آیا مهاجرت با شغل آرایشگری امکان‌پذیر است اگر یک آرایشگر باشم و تصمیم به مهاجرت داشته باشم؟ مهاجرت آرایشگران به چه صورت است؟ در این محتوا از مجله مهاجرتی لتسگو یونی می‌خواهیم به امکان تحصیل و مهاجرت به عنوان یک آرایشگر مبتدی یا حرفه‌ای بپردازیم. اگرچه ممکن است بسیاری از ما امیدی به تحصیل و مهاجرت با شغل آرایشگری نداشته باشیم اما حقیقت موجود چیز دیگری را نشان می‌دهد.

آرایشگری از یک سو به دنیای مد و فشن بازگشته و می‌تواند به عنوان یک رشته هنری در سطوح بالا با گرایش‌های تخصصی دنبال شود و از سویی دیگر از جمله شغل های خدماتی است که هر جامعه‌ای به آن نیاز دارد.

مهاجرت با شغل آرایشگری

بنابراین مهاجرت با شغل آرایشگری نه تنها امکان‌پذیر است بلکه می‌تواند موقعیت شغلی و درآمد خوبی نیز در کشور مقصد برای فرد به همراه داشته باشد.

در صورتی که با مهارت آرایشگری دارید، اگر بتوانید از طریق روش تحصیلی که یکی از بهترین روش‌های مهاجرت است، وارد خاک کشور مقصد شوید و در واقع به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی مهاجرت کنید، می‌توانید از این مهارت خود برای کسب درآمد به عنوان شغل دانشجویی استفاده کنید.

به علاوه در کشورهای مختلف موقعیت‌های شغلی متعددی برای جذب آرایشگران ماهری که مدارک بین‌المللی دارند و به دنبال مهاجرت با ویزای کاری هستند وجود دارد.

بیایید ببینیم بهترین گزینه‌های پیش رو برای تحصیل و مهاجرت با شغل و مهارت آرایشگری کدامند؟

مهاجرت با شغل آرایشگری

مهاجرت آرایشگران به کانادا

آیا می‌توانم به عنوان یک آرایشگر به کانادا مهاجرت کنم؟ کانادا را می‌توان یکی از بهترین و راحت‌ترین کشورها برای مهاجرت با شغل آرایشگری دانست چرا که آرایشگری از جمله مشاغل پرتقاضا در این کشور است و آرایشگاه‌های بسیار زیادی در سراسر کانادا وجود دارند که به دنبال جذب آرایشگران مبتدی تا ماهر هستند. مهاجرت با مدرک آرایشگری حتی می‌تواند یکی از راه‌های شما برای رسیدن به اقامت دائم کانادا باشد.

احتمالا پیش از این در خصوص مهاجرت با ویزای کار کانادا اینطور خوانده‌اید که این گزینه تنها در صورت وجود پیشنهاد شغلی از سوی یک کارفرمای ساکن در کانادا و شرکت در فرآیند اکسپرس اینتری امکان‌پذیر است اما خوب است بدانید که برای مهاجرت به عنوان یک آرایشگر گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد و آن لیست طلایی ناک (NOC) است.

با توجه به اینکه شغل آرایشگری به دلیل تقاضای بالا در کانادا، واجد شرایط برنامه مهاجرت تحت حمایت دولت این کشور قرار دارد می‌توان نام آن را در لیست NOC جستجو کرد. ناک فهرست کدهای شغلی ملی مورد نیاز و پذیرش در کانادا است. زمانی که یک شغل در این فهرست قرار گیرد یک کد چهار رقمی اختصاصی به نام کد ناک (NOC code) دریافت می‌کند که تعیین کننده استراتژی‌های استخدام و جذب نیرو در آن شغل مورد نظر است.

قرار گرفتن شغل آرایشگری در فهرست طبقه‌بندی ملی مشاغل کانادا (NOC) به این معناست که شما می‌توانید بدون دریافت پیشنهاد شغلی مستقیم از یک کارفرمای کانادایی، برای کار در این حرفه ثبت نام نموده و در صورت کسب امتیاز لازم برای مهاجرت به کانادا از طریق ویزای کاری اقدام کنید پس کد NOC 6341 را به خاطر بسپارید.

