظور از درآمد بالا چقدر است؟ براساس سایت payscale میزان درآمد مهندسان مکانیک به طور متوسط 50,068 یورو در سال است که بر اساس سابقه کار بین 35,000 یورو تا 70,000 یورو می‌تواند متفاوت باشد.

حقوق مهندس مکانیک در کانادا

یکی از گزینه‌های مهاجرتی محبوب در بین شهروندان ایرانی، دریافت جاب آفر کانادا و در نهایت، مهاجرت به کانادا است. این مسأله به دلیل مزایای زیاد زندگی و تحصیل در این کشور و شرایط کاری مناسب برای مهاجرین اتفاق افتاده است. کانادا کشوری پیشرفته است که به سرعت به سمت صنعتی شدن هرچه بیشتر پیش می‌رود و به دلیل گسترش صنایع، نیاز زیادی به رشته‌های مهندسی و فنی دارد. مهندسی مکانیک هم در کانادا بعد از مهندسی عمران از وسیع‌ترین رشته‌ها و از جمله رشته‌های مورد نیاز است.

یک مهندس مکانیک می‌تواند در زمینه‌های مختلفی در کشور کانادا مانند هوافضا، انرژی، ساخت و تولید و حمل و نقل مشغول به کار شود و علاوه بر این در حوزه‌های کشاورزی، معدن، دارو، مدیریت زائدات، حمل و نقل و ... هم امکان فعالیت برای مهندسان مکانیک وجود دارد.

اما در کانادا دستمزد مهندس مکانیک چقدر است؟ طبق اطلاعات سایت glassdoor به طور میانگین یک مهندس رشته مکانیک در سال، 77,000 دلار درآمد دارد که برابر با 5,231 دلار در ماه است و این درآمد در بین سایر مشاغل در کشور کانادا جزو درآمدهای خوب در نظر گرفته می‌شود.

درآمد رشته مهندسی مکانیک در آمریکا

مهندسی مکانیک یکی از برترین رشته‌ها و تخصص‌ها در آمریکا است و آینده شغلی بسیار خوبی در این کشور دارد. پیش‌بینی شده که تا سال 2029 بازار کار این رشته در آمریکا رشد 4 درصدی داشته باشد، که مقدار بسیار زیادی است. مهندسان مکانیک در صنایع مختلف در کشور آمریکا می‌توانند مشغول به کار شوند. البته با توجه به محدودیت‌هایی که برای صدور ویزای کاری ایرانیان در کشور آمریکا وجود دارد، تحصیل در آمریکا و دریافت ویزای تحصیلی می‌تواند گزینه بهتری برای ورود به این رشته باشد.

حقوق مهندس مکانیک در آلمان

از مواردی که باید برای فعالیت به عنوان مهندس مکانیک در آمریکا در نظر بگیرید میزان درآمد و حقوق است. طبق اطلاعات سایت indeed.com دستمزد مهندسان مکانیک 80,000 دلار در سال است. البته درآمد شما بستگی زیادی به سابقه و میزان مهارت کاری دارد، به طوریکه افراد با سابقه کاری کمتر از یک سال حدود 71,463 دلار در سال حقوق دریافت می‌کنند و افراد با سابقه کاری بالای 10 سال 110,405 دلار در سال درآمد دارند.

درآمد رشته مهندسی مکانیک در ترکیه

یکی از محبوب‌ترین رشته‌ها بین دانشجویان بین‌المللی در ترکیه رشته مهندسی مکانیک است. فارغ‌التحصیلان این رشته با توجه به مهارت و تخصصی که به دست می‌آورند می‌توانند در بخش‌های مختلفی در کشور ترکیه از جمله صنایع، نیروگاه‌ها، صنایع ساخت خودرو و هواپیما و ... مشغول به کار شوند. با توجه به اینکه ترکیه در سال‌های اخیر در تلاش است تا در بخش صنعت پیشرفت بیشتری داشته باشد و استانداردهای خود را در این بخش به کشورهای اروپایی برساند، مهندسان مکانیک نقش پر رنگی در آینده صنعتی این کشور ایفا خواهند کرد.

