کاریابی در خارج از کشور و اپلای برای یک موقعیت شغلی بین‌المللی می‌تواند برای متقاضیان مهاجرت چالش‌های زیادی داشته باشد. باید در نظر داشت که زندگی و کار کردن در یک کشور خارجی با سفر و گردشگری بسیار متفاوت است و در کنار چالش و سختی‌هایش، نکات مثبت زیادی به همراه دارد.

کار کردن در کشورهای دیگر یک تجربه هیجان‌انگیز است که می‌تواند باعث رشد و پیشرفت فردی و شغلی شما شود، مهارت‌های شما را ارتقاء داده و به شما فرصت کسب تجربه در محیط و فرهنگ‌های متفاوت را بدهد. بنابراین اگر آماده پیدا کردن شغل در یک کشور جدید هستید، اما نمی‌دانید باید از کجا شروع کنید با ما در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی همراه باشید.

ما در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم که کاریابی در خارج از کشور چگونه است و همچنین مراحل یافتن شغل مناسب در یک کشور خارجی را در اختیارتان قرار خواهیم داد. فراموش نکنید که اگر در مورد پروسه مهاجرت تحصیلی و مدارک لازم سوالی دارید و یا مایل به ارزیابی شرایط خود توسط کارشناسان مهاجرتی هستید، می‌توانید از مشاوره کارشناسان لتسگو یونی استفاده کنید.

کاریابی در خارج از کشور

تصمیم به مهاجرت از ایران از جمله تصمیماتی است که تغییرات زیادی در زندگی شما ایجاد می‌کند و چالش‌های زیادی به همراه دارد. یکی از این چالش‌ها به دست آوردن شغل است. بدون شک ذهن بسیاری از متقاضیان درگیر این سوال است که کاریابی در خارج از کشور چگونه است؟

پیدا کردن شغل مناسب در یک کشور جدید می‌تواند پروسه‌ای طولانی و خسته‌کننده باشد، اما اگر در مورد مراحل و روش‌های کاریابی در خارج از کشور اطلاعات کافی داشته باشید، به راحتی می‌توانید شغل مورد نظر خود را پیدا کنید و شرایط لازم برای استخدام شدن در آن شغل را فراهم کنید. به این ترتیب دیگر هیچ جایی برای نگرانی و استرس وجود نخواهد داشت.

کاریابی در خارج از کشور چگونه است؟

به طور کلی مهم‌ترین مرحله در پروسه یافتن شغل در یک کشور خارجی، دریافت یک جاب آفر از یک کارفرما و یا یک شرکت است. اما قبل از آن مراحل دیگری هم وجود دارد که طی کردن آنها به شما کمک خواهد کرد تا راحت‌تر و سریع‌تر یک فرصت شغلی به دست بیاورید و جاب آفر دریافت کنید. در ادامه این مقاله این مراحل را خدمت شما عزیزان توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

نوع شغلی که مایلید داشته باشید را مشخص کنید.

اولین و مهم‌ترین نکته قبل از پیدا کردن شغل، این است که مشخص کنید دوست دارید چه موقعیت شغلی داشته باشید، در چه بخش یا صنعتی مشغول به کار شوید و اینکه مایلید چه مهارتی را یاد بگیرید؟ اگر جواب این سوالات را برای خود مشخص و لیست کنید، به دست آوردن شغلی که مناسب شما باشد بسیار راحت‌تر خواهد بود. سایر فاکتورهایی که لازم است در نظر بگیرید عبارتند از موقعیت جغرافیایی و شهر مورد نظر و مدت زمانی که می‌خواهید در آن شغل مشغول به کار باشید.

اگر بعد از مدتی با در نظر گرفتن این فاکتورها، موفق به پیدا کردن یک کارفرما نشدید و نیاز به شغل داشتید، می‌توانید به مشاغل کوتاه‌مدت فکر کنید و در یکی از آنها موقتاً مشغول به کار شوید. سعی کنید تا نیازهای جامعه‌ای که در آن قرار دارید را شناسایی کنید و در شغل خود آن را برطرف کنید. به عنوان مثال اگر در آموزش زبان انگلیسی مهارت دارید، به عنوان یک معلم زبان راحت‌تر می‌توانید در یک کشور خارجی مشغول به کار شوید.