موقعیت‌های شغلی مرتبط با حرفه آرایشگری که ممکن است در این لیست قرار گیرند بسته به تخصص‌های مختلف این حوزه عناوین گوناگونی دارند که پرتقاضاترین آن‌ها عبارتند از:

barber
barber apprentice
beauty salon operator
hair colour technician
hair dyer
hair-care specialist
hairdresser
hairdresser apprentice
hairstyling specialist
hairstylist
hairstylist apprentice
men’s hairdresser
wig stylist

اگر به درستی متوجه تفاوت هر یک از این عناوین شغلی و تخصص مورد نیاز برای آن‌ها نشده‌اید نگران نباشید، زیرا هر موقعیت شغلی که در فهرست ناک ثبت شود، اطلاعات کاملی در اختیار متقاضیان خود قرار می‌دهد. این اطلاعات شامل تشریح شغل، مهارت‌های مورد نیاز، مدارک لازم، میزان سابقه و تمام داده‌هایی است که برای انتخاب به آن نیاز دارید. 

در صورتی که بدون وجود پیشنهاد شغلی، برای هر یک از موقعیت‌های کاری فوق، بتوانید در سیستم اکسپرس اینتری نمره بالایی در CRS به دست آورده و حداقل 67 امتیاز برای شرکت در برنامه مهاجرت با ویزای مشاغل ماهر فدرال کانادا را کسب نمایید، رویای مهاجرت شما به تحقق بسیار نزدیک خواهد بود. همچنین آرایشگران ماهر و دارای صلاحیت می‌توانند به عضویت انجمن زیبایی کانادا درآیند.

برای آن مهاجرت آرایشگران به کانادا لازم است که حداقل مدرک دیپلم دوره متوسطه را داشته باشید و علاوه بر این باید در حوزه تخصصی خود مدارک بین‌المللی آرایشگری را دریافت نمایید. موسسات بسیاری وجود دارند که دوره‌های بین‌المللی را برگزار نموده و درنهایت در صورت موفقیت در آزمون‌های پایانی یک مدرک معتبر اعطا می‌کنند.

میانگین درآمد سالانه یک آرایشگر در کانادا حدود 32,000 دلار است که این رقم برای آرایشگران ماهر می‌تواند تا چند برابر افزایش یابد.

علاوه بر این شما می‌توانید پس از مهاجرت به کانادا برای شغل آرایشگری در صورت دریافت مجوزهای قانونی لازم و برخورداری از یک سرمایه خوب (حدود 60,000 دلار کانادا) سالن زیبایی شخصی و تحت مدیریت خود را تاسیس کنید. فرآیند راه‌اندازی یک سالن زیبایی در کانادا می‌تواند به مراتب راحت‌تر از یک کشور اروپایی باشد، زیرا تقاضا برای دریافت خدمات آرایشی از سوی مردم در این کشور بسیار بیشتر از میزان عرضه است.

تحصیل با رشته آرایشگری

مهاجرت آرایشگر به آمریکا 

یکی دیگر از مقاصد مناسب برای مهاجرت آرایشگران، کشور آمریکا است. بررسی‌های آماری حاکی از آن است که در حال حاضر تقاضای بالایی برای این شغل در ایالت‌های مختلف آمریکا وجود دارد و علاوه بر این کارشناسان حرفه آرایشگری را از جمله شغل های پردرآمد در آمریکا ارزیابی نموده‌اند که تقاضا برای آن در چند سال آینده رشد قابل توجهی خواهد داشت.

مجله آمریکایی US News and World Report، آرایشگری را در رتبه ششم برترین مشاغل بدون نیاز به مدرک دانشگاهی در آمریکا قرار داده و نرخ متوسط بیکاری در این حرفه را حدود 2.2 درصد تخمین زده است. بنابراین می‌‌توان امید داشت که اگر با مدرک معتبر آرایشگری و مهارت لازم برای کار در آمریکا اقدام کنید به احتمال بسیار زیاد موفق خواهید بود.

از جمله نکات قابل توجه مهاجرت به آمریکا با شغل آرایشگری، تخصصی بودن زیر شاخه‌های این حوزه در کار حرفه‌ای است. احتمالا اگر در رزومه خود به طور کلی بگویید که یک آرایشگر همه فن حریف هستید که همزمان با کوتاهی مو، مانیکور ناخن و رنگ و مش نیز انجام می‌دهید کارفرما نگاه چندان مثبتی نسبت به عملکرد حرفه‌ای شما نخواهد داشت.

مهارت‌های حوزه آرایشگری در کشور آمریکا بسیار تخصصی بوده و در صورتی که علاوه بر مدرک آرایشگری در یک مهارت خاص مانند ناخن، پوست، مدل مو، گریم صورت و ... مدارک بین‌المللی دریافت کنید شانس بسیار بالاتری برای موفقیت در مهاجرت به آمریکا برای شغل آرایشگری خواهید داشت و درآمد شما نیز بیشتر خواهد بود زیرا به عنوان یک نیروی کار متخصص شناخته می‌شوید.

