هزینه زندگی در قبرس شمالی برای یک دانشجوی ایرانی مقرون به صرفه است یا خیر!؟ در این محتوا از مجله مهاجرتی لتسگو یونی این موضوع را بررسی می‌کنیم. قبل از هر چیز بهتر است بدانید، قبرس، جزیره بزرگی در میان آب‌های مدیترانه، در یک دهه اخیر به یکی از قطب‌های مهاجرت تحصیلی تبدیل شده است. چه چیزی دانشجویان بین‌المللی را به سوی زندگی در محاصره آب‌ها می‌کشاند؟

شاید به نظر شما ممکن نباشد که مقصدی با شرایط آب و هوایی بیش از 300 روز آفتابی در سال و تابستانی که از ماه می آغاز شده و تا اکتبر ادامه می‌یابد، مقصدی عالی برای تحصیل در خارج از کشور باشد اما قبرس این فرضیه را رد کرده است. زندگی در قبرس با مناظر طبیعی کم نظیر، پوشش گیاهی منحصر به فرد، سواحل طلایی و آب‌های نیلگون به یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل شده است.

قبرس علاوه بر برخورداری از چشم اندازهای زیبا و مواهب خدادادی، با کمک سرمایه‌گذاری سازمان‌های بین‌المللی بزرگ از سراسر جهان در حال تبدیل شدن به یکی از قطب های پیشرفته آموزشی در منطقه است که همچنان پتانسیل‌های بسیار زیادی برای رشد و توسعه دارد. 

زندگی دانشجویی در قبرس شمالی چگونه است؟

قبرس، یکی از بزرگ‌ترین جزایر مدیترانه که در جنوب ترکیه قرار دارد، بنا بر تصمیمات سیاسی به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است. قسمت شمالی در اختیار ترک زبانان و کشور ترکیه می‌باشد که با نام جمهوری ترک قبرس شمالی شناخته می‌شود اما قبرس جنوبی تحت حکمرانی یوانان بوده و به آن جمهوری قبرس می‌گویند. قبرس شمالی یا جنوبی؟ کدام یک بهتر است؟

نکته حائز اهمیت این است که به دلیل تفاوت دو نظام حکومتی، اگرچه دو کشور قبرس شمالی و جنوبی در یک جزیره قرار گرفته و به یکدیگر متصل هستند اما قوانین، فرهنگ و حتی زبان آن‌ها نیز با یکدیگر تفاوت دارد. قبرس شمالی در شمال شرقی این جزیره واقع شده و بخش عمده‌ای از جمعیت آن را دانشجویان بین‌المللی تشکیل داده‌اند. 

زندگی در قبرس شمالی با ویزای تحصیلی، بدون شک یک تجربه منحصر به فرد از تحصیل خواهد بود زیرا شما به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی در فضایی قرار می‌گیرید که در عمل فرهنگ واحدی نداشته و در عین حال که مقصدی تحصیلی است مقصدی توریستی نیز به شمار می‌آید. کمتر دانشجویی می‌تواند پس از زندگی در این جزیره، لذت تحصیل در مجاورت زیباترین مناظر مدیترنه را فراموش کند.

هزینه زندگی در قبرس شمالی

زندگی دانشجویی در جزیره قبرس می‌تواند تجربه زندگی در ده‌ها فرهنگ مختلف باشد چرا که این سرزمین در تقاطع سه قاره آفریقا، آسیا و اروپا واقع شده و مردمی با فرهنگ‌های مختلف را بارها به خود دیده است. برای زندگی در قبرس باید آماده‌ی رویارویی با یک انفجار فرهنگی باشید.

حال با وجود این شرایط اقلیمی و تقابل فرهنگی، زندگی در قبرس شمالی برای چه کسانی مناسب است؟ دانشجویان بین‌المللی! تحصیل در کشور قبرس دو مزیت قابل توجه دارد: یکی وجود دانشگاه‌های دارای رتبه خوب در رنکینگ جهانی و دیگری هزینه مقرون به صرفه تحصیل. زندگی در قبرس فرصتی عالی برای تحصیل در رشته‌های مختلف مانند مدیریت امور مالی، هنر و موسیقی، پزشکی، دندانپزشکی و رشته‌های پیراپزشکی می‌باشد.

