هزینه تحصیل در ایالات متحده آمریکا قطعا یکی از دغدغه‌های اساسی تمام دانشجویانی است که به دنبال زندگی در این کشور پهناور هستند. حتی آن دسته از متقاضیانی که موفق به دریافت فول‌فاند یا کمک‌هزینه تحصیلی می‌شوند باز هم سنگینی هزینه تحصیل و زندگی در ایالات متحده آمریکا را بر دوش خود احساس خواهند کرد. 

این موضوع بیش از پیش برای کسانی اهمیت پیدا می‌کند که باید با سرمایه شخصی (self funded) هزینه تحصیل در ایالات متحده آمریکا را بپردازند و هیچگونه حامی مالی برای دریافت کمک در این کشور ندارند. بنابراین عدم اطلاع و انجام محاسبات اشتباه در تخمین هزینه تحصیل و زندگی در این کشور پهناور می‌تواند این فرصت مهاجرتی را به چالشی غیر قابل تحمل برای دانشجو تبدیل کند.

در این محتوا از مجله مهاجرتی لتسگو یونی می‌خواهیم بر اساس آخرین منابع موجود در سال 2024، دو دو تا چهارتای درست انجام داده و دورنمایی از هزینه تحصیل در آمریکا را برای متقاضیان این رقابت ترسیم کنیم.

شهریه دانشگاه‌های آمریکا در هر مقطع تحصیلی چقدر است؟ آیا می‌توان بدون کار دانشجویی از پس مخارج تحصیل و زندگی در آمریکا برآمد؟

هزینه تحصیل در آمریکا

هزینه تحصیل در آمریکا

اگربه عنوان یک دانشجوی سوار بر قالیچه جادویی تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا بر این باور هستید که در یک مهاجرت تحصیلی تنها باید نگران شهریه دانشگاه و سایر هزینه‌های دفتر و کتاب باشید، احتمالا قافیه را خواهید باخت. مخارج تحصیل در این کشور از دو بخش شهریه و مخارج دانشگاه و هزینه زندگی دانشجویی در این کشور تشکیل می‌شود.

برخلاف آنچه که بسیاری از متقاضیان تصور می‌کند عمده مخارج آن‌ها احتمالا در بخش دوم یعنی سایر هزینه‌های جانبی تحصیل و اقامت در آمریکا خواهد بود که وابسته به هر سال تحصیلی تغییر می‌کند. نگرانی خاصی در خصوص شهریه دانشگاه وجود ندارد چراکه این مبلغ برای هر رشته و مقطع تحصیلی در هر دانشگاه آمریکا به طور دقیق مشخص شده است.

هزینه زندگی دانشجویی اما گاهی می‌تواند غیر قابل پیش‌بینی بوده و متناسب با سبک زندگی و توان مالی هر دانشجو متفاوت باشد. امکان کار دانشجویی، مقطع تحصیلی و رشته‌ای که در آن تخصص دارید نیز نقش موثری در تامین هزینه تحصیل در ایالات متحده آمریکا خواهد داشت.

برای مثال اگر برای تحصیل دکتری در آمریکا اقدام نموده‌اید احتمال اینکه بتوانید از همان ترم‌های نخستین در یک موقعیت شغلی خوب همراه با درآمد مطلوب کار کنید، بسیار بیشتر از دانشجویی است که تحصیل در این کشور را از مقطع کارشناسی و با مدرک دیپلم آغاز نموده است.

در نتیجه برای حساب و کتاب هزینه تحصیل و زندگی دانشجویی خود در آمریکا باید این تفاوت‌ها را در نظر داشته و نقشه مسیر را بر اساس شرایط و برنامه مهاجرتی خاص خود طراحی کنید.

در ادامه اصلی‌ترین هزینه‌هایی که پس از مهاجرت تحصیلی به ایالات متحده با آن‌ها رو به رو خواهید بود را بررسی می‌کنیم. بدون شک نخستین مورد شهریه دانشگاه می‌باشد.

