چنانچه قصد مهاجرت تحصیلی به اروپا و تحصیل در یکی از دانشگاه های برتر کشور ایتالیا را دارید، باید پیش از هر چیز نسبت به قوانین و شرایط تحصیل در ایتالیا، شرط معدل در دانشگاه های ایتالیا، شرایط سنی برای تحصیل در ایتالیا، تبدیل معدل ایران به ایتالیا و مواردی از این قبیل اطلاعات کسب کنید.

سپس با آماده سازی مدارک تحصیلی و فراهم نمودن شرایط اولیه، برای دریافت پذیرش تحصیلی بهترین دانشگاه های ایتالیا در سال 2021 و ویزای دانشجویی این کشور جذاب و تاریخی اقدام نمایید. 

از این رو قصد داریم تا با توجه به متفاوت بودن قوانین تحصیلی هر یک از کشورهای دنیا، به بررسی شرایط کلی تحصیل در کشور محبوب ایتالیا از جمله شرط سنی، شرط معدل و غیره بپردازیم. 

شرایط تحصیل در ایتالیا 

به طور کلی، کشور ایتالیا جزو 26 کشور حوزه شنگن محسوب می شود، این بدین معنی است که متقاضیان ایرانی برای ورود و ادامه تحصیل در دانشگاه های این کشور، نیاز به دریافت نامه پذیرش تحصیلی دانشگاه و ویزای تحصیلی دارند.

از این رو متقاضی بین المللی باید با دپارتمان پذیرش دانشگاه ایتالیایی مکاتبه کرده و پس از اطمینان از وجود رشته و مقطع تحصیلی مورد نظر خود، نسبت به آماده سازی و ارسال آنلاین مدارک اقدام کند.

مدارک مورد نیاز برای درخواست نامه پذیرش تحصیلی دانشگاه های این کشور شامل موارد زیر می شود:

•  نامه تمکن مالی برای پوشش هزینه های تحصیل و زندگی در ایتالیا

•  مدرک زبان معتبر انگلیسی و یا ایتالیایی

•  رسید پرداخت هزینه ادمیشن فی دانشگاه

•  ترجمه آخرین مدارک تحصیلی

•  ریزنمرات دانشجو

•  فرم درخواست تکمیل و امضاء شده درخواست پذیرش تحصیلی

•  برنامه تحصیلی دانشجو

•  انگیزه نامه برای مقاطع تکمیلی

•  توصیه نامه استاد برای مقاطع تکمیلی

•  نمونه کار و تحقیقات مرتبط برای رشته های تخصصی نظیر معماری

•  کپی پاسپورت و مدارک شناسایی

با ارسال آنلاین مدارک و پرداخت هزینه ادمیشن فی به دپارتمان پذیرش دانشگاه، نوبت به بررسی و ارزیابی پرونده توسط کادر آموزشی در ایتالیا می رسد. در صورتی که با درخواست پذیرش تحصیلی شما موافقت شود، طی ایمیلی این موضوع به شما اطلاع داده خواهد شد.

سپس باید با در دست داشتن پرینت نامه پذیرش تحصیلی، برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا اقدام نمایید.

در صورتی که دوره آموزشی شما در ایتالیا کمتر از 3 ماه باشد، ویزای توریستی این کشور برای شما صادر خواهد شد، اما برای دوره های تمام وقت آموزشی طولانی مدت در ایتالیا، ویزای شنگن بلند مدت نوع D صادر می گردد که تا اتمام دوره تحصیلی دانشجو در ایتالیا قابل تمدید است.

اگر قصد تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه های دولتی ایتالیا را داشته باشید، داشتن مدرک زبان ایتالیایی برای شما الزامی خواهد بود؛ این بدین خاطر است که اغلب رشته های کارشناسی دانشگاه های دولتی این کشور به زبان ایتالیایی تدریس می شود، از این رو اگر قصد تحصیل به زبان انگلیسی در ایتالیا را دارید، باید به سراغ دانشگاه های خصوصی این کشور بروید.

اما تحصیل در ایتالیا شامل موارد دیگری نیز می شود که در ادامه به آنها می پردازیم:

دانشجویان بین المللی در ایتالیا

شرط معدل در دانشگاه های ایتالیا

شرط معدل در دانشگاه های ایتالیا، نسبت به نوع رشته، مقطع تحصیلی و دانشگاه انتخابی دانشجو متغیر است. به بیانی دیگر برخی از دانشگاه های ایتالیا نظیر باری آلدو مورو یا دانشگاه معروف رم از نرخ پذیرش بالاتری برخوردار بوده و سخت گیری کمتری نسبت به شروط پذیرش تحصیلی دارند.

اما از جانبی دیگر، نرخ پذیرش دانشگاه هایی نظیر میلان، دانشگاه پیزا و یا بولونیا ایتالیا کمتر بوده و در نتیجه شرایط پذیرش سختگیرانه تری دارند.

