دانشجویان زیادی علاقه‌مند به تحصیل دندانپزشکی در سوئد هستند و این رشته تبدیل به یکی از پرطرفدارترین رشته‌ها در بین سایر رشته‌های علوم پزشکی در کشور سوئد شده است. از دلایل این موضوع می‌شود به سطح علمی بالای اساتید این رشته در دانشگاه‌های سوئد و بازار کار خوب دندانپزشکان در این کشور اشاره کرد. به علاوه، سوئد از کشورهای اروپایی بخش اسکاندیناوی است که از نظر اقتصادی و رفاهی در سطح خوبی قرار دارد و سیستم آموزشی سوئد یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌ها در دنیاست و خیلی از افراد آرزوی زندگی در این کشور را دارند.

در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی قصد داریم در مورد تحصیل دندانپزشکی در کشور سوئد و شرایط و مدارک لازم برای این رشته اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم. پس اگر از علاقه‌مندان تحصیل در رشته دندانپزشکی در خارج از کشور هستید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

فراموش نکنید که برای هرگونه سوال در مورد تحصیل در سوئد می‌توانید از مشاوره و راهنمایی کارشناسان لتسگو یونی استفاده کنید.

تحصیل در رشته دندانپزشکی در سوئد

کشور سوئد یکی از امن‌ترین و محبوب‌ترین مقصدهای مهاجرتی در قاره اروپا است که مانند سایر همسایه‌های خود در حوزه اسکاندیناوی از سطح استانداردهای بالایی برای زندگی برخوردار است. همچنین سیستم آموزشی این کشور بسیار پیشرفته است و تمام امکانات برای رشد و موفقیت دانشجویان فراهم شده است. در سال‌های اخیر، علاوه بر تحصیل پزشکی در سوئد، تحصیل در رشته دندانپزشکی سوئد هم بسیار مورد توجه قرار گرفته است و هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان، متقاضی تحصیل در این رشته هستند.

اگر از مزایا و علت پرطرفدار بودن رشته دندانپزشکی در سوئد بخواهیم برایتان بگوییم، اول اینکه بازار کار این رشته در سوئد بسیار خوب است و جزو مشاغل پردرآمد محسوب می‌شود. همچنین شما با تحصیل در سوئد شانس زیادی دارید تا بعد از فارغ‌التحصیلی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا مشغول به کار شوید و اقامت بگیرید. به علاوه اینکه دانشگاه‌های کشور سوئد اکثراً مورد تأیید وزارت بهداشت ایران هستند و اگر هدف شما صرفاً تحصیل است و برنامه‌ای برای اقامت در سوئد ندارید، می‌توانید بعد از فارغ‌التحصیلی از این دانشگاه‌ها به راحتی در ایران فعالیت کنید.

البته باید بگوییم پذیرش در این رشته به دلیل تقاضای زیاد و رقابتی بودن آسان نیست و برای تحصیل دندانپزشکی در کشور سوئد مانند سایر رشته‌ها باید دارای شرایط و مدارکی باشید، که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

تحصیل در رشته دندانپزشکی در سوئد

شرایط رشته دندانپزشکی در سوئد

همانطور که اشاره کردیم دندانپزشکی در کشور سوئد تقاضای زیادی دارد و مهم‌ترین نکته در مورد شرایط پذیرش در این رشته که باید در نظر داشته باشید، این است که تدریس این رشته به خصوص در دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت ایران، به زبان سوئدی انجام می‌شود و باید دارای مدرک زبان سوئدی در سطح C1 باشید و برای این منظور باید آزمون TISUS که برای ارزیابی مهارت شما در زبان سوئدی برگزار می‌شود را سپری کنید.

البته بعضی دانشگاه‌ها پیش از شروع ترم برای پذیرفته‌شدگانی که مدرک زبان سوئدی ندارند دوره‌های آمادگی زبان برگزار می‌کنند و در بعضی دیگر از دانشگاه‌ها هم تدریس دندانپزشکی به زبان انگلیسی انجام می‌شود که در این صورت باید مدرک آیلتس با نمره حداقل 6.5 داشته باشید.