هزینه تحصیل در دانشگاه های آمریکا

شهریه جزء کلیدی هزینه تحصیل در آمریکا است و دانشگاه‌های این کشور به دو دسته خصوصی و دولتی تقسیم می‌شوند. اکثر بورسیه‌های تحصیلی که ما آن‌ها را با نام فاند می‌شناسیم در اختیار دانشگاه‌های تحت حمایت دولت بوده و هزینه‌های تحصیل در این موسسات دولتی به مراتب کمتر از خصوصی است.

البته در آمریکا تعداد زیادی از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی خصوصی نیز که تحت حمایت یک سازمان یا شرکت خاص هستند هر ساله بورسیه‌های بسیاری را در اختیار دانشجویان ممتازی قرار می‌دهند که می‌توانند یک نیروی کار متخصص حرفه‌ای در آیند باشند.

تحصیل در دانشگاه‌های سطح بالای ایالات متحده که اکثر آن‌ها غیرانتفاعی‌هایی بزرگ هستند هزینه‌ای با میانگین 60,000 دلار در سال به همراه خواهد داشت اما هزینه‌های تحصیل در این کشور همیشه انقدر بالا نیست. دانشجویانی که به دنبال گزینه‌های مقرون به صرفه‌تر هستند باید رزومه خود را برای پذیرش در دانشگاه‌های دولتی آمریکا تقویت کنند.

دانشگاه‌های دولتی این کشور دو نرخ شهریه دارند: یکی برای ساکنان انواع ایالات های آمریکا و دیگری برای دانشجویان بین‌المللی. در صورتی که ساکن ایالتی غیر از همان ایالتی باشید که دانشگاه دولتی در آن قرار دارد باز هم باید شهریه‌ای بالاتر از ساکنان بومی همان ایالت بپردازید. 

دانشگاه‌های خصوصی آمریکا معمولا بسیار کوچکتر از دانشگاه‌های دولتی آن هستند و جمعیت دانشجویی متنوع‌تری، اعم از ایالت‌های مختلف و کشورهای مختلف، دارند زیرا شهریه در این دانشگاه‌های غیر انتفاعی برای تمام دانشجویان یکسان است. هزینه تحصیل در آمریکا به نوع دانشگاه و مدرک بستگی دارد اما به طور کلی می‌توان گفت که یک دانشجو خارجی برای پوشش هزینه‌های خود به حدود 15,000 تا 56,000 دلار در سال نیاز دارد.

آخرین شهریه تعیین شده برای دانشگاه‌های ایالتی آمریکا به طور متوسط 12 هزار دلار برای بومیان و 27 هزار دلار برای دانشجویان خارجی می‌باشد. این مبلغ را باید در برابر میانگین سالانه حدود 37 هزار دلاری در دانشگاه‌های خصوصی قرار داده و مقایسه کنید. همچنین شهریه مدرک کاردانی در کالج‌های فنی ایالت‌های آمریکا که دو سال به طور می‌انجامد حدود 4 هزار دلار است.

دقت داشته باشید که گول هزینه پایین کالج فنی را نخورید زیرا بدون شک نمی‌توانید مدرک کامل خود برای رسیدن به یک شغل خوب را در کالج‌های فنی به پایان برسانید و با این شهریه تنها موفق به دریافت مدرک کاردانی خواهید شد. این دوره را می‌توان به عنوان نیمه اول یک دوره لیسانس به حساب آورد که باید پس از آن با انتقال به یک دانشگاه برای دو تا سه سال دیگر ادامه یابد.

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در آمریکا

شهریه دانشگاه در مقطع کارشناسی به دانشگاه و رشته‌ای که دانشجو در آن تحصیل می‌کند بستگی دارد برای مثال دوره‌های آموزشی در رشته‌های زیر گروه هنر و علوم انسانی ارزان‌تر از رشته‌های نسبتا گرانی مانند مهندسی و علوم پزشکی هستند. به طور کلی می‌توان هزینه تحصیل دوره کارشناسی در دانشگاه‌های امریکا را حدود 20,000 تا 40,000 دلار در سال تخمین زد.