تحصیلات عالی در کشور قبرس توسط برنامه‌های آموزشی ارائه شده در موسسات آموزش عالی دولتی و خصوصی دنبال می‌شود. دپارتمان آموزش عالی (DAAE) در قبرس اقدامات بزرگی را با هدف افزایش بودجه‌ی تحقیقات علمی و توسعه آموزش عالی انجام داده است که از جمله بزرگ‌ترین نتایج آن آمار بالای حضور دانشجویان خارجی در این جزیره می‌باشد.

از سال 2004 و پس از عضویت این کشور در اتحادیه اروپا، نقش دانشگاه‌های این کشور در گسترش کیفیت آموزش عالی در منطقه چندین برابر شد و اکنون تحصیل در برخی از برنامه‌های آموزشی دانشگاه های قبرس مانند تحصیل پزشکی و دندانپزشکی از جمله پرطرفدارترین برنامه‌های آموزشی در منطقه برای دانشجویان سراسر جهان می‌باشد. 

دانشجویان می‌توانند از میان موسسات آموزش عالی متعدد برای تحصیل در مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترای تخصصی اپلای نموده و در صورت بهره‌مندی از یک رزومه تحصیلی قابل توجه، واجد شرایط تحصیل رایگان در قبرس نیز باشند. اتمام یک دوره کارشناسی در دانشگاه‌های قبرس، حدود 4 سال به طول می‌انجامد در حالی که کارشناسی ارشد 2 سال و مدت زمان لازم برای تکمیل یک دوره دکترا نیاز به 3 تا 5 سال زندگی در قبرس دارد.

اکنون می‌خواهیم بدانیم اگر شما یکی از بیست هزار دانشجوی در حال تحصیل و زندگی در این جزیره رویایی و شرجی باشید هزینه زندگی شما چگونه خواهد بود؟ آیا این حقیقت دارد که هزینه تحصیل و زندگی در قبرس برای دانشجویان خارجی مقرون به صرفه است؟ آیا می‌توان هزینه تحصیل در کشور قبرس را ارزان ارزیابی کرد؟

هزینه زندگی در قبرس شمالی

زمانی که به عنوان یک دانشجوی خارجی برای زندگی در جزیره قبرس یا هر کشور دیگری اقدام می‌کنید احتمالا برنامه مشخص و هزینه محدودی برای زندگی دانشجویی خود در نظر دارید بنابراین هزینه زندگی در مقصد می‌تواند تاثیر بسیار زیاد و مستقیمی بر کیفیت زندگی دانشجویی شما و رفاهی که تجربه می‌کنید داشته باشد.

علت اصلی مقرون به صرفه دانسته شدن هزینه زندگی در قبرس شمالی برای دانشجویان ایرانی این است که امکان پرداخت هزینه‌های اصلی مانند شهریه دانشگاه و اجاره مسکن در اکثر موارد به لیر ترکیه امکان‌پذیر است زیرا این منطقه تحت حکمرانی دولت ترک‌زبان و وابسته به ترکیه می‌باشد.

بنابراین هزینه زندگی در جزیره قبرس شمالی در مقایسه با بخش اروپایی آن یعنی قبرس جنوبی ارزان‌تر است. به گزارش سایت معتبر numbeo.com متوسط هزینه زندگی برای یک خانواده چهارنفره بدون در نظر گرفتن اجاره‌بها، حدود 3 هزار دلار در ماه می‌باشد که این رقم برای یک زندگی یک نفره دانشجویی به حدود 750 دلار می‌رسد. هزینه زندگی در کشور قبرس به طور متوسط 47 درصد بیشتر از ایران است.