بر اساس آمارهای منتشر شده در تعدادی از ایالت‌های آمریکا تقاضای بالاتری برای استخدام آرایشگر حرفه‌ای وجود دارد و این مناطق بیشترین تعداد آرایشگران مشغول به کار را دارند که عبارتند از: کالیفرنیا، تگزاس، فلوریدا، پنسیلوانیا و نیویورک. علاوه بر این می‌توان گفت که آرایشگران شاغل در ایالت‌های ماساچوست، واشنگتن، نیوجرسی و ناحیه کلمبیا از بالاترین دستمزد در میان فعالان این حرفه در سراسر آمریکا برخوردار هستند.

همچنان به یاد داشته باشید که در حال حاضر ایرانیان و شهروندان بسیاری از کشورهای دیگر شانس بالایی برای مهاجرت به آمریکا از طریق شغل را نداشته و بهتر است که بر روی دریافت ویزای تحصیلی سرمایه‌گذاری کنند ولی اگر به دنبال یک کار دانشجویی پردرآمد پس از مهاجرت تحصیلی به این کشور هستید شغل آرایشگری می‌تواند یکی از گزینه‌های امیدوار کننده باشد. حتی اگر از معدود افراد بسیار خوش شانس هستید که قرعه‌کشی لاتاری را برنده‌ شده‌اید از یادگیری مهارت آرایشگری غفلت نکنید.

متوسط دستمزد یک آرایشگر در ایالات متحده آمریکا پیش از کسر مالیات را می‌توان حدود 35380 دلار آمریکا در سال دانست که این رقم برای آرایشگران مبتدی تا آرایشگران ماهر و باسابقه بین سالانه حدود 27000 تا 42000 دلار آمریکا در نوسان است.

مهاجرت آرایشگر به استرالیا

اگر در صفحات مجازی، بهترین کشورها برای مهاجرت با شغل آرایشگری را جستجو کنید، قطعا استرالیا یکی از گزینه‌های پرتکرار خواهد بود. استرالیا از جمله کشورهایی است که معمولا تقاضای بالایی برای جذب نیروی ماهر در بخش مشاغل خدماتی دارد و آرایشگری یکی از این مشاغل خدماتی پرتقاضا در سرزمین کانگوروها است.

استرالیا نیز مانند کانادا بخش عمده‌ای از نیروی کار حرفه‌ای خود را از طریق یک لیست مشاغل مورد نیاز ارزیابی و تامین می‌کند که با عنوان فهرست STSOL شناخته شده و ویژه کسانی است که به دنبال مهاجرت به استرالیا از طریق ویزاهای 190 و 491 هستند. شغل آرایشگری از جمله مشاغلی است که نام آن به عنوان یک شغل پرتقاضا در لیست STSOL قرار گرفته است.

مهاجرت به استرالیا به روش کاری از طریق 6 نوع ویزای کار امکان‌پذیر است که یکی از آن‌ها ویزای 190 است. این نوع ویزا نیازمند برخورداری از یک حامی و اسپانسر ایالتی است. ویزای 491 نیز به یک نیروی کار ماهر اجازه می‌دهد که با قرار گرفتن در لیست STSOL و کسب امتیاز لازم، برای کار به استرالیا مهاجرت کند.

بنابراین اگر به دنبال مهاجرت با شغل آرایشگری به کشور استرالیا هستید لازم است که واجد شرایط کد 391111 در لیست مشاغل پرتقاضای این کشور بوده و برای دریافت یکی از این دو نوع ویزا اقدام نمایید. توجه داشته باشید که ارائه مدارک معتبر مهارت در آرایشگری و دریافت تاییدیه ارزیابی مدارک، برای مهاجرت یک آرایشگر به این کشور از طریق ویزای کار الزامی است. این مدارک و مهارت‌ها باید توسط سازمان VETASSESS استرالیا تایید شود. 

این سازمان مدارک متقاضی را ارزیابی نموده و در صورت احراز صلاحیت معادل استرالیایی همان مدرک را صادر می‌نماید. تنها در صورت این معادل‌سازی است که متقاضی می‌تواند برای مهاجرت با شغل آرایشگری به استرالیا اقدام کند. متوسط دستمزد یک آرایشگر مبتدی با یک تا سه سال سابقه کار در استرالیا حدود 40172 دلار در سال می‌باشد که این مبلغ برای آرایشگران ماهر با حداقل 8 سال سابقه کار به سالانه حدود 60700 دلار استرالیا می‌رسد.