اگر بخواهیم با دقت بیشتری تخمین بزنیم می‌توان گفت که در یک دوره کارشناسی چهار ساله شهریه دانشگاه دولتی برای دانشجویان خارجی تا سقف سالانه 41,950 دلار و همین دوره در یک دانشگاه خصوصی بالغ بر 52,500 دار خواهد بود.

نکته قابل توجه این است که میانگین شهریه دانشگاه در مقطع کارشناسی بیش از آنکه به دانشگاه محل تحصیل در هر ایالت بستگی داشته باشد به خود ایالت و شهری که دانشگاه در آن قرار گرفته است بستگی دارد. بر همین اساس در ادامه به میانگین شهریه سالانه دوره کارشناسی در تعدادی از بهترین ایالت‌های آمریکا اشاره می‌کنیم:

  • کالیفرنیا 11750 تا 22000 دلار
  • تگزاس 12450 تا 17750 دلار
  • فلوریدا 6940 تا 24300 دلار
  • نیویورک 6470 تا 36690 دلار
  • ماساچوست 15840 تا 42880 دلار
  • پنسیلوانیا 15030 تا 38340 دلار
  • ایلینوی 15590 تا 41280 دلار
  • واشنگتن 11340 تا 27460 دلار
  • گرجستان 11350 تا 19750 دلار
  • ویرجینیا 14490 تا 32380 دلار

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد و دکترا در آمریکا

شهریه دانشگاه در مقطع تحصیلات تکمیلی و به ویژه کارشناسی ارشد در آمریکا ارتباط بسیار زیادی با رشته تحصیلی دارد. برای مثال میانگین شهریه در رشته‌ای مانند MBA می‌تواند به طور قابل توجهی بیشتر از سایر دوره‌های دو تا سه ساله فوق لیسانس باشد. 

به طور کلی میانگین شهریه برای تحصیل کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های آمریکا را می‌توان حدود 20,000 تا 45,000 دلار در سال دانست. این در حالی است که شهریه مقطع دکترا از حدود 28,000 دلار تا سقف 60,000 دلار آمریکا در نظر گرفته می‌شود اما نکته قابل توجه این است که در اکثر دانشگاه‌های آمریکا دکترا یک دوره دستیاری-تحقیقاتی بوده و به صورت فول فاند یا همراه با کمک هزینه ارائه می‌شود.

هزینه تحصیل در ارزان ترین دانشگاه های آمریکا

هزینه ارزان ترین دانشگاه های آمریکا

با توجه به بالا بودن هزینه‌های تحصیل در کشور آمریکا کاملا منطقی به نظر می‌رسد که تعداد زیادی از دانشجویان خارجی به دنبال تحصیل در ارزان‌ترین دانشگاه‌های این کشور باشند اما باید توجه داشته باشید که این ارزان بودن به عوامل زیادی از جمله رشته تحصیلی مورد علاقه، نوع برنامه آموزشی، مدرک تحصیلی، دانشگاه و ایالت آن بستگی دارد.

با این حال تعدادی از مقرون به صرفه‌ترین دانشگاه های معتبر آمریکایی که در اکثر رشته‌های ارائه شده به ویژه در دوره کارشناسی دارای پایین‌ترین هزینه برای دانشجویان بین‌المللی هستند همراه با میانگین شهریه سالانه در رشته‌های پرطرفدار مانند علوم اجتماعی، علوم بهداشتی، مهندسی و علوم کامپیوتر، معماری و شهرسازی، هنرهای تجسمی و مدیریت بازرگانی عبارتند از:

