بهترین کشور برای زندگی در سال 2023 و 2024 را در این پُست لتسگو یونی مشاهده کنید. به نظر شما کدام کشور برای زندگی بهتر است؟ پاسخ این سوال می‌تواند آغاز مسیر مهاجرت شما باشد. بسیاری از ما به دلایل مختلف از کیفیت زندگی خود در کشوری که شهروند یا مقیم آن هستیم رضایت نداریم و یا می‌خواهیم سطح زندگی خود را بهبود ببخشیم. یکی از بهترین تصمیم‌ها برای رهایی از این حس نارضایتی آغاز زندگی و اقامت در نقاط دیگر جهان است. 

اما زندگی در کدام کشور با توجه به وضعیت مالی و تحصیلی ما راحت‌تر است؟ کدام کشور کمترین میزان جرم و جنایت را دارد؟ شهروندان کدام کشور از بالاترین سطح رفاه برخوردار هستند؟ پاسخی شفاف و درست به تمام این پرسش‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا بدانیم کدام کشور برای زندگی بهتر است. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، با این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی همراه باشید.

بهترین کشور برای زندگی

بهترین کشور برای زندگی در ذهن همه ما متفاوت است. کشورهایی پیشرفته مانند کانادا، آمریکا و یا آلمان که قدرت اقتصادی بالایی دارند، در چند دهه گذشته همواره به عنوان بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی و البته زندگی شناخته شده‌اند؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که توجه مردم سراسر دنیا از جمله ایرانیان دیگر تنها معطوف به این کشورها نیست و دامنه گسترده‌تری را در بر می‌گیرد. 

برای پاسخ به پرسش اصلی این مقاله ابتدا باید بدانیم که معنای بهترین کشور برای زندگی چیست؟ امروزه رفاه مفهومی فراتر از دسترسی به غذا، مسکن، آموزش و بهداشت و درمان است. رفاه دیگر صرفاً به این معنا نیست که شغلی برای درآمد و سرپناهی برای زندگی داشته باشیم. امنیت شغلی و برخورداری از مزایای آن پس از بازنشستگی و یا از کار افتادگی، ثبات اقتصادی و سیاسی، دموکراسی و آزادی فردی در کنار کیفیت محیط زندگی، از جمله مصادیق رفاه هستند که نامشهود هستند. 

محققان علوم اجتماعی ثابت کرده‌اند که برخورداری از ثروت مادی، به تنهایی ضامن داشتن یک زندگی خوب نیست. زندگی ارزان و مقرون به صرفه، بازار کار خوب برای تمام تخصص‌ها و ثبات اقتصادی، سیستم آموزش پیشرفته، خدمات بهداشتی و درمانی سریع و باکیفیت، ثبات سیاسی، آزادی فردی، قانون‌مندی، نبود شکاف طبقاتی و هم‌سان‌سازی درآمدها و حفظ آرامش و ارزش‌های خانوادگی از جمله شاخص‌های ارزیابی یک کشور خوب برای زندگی هستند.  

سازمان‌های مختلفی هر ساله به ارزیابی کیفیت زندگی کشورها در هر قاره می‌پردازند که در برخی موارد به دلیل وزن‌دهی متفاوت معیارها، نتایج اندکی متفاوت بوده است؛ اما به طور معمول چند مقصد مشخص به عنوان بهترین کشور برای زندگی شناخته و معرفی می‌شوند که به ترتیب عبارتند از:

کشور

جمعیت مساحت (کیلومتر مربع) پایتخت تولید ناخالص داخلی
کانادا 37593384 9984670 اتاوا 1.74 تریلیون دلار
دانمارک 5814422 43094 کپنهاگ 350 بیلیون دلار
سوئد 10278887 450295 استکهلم 531 بیلیون دلار
نروژ 5347896 323802 اسلو 406 بیلیون دلار
سوئیس 8575280 41277 برن 731 بیلیون دلار
استرالیا 25365745 7741220 کانبرا 1.40 تریلیون دلار
هلند 17344874 41543 آمستردام 907 بیلیون دلار
فنلاند 5521606 338145 هلسینکی 269 بیلیون دلار
آلمان 83092962 357022 برلین 3.86 تریلیون دلار
نیوزلند 4979300 268838 ولینگتون 209 بیلیون دلار

زندگی در کانادا 

کشور پهناور کانادا با بیش از 37 میلیون نفر جمعیت، حدود دو پنجم قاره اروپا را به خود اختصاص داده است. شاید کانادا را بتوان بهترین کشور برای زندگی دانست؛ چرا که که فرصت‌های کاری، تحصیلی و اقامتی بسیار متنوع و مطلوبی را در اختیار مردم سرتاسر دنیا قرار داده است. کانادا از جمله کشورهایی است که همواره به مهاجرپذیر بودن خود افتخار کرده و پذیرای فرهنگ‌های گوناگون است. زندگی در کانادا برای مهاجران همراه با حس غربت و نژادپرستی نیست و همین سیاست اجتماعی چند فرهنگی، کانادا را به یکی از بهترین کشورها برای زندگی تبدیل کرده است. 

