هزینه‌های تحصیل و مخارج زندگی دانشجویی در کشورهای اروپایی و آمریکایی یکی از مهمترین دغدغه‌های متقاضیان مهاجرت از طریق تحصیل است که همواره توصیه می‌شود که با کسب اطلاع دقیق در خصوص مخارج و هزینه‌های تحصیل در کشور مورد نظر برای مهاجرت تحصیلی اقدام کنید.

کشور اتریش یکی از محبوب‌ترین کشورهای قاره اروپا است که افراد بسیاری از سراسر دنیا این کشور اروپایی را به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی خود انتخاب می‌کنند و از کیفیت آموزشی بالای این کشور برای بالا بردن درجه علمی خود استفاده می‌کنند. مجله مهاجرتی لتس گو یونی در این پست به بررسی هزینه‌های تحصیل در کشور اتریش پرداخته است، پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید و با رزرو وقت مشاوره تحصیلی خود با مشاوران مجرب لتس گو یونی اولین قدم تحصیل در خارج از کشور را بردارید.

هزینه تحصیل در اتریش

کشور اتریش به عنوان یکی از بهترین کشورهای دنیا که برای زندگی و تحصیل بسیار سطح بالا است، شناخته شده است و به عنوان یکی از بهترین مکان‌ها برای تحصیل معرفی می‌شود. شاید بتوان دلیل سطح بالا بودن تحصیل در اتریش را حضور افراد مشهوری همچون: زیگموند فروید و اروین شرودینگر را در دانشگاه‌های این کشور عنوان کرد.

تحصیل در اتریش نه تنها از جهت کیفیت آموزشی بلکه به خاطر هزینه‌های کم تحصیل نیز مورد توجه افراد بسیاری در جهان قرار گرفته است و سالانه تعداد زیادی دانشجو از کشورهای مختلف به قصد تحصیل وارد خاک اتریش می‌شوند و پس از اتمام دوره تحصیلی خود بسته به شرایط شخصی برای آینده خود تصمیم می‌گیرند.

هزینه تحصیل در اتریش

وقتی نام کشور اتریش به زبان می‌آید، اغلب اتریش را به عنوان یک کشور گران قیمت برای گردشگری به یاد می‌آورند، که البته باید گفت این باور فاصله چندانی با واقعیت ندارد. به عنوان مثال، وین یکی از گران‌ترین پایتخت‌های اروپایی است و تعطیلات زمستانی در کوه‌های آلپ اتریش در میان ثروتمندان محبوب است.

با این حال، هنگامی که صحبت از تحصیل در خارج از کشور و در کشور اتریش می‌شود، اولین چیزی که افراد از سراسر جهان را شوکه می‌کند این است که در واقع برای دانشجویانی که از اتحادیه اروپا (EU)، منطقه اقتصادی اروپا (EEA) و کشور سوئیس می‌آیند، تحصیلات دانشگاهی کاملا رایگان است و این نکته بسیار جذاب برای علاقه‌مندان به تحصیل در این کشور است.

اما باید گفت که برای ساکنین دیگر کشورهای جهان و ایرانیان، تحصیل در اتریش همراه با هزینه است و افراد باید برای تحصیل در دانشگاه‌های اتریش شهریه پرداخت کنند. البته لازم به ذکر است که برخی از دانشگاه‌های اتریش که دولتی هستند هزینه بسیار کمی از دانشجویان خود دریافت می‌کنند و افراد به راحتی با کار پاره وقت در طول تحصیل می‌توانند این هزینه‌ها را پوشش دهند.

از آنجایی که دانشگاه‌های مختلفی در اتریش وجود دارد بهتر است به تفکیک نوع دانشگاه به مقوله هزینه‌ها و شهریه‌ هر یک بپردازیم. متقاضیان در اتریش می‌توانند در موسسات آموزش عالی مختلف مانند: دانشگاه‌ها، کالج‌ها و دانشگاه‌های علمی کاربردی دولتی یا خصوصی ثبت نام کنند. در ادامه به شهریه انواع مختلف موسسات آموزشی در اتریش اشاره می‌کنیم.