  • دانشگاه ایالتی دلتا: ۴,۷۱۷ دلار
  • دانشگاه ایالتی نیکولز: ۵,۲۷۵ دلار
  • دانشگاه ایالتی داکوتا: ۵,۹۶۸ دلار
  • دانشگاه بریگم یانگ: ۶,۴۹۶ دلار
  • دانشگاه ایالتی کالیفرنیا: ۷,۵۲۰ دلار
  • دانشگاه زنان می سی سی پی: ۷,۸۶۶ دلار
  • دانشگاه ایالتی بریجواتر: ۸,۰۴۵ دلار
  • دانشگاه ایالتی نیومکزیکو شرقی: ۸,۶۸۸ دلار
  • دانشگاه نوادا در رینو: ۸,۷۹۷ دلار
  • دانشگاه ایالتی مینه سوتا مورهد: ۸,۸۳۸ دلار
  • دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی: ۹,۱۲۸ دلار
  • دانشگاه ایالتی هندرسون: ۹,۶۳۲ دلار
  • دانشگاه ایالتی بمیدجی: ۱۰,۱۳۰ دلار
  • دانشگاه ایالتی آرکانزاس: ۱۳,۴۳۰ دلار
  • دانشگاه ایالتی جنوب شرقی میسوری: ۱۴,۵۲۰ دلار

دریافت کمک هزینه تحصیلی در آمریکا

بر خلاف اکثر کشورهای اروپایی، به ندرت پیش می‌آید که دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا مجبور به پرداخت صفر تا صد شهریه تحصیل خود شوند. به طور میانگین در 5 سال گذشته 83 درصد دانشجویان واحدهای دولتی و 89 درصد دانشجویان واحدهای خصوصی موفق به استفاده از کمک هزینه در پرداخت شهریه خود شده‌اند.

اغلب دانشگاه‌های دولتی و معتبر آمریکا هستند که بیشترین میزان فاند و کمک هزینه تحصیل را در اختیار دانشجویان خارجی قرار می‌دهند. برای مثال در دانشگاه MIT، 58 درصد دانشجویان دوره کارشناسی، 98 درصد دانشجویان کارشناسی ارشد و 99 درصد متقاضیان دوره دکترا از کمک هزینه تحصیلی دریافت می‌کنند.

دانشگاه پنسیلوانیا نیز بیش از 9 میلیون دلار در هر سال تحصیلی به طور خاص به هزینه تحصیل دانشجویانی اختصاص می‌دهد که خارج از ایالات متحده، کانادا و مکزیک هستند. دانشگاه هاروارد و بسیاری دیگر از برترین دانشگاه‌های آمریکا نیز از سیستم پرداختی مشابهی پیروی می‌کنند.

بنابراین اگر به دنبال کاهش هزینه تحصیل در آمریکا هستید باید بدانید که طیف گسترده‌ای از انواع بورسیه و کمک هزینه تحصیلی از مبالغ کم تا پوشش کامل پیش روی شما خواهد بود به شرطی که بتوانید رزومه خود را تقویت کنید و از یک دانشگاه معتبر پذیرش بگیرید.

هزینه اقامت دانشجویی در آمریکا

وقتی که از هزینه تحصیل در آمریکا صحبت می‌کنیم منظور تمام هزینه‌هایی است که پس از ورود به این کشور به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی شامل حال ما می‌شود. حتی اگر با پشتوانه فاند و کمک هزینه تحصیل پا در خاک این کشور بگذاریم باز هم بخش قابل توجهی از هزینه زندگی در آمریکا را باید شخصا تامین کنیم.

بخش عمده‌ای از این هزینه تحصیل به بخش اقامت و محل زندگی اختصاص دارد. اکثر دانشگاه های دولتی و به ویژه مراکز دولتی امکان اقامت در داخل محوطه دانشگاه را در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می‌دهند. اقامت در پردیس دانشگاهی می‌تواند یک گزینه مقرون به صرفه برای کاهش هزینه‌های تحصیل در کشور آمریکا باشد.