بنابراین آینده و چشم‌انداز شغلی خوبی برای این رشته در ترکیه وجود دارد. سایت salaryexplorer اعلام کرده است که درآمد رشته مهندسی مکانیک در ترکیه در سال 2022 برابر با 94,900 لیر است. این مقدار مساوی با 7,910 لیر در ماه خواهد بود. همچنین کمترین میزان حقوق مهندسان مکانیک 4,110 لیر در ماه و بیشترین آن 12,100 لیر در ماه اعلام شده است.

حقوق مهندس مکانیک در استرالیا

مهندسی مکانیک یکی از مشاغل دارای مزایا در استرالیا است که درآمد خوبی دارد و شاغلین این رشته با توجه به درآمد خوب از استانداردهای زندگی بالایی در استرالیا برخوردار هستند. به علاوه با توجه به نیازی که برای این شغل در استرالیا وجود دارد کاریابی و پیدا کردن یک کارفرما برای دریافت جاب آفر کار راحتی است. به همین دلیل مهندسان زیادی از سراسر دنیا متقاضی دریافت ویزای کاری استرالیا در این رشته هستند.

دقت کنید که مهارت و تخصص شما هم در پیدا کردن شغل و پیشنهاد کاری در کشور استرالیا نقش مهمی دارد و بر اساس سایت au.talent چنانچه دارای رزومه کاری خوبی باشید می‌توانید به طور میانگین 110,000 دلار در سال و حتی تا 156,000 دلار در سال هم درآمد کسب کنید. این در حالیست که حتی در پایین‌ترین میزان حقوق، باز هم درآمد یک مهندس مکانیک جزو درآمدهای خوب در استرالیا است و حدود 90,000 هزار دلار در سال است.

حقوق مهندس مکانیک در کانادا

حقوق مهندس مکانیک در ایتالیا

یکی دیگر از کشورهای محبوب برای رشته مهندسی مکانیک ، کشور ایتالیا است. به طور کلی ایتالیا برای مهاجرت تحصیلی در بین دانشجویان ایرانی محبوبیت زیادی دارد و یکی از دلایل آن، آسان بودن پذیرش در دانشگاه‌های این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپاست. با توجه به اینکه ایتالیا از کشورهای مدرن در قاره اروپا محسوب می‌شود زندگی و تحصیل در این کشور هم تجربه بسیار خوبی برای شما خواهد بود.

ایتالیا هشتمین اقتصاد برتر در جهان است و وابستگی زیادی به صنعت و صنایع تولیدی دارد. همچنین معروفیت صنعت خودروسازی در این کشور باعث شده تا رشته مهندسی مکانیک بازار کار خوبی داشته باشد، به خصوص برای مهندسانی که دارای مهارت و تبحر در شغل خود هستند فرصت‌های شغلی زیادی در ایتالیا وجود خواهد داشت.

در مورد درآمد مهندس مکانیک در ایتالیا طبق اطلاعات سایت salaryexplorer یک مهندس رشته مکانیک سالانه 44,300 یورو به طور میانگین درآمد دارد که برابر با 3,690 یورو در ماه است. همچنین کمترین میزان حقوق بر اساس تجربه و سابقه کار در حدود 1,700 یورو در ماه و بیشترین 5,870 یورو در ماه اعلام شده است.

سخن آخر

همانطور که متوجه شدید رشته مهندسی مکانیک از رشته‌های کاربردی و مورد نیاز در کشورهای بزرگ و پیشرفته دنیا است. اگرچه درآمد این رشته در ایران متوسط و حتی کمی پایین است اما در بسیاری از کشورها مهندسان مکانیک درآمد بالایی دارند. بنابراین اگر در فکر مهاجرت تحصیلی و یا کاری در این رشته هستید، می‌توانید به آینده خوب این رشته امیدوار باشید.

در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، به بررسی میزان حقوق مهندس مکانیک در ایران و سایر کشورها پرداختیم. امیدواریم با خواندن این مطلب پاسخ سوالات خود را پیدا کرده باشید؛ اما اگر همچنان در مورد مهاجرت تحصیلی نیاز به راهنمایی دارید می‌توانید از مشاوره کارشناسان ما در لتسگو یونی استفاده کنید تا شرایط شما را ارزیابی و بهترین گزینه را به شما معرفی کنند.