شهریه دانشگاه های دولتی اتریش

شهریه دانشگاه‌های دولتی برای دانشجویان اتحادیه اروپا / EEA رایگان است و برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا در حدود 1452 یورو برای هر سال تحصیلی محاسبه شده است. همچنین علاوه بر هزینه شهریه، همه دانشجویان باید هزینه عضویت در اتحادیه دانشجویی و بیمه حوادث دانشجویان را که در حدود 20 یورو در هر ترم است، پرداخت کنند.

شهریه دانشگاه های علوم کاربردی اتریش (UAS)

دانشگاه‌های علوم کاربردی (UAS) در خصوص دریافت شهریه از دانشجویان بین المللی خود آزاد هستند و در اکثر این دانشگاه‌ها، دانشجویان اتحادیه اروپا / EEA و سوئیس شهریه 363 یورو در هر ترم پرداخت می‌کنند. دانشجویان غیر اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا باید بسته به دانشگاه و برنامه تحصیلی مبلغی بین 727 تا 7500 یورو در هر ترم پرداخت کنند.

همچنین برخی از دانشگاه‌های علمی کاربردی اتریش مانند دانشگاه علوم کاربردی فورارلبرگ (FH Vorarlberg) و دانشگاه علوم کاربردی بورگنلند، از دانشجویان بین المللی خود شهریه دریافت نمی‌کنند و تحصیل در این دانشگاه‌ها برای همه دانشجویان بین‌المللی رایگان است. 

شهریه دانشگاه های خصوصی اتریش

همان طور که از نام این دانشگاه‌ها پیداست تحصیل در آن‌ها همراه با پرداخت هزینه می‌باشد که هزینه‌های قابل توجهی نیز می‌باشد. دانشگاه‌های خصوصی هزینه‌های تحصیلی خود را دارند که می‌تواند بین 3000 تا 23000 یورو در سال برای دانشجویان بین المللی هزینه دربرداشته باشد. همچنین برخی از برنامه‌های تحصیلی همچون مدیریت کسب و کار گران‌تر هستند و هزینه تحصیل آن‌ها حدود 35000 یورو در سال است.

هزینه تحصیل در اتریش به زبان انگلیسی

تحصیل در اتریش یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های تحصیلی برای علاقه مندان تحصیل در خارج از کشور است، اما یکی از مشکلات عمده‌ای که دانش آموزان با آن مواجه هستند، مشکل زبان است. از آنجایی که زبان رسمی اتریش آلمانی است و مردم این کشور به زبان آلمانی صحبت می‌کنند، تصور بر این است که همه دانشگاه‌های اتریش به زیان آلمانی نیز تدریس می‌کنند. اما اینطور نیست، زیرا بسیاری از دانشگاه‌هایی که دانشجویان بین‌المللی را پذیرش می‌کنند، دوره‌هایی را به زبان انگلیسی نیز تدریس می‌کنند.

هزینه تحصیل در کشور اتریش

هزینه تحصیل در اتریش به زبان انگلیسی بسته به نوع دانشگاه متفاوت است و متقاضیان پس از انتخاب رشته مورد نظر باید سراغ انتخاب دانشگاهی روند که به زبان انگلیسی تدریس داشته باشد. پس با توجه به اینکه دانشگاه دولتی یا خصوصی و یا علمی کاربردی باشد، شهریه و هزینه تحصیل نیز مشخص می‌شود که در بالا به مبالغ هر دانشگاه اشاره کردیم.

هزینه زندگی در اتریش

هزینه‌های زندگی دانشجویی در اتریش همانند بسیاری از کشورهای دیگر در دنیا برای هر سبک زندگی متفاوت تعریف می‌شود و بسته به نوع زندگی این مخارج تغییر می‌کنند. همچنین هزینه‌ها و مخارج در هر شهر با شهر دیگر متفاوت است و در برخی شهرها هزینه‌های زندگی بیشتر و در برخی شهرها هزینه‌ها کمتر می‌شود. همچنین زندگی در هر کشوری معایب و مزایایی دارد که اگر اتریش گزینه نهایی مهاجرت شماست، باید قبل از مهاجرت از معایب و مزایای زندگی در اتریش اطلاع کسب کرد.

به طور مثال هزینه‌های زندگی دانشجویی در شهرهای بزرگی همچون: وین و سالزبورگ بیشتر از شهرهای دیگر اتریش است. یک دانشجوی بین المللی باید بودجه ماهانه 900 تا 1300 یورو را برای پوشش تمام هزینه‌های خود (اسکان، غذا، فعالیت های اجتماعی و حمل و نقل عمومی) در این دو شهر در نظر بگیرد.