نظام قدرت و سیاست در کانادا بر پایه سبک بریتانیایی دموکراسی پارلمانی بوده و علی رغم حکومت پادشاهی سلطنت مشروطه، قدرت در دست مردم و به شکل دموکراسی است. در کانادا، پادشاه بریتانیا، شخصی را به عنوان فرماندار کل انتخاب می‌کند که بخش عمده‌ای از وظایف حکومتی را بر عهده دارد. نخست وزیر از طریق فرماندار کل نامزد شده و پس از آن باید در مجلس عوام تعداد آراء لازم را کسب کند.  

کدام کشور برای زندگی بهتر است؟

کانادا کشوری صنعتی با پیشرفت چشمگیر در تکنولوژی است که جزء پنج کشور برتر دارای ذخایر نفتی محسوب می‌شود. اما مزایای زندگی در کانادا تنها منحصر به ثروت‌های مادی نیست. تمام شاخص‌های کیفیت زندگی نشان دهنده‌ وضعیت مطلوب کانادا هستند. اگر بخواهیم بر اساس یک نمره نسبی ارزیابی کنیم، نمره شاخص‌های اصلی سنجش کیفیت زندگی در کانادا به شرح زیر است:

شاخص کیفیت زندگی نمره نسبی
بازار کار 100
ثبات اقتصادی 99.9
دوست‌دار خانواده 99
برابری درآمد 61.6
ارزان بودن (مقرون به صرفه‌گی) 7.7
ثبات سیاسی 100
امنیت 96.7
سیستم آموزش عمومی 97.8
سیستم بهداشت و درمان 95.9

اگرچه هزینه زندگی در شهرهای بزرگ مانند تورنتو و ونکوور زیاد است، با این وجود شهروندان آن معتقد هستند که کیفیت زندگی در کانادا، ارزش گران بودن را دارد. مهاجرت به کانادا به ویژه برای خانواده‌های جوان مزایای بسیاری دارد. خدمات بهداشتی و درمانی رایگان، آموزش با کیفیت و رایگان همراه با سطح بسیار بالای امنیت عمومی و هوای پاک، کانادا را به بهترین کشور برای زندگی در سال 2024 تبدیل کرده است.

زندگی در محیط‌های سالم، سلامتی و طول عمر را به همراه دارد. در چند دهه اخیر مشکلات زیست‌محیطی گریبان بسیاری از کشورها را گرفته و تأثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی مردم داشته است. بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته از سوی دانشگاه ییل، کشور کانادا از نظر شاخص سلامت زیست‌محیطی دارای رتبه 9 در میان 10 کشور برتر دنیا می‌باشد. یکی دیگر از معیارهای شناسایی بهترین کشور برای زندگی، کیفیت و شرایط پرورش کودکان است.

رتبه‌بندی بهترین کشورها برای تربیت کودک در سال 2021 بر اساس شاخص‌های توجه به حقوق بشر، ثبات خانوادگی، برابری جنسیتی و شادی ارزیابی می‌‌شود. بر این اساس کشور کانادا در میان 5 کشور برتر دنیا جهت تربیت کودک قرار دارد. اگرچه کانادا را به عنوان بهترین کشور برای زندگی ارزیابی نموده‌ایم اما بدون شک زندگی در این کشور معایب و مزایای خود را دارد. برای آگاهی از معایب و مزایای زندگی در کانادا می‌توانید مقالات گذشته ما در مجله لتسگو یونی را مطالعه کنید.

زندگی در دانمارک 

شاید کشور دانمارک گزینه‌ای مطرح برای بسیاری از مهاجران نباشد، اما بررسی‌های آماری و ارزیابی‌های اجتماعی نشان می‌دهد که کشور دانمارک یکی از بهترین کشورهای دنیا برای زندگی در سال 2024 بوده است. دانمارک همراه با سوئد، نروژ و فنلاند منطقه اسکاندیناوی را در شمال اروپا شکل می‌دهند. کپنهاگ پایتخت دانمارک نقش بین‌المللی بسیار پررنگی داشته و به عنوان مرکزی برای اتصال شمال اروپا به سایر نقاط جهان شناخته می‌شود.