رشته دندانپزشکی در دانشگاه‌های سوئد در 3 مقطع کارشناسی به مدت 3 تا 4 سال، کارشناسی ارشد 1 تا 2 سال و دکتری به مدت 2 تا 4 سال ارائه می‌شود. در دوره کارشناسی شما با بیماری‌های دهان و دندان و روش تشخیص آنها آشنا می‌شوید و دروس شما به صورت تئوری و بالینی است.

در دوره ارشد و یا مستر به صورت تخصصی روی آسیب‌ها و بیماری‌های دهان، دندان، فک و صورت متمرکز خواهید شد. دوره دکتری برابر با دوره تخصص است که به صورت تخصصی روی یادگیری یک زمینه از دندانپزشکی عمومی مثل جراحی‌های دهان و دندان، ایمپلنت، ارتودنسی و ... مشغول می‌شوید.

دوره دکتری دندانپزشکی معمولاً شامل یک ترم درس تئوری و 2.5 سال پایان نامه است که به طور میانگین 3 سال طول می‌کشد.

مدارک لازم برای دندانپزشکی در سوئد

برای پذیرش از دانشگاه‌های سوئد شما باید مدارکی را آماده و هنگام اپلای با فرم درخواست خود برای دانشگاه ارسال کنید. این مدارک شامل موارد زیر است:

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • مدرک زبان معتبر سوئدی و یا انگلیسی
  • ارائه آخرین مدرک تحصیلی و ریزنمرات
  • رزومه تحصیلی
  • انگیزه‌نامه
  • توصیه‌نامه (برای دوره‌های تحصیلی تکمیلی)

نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که برای پذیرش در رشته دندانپزشکی در سوئد باید در دبیرستان دروس شیمی، زیست‌شناسی، ریاضی و فیزیک را سپری کرده باشید و در آنها نمره خوبی کسب کرده باشید. همچنین برای دریافت ویزای تحصیلی سوئد علاوه بر مدارک بالا نیاز به مدارک دیگری هم دارید از جمله:

  • پاسپورت با اعتبار حداقل 6 ماه
  • ارائه تمکن مالی
  • ارائه عدم سوء‌ پیشینه
  • ارائه گواهی سلامت پزشکی

مدارک تحصیل در دندانپزشکی در سوئد

بهترین دانشگاه‌های سوئد برای رشته دندانپزشکی کدامند؟

همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، کشور سوئد از سیستم آموزشی پیشرفته و خوبی برخوردار است و شما می‌توانید اطمینان داشته باشید که در رشته تحصیلی خود مهارت و دانش کافی را به دست خواهید آورد. برای رشته دندانپزشکی هم دانشگاه‌های بسیاری خوبی در این کشور وجود دارند، که بعضی از آنها در رتبه‌بندی جهانی جایگاه خیلی خوبی دارند. در ادامه این دانشگاه‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

دانشگاه گوتنبرگ University of Gothenburg

دانشگاه گوتنبرگ از بزرگترین و اصلی‌ترین دانشگاه‌های سوئد است که در سال 1981 در شهر گوتنبرگ تأسیس شد. همچنین این دانشگاه از بزرگترین دانشگاه‌های اسکاندیناوی و قاره اروپاست که دارای 6,000 کارمند و 37,000 دانشجو است. بر اساس رتبه‌بندی QS در سال 2022 این دانشگاه رتبه 185 را در بین دانشگاه‌های جهان و رتبه 4 در بین دانشگاه‌های سوئد و رتبه اول را در رشته دندانپزشکی دارد.

دانشگاه کارولینسکا Karolinska Institute

دانشگاه کارولینسکا سوئد یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های علوم پزشکی اروپاست که در گذشته موسسه سلطنتی پزشکی کارولینسکا نام داشت و در شهر استکهلم واقع است. این موسسه در سال 1810 میلادی و به دستور کارل سیزدهم پادشاه وقت سوئد و نروژ تأسیس شد و هدف از تأسیس آن تربیت پزشکان ماهر در جنگ با کشور شوروی سابق یا روسیه بود. بر اساس سایت usnews این دانشگاه در بین 40 دانشگاه برتر دنیا از نظر علم پزشکی قرار دارد.

