عوارض خروج از کشور در سال 1401 چقدر است؟ سامانه پرداخت عوارض خروج از کشور چگونه کار میکند؟ اگر به دنبال اطلاعات کامل در خصوص پرداخت عوارض خروج از کشور برای ترکیه و سایر کشورها هستید، این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی را مطالعه نمایید. امیدواریم با خواندن این پُست بتوانید به راحتی از سامانه‌های پرداخت عوارض خروج در سال 1401 و 1402 استفاده نمایید.

عوارض خروج

همانطور که احتمالاً می‌دانید ما ایرانیان با برخی از کشورهای جهان از نظر پرداخت هزینه برای خارج شدن از کشور متفاوت هستیم، در واقع برخی کشورها اصلاً چیزی به نام پرداخت عوارض خروج یا همان پرداخت Departure Tax ندارند و برخی دیگر هم که تمایل دارند از این بخش مالیات دریافت کنند، این گونه است که بر روی بلیط هواپیما این هزینه را اعمال می‌کنند. اما کشورمان ایران جزو معدود کشورهایی است که از تمام مرزها برای خروج، مالیات یا همان عوارض دریافت می‌کند.

عوارض خروج از کشور ایران

هم‌اکنون که در حال خواندن این پُست هستید، به نظر می‌رسد از مرحله آماده‌سازی مدارک لازم برای پاسپورت گذر کرده‌اید و با در دست داشتن پاسپورت ایران، برنامه سفر و مهاجرت به خارج از کشور را دارید. ما برای شما اطلاعات مفیدی را در این پُست از مجله مهاجرتی لتس گو یونی، آماده کرده‌ایم.

با خواندن این پُست، امیدواریم به پاسخ تمام پرسش‌های خود برسید، اما اگر سوالی در ذهنتان باقی ماند، جای نگرانی نیست، در کامنت از ما بپرسید و پاسخ خود را به طور کامل دریافت نمایید. لتسگو یونی از قبل تا پس از سفر و مهاجرت، همراه شماست.

عوارض خروج از کشور 1401

بر اساس اطلاعات سایت‌های خبری ایران، دسته‌بندی‌های زیر برای پرداخت عوارض خروج از کشور 1401 مشخص شده است:

آیا سفر شما، یک سفر توریستی و عادی است؟ اگر بله، برای بار اول 400 هزار تومان و برای بار دوم 600 هزار تومان و برای بار سوم و بیشتر خروج در سال 1401 باید 800 هزار تومان پرداخت نمایید.

بهتر است بدانید مبلغ پرداخت عوارض خروج در سال 1402 بر پایه همان 400 هزار تومان و افزایش 50درصدی برای سفر دوم و افزایش 100درصدی برای سفر سوم و بیشتر قرار داده شده است.

آیا قصد دارید به حج بروید؟ پرداخت عوارض شما مبلغ 132 هزار تومان خواهد بود.

اگر در یکی از دسته‌بندی‌های زیر قرار بگیرید از پرداخت عوارض خروج 1401 معاف هستید:

- افرادی که به واسطه شغل‌شان مدام در سفر هستند، مثلاً خدمه پرواز یا افرادی که در کشتی کار می‌کنند. (تصور کنید اگر قرار بود هر بار این هزینه را پرداخت کنند، چقدر از درآمدشان کم می‌شد.)

- افرادی که نقش سیاسی در کشور دارند و برای امور کار کشور به سفر می‌روند.

- جانبازان و همچنین افرادی که مجوز درمان در خارج از کشور را دارند.

- ایرانیانی که ویزای کاری دارند و مقیم خارج از کشور هستند. (در صورت نیاز به دریافت ویزای کاری و اینکه این نوع از ویزا به چه افرادی تعلق می‌گیرد، می‌توانید از مشاوران لتسگو یونی در این زمینه راهنمایی دریافت نمایید)

- در برخی از مواقع، افرادی که در زمان اربعین، قصد ورود به کشور عراق را داشته باشند. (در هر سال باید استعلام لازم را بگیرید)

- اگر از طرفداران سایت مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی باشید، این را هم بهتر است بدانید، افرادی که به منظور ادامه تحصیل قصد خروج از کشور را دارند و ویزای تحصیلی دارند، از پرداخت عوارض خروج 1401 معاف هستند و تنها زمانی شامل حالشان خواهد شد که در مدت کمتر از 3 ماه از ورود مجدد، قصد خروج داشته باشند.

اگر مرز نشین هستید، یا قصد زیارت اعتبات عالیات را دارید، فقط هزینه یک بار در سال را پرداخت خواهید کرد و برای تعدد سفر، لازم به پرداخت مجدد نیست که البته این مورد نیز در هر سال ممکن است تغییر کند و نیاز به استعلام خواهد داشت.