حال اگر بخواهیم پایتخت مهاجرپذیر قبرس یعنی نیکوزیا (Nicosia) را با تعدادی از شهرهای بین‌المللی مقایسه کنیم می‌توان تخمین زد که هزینه زندگی در نیکوزیا حدود 20% بیشتر از پراگ، 4% ارزان‌تر از مادرید و بیش از 200% گران‌تر از آلانیا در کشور ترکیه می‌باشد.

پس از نیکوزیا، شهر لیماسول (Limassol) دومین شهر بزرگ قبرس و توریستی‌ترین شهر آن است که هزینه زندگی در آن نیز قابل توجه است. اگر بخواهیم هزینه زندگی در لیماسول را با تعدادی دیگر از شهرهای جهانی مقایسه کنیم می‌توان گفت که هزینه زندگی در این شهر حدود 15% ارزان‌تر از شهر برلین، 35% گران‌تر از مسکو، 34% گران‌تر از تورنتو، 45% ارزان‌تر از لندن، 13% ارزان‌تر از وین و تقریبا مشابه مادرید است.

هزینه زندگی دانشجویی در جزیره قبرس به دو بخش اصلی هزینه تحصیل و هزینه زندگی تفکیک می‌شود که بخش عمده آن به شهریه دانشگاه و هزینه محل اقامت بستگی دارد. بیایید نگاهی جزئی‌تر به این هزینه‌ها داشته باشیم.

هزینه تحصیل در قبرس شمالی

هزینه تحصیل در کشور قبرس احتمالا باید از یک استاندارد بین‌المللی پیروی کند چرا که در حال حاضر حدود 25000 دانشجو در دانشگاه‌های این کشور تحصیل می‌کنند که حداقل یک سوم آن را دانشجویان خارجی تشکیل داده‌اند. چندین کالج و دانشگاه در بخش شمالی و جنوبی قبرس وجود دارد که برنامه‌های مدراک دوگانه در ارتباط مشترک با دانشگاه‌های بریتانیایی و آمریکایی را ارائه می‌کنند. از جمله برترین آن‌ها عبارتند از:

دانشگاه نیکوزیا
دانشکده پزشکی مولکولی قبرس
دانشگاه اروپایی قبرس
Ctl یورو کالج
موسسه تحقیقات علمی مدیترانه
موسسه بین المللی مدیریت قبرس

هزینه شهریه دانشگاه در قبرس به رشته و مقطع تحصیلی مورد نظر و حضوری یا آنلاین بودن آن بستگی دارد. هزینه تحصیل از راه دور به مراتب کمتر از هزینه تحصیل در دوره‌های حضوری همان رشته است. در حالی که هزینه تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی مانند پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و ... بین 30,000-18,000 یورو در سال می‌باشد این هزینه برای دوره‌های کارشناسی تا 10,000 یورو در سال تخمین زده می‌شود. 

هزینه اقامت در قبرس شمالی

شاید بتوان گفت که اصلی‌ترین بخش هزینه زندگی در قبرس به هزینه محل اقامت اختصاص دارد. کشور قبرس به عنوان یکی از بهترین ارائه کنندگان خوابگاه دانشجویی شناخته می‌شود زیرا جمعیت دانشجویان خارجی در این جزیره و به ویژه بخش شمالی آن بسیار زیاد است. این کشور انواع خوابگاه‌های دانشجویی را با کیفیت‌های متفاوت و هزینه‌های مختلف از کمترین تا بیشترین میزان ممکن در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.

قدرت انتخاب با شماست! به هر اندازه که توانایی پرداخت هزینه بالاتری داشته باشید می‌توانید از خوابگاهی با امکانات بیشتر بهره‌مند شوید. یکی دیگر از نکات مثبت اقامت در خوابگاه ‌های دانشجویی قبرس شمالی امکان پرداخت هزینه زندگی در این واحدهای دانشجویی به لیر ترکیه می‌باشد که در مقایسه با هزینه دلار و یورو برای ایرانیان بسیار به صرفه‌تر است.