برای مثال برای درخواست پذیرش تحصیلی دانشگاه پلی تکنیک میلان ایتالیا، حداقل معدل 14.5 از 20 برای دانشجویان ایرانی مورد نیاز است. این در حالی است که شرط معدل اپلای کردن برخی دیگر از دانشگاه های ایتالیا بر مبنای نمره GPA حداکثر 4 سیستم آمریکا و یا حداکثر 30 سیستم آموزشی ایتالیا است. 

از این رو برای مثال حداقل معدل و نمره GPA دانشگاه اسپینزا در ایتالیا 2.8 از 4 است که معادل نمره –B و معدل 14 تا 15 در ایران می شود. شما می توانید در صورت تمایل به وبسایت lets go uni مراجعه کرده و از تمامی شرایط ثبت نام دانشگاه ایتالیا از جمله نمرات زبان، معدل و سایر شروط پذیرش تحصیلی مطلع شوید.

تبدیل معدل ایران به ایتالیا

بنابر اطلاعات وب سایت grad.uw ، معادل نمرات معدل ایران به GPA سیستم آموزشی آمریکا به شرح زیر است:

نمره 16 تا 20 : نمره A

نمره 14 تا 15: نمره B

نمره 12 تا 13: نمره C

نمره 10 تا 11: نمره D

نمره 0 تا 9: نمره F

این در حالی است که تبدیل معدل نمرات ایتالیا به GPA آمریکا به شرح زیر است:

نمره 27 تا 30 : نمره A

نمره 24 تا 26: نمره B

نمره 21 تا 23: نمره C

نمره 18 تا 20: نمره D

نمره 0 تا 17: نمره F

به بیانی دیگر، نمره معدل 27 تا 30 ایتالیا معادل 16 تا 20 در ایران است.نمره 24 تا 26 ایتالیا معادل نمره 14 تا 15  ایران است، نمره 21 تا 23 ایتالیا معادل 12 تا 13 ایران، نمره 18 تا 20 معادل 10 تا 11 ایران و نمرات 0 تا 17 ایتالیا معادل نمرات 0 تا 9 معدل در ایران است.

بنابر اطلاعات ارائه شده در وبسایت luiss، نمرات دانشگاهی معدل در ایتالیا برحسب نمره 30 محاسبه می شود( 10 امتیاز برای هر یک از 3 عضو کمیسیون بررسی)، حداقل نمره مورد قبول 18 از 30 است و نمرات کمتر از 18 مردود محسوب شده و مشمول ثبت نام نمی شوند.

دانشجویان بین المللی دانشگاه های ایتالیا

زمان پذیرش دانشگاه های ایتالیا

به طور معمول زمان پذیرش دانشگاه های ایتالیا از ماه اکتبر تا ماه نوامبر در هر سال است، البته ممکن است بنابر برنامه ریزی دپارتمان پذیرش تحصیلی دانشگاه، زمان ثبت نام ترم پاییز و یا بهار و موعد ددلاین ارسال مدارک تحصیلی، زمان پذیرش دانشگاه مورد نظر شما متفاوت باشد.

از این رو بهتر است با چک کردن وب سایت دانشگاه ایتالیایی از زمان پذیرش رشته و مقطع تحصیلی خود مطلع شوید و یا اینکه با مراجعه به وب سایت لتس گو یونی، به مقایسه شرایط پذیرش و زمان و ددلاین ارسال درخواست مدارک هر دانشگاه در ایتالیا بپردازید.
با توجه به زمان بر بودن پروسه درخواست پذیرش تحصیلی و اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا، بهتر است از 6 ماه تا 1 سال قبل برای انجام امور پذیرش دانشگاه های ایتالیا برنامه ریزی کنید.

همچنین در صورتی که فاقد مدرک زبان معتبر باشید، دارای تمکن مالی کافی نباشید، برنامه تحصیلی قابل توجیهی نداشته باشید، از سن و گپ تحصیلی بالا برخوردار باشید و امکان ارائه دلایل موجه به افسر سفارت را نداشته باشید، به احتمال زیاد با ریجکت ویزای تحصیلی از سوی کنسولگری ایتالیا مواجه خواهید شد.

از این رو بهتر است تنها به دریافت پذیرش تحصیلی دانشگاه ایتالیایی بسنده نکرده و از نقطه نظر سفارت شینگن نیز مدارک خود را آماده کرده و شرایط را به طور کامل بسنجید.

شما می توانید در صورت تمایل از امکان فری اپلای lets go uni استفاده کرده و بدون پرداخت هزینه خدمات پذیرش تحصیلی، از مزایای ارزیای و مشاوره تحصیلی هوشمند، آماده سازی مدارک ، ارسال فرم درخواست، اپلای دانشگاه، رسیدگی سریعتر به درخواست پذیرش و سایر امور به طور رایگان بهره مند شوید.