بهتر است بدانید، نوزادان نیز شامل هزینه عوارض خروج هستند و برای آنها نیز باید پرداخت شود. اما چگونه؟ در ادامه نحوه پرداخت را خدمتتان توضیح می‌دهیم.

پرداخت عوارض خروج از کشور

پرداخت عوارض خروج از کشور

در روزهای ابتدایی اجرای این طرح، فقط از داخل فرودگاه امکان آن وجود داشت که مسافران پرداخت خود را برای عوارض خروج انجام دهند، اما در حال حاضر علاوه بر دستگاه‌های حاضر در فرودگاه، چندین راه وجود دارد که بنابر راحتی خودتان، می‌توانید یکی از سامانه‌های پرداخت عوارض خروج 1401 را انتخاب نمایید:

- سامانه سداد به نشانی sadadpsp.ir یا اپلیکیشن ایوا که پس از ورود به هر یک، می‌توانید از طریق منو بخش خدمات، وارد بخش پرداخت عوارض خروج شوید و اطلاعات لازم از جمله شماره موبایل، نوع سفر و کد ملی را وارد نمایید و نسبت به پرداخت عوارض خروج 1401 اقدام نمایید.

- کیوسک و دستگاه POS بانک ملی ایران. در نظر داشته باشید، با ورود به سایت بانک ملی ایران و ورود به بخش پرداخت عوارض خروج ، پس از کلیک، به سامانه سداد منتقل خواهید شد و عملاً همان مورد بالا می‌شود.

- پرداخت عوارض خروج از طریق سایت عملیات الکترونیک مالیات بر ارزش افزوده evat.ir

- مراجعه حضوری به بانک ملی ایران (باتوجه به وجود روش‌های آنلاین، جهت صرفه‌جویی در وقت، این روش توصیه نمی‌شود)

سامانه پرداخت عوارض خروج از کشور

به نظر می‌رسد از میان روش‌های مختلفی که عنوان شد، روش آنلاین سامانه سداد از همه بهتر است و ما نیز این گزینه را در اولویت نگارش کرده‌ایم، اما با این وجود، شما می‌توانید از سایر روش‌ها و سامانه‌های موجود نیز بهره ببرید.

در انتها اگر تصمیم دارید، مهاجرت کنید و هنوز روش خوبی را انتخاب نکرده‌اید، به شما روش مهاجرت تحصیلی را معرفی می‌کنیم که لازمه آن این است که سن زیادی نداشته باشید و از سطح زبان قابل قبولی برخوردار باشید. اگر این پیش نیازها را دارید به شما توصیه می‌کنیم از طریق سایت، وقت مشاوره مهاجرت تحصیلی رزرو نمایید.

سفر به خارج از کشور پس از پرداخت عوارض خروج

اگر علاقه‌مند به سفر خارجی هستید و هنوز تصمیم نگرفته‌اید که به کجا سفر کنید، به شما توصیه می‌کنیم پُست مجله سایت لتسگو یونی که درباره کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان است را مطالعه نمایید. اصولاً با پاسپورت ایران به کشورهای خیلی درجه 1 نمی‌توانید بدون ویزا سفر کنید، اما از همین تعداد هم، کشورهایی هستند که طرفداران زیادی دارند، مثلاً کشور ترکیه که در هر فصل از سال، استقبال خوبی از آن می‌شود.

همچنین شما می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلف مهاجرتی، یک کشور را برای اقامت دائم خود و خانواده‌تان انتخاب نمایید. در حال حاضر کشور کانادا، به عنوان یکی از بهترین مقاصد توریستی و مهاجرتی ایرانیان شناخته می‌شود که هم از طریق توریستی و هم از طریق کاری، دانشجویی و ... می‌توان وارد خاک این کشور شد.

دریافت ویزای مهاجرتی نسبت به ویزای توریستی، نیازمند طی کردن پروسه طولانی‌تر و هزینه بیشتر است، اما برای بسیاری از افراد، اقدام برای مهاجرت روش بهتری خواهد بود. 

عوارض خروج از کشور برای ترکیه

برخی از افراد سوال می‌پرسند، عوارض خروج از کشور برای ترکیه چقدر است؟ بهتر است بدانید، بغیر از حج و عتبات عالیات، برای سایر مسیرها از جمله کشور ترکیه، هیچ تفاوتی در پرداخت عوارض خروج وجود ندارد. بنابراین عوارض خروج از کشور برای ترکیه نیز همانند سایر مسیرهای گردشگری می‌باشد.

امیدواریم از این پُست مجله لتسگو یونی، استفاده برده باشید و سفر و اقامت دلچسبی را در خارج از ایران تجربه نمایید. در صورت داشتن سوالات مهاجرتی، می‌توانید با شماره‌گیری 02175496 از لتسگو یونی راهنمایی دریافت نمایید و یا سوالات خود را در بخش کامنت همین پُست، از ما بپرسید.