کپنهاگ با داشتن یک بندر فعال و بزرگ‌ترین فرودگاه بین‌المللی در اسکاندیناوی یکی از مراکز پرقدرت سیاسی و اقتصادی در اروپای شمالی است. ملکه‌ی دانمارک رئیس تشریفاتی دولت است و نخست وزیر در کنار مجلس قانون‌گذار، وظیفه مدیریت کشور را بر عهده دارد. سیستم دریافت مالیات در کشور دانمارک بسیار منظم و قانونمند بوده و همین موضوع باعث ارائه خدمات باکیفیت رایگان از سوی دولت برای مردم شده است.

اگرچه ساکنین دانمارک مالیات نسبتا بالایی پرداخت می‌کنند، اما از آن رضایت دارند چرا که همین سیستم مالیاتی امکان بهره‌مندی از مراقبت‌های بهداشتی و درمانی و آموزش رایگان را برایشان به ارمغان آورده است. دانمارک علی رغم مساحت نسبتاً کم خود، یکی از کشورهای مطرح در حوزه چرخش اقتصادی و تولیدی در جهان است. این کشور اسکاندیناوی دارای چندین صنعت پیشرو از جمله فرآوری مواد غذایی، گردشگری و تولید آهن، فولاد و ماشین‌آلات است. مواد غذایی فرآوری‌شده، ماشین‌آلات کشاورزی، دارو و مبلمان مرغوب از جمله عمده صادرات این کشور است. 

اگرچه نرخ مالیات بر درآمد در کشور دانمارک جزء بالاترین نرخ‌ها در جهان است، اما امنیت شغلی و سطح درآمد در این کشور نیز در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد. بازار کار این کشور بر پایه یک مدل انعطاف‌پذیر  است، که بین کسب و کارهای جدید و نرخ بیکاری همواره تعادل برقرار می‌کند. همچنین دولت، نظارت مستقیم و دقیقی بر سیستم‌های کاری از جمله ساعات کاری و میزان حقوق دارد.

بهترین کشور برای زندگی

کشور دانمارک آلودگی‌های صنعتی را به خوبی کنترل و تا حد امکان فضای سبز و اکوسیستم طبیعی خود را حفظ کرده است. این موضوع باعث شده تا این کشور در رتبه 6‌ام کشورهای سالم از نظر زیست محیطی قرار گیرد. با اینکه دانمارک در گذشته مقصد مهاجرتی پرطرفداری برای ایرانیان نبوده است، اما در چند سال اخیر تعداد قابل توجهی از مردم ایران تصمیم به ادامه تحصیل در یکی از دانشگاه‌های دانمارک و یا استفاده از فرصت‌های شغلی در این کشور تراز اول گرفته‌اند. جدول زیر به طور نسبی وضعیت شاخص‌های رفاه و کیفیت زندگی کشور دانمارک را نشان می‌دهد: 

    شاخص کیفیت زندگی         نمره نسبی    
بازار کار 61.6
ثبات اقتصادی 89
دوست‌دار خانواده 91.5
برابری درآمد 100
ارزان بودن (مقرون به صرفه‌گی) 0.4
ثبات سیاسی 96.9
امنیت 97.5
سیستم آموزش عمومی 97.7
سیستم بهداشت و درمان 97.8

با توجه به اینکه دانمارک شاخص رفاه اجتماعی بسیار بالایی دارد و شهروندان آن به عنوان یکی از شادترین مردم دنیا شناخته می‌شوند، دور از ذهن نیست که جزء بهترین کشورها برای تربیت فرزند باشد. اگر یک خانواده جوان هستید که فرزند کوچکی دارید و یا به دنبال تولد فرزند خود در یکی از بهترین کشورهای دنیا هستید، دانمارک می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

زندگی در سوئد 

پادشاهی سوئد که از غرب با نروژ و از شرق با دریای بالتیک احاطه شده است، با گذر زمان در شبه جزیره اسکاندیناوی گسترش یافته و از نظر مساحت در خشکی یکی از بزرگ‌ترین کشورهای اتحادیه اروپا است. کشور سوئد علی رغم ریشه‌های نظامی‌اش در طی قرن‌ها همواره وضعیت بی‌طرف خود را حفظ کرده است.