مهاجرت با مدرک آرایشگری

مهاجرت با شغل آرایشگری به اروپا

آرایشگران حدود 0.9% از کل اشتغال کشورهای عضو در اتحادیه اروپا را تشکیل داده و تعدادی نزدیک به 1.7 میلیون نفر به عنوان آرایشگر در شاخه‌های مختلف این حوزه از سطح مبتدی تا پیشرفته در این منطقه مشغول به کار هستند. همانطور که مشاهده می‌کنید، آمارها قابل توجه بوده و این نشان از موقعیت نسبتا مطلوب مهاجرت به اروپا برای شغل آرایشگری دارد.

اکثر (86%) آرایشگران فعال در حوزه اتحادیه اروپا را زنان تشکیل داده و بیش از دو پنجم آن‌ها یعنی حدود 42% در رده سنی 15 تا 34 سال قرار دارند. بنابراین اگر به عنوان یک نیروی کار جوان و ماهر که دارای مدارک بین‌المللی در حوزه آرایشگری است و حداقل مدرک دیپلم دوره متوسطه را دارد می‌توانید جویای مهاجرت با شغل آرایشگری به اروپا باشید.

در میان کشورهای عضور اتحادیه اروپا، کشور قبرس بالاترین آمار فعالان حوزه آرایشگری را با 2.3 درصد از کل اشتغال، به خود اختصاص داده و پس از آن دو کشور مالت و پرتقال، در رده دوم و کشورهای ایرلند، یونان، اسپانیا و ایتالیا در رده‌های بعدی قرار دارند. در مقابل کمترین سهم تقاضا برای کار آرایشگری در اروپا با حدود 0.5 تا 0.7 درصد به کشورهای لوکزامبورگ، سوئد، بلژیک، دانمارک، لهستان و فنلاند تعلق دارد.

در این میان آلمان از جمله کشورهایی است که بالاترین میزان مهاجرت از طریق ویزای کاری را داشته و معمولا به دنبال جذب نیروهایی در موقعیت‌های شغلی خدماتی مانند شغل آرایشگری است.

برای مهاجرت آرایشگران به آلمان دو روش وجود دارد:

روش اول این است که از سوی یک کارفرمای مقیم در آلمان پیشنهاد کار رسمی دریافت نموده و با ویزای کاری به این کشور مهاجرت کنید.

روش دوم استفاده از ویزای 6 ماهه جستجوی کار در آلمان است که برای آن نیز باید مهارت در زبان و مهارت خود در آرایشگری را به اثبات برسانید. امکان دریافت ویزای 6 ماهه جستجوی کار برای کشور ایتالیا نیز وجود دارد.

در ادامه به میانگین کلی درآمد سالانه حرفه آرایشگری برای افراد مبتدی تا حرفه‌ای در تعدادی از کشورهای مهاجرپذیر اروپایی اشاره می‌کنیم:

آلمان: 28,800 یورو
فرانسه: 24,360 یورو
ایتالیا: 22,000 یورو
اسپانیا: 19,900 یورو
سوئد: 269,03 کرون
انگلستان: 21,721 پوند
سوئیس: 491,46 فرانک
یونان: 15,380 یورو
ترکیه: 51,011 لیر

همچنین در صورتی که به دنبال افتتاح یک سالن زیبایی در هر یک از کشورهای اروپایی و یا دریافت ویزای کارآفرینی باشید لازم است که قوانین مربوط به هر کشور را به طور جداگانه دنبال نموده و روش‌های مهاجرت به هر یک از آن‌ها با شغل آرایشگری را بررسی کنید. در برخی از کشورها مانند فرانسه یا ایتالیا باید به زبان ملی همان کشور تسلط کافی داشته باشید تا واجد شرایط کار در حوزه خدماتی مانند آرایشگری شوید.

سخن پایانی

مهاجرت از طریق دریافت ویزای کاری یکی از بهترین و به صرفه‌ترین روش‌های مهاجرتی به هر نقطه از کره زمین می‌باشد، اما قطعا یکی از دشوارترین روش‌ها نیز هست. همانطور که پیشتر اشاره کردیم برای دریافت ویزای کاری اکثر کشورهای اروپایی و آمریکایی نیاز به دریافت پیشنهاد کاری از سوی یک کارفرمایی بومی داریم و این فرصت برای حرفه آرایشگری یا هر شغل دیگری اصلاً آسان به دست نمی‌آید.

در این مرحله است که مشاوران مجرب یک تیم متخصص در حوزه مهاجرت مانند لتسگو یونی می‌توانند به شما کمک کنند تا موقعیت شغلی مورد نظر خود را در کشور مقصد جستجو نموده و مراحل دریافت ویزای کاری را در کوتاه‌ترین زمان ممکن طی کنید. کافیست با ما تماس بگیرید.