بازار کار رشته مدیریت بازرگانی در کشورهای مختلف جهان متفاوت است. برای آگاهی از چند و چون این تفاوت با لتسگو یونی همراه باشید. در یک دهه‌ی اخیر رشته مدیریت بازرگانی که اکثر ما آن را با نام تجاری MBA می‌شناسیم طرفداران بسیاری پیدا کرده است به ویژه در میان کسانی که سودای مهاجرت تحصیلی و یا کاری به کشورهای پیشرفته را دارند.

یکی از علت‌های اصلی گسترش این رشته شناور بودن آن است. شناور بودن به این معناست که شما می‌توانید بدون لیسانس مدیریت نیز در مقطع ارشد در یکی از گرایش‌های این رشته تحصیل کنید. بر همین اساس این تخصص از سوی کسانی که فارغ‌التحصیل یکی از رشته‌های مهندسی یا علوم ریاضی هستند و تمایلی به ادامه تحصیل در همان حوزه را ندارند به شدت مورد استقبال قرار گرفته است.

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی

رشته مدیریت بازرگانی که با عنوان مدیریت کسب و کار نیز شناخته می‌شود یکی از تخصص‌های پولساز است. پیشتر در مقاله بهترین رشته های تحصیلی در دنیا کدامند؟ در مورد سایر تخصص‌های پردرآمد صحبت کردیم حال در مقاله پیش رو به دنبال معرفی مختصری از رشته مدیریت کسب و کار و بررسی بازار کار آن در کشورهای مختلف هستیم. لتسگو یونی را دنبال کنید.

رشته مدیریت بازرگانی 

مدیریت بازرگانی شامل نظارت، سازماندهی، هماهنگی منابع و عملیات تجاری برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده می‌باشد. یک مدیر بازرگانی طیف گسترده‌ای از مسئولیت‌ها و وظایف روزانه را بر عهده دارد که انجام درست و به موقع آن‌ها موفقیت پروژه‌، گردش خوب مالی و رضایتمندی اعضای تیم را تضمین می‌نماید. 

به طور خلاصه می‌توان گفت در این رشته به یک فرد آموزش داده می‌شود که چگونه میان کارکنان و منابع به طور موثر هماهنگی ایجاد نموده و کل سیستم را در مسیر دستیابی به اهداف پروژه به حرکت درآورد. اگر تصمیم دارید که به عنوان یک دانش‌آموخته‌ی مدیریت کسب و کار وارد بازار کار شوید باید مهارت‌های اصلی مورد نیاز در این حرفه را به خوبی بشناسید و بر هر یک از آن‌ها تسلط نسبی داشته باشید: 

  • مهارت‌های مالی و هوش سرمایه‌گذاری

یک مدیر بازرگانی باید بر دانش مالی و مهارت‌های تصمیم‌گیری صحیح مسلط باشد. مدیران تجاری باید درک کاملی از بودجه، حسابداری، مالیات، تحلیل مالی و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری داشته و در این حوزه از مهارت کافی برخوردار باشند. برخورداری از ترکیب این توانایی‌ها به یک دانش‌آموخته مدیریت بازرگانی این امکان را می‌دهد که به عنوان عنصر اصلی در مدار پیشبرد پروژه‌ها فعالیت کرده و ضامن دستیابی به حداقل ضرر و حداکثر سود باشد.

  • برنامه‌ریزی

توانایی برنامه‌ریزی را می‌توان مهم‌ترین ویژگی یک مدیر بازرگانی موفق دانست. برنامه‌ریزی یعنی تلاش برای تخصیص موثر منابع به منظور سرمایه‌گذاری در فرصت‌ها و کاهش خطرات جهت رسیدن به اهداف اصلی و از پیش تعیین شده. یک مدیر تجاری باید بتواند برنامه‌ها و پروژه‌هایی را طراحی و تدوین کند که باعث رشد سازمانی شده و در عین حال عوامل خطر بالقوه را نیز بررسی کند.

  •   رهبری

هدف نهایی فعالیت هر سازمانی رسیدن به سود است و این امر ممکن نیست مگر با وجود نیروی کار توانمند و پرشور همراه با عملکرد خوب. بنابراین مدیران کسب و کار برای هدایت تیم خود و مقابله موثر با خطرات و مشکلات، باید مهارت‌های رهبری قوی را داشته باشند. یک مدیر بازرگانی باید بتواند به کارکنان خود انگیزه بدهد، مسائل بین فردی را حل کند، نقاط قوت و ضعف کارمندان خود را بشناسد و وظایف هر یک را بر اساس همین نقاط تعریف کند.