دانشگاه اومئو Umea University

دانشگاه اومئو از بهترین دانشگاه‌های سوئد است که در سال 1957 تأسیس شد و فعالیت خود را در حوزه پزشکی آغاز کرد. این دانشگاه همواره امتیاز خوبی از نظر رضایت دانشجویان بین‌المللی در نظرسنجی‌های انجام شده در بین سایر دانشگاه‌های سوئد را دریافت کرده است. در رتبه‌بندی QS این دانشگاه در رتبه 369 در بین دانشگاه‌های جهان قرار دارد و سومین دانشگاه برتر در دندانپزشکی سوئد است.

دانشگاه اوپسالا Uppsala University

از دیگر دانشگاه‌های بسیار معتبر برای تحصیل دندانپزشکی در سوئد دانشگاه اوپسالا است. این دانشگاه در سال 1477 تأسیس شده و به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه کشور سوئد شناخته می‌شود. امروزه این دانشگاه از پیشرفته‌ترین دانشگاه‌های سوئد در زمینه امکانات آموزشی است و به همین دلیل متقاضیان بسیاری از سراسر جهان دارد. بر اساس رتبه‌بندی QS در سال 2022  این دانشگاه در رتبه 131 جهان قرار دارد و ششمین دانشگاه برتر در دندانپزشکی است.

همچنین از دیگر دانشگاه‌های برتر رشته دندانپزشکی کشور سوئد می‌توان دانشگاه‌های لاند، مالمو، اوربرو، لینکوپینک و استکهلم را نام برد.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در سوئد

هزینه تحصیل دندانپزشکی در سوئد

به طور کلی سوئد کشور گرانی است و هزینه تحصیل و زندگی در این کشور بالاست. البته هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور سوئد برای دانشجویان اروپایی کم است اما این هزینه برای دانشجویان خارج از قاره اروپا برابر با 1,900,000 کرون برای 5 سال تحصیل در مقطع کارشناسی، 380,000 کرون برای 1 سال تحصیل در مقطع ارشد و 60,000 کرون برای دوره 3 ساله دکتری است.

لازم به ذکر است که در زمان نگارش این مطلب هر کرون معادل 2,920 تومان است. همچنین بد نیست اشاره کنیم که تحصیل در مقطع دکتری و تخصص در سوئد معمولا به صورت رایگان است و به اکثر دانشجویان بورسیه تحصیلی سوئد تعلق می‌گیرد.

آینده شغلی رشته دندانپزشکی در سوئد چطور است؟

فرصت‌های شغلی برای رشته‌های پزشکی از جمله دندانپزشکی در سوئد بسیار است و علاوه بر این شما می‌توانید بعد از دریافت ویزای کاری پس از مدت 5 سال اقدام به دریافت اقامت کشور سوئد کنید. همانطور که بیشتر کشورها با کمبود نیرو در یک زمینه خاص مواجه هستند، در سوئد هم این کمبود در رشته‌های پزشکی وجود دارد. البته دقت کنید که از الزامات دریافت ویزای کاری سوئد، مسلط بودن به زبان سوئدی و داشتن مدرک سطح C1 است.

سخن پایانی

سوئد کشوری پیشرفته در اروپاست که می‌تواند یک مقصد مهاجرتی مناسب برای متقاضیان تحصیل در رشته دندانپزشکی باشد. در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی رشته دندانپزشکی در سوئد را بررسی کردیم و شرایط و مدارک لازم را در اختیارتان قرار دادیم که امیدواریم برایتان مفید باشد. فراموش نکنید با توجه به تقاضای بالا برای این رشته در دانشگاه‌های سوئد حتما رزرومه خود را تقویت کنید و در این مسیر می‌توانید روی کمک و راهنمایی‌های کارشناسان مجرب لتسگو یونی هم حساب کنید.