کشوری که مایلید در آن کار کنید را مشخص کنید.

در بسیاری از کشورها فرصت‌های شغلی زیادی برای افراد متخصص و ماهر وجود دارد. بنابراین وقتی نوع شغل مورد نظر خود را پیدا کردید می‌توانید بر اساس علاقه و شرایط خود بهترین کشورها برای مهاجرت کاری را لیست کنید و در آنها به دنبال شغل مورد نظرتان باشید. علاوه بر این اگر امکان سفر به کشوری که برای زندگی و کار انتخاب کرده‌اید را دارید، می‌توانید قبل از اقدام به دریافت اقامت و مجوز کار، حداقل یک بار به آن کشور سفر کنید و از نزدیک با محیط زندگی و کاری خود در آینده آشنا شوید.

همچنین سفر کردن قبل از مهاجرت به شما این امکان را می‌دهد تا به صورت حضوری کارفرمایی برای خود پیدا کنید و در مصاحبه‌های شغلی شرکت کنید. به عنوان مثال اگر قصد مهاجرت به کانادا را دارید، می‌توانید اول با دریافت ویزای توریستی کانادا به این کشور سفر کنید و با محیط زندگی آن آشنا شوید یا در آن مدت، شخصاً به دنبال کارفرما در کانادا باشید.

شغل مورد نظرتان را پیدا کنید.

بعد از اینکه متوجه شدید چه کاری می‌خواهید انجام دهید و در چه کشوری می‌خواهید کار کنید، باید شروع به جستجوی یک شغل کنید. کاریابی در خارج از کشور به چند صورت می‌تواند انجام شود. بعضی از مفیدترین روش‌هایی که می‌توانید برای پیدا کردن شغل از آن استفاده کنید عبارتند از:

رسانه‌های خارجی

دنبال کردن رسانه‌های خارجی مانند سایت‌ها، روزنامه‌های آنلاین و مجلات به شما کمک می‌کند تا علاوه بر پیدا کردن موقعیت‌های شغلی با فرهنگ و ترندهای کشوری که قصد دارید در آن کار کنید آشنا شوید. همچنین این رسانه‌ها به شما کمک خواهند کرد تا با مصاحبه‌های شغلی و سوالاتی که ممکن است از شما پرسیده شود آشنا شوید.

شبکه‌های اجتماعی و ارتباطات

یکی از راه‌های کاریابی در خارج از کشور استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین است. در این شبکه‌ها شما می‌توانید رزومه و توانایی‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و موقعیت‌های شغلی که توسط کارفرمایان ارائه می‌شود را هم ببینید. همچنین امکان ارتباط گرفتن با افراد متخصص در حیطه کاری مورد نظرتان هم وجود دارد و می‌توانید از این طریق تجربه کسب کنید یا به یک کارفرما معرفی شوید.

از دیگر روش‌های پیدا کردن شغل و کارفرما، از طریق ارتباطات و روابط با دوستان و آشنایان، همکلاسی‌های مدرسه و دانشگاه و یا همکاران سابق شما است. می‌توانید از این افراد بخواهید تا اگر موقعیت شغلی مناسبی در اطرافشان وجود دارد، به شما معرفی کنند و یا اینکه رزومه کاری شما را در اختیار یک کارفرما قرار دهند.

پیدا کردن کار در خارج از کشور

نمایشگاه‌های کاریابی

یکی از بهترین روش‌های کاریابی حضور در نمایشگاه کاریابی است. در این نمایشگاه‌ها هر کمپانی و شرکت دارای یک غرفه است و کارفرما یا نماینده‌ای از طرف او در این غرفه حضور دارد و به معرفی کسب و کار خود می‌پردازد. این نمایشگاه‌ها یک فرصت عالی دوطرفه هم برای کارفرما و هم برای افرادی است که به دنبال شغل هستند.