توجه داشته باشید که دریافت پذیرش از دانشگاه یا کالج به معنای ثبت نام شما برای دریافت خوابگاه و واحد اقامتی در پریدس دانشگاهی نیست. برای این منظور باید از سایت دانشگاه محل تحصیل خود کسب اطلاع نموده و به طور جداگانه ثبت درخواست نمایید. هزینه آن نیز باید جداگانه پرداخت شود. 

اجباری در انتخاب محل اقامت برای یک دانشجو بین‌المللی وجود دارد. دانشجو می‌تواند محل اقامتی خارج از دانشگاه انتخاب کند که شامل آپارتمان‌های شخصی یا اشتراکی با سایر دانشجویان خارجی یا زندگی در خانه یک خانواده آمریکایی می‌باشد. به یاد داشته باشید که در گزینه آخر باید خیلی زود با سبک زندگی جدیدی سازگار شوید.

هزینه زندگی دانشجویی در آمریکا

اجاره بها در آمریکا از ایالتی به ایالتی دیگر، از شهری به شهری دیگر و از در مناطق مختلف یک شهر، متفاوت است. به طور کلی اگر بخواهیم میانگینی از اکثر گزینه‌های اقامتی برای دانشجویان در ایالات متحده ارائه دهیم به شرح زیر می‌باشد:

  • مهمانسرا و خوابگاه دانشجویی: ۵۰۰ تا ۸۰۰ دلار (اتاق مشترک)
  • آپارتمان مشترک با دانشجویان: ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار در ماه (به ازای هر نفر)
  • خوابگاه در محوطه دانشگاه: ۴۰۰ تا ۷۰۰ دلار در ماه (ممکن است شرایط خاصی داشته باشد)
  • اجاره آپارتمان یک خوابه دانشجویی: ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار در ماه
  • اقامت در خانه مبله با یک خانواده آمریکایی: ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار در ماه (ممکن است شامل وعده های غذایی باشد)

هزینه تحصیل در ایالات متحده آمریکا تنها به شهریه دانشگاه و اجاره محل اقامت محدود نمی‌شود. مخارج اجباری دیگری وجود دارد که بیمه درمانی دانشجویی یکی از آن‌هاست. تمام دانشجویان بین‌المللی که به در ایالات متحده آمریکا تحصیل می‌کنند قبل از شروع برنامه آموزشی باید یک بیمه درمانی داشته باشند.

در برخی موارد و به ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی بیمه درمانی از جمله خدمات ارائه شده توسط دانشگاه نیز هست اما برخی از موسسات آموزشی ممکن است هیچ نوع بیمه‌ای از جانب خود ارائه نکنند در این حالت دانشجو باید با یک بیمه خصوصی قرارداد ببندد که میانگین هزینه آن بین 700 تا 3000 دلار در سال می‌باشد.

درآمد کار دانشجویی در آمریکا

هزینه تحصیل در ایالات متحده آمریکا را در مقایسه با بسیاری کشورهای دیگر اروپایی نمی‌توان مبلغ کمی دانست بنابراین احتمالا اکثر دانشجویان در دانشگاه‌های  این کشور نیزا به درآمد خواهند داشت. دانشجویان بین‌المللی در ایالات متحده اجازه دارند تا 20 ساعت در هفته در طول ترم تحصیلی و به طور تمام وقت در طول تعطیلات کار کنند. این درآمد قانونی بوده و ممکن است در مواردی شامل حال پرداخت مالیات نیز بشود.

سخن پایانی

اطلاع از هزینه تحصیل تنها بخشی از ده‌ها دغدغه‌ای است که متقاضیان مهاجرت تحصیلی برای زندگی و تحصیل در کشور آمریکا دارند. گاهی یک انتخاب نامناسب مانند اشتباه در انتخاب ایالت محل زندگی یا دانشگاه محل تحصیل می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت زندگی مهاجر داشته باشد. بر همین اساس کارشناسان مجرب تیم لتسگو یونی با سابقه صدها پرونده موفق در مهاجرت به آمریکا اینجا هستند تا بازوی راهنمای شما باشند.