  •  برقراری ارتباط موثر

مدیریت کسب وکار متکی بر تحقق ایده‌ها و برنامه‌هایی است که به دنبال پیشبرد اهداف تجاری سازمان می‌باشند و تحقق این اهداف و برنامه‌ها در گرو امکان برقراری ارتباط موثر است. شما باید اطمینان حاصل کنید که می‌توانید اهداف مورد نظر خود را به وضوح بیان کرده و به طور شفاف توضیح دهید که هر بخش یا عضو تیم چه وظایفی را بر عهده دارد. 

  • مدیریت ریسک

اگرچه اکثر سازمان‌ها یک عضو مشخص دارند که مدیریت ریسک‌ وظیفه تخصصی او است با این وجود ضرورت دارد که مدیر بازرگانی مجموعه نیز با اصول و شیوه‌های مدیریت ریسک آشنا بوده و بتواند تجزیه و تحلیل ریسک و تکنیک‌های کاهش ان را در عملیات و برنامه‌ریزی‌ها بگنجاند.

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی 

مدیریت کسب و کار را می‌توان یکی از مفید‌ترین و ضروری‌ترین تخصص‌ها در تجارت جهانی امروز دانست. ردپای این رشته را می‌توان در توسعه شبکه‌های شغلی ارزشمند تا ارتقاء و تولید فرصت‌های شغلی جدید مشاهده کرد. گذشته از این یکی از عوامل اصلی استقبال گسترده از تحصیل در این حوزه، امکان اشتغال سریع و حقوق قابل توجه پس از فارغ‌التحصیلی و مهاجرت می‌باشد. ده کشور برتر دنیا که بهترین بازار کار در مدیریت بازرگانی را دارند به ترتیب به شرح زیر می‌باشند:
1. سوئیس
2. ایالات متحده آمریکا
3. کانادا
4. فرانسه
5. استرالیا
6. انگلستان
7. ایتالیا
8. ژاپن
9. آلمان

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی در سوئیس 

اگر بخواهیم دسته‌بندی را بر اساس بیشترین میزان دستمزد برای فارغ‌التحصیلان این رشته ترتیب دهیم کشور سوئیس در صدر این لیست قرار دارد. میانگین حقوق سالیانه متخصصین فعال در این حوزه در کشور سوئیس، 140900 دلار است که بیشتر از سایر نقاط جهان می‌باشد. سوئیس به عنوان هفتمین کشور ثروتمند دنیا، مرکز بسیاری از صنایع و سازمان‌ها به ویژه در بخش بانکداری و تولیدات دارویی می‌باشد که بازار کار خوبی را برای مدیران کسب وکار شکل داده است. 

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی در آمریکا 

آمریکا با داشتن بهترین برنامه‌های مدیریت کسب و کار در سطح جهانی و مدارس تخصصی بازرگانی مانند هاروارد، وارتون و استنفورد یکی از بهترین مقصدها برای فارغ‌التحصیلان این رشته می‌باشد. میانگین حقوق کارکنان این حوزه در آمریکا 120900 دلار در سال است. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مهاجرت به آمریکا مقاله بهترین رشته‌ها برای مهاجرت به امریکا کدامند؟ را مطالعه کنید. 

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی در کانادا 

هیچ جای تعجب ندارد که تعداد بسیار زیادی از دانشجویان بین‌المللی تمایل دارند که تحصیلات تکمیلی خود در رشته مدیریت بازرگانی را در دانشگاه‌های کانادا بگذرانند و یا به عنوان یک نیروی متخصص وارد بازار کار این حوزه در کشور پیشرفته و صنعتی کانادا گردند. کشور کانادا را می‌توان یکی از بهترین مقصدها برای مدیریت کسب و کار دانست چرا که کانادا دارای طیف گسترده‌ای از صنایع، کلان‌شهرهایی در کلاس جهانی و مدارس بازرگانی بین‌المللی درجه یک می‌باشد. 

بازار کار گرایش‌های مختلف مدیریت کسب و کار در پایتخت مالی کانادا یعنی شهر تورنتو و سایر شهرهای بزرگ آن مانند ونکوور، مونترال و اتاوا بسیار مطلوب است. به عنوان یک فارغ‌التحصیل این رشته می‌توانید در یکی از صنایع قوی کشور کانادا از جمله شرکت‌های خدمات مالی و یا بخش انرژی مشغول به کار شوید. همچنین اگر تصمیم دارید که به عنوان یک دانشجوی رشته مدیریت بازرگانی در یکی از دانشگاه‌های کانادا تحصیل کنید تا حد بسیار زیادی می‌توانید اطمینان داشته باشید که در مدت زمان کوتاهی پس از اتمام تحصیل، ویزای تحصیلی شما به یک ویزای کاری تبدیل خواهد شد. برای اگاهی بیشتر از چند و چون دریافت ویزای کار کانادا حتما از مقاله ویزای کار کانادا چیست دیدن کنید. 