بعضی از کمپانی‌ها افراد خارجی را هم استخدام می‌کنند، بنابراین شما می‌توانید به صورت آنلاین زمان برگزاری نمایشگاه‌های کاریابی را در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید و در آن حاضر شوید. در این رخدادها شما امکان این را دارید تا خود را به صورت حضوری به کارفرما معرفی کنید و رزومه خود را در اختیار او قرار دهید.

وب‌سایت‌های کاریابی

امروزه اینترنت، پروسه یافتن کار در سراسر دنیا را بسیار آسان‌تر کرده است. وب‌سایت‌های کاریابی، پلتفورم‌های آنلاینی هستند که بسیاری از کمپانی‌ها و کارفرمایان برای پیدا کردن نیروی کار ماهر از آنها استفاده می‌کنند و شما هم می‌توانید برای کاریابی در خارج از کشور از آنها استفاده کنید. از بهترین وب‌سایت‌های کاریابی می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • Go Abroad
  • Easy Expat
  • Go Overseas
  •  Idealist
  • Overseas Jobs
  • Indeed Worldwide
  • CEO Worldwide
  • Expat Network

همچنین اگر به دنبال یک کار کوتاه‌مدت و موقت هستید می‌توانید از وب‌سایت‌های زیر استفاده کنید:

  • BUNAC
  • Transitions Abroad
  • JAB

در آخر اگر علاقه دارید تا دورکاری کنید می‌توانید از وب‌سایت‌های زیر برای پیدا کردن کار استفاده کنید:

  • We Work Remotely
  • Working Nomads
  • Remote.co

صفحات استخدام شرکت‌ها

بسیاری از کمپانی‌ها و شرکت‌ها در وب‌سایت خود دارای صفحاتی هستند که شما می‌توانید با مراجعه به آنها مستقیماً برای استخدام شدن در یک موقعیت شغلی در آن شرکت اپلای کنید. همچنین معمولاً وب‌سایت کمپانی‌ها اطلاعات به‌روزتری از سایر وب‌سایت‌ها و پلتفورم‌ها دارند.

انتقالی از طریق شرکت‌های بین‌المللی

اگر در حال حاضر در یکی از شعبه‌های یک شرکت بین‌المللی مشغول به کار هستید، می‌توانید از طریق کارفرما و شرکت خود برای انتقالی و کار در دیگر شعبه‌های آن در کشورهای دیگر اقدام کنید. بسیاری از شرکت‌های بزرگ و بین‌المللی دارای شعبه در سایر کشورهای جهان هستند.

ایجاد رزومه کاری

بعد از پیدا کردن شغل مناسب در کشور مورد نظرتان، باید بر اساس نیازهای شغل و فرهنگ کشوری که قرار است در آن کار کنید، اقدام به ایجاد و یا اصلاح رزومه کاری خود کنید تا در مصاحبه کاری موفق شوید. باید سعی کنید تا کلمات کلیدی مناسب با شغل مورد نظرتان را در رزومه خود استفاده کنید. همچنین باید بر اساس زبان کشوری که تصمیم دارید در آن مشغول به کار شوید، رزومه خود را بنویسید.

علاوه بر این باید در نظر بگیرید که کمپانی مورد نظرتان انتظار دارد تا رزومه شما مختصر باشد یا مفصل؟ بعضی کارفرمایان رزومه‌ای در حد 1 صفحه و بعضی دیگر یک رزومه 2 صفحه‌ای با تمام جزئیات را از متقاضیان انتظار دارند.

درخواست ویزای کاری

دریافت ویزای کاری یکی از مراحل مهم پروسه کاریابی در خارج از کشور است. به این دلیل که بعضی از کارفرمایان برای استخدام کردن شما نیاز دارند تا شما ویزای کاری و مجوز کار دریافت کنید. بنابراین بعد از پیدا کردن کارفرما و دریافت جاب آفر، باید در اسرع وقت برای دریافت ویزای کاری اقدام کنید.