در مقابل تأکید نظام حکومتی سوئد بر تعهد به حقوق بشر، خدمات عمومی رایگان و پایداری در استفاده از منابع زیست‌محیطی، آن را به یک کشور دارای احترام در روابط بین‌الملل تبدیل کرده است. کشور سوئد مانند سایر کشورهای اسکاندیناوی مالیات بر درآمد قابل توجهی را دریافت می‌کند و از همین مالیات برای تأمین آسایش شهروندان خود استفاده می‌کند.

پژوهش‌های صورت گرفته در سال 2021 نشان می‌دهد که مردم سوئد از بیشترین میزان امید به زندگی برخوردار هستند. همچنین این مردم شاد و امیدوار، جزء بخشنده‌ترین ساکنین کره زمین بوده و هرساله 1 درصد از تولید ناخالص ملی خود را به برنامه‌ کمک‌های بشر‌دوستانه اختصاص می‌دهند. در سوئد پادشاه یک مقام تشریفاتی است و کشور از طریق نمایندگان منتخب پرلمان اداره می‌شود.

بهترین کشور برای زندگی کجاست؟

اگرچه سوئد در سال 1995 به اتحادیه اروپا پیوست، اما در سال 2003 طی یک رأی‌گیری عمومی از تبدیل واحد پول رسمی خود به یورو ممانعت کرد و در حال حاضر کرون سوئد واحد پول رسمی آن است. دانشگاه‌های سوئد مقصد مهاجرتی بسیاری از مردم جهان به ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی یعنی کارشناسی ارشد و دکتری هستند. امکان تحصیل مقرون به صرفه در بهترین دانشگاه‌های دنیا همراه با فرصت اشتغال پس از فارغ‌التحصیلی، سوئد را به یکی از 10 کشور برتر دنیا برای زندگی مهاجران تبدیل کرده است. نمرات نسبی شاخص‌های کیفیت زندگی نیز گویای این امر هستند:

 شاخص کیفیت زندگی   نمره نسبی 
بازار کار 51.7
ثبات اقتصادی 94.5
دوست‌دار خانواده 93.5
برابری درآمد 83.3
ارزان بودن (مقرون به صرفه‌گی) 2
ثبات سیاسی 95.4
امنیت 93.3
سیستم آموزش عمومی 100
سیستم بهداشت و درمان 100

سوئد از پیشگامان استفاده از سوخت‌های غیر‌فسیلی و انرژی های تجدیدپذیر است. سیستم بازیافت تا حدی در این کشور پیشرفت کرده است که امروز می‌توان گفت تا 90 درصد زباله‌های تولید شده توسط شهروندان در سوئد مورد بازیافت قرار می‌گیرد. بر همین اساس پژوهش‌های انجام شده کشور سوئد را در صدر سبزترین و سالم‌ترین نقاط دنیا از نظر زیست محیطی قرار داده‌اند. بر اساس شاخص‌های تربیت کودک نیز، کشور سوئد در میان بهترین‌ها قرار دارد و می‌تواند مقصد مهاجرتی ایده‌آلی برای زندگی و تربیت فرزند باشد. 

 زندگی در نروژ 

پادشاهی نروژ غربی‌ترین کشور در شبه جزیره اسکاندیناوی است که بیشتر خاک آن را مناطق کوهستانی در بر گرفته‌اند. به همین دلیل تقریباً تمام جمعیت آن در بخش جنوبی نروژ یعنی اطراف اسلو، پایتخت آن سکونت دارند. خط آبی این کشور از هزاران مایل خلیج و سواحل ارزشمند تشکیل شده است. این کشور نخستین بار در سال 1905 از طریق یک رفراندوم از کشور سوئد جدا شد و استقلال پیدا کرد.

اگرچه نروژ در هر دو جنگ جهانی اعلام بی‌طرفی کرد، اما به مدت 5 سال تحت اشغال آلمان نازی بود. این کشور از دهه 1960 شروع به کشف و استخراج نفت و گاز در سواحل خود کرد و امروز یکی از صادرکنندگان پیشرو در حوزه نفت و محصولات نفتی در جهان است. همچنین نروژ از پیشگامان توسعه تجارت دریایی است. کشور نروژ از دیرباز منطقه‌ای نسبتا منزوی در حومه اروپا بوده است که توانسته همچنان فرهنگ و آداب و رسوم قدیمی خود را حفظ نموده و اسکی از ورزش‌های اصلی در این کشور است. 