نظام تجاری سود‌آور همراه با امکان بازگشت سرمایه بالا، کشور کانادا را به یکی از بهترین مقصد‌های کاری برای مدیران کسب و کار تبدیل نموده است. این کشور دهمین تولید ناخالص داخلی در جهان را دارد و 56 شرکت ثبت شده در فهرست جهانی فوربز را در خود جای داده است. بر همین اساس بازار کار رشته‌های مرتبط با اقتصاد و تجارت در این کشور هر روز در حال بهتر شدن است. رشته مدیریت کسب و کار در کنار مدیریت مالی، حسابداری و مدیریت منابع انسانی از جمله رشته‌های پرتقاضا در کشور فرصت‌ها یعنی کانادا می‌باشد. 

سازمان‌های تجاری بزرگ و بین‌المللی که در کانادا قرار دارند به دنبال جذب نیروی تحصیل‌کرده در حوزه مدیریت کسب و کار هستند. برخی از گزینه‌های شغلی تعریف شده در این تخصص عبارتند از:
•    مدیر امور مالی
•    تحلیل‌گر مالی
•    تحلیل‌گر بازار
•    متخصص جذب نیروی انسانی
•    مدیر فروش
•    مدیر اجرایی
•    هماهنگ‌کننده بخش بازاریابی
•    مدیر منابع انسانی
•    مشاور تجاری
•    متخصص داده
•    مشاور فناوری اطلاعات 

میزان درآمد رشته مدیریت کسب و کار در کانادا به موقعیت دقیق شغلی، حجم کاری، سطح مهارت، میزان سابقه و سطح کلاس جهانی شرکت محل اشتغال بستگی دارد اما به طور کلی می‌توان گفت که این تخصص یکی از پر درآمد‌ترین مشاغل در کانادا می‌باشد. به طور میانگین و تخمینی حقوق یک مدیر بازرگانی، 102000 دلار در سال یا همان 52.31 دلار در ساعت است. این درآمد می‌تواند از سالی 80 هزار دلار برای افرادی با سابقه کمتر شروع شده و تا سالی 153800 دلار نیز افزایش یابد.

رشته مدیریت بازرگانی

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی در فرانسه 

فرانسه با میانگین درآمد سالیانه 116200 دلار، دومین رتبه‌ی بازار کار این رشته را به خود اختصاص داده است. فرانسه در جایگاه پنجم  the Fortune Global 500 قرار گرفته و بیش از 28 شرکت پرقدرت تجارت جهانی را در خود جای داده است. بر همین اساس پر واضح است که فرانسه می‌تواند کشور خوبی برای مهاجرانی با تحصیلات و تجربه در حوزه مدیریت کسب و کار باشد. 

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی در استرالیا 

کشور استرالیا بهترین مقصد برای متخصصین حوزه مدیریت کسب و کار در منطقه اقیانوسیه می‌باشد. این کشور پهناور و پیشرفته دارای برجسته‌ترین مدارس بازرگانی بوده که می‌توانند پل ارتباطی خوبی میان فارغ‌التحصیلان این رشته با شرکت‌های تجاری متقاضی نیرو باشند. میانگین سالیانه حقوق شاغلین مدیریت بازرگانی در استرالیا مشابه فرانسه و تا 116200 دلار آمریکا است. 

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی در انگلستان 

انگلستان سومین کشور برتر اروپا در لیست بهترین کشور و بالاترین درآمد برای فارغ‌التحصیلان مدیریت کسب و کار است. میانگین دستمزد این شغل در انگلیس به طور سالیانه 122900 دلار می‌باشد. پایتخت این کشور، لندن، به عنوان مرکز مالی رقابتی در جهان که مقر سازمان‌های بانکی HSBC و BARCLAYS است توانسته مقصد شغلی خوبی را برای فعالان حوزه کسب و کار باشد.

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی در ایتالیا 

شاید ایتالیا گزینه قابل حدسی برای ما نبوده است اما شواهد نشان می‌دهد که کشور ایتالیا می‌تواند مقصد کاری مناسبی برای فارغ‌التحصیلان گرایش‌های مختلف مدیریت بازرگانی باشد. متوسط حقوق سالیانه 86400 دلار، کشور ایتالیا را به مقصدی مناسب برای فعالان این حوزه تبدیل نموده است. با توجه به اینکه ایتالیا دومین تولید کننده بزرگ اتحادیه اروپا پس از آلمان است وجود این بازار کار مطلوب، منطقی به نظر می‌رسد. 

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی در سنگاپور 

علی‌رغم جمعیت و مساحت نسبتا کم، سنگاپور یکی از مقصدهای پرطرفدار برای متخصصین مدیریت کسب وکار می‌باشد. این سرزمین نوآور و پیشرفته چهارمین مرکز ملی رقابتی جهان می باشد و میانگین درآمد سالیانه این گروه در سنگاپور 105300 دلار آمریکا است. 