در بسیاری از کشورها شما باید قبل از ورود به آن کشور ویزای کاری خود را اخذ کنید و در بعضی موارد مانند ویزای کار کانادا نیاز است که کارفرما اسپانسر شما برای دریافت ویزای کاری شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرایط و مدارک لازم برای دریافت ویزای کاری می‌توانید به وب‌سایت سفارت کشور مورد نظرتان مراجعه کنید و یا با شرکت و کارفرمای خود تماس بگیرید.

پیدا کردن کار در خارج از کشور

نکات مهم کاریابی در خارج از کشور

چند نکته هنگام پیدا کردن کار در یک کشور جدید وجود دارد که باید به آنها دقت کنید و با در نظر گرفتن این نکات تصمیم‌گیری کنید. این نکات عبارتند از:

زبان متفاوت

برای کار کردن در یک کشور خارجی نیاز دارید با مشتریان و سایر همکاران خود ارتباط بگیرید و با آنها صحبت کنید. بنابراین در مورد سطح زبان مورد نیاز برای شغلی که تصمیم دارید برای آن اپلای کنید از قبل تحقیق کنید و مطمئن شوید که توانایی یادگیری و رسیدن به سطح مورد نظر را دارید.

مصاحبه شغلی

در نظر بگیرید که برای به دست آوردن یک شغل در کشورهای دیگر باید با کارفرمای آینده خود به صورت تلفنی یا ویدئویی صحبت کنید و مصاحبه انجام دهید. بنابراین برای کاهش استرس و ناراحتی هنگام مصاحبه بهتر است که از قبل خود را آماده کنید. همچنین به علت اختلاف ساعت بین کشورهای مختلف هنگام مصاحبه به این تفاوت زمان دقت کنید و علاوه بر این خود را برای کار در یک کشور با ساعت متفاوت هم آماده کنید.

تعطیلات

کشورهای مختلف دارای تعطیلات متفاوتی هستند. به عنوان مثال بسیاری از کشورهای اروپایی، کانادا و آمریکا تعطیلات رسمی کریسمس، سال نوی میلادی، شکرگزاری و ... دارند. بنابراین موقع برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت و تعطیلات بین کار، این نکته را در نظر بگیرید.

اقتصاد، فرهنگ و سیاست

وقتی تصمیم به کار در یک کشور خارجی را می‌گیرد باید به این نکته توجه کنید که هر کشور قوانین، فرهنگ و آداب و رسوم خاص خود را دارد. بنابراین محیط و شرکتی که قرار است در آن مشغول به کار شوید ممکن است ساعت کاری و شرایط متفاوتی داشته باشد و باید از قبل خود را برای این موضوع آماده کنید.

سخن پایانی

شاید رویای کار کردن و زندگی در یک کشور دیگر، اول غیر ممکن به نظر برسد، اما اگر روی آن متمرکز شوید و برای آن برنامه‌ریزی کنید ممکن خواهد بود. همچنین با تقسیم کردن پروسه کاریابی در خارج از کشور به مراحل کوتاه‌تر، همانطور که در این مقاله توضیح دادیم، می‌توانید برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید، بر استرس خود غلبه کنید و شانس موفقیت خود را بالا ببرید.

همانطور که گفتیم زندگی و کار کردن در یک کشور مانند سفر کردن به آن کشور نیست؛ شما با زندگی و کار در یک کشور جدید، علاوه بر دیدن و آشنا شدن با فرهنگ آن، فرصت کسب تجربه عمیق‌تری از محیط زندگی و کاری آن کشور خواهید داشت که در طول یک سفر کوتاه به دست نمی‌آید.

در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، توضیح دادیم که کاریابی در خارج از کشور چگونه است که امیدواریم برایتان مفید واقع شده باشد. در صورتی که در مورد مدارک و شرایط لازم برای مهاجرت تحصیلی سوالی دارید می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید، تا با بررسی شرایط بهترین گزینه را به شما ارائه دهند.