بهترین کشور برای زندگی

در حال حاضر کشور نروژ در چشم‌انداز آینده خود نگران پیری جمعیت است. این مسأله باعث شده تا دولت‌مردان این کشور جذب نیروی کار و شهروند از سایر کشورهای جهان را در سیاست‌های کنونی خود قرار دهند. علی رغم مساحت و جمعیت محدود و انزوای سیاسی و اقتصادی در جهان، نروژ به دلیل بالا بودن شاخص‌های کیفیت زندگی و تولید ناخالص ملی بسیار زیاد، در لیست بهترین کشور برای زندگی قرار گرفته است. ارزیابی شاخص‌های کیفیت زندگی در این کشور اروپای شمالی نیز نشان از سطح بالای رضایتمندی ساکنان و مهاجران آن دارد: 

          شاخص کیفیت زندگی                     نمره نسبی          
بازار کار 47.6
ثبات اقتصادی 92.5
دوست‌دار خانواده 92.3
برابری درآمد 87.1
ارزان بودن (مقرون به صرفه‌گی) 1.7
ثبات سیاسی 95.9
امنیت 97.1
سیستم آموزش عمومی 94.6
سیستم بهداشت و درمان 91.2

 کشور نروژ نیز مانند سوئد و دانمارک از جمله کشورهایی است که خیلی زود به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و مدیریت زیست محیطی پایدار، روی آورد. همانطور که پیش‌تر گفته شد بخش عمده‌ای از مساحت این کشور کوهستانی بوده و همچنان به همان شکل حفظ شده است. به همین خاطر نروژ در میان 5 کشور برتر جهان از نظر فضای سبز و سلامت زیست محیطی قرار گرفته است. همچنین کشور نروژ بر اساس شاخص‌های تربیت فرزند یکی از بهترین کشورهای دنیاست.  

زندگی در سوئیس 

احتمالا در ذهن اکثر ما سوئیس به عنوان کشوری امن و بی‌طرف تداعی می‌شود که مناظر چشم‌نواز طبیعی آن در دنیا بی‌نظیر است. سوئیس کشوری کوچک در اروپای مرکزی است که 16,000 مایل آن تحت سلطه دره‌های زیبا، دریاچه‌های خروشان و کوه‌های سرسبز آلپ است. سوئیس را می‌توان یکی از ثروتمند‌ترین کشورهای جهان و یکی از مهم‌ترین کشورها در روابط جهانی دانست؛ چرا که بسیاری از مراکز و دفاتر بین‌المللی در شهرهای بزرگ کشور سوئیس از جمله زوریخ، ژنو و بازل قرار دارند.

کشور سوئیس به عنوان یکی از کشورهای بسیار توسعه‌یافته شناخته شده و با درآمد سرانه 80,000 دلار بالاترین نرخ را در جهان به خود اختصاص داده است. بر اساس نتایج حاصل از اطلاعات جهانی، کشور سوئیس دارای یکی از بالاترین سرانه‌های تولید ناخالص داخلی بوده و آمار بیکاری در این کشور بسیار پایین است. تمام این شاخص‌های عالی نشان می‌دهد که چرا سوئیس می‌تواند بهترین کشور برای زندگی باشد.  

بهترین کشورهای جهان برای زندگی

نظام سیاسی کشور سوئیس از یک جمهوری فدرال متشکل از 26 کانتون و یک مرکز اداری در برن تشکیل شده است. کشور سوئیس مانند کانادا کشوری چند فرهنگی است که زبان‌های آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و رومانیایی را در خود جای داده است. سوئیس در میان 5 کشور خوب دنیا برای زندگی قرار دارد و نمره نسبی شاخص‌های کیفیت زندگی در آن عبارتند از: 

  شاخص کیفیت زندگی     نمره نسبی  
بازار کار 55.9
ثبات اقتصادی 98.7
دوست‌دار خانواده 90.3
برابری درآمد 56.5
ارزان بودن (مقرون به صرفه‌گی) 0.4
ثبات سیاسی 100
امنیت 100
سیستم آموزش عمومی 98.3
سیستم بهداشت و درمان 95.5

همانطور که گفتیم کشور سوئیس جزء زیباترین کشورهای اروپا است که می‌تواند به تنهایی نماینده‌ی سرسبزی در قاره سبز اروپا باشد. سوئیس در رتبه‌ی دومین کشور دنیا از نظر چشم‌اندازهای زیبا و طبیعت بکر قرار دارد. این کشور در خصوص شاخص مناسب بودن برای تربیت فرزند نیز در جایگاه 7‌ام جای گرفته است. 

در انتها، امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد و فراموش نکنید که اگر همچنان به راهنمایی‌های دقیق‌تر و بیشتری در مورد بهترین کشور دنیا برای زندگی نیاز دارید، می‌توانید از طریق رزرو وقت مشاوره با مشاوران ما در لتسگو یونی تماس بگیرید.