از طرف دیگر در شهرهای دانشجویی دیگر مانند لینز یا گراتس، هزینه‌های زندگی بین 900 تا 1000 یورو در ماه محاسبه شده است و دانشجویان بین المللی هزینه کمتری به نسبت شهرهای وین و سالزبورگ پرداخت می‌کنند. در ادامه به تفکیک برخی از هزینه‌های زندگی دانشجویی در اتریش را بررسی می‌کنیم.

هزینه اقامت در اتریش

نرخ اجاره واحدهای دانشجویی در اتریش بین 200 تا 500 یورو در ماه متغیر است که برای مثال می‌توان به شهر وین اشاره کرد که گران‌تر از سایر شهرهای این کشور است. همچنین اگر خانه در مرکز شهر وین زندگی واقع شده باشد، قیمت ها نیز بالاتر است.
به طور متوسط، دانشجویانی که به تنهایی زندگی می‌کنند حدود 400 یورو در ماه برای اجاره خانه پرداخت می‌کنند، دانشجویانی که در خوابگاه دانشجویی زندگی می‌کنند حدود 260 یورو در ماه پرداخت می‌کنند و دانشجویانی که به صورت اشتراکی زندگی می‌کنند حدود 370 یورو در ماه هزینه می‌کنند.

هزینه غذا در اتریش

برای اتریشی‌ها، ناهار مهمترین وعده غذایی روز است. به همین دلیل اکثر رستوران‌ها منوهای ارزان را در حوالی ظهر ارائه می‌دهند. قیمت متوسط ​​وعده‌های غذایی در برخی از رستوران‌های محلی ارزان حدود 7 تا 10 یورو است. با این حال، در مناطق توریستی، باید انتظار قیمت حدود 12 تا 18 یورو برای وعده غذایی اصلی را داشته باشید. 

به طور کلی هزینه تمامی وعده‌های غذایی در یک روز در یک رستوران متوسط ​​بین 20 تا 30 یورو برای هر نفر محاسبه شده است که به صورت میانگین مبلغی در حدود 750 یورو در ماه می‌شود. اما خرید مواد غذایی از مارکت‌ها بسیار مقرون به صرفه‌تر است و افراد با حدود 200 تا 250 یورو در ماه برای خرید مواد غذایی می‌توان به راحتی هزینه‌های مربوط به خورد و خوراک را پوشش داد.

هزینه حمل و نقل در اتریش

حمل و نقل عمومی چه با قطار، اتوبوس یا تراموا راحت‌ترین و آسان‌ترین راه برای سفر در اتریش است. یک بلیط مترو یا اتوبوس برای یک مسیر حدودا 2 یورو است، که افراد باید برای هزینه‌های مربوط به حمل و نقل ماهانه بین 30 تا 50 یورو هزینه در نظر بگیرند. همچنین دانشجویان با استفاده از کارت دانشجویی خود می‌توانند از تخفیف استفاده کنند.

هزینه زندگی در اتریش

البته باید گفت که تمام هزینه‌های شخصی زندگی در اتریش به موارد بالا ختم نمی‌شود و علاوه بر موارد فوق هزینه‌هایی همچون: هزینه خدمات شهری، هزینه خرید اقلام تحصیلی، هزینه تفریح و اوقات فراغت، هزینه بیمه درمانی و … نیز اضافه می‌شود که برای آن‌ها باید برنامه ریزی دقیق انجام داد.

کلام پایانی

تحصیل در هر کشوری هزینه‌هایی به همراه دارد، اما اگر کم کردن هزینه‌های مهاجرت تحصیلی دغدغه شماست بهتر است پیش از اقدام برای مهاجرت در خصوص کشورهای مختلف اطلاعات دقیق کسب کنید و با گرفتن مشاوره از موسسات مهاجرتی یک تصمیم درست و متناسب با شرایط خود بگیرید. همان طور که در این مطلب خواندید کشور اتریش یکی از بهترین گزینه‌های مهاجرت تحصیلی است که نسبت به بسیاری کشورها هزینه کمتری برای متقاضیان دارد. گروه مهاجرتی لتس گو یونی نیز با ارائه کلیه خدمات مهاجرتی از ابتدای این مسیر همراه شماست.