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی در ژاپن 

کشور ژاپن یکی از مراکز پیشرفته تجارت جهانی در قاره آسیا می‌باشد که فرصت‌های مهاجرتی مطلوبی را در اختیار متقاضیان مهاجرت تحصیلی و کاری قرار داده است. فارغ‌التحصیلان گرایش‌های مدیریت کسب وکار از جمله کسانی هستند که فرصت‌های شغلی مطلوبی را در این کشور و به ویژه پایتخت آن شهر توکیو در احتیار دارند. میانگین سالیانه 80000 دلار حقوق، این رشته را به یکی از شغل‌های پردرآمد در ژاپن تبدیل کرده است.

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی در کشورهای مختلف

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی در آلمان

دور از ذهن نیست که کشور آلمان یکی دیگر از مقصدهای عالی برای فارغ‌التحصیلان این رشته باشد زیرا این کشور یکی از مهم‌ترین قطب‌های اقتصادی جهان است که تعداد بسیار زیادی از سازمان‌ها و شرکت‌های بازرگانی را در خود جای داده است. اگر به دنبال پیدا کردن یک شغل در این حوزه هستید بدون شک بازار کار این رشته در آلمان یکی از فرصت‌های پیش روی شماست. 

همچنین اگر تمایل دارید که در یکی از دانشگاه‌های کشور آلمان در این رشته تحصیل کنید با خیال راحت تصمیم خود را دنبال کنید زیرا پس از فارغ‌التحصیلی شانس بالایی برای پیدا کردن شغل خواهید داشت. شهرهای بزرگ آلمان مانند فرانکفورت که به عنوان مراکز مالی و تجاری اروپا شناخته می‌شوند و شرکت‌های بسیار بزرگ و معروفی مانند آدیداس، آمازون، بوش، گوگل، بانک مرکزی اروپا و شرکت‌‌های خودرو سازی دایملر، پورشه و فولکس واگن رو در خود جای داده‌اند به نیروی متخصص و تازه نفس در حوزه مدیریت کسب و کار نیاز دارند.   

از سویی دیگر آلمان یکی از بهترین و آسان‌ترین کشورها برای دریافت ویزای کاری است که امکان بهره‌مندی از فرصت‌های شغلی بسیاری را در اختیار افرادی با پیشینه تحصیلی مطلوب و روزمه قوی قرار می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید محتوای شرایط کار در آلمان برای ایرانیان را در سایت لتسگو یونی دنبال کنید. 

در کشور آلمان شرکت‌های کوچک و متوسط بخشی از ستون فقرات تجاری این ابر قدرت اقتصادی بوده و تا 51 درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می‌دهند. همین شرکت‌های نه چندان بزرگ می‌توانند بازار کار خوبی برای متخصصان بخش مدیریت تجاری و مالی باشند. چشم‌انداز اشتغال برای فارغ‌التحصیلان این حوزه در آلمان با ایجاد حدود 250000 فرصت شغلی در این شرکت‌های کوچک و متوسط در هر سال، بسیار روشن است. برخی از این فرصت‌های شغلی عبارتند از:
•    مشاور پرو‌ژه‌های تجاری
•    مدیر توسعه تجاری
•    مدیر و برنامه‌ریز پروژه
•    استراتژیست
•    مدیر بازاریابی
•    مدیر بخش عمومی
•    مدیر بخش اجرایی 

همانطور که در ابتدا گفتیم رشته مدیریت کسب و کار به طور کلی به عنوان یکی از تخصص‌های پردرآمد در جهان شناخته می‌شود که کشور آلمان نیز از این قاعده مستثنی نیست. درآمد شاغلین بخش مدیریت بازرگانی در بازار کار کشور آلمان وضعیت مطلوبی داشته و این طیف درآمدی به شرکت و سازمان محل اشتغال و نوع پست شغلی بستگی دارد اما به طور کلی متوسط دستمزد یک مدیر بازرگانی در آلمان از 77200 دلار در سال شروع شده و تا 218 هزار دلار نیز قابل افزایش است.

سخن پایانی 

جهان امروز تبدیل به یک دهکده تجاری کوچک شده که انباشت سرمایه مهم‌ترین اولویت گردانندگان آن می‌باشد. متخصصان حوزه مدیریت بازرگانی در تمام گرایش‌ها همان کسانی هستند که می‌توانند میان این ابر قدرت‌های تجاری و جوامع کمتر توسعه یافته پل ارتباطی ایمن و سودمندی را برقرار کنند بنابراین پیش‌بینی می‌شود که بازار کار مدیریت بازرگانی در تمام کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه جهان مطلوب بوده و بهتر نیز خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مشاوران لتسگو یونی تماس حاصل نمایید.