اکثر خوابگاه‌های دانشجویی قبرس شمالی و جنوبی از امکاناتی مانند اینترنت پرسرعت، خشکشویی، تلفن، اتاق تلویزیون و سایر امکانات رفاهی برخوردار هستند و علاوه بر این‌ها امکان آشپزی در آشپزخانه عمومی آن‌ها نیز وجود دارد بنابراین دانشجویان می‌توانند در تعدادی از وعده‌های غذایی با خرید مواد اولیه آشپزی نموده و به این شکل در هزینه زندگی خود صرفه‌جویی کنند.

هزینه زندگی در خوابگاه دانشجویی به سطح کیفیت امکانات، خصوصی یا دولتی بودن و قرارگیری آن در قبرس شمالی یا جنوبی بستگی دارد. به طور کلی می‌توان میانگین ماهیانه اجاره یک خوابگاه دانشجویی خوب را حدود 200 تا 300 دلار در ماه تخمین زد. در صورتی که تمایل به زندگی در آپارتمان‌های مستقل دانشجویی داشته باشید میانگین اجاره ماهیانه آ‌ن‌ها حدود 400 تا 600 دلار است که معمولا قابلیت اجاره چند نفری را نیز دارد.

اگر بخواهیم اجاره بها در جزیره قبرس را با دقت بیشتری بررسی کنیم می‌توان گفت که اجاره ماهیانه یک آپارتمان یک خوابه در مرکز پایتخت و شهرهای بزرگ این کشور حدود 677 یورو و همین آپارتمان در حومه‌ی شهر حدود 533 یورو می‌باشد. برای اجاره ماهیانه یک آپارتمان لوکس و سه خوابه در مرکز شهرهای بزرگ قبرس باید حدود 1267 یورو بپردازید.

در صورتی که ساکن خوابگاه‌های دانشجویی باشید نه تنها آب،برق،گاز و تلفن بلکه در اکثر موارد هزینه اینترنت نیز همراه با اجاره ماهیانه خوابگاه در نظر گرفته می‌شود ولی در صورتی که در آپارتمان شخصی خود زندگی کنید هزینه خدمات شهری آب،برق،گاز،جمع‌آوری زباله و .. برای یک واحد مسکونی متوسط حدود 137.9 یورو در ماه می‌باشد. هزینه اشتراک اینترنت نیز ماهیانه 30.8 یورو است.

هزینه حمل و نقل در قبرس شمالی

حمل و نقل عمومی در قبرس شمالی و جنوبی بر سیستم تاکسی‌رانی و اتوبوس درون شهری متمرکز است. بلیط اتوبوس درون شهری برای جابه‌جایی های یک مسیره 1.5 یورو می‌باشد که دریافت اشتراک ماهیانه آن با پرداخت 39 یورو امکان‌پذیر است. هزینه کرایه تاکسی بر اساس کیلومتر طی شده تعیین می‌گردد و حداقل مسیر آن حدود 1.5 یورو است. اگر می‌خواهید از خودرو شخصی خود در قبرس استفاده کنید باید برای هر لیتر بنزین 1.4 یورو بپردازید. 

هزینه تفریح در قبرس شمالی

اگرچه بخش عمده‌ای از فعالیت‌های تفریحی در قبرس شمالی وابسته به سواحل و محیط طبیعی آن است با این حال اگر بخواهید به عنوان یک دانشجوی خارجی از بودن در این فضا بیشتر لذت را ببرید باید هزینه کنید. در ادامه به برخی از جزئیات هزینه زندگی دانشجویی در کشور قبرس در اوقات فراغت به طور حدودی اشاره می‌کنیم:

هزینه یک شام دو نفره در رستوران محلی: 33 یورو
هزینه یک شام دو نفره در رستوران چند ملیتی: 62 یورو
بلیط دو نفره سینما: 18 یورو
بلیط دو نفره تئاتر: 90 یورو
نوشیدنی در کلوپ‌های شبانه مرکز شهر: 11 یورو
شهریه ماهیانه باشگاه بدن سازی: 65 یورو
یک پاکت سیگار: 4.7 یورو

هزینه تحصیل در قبرس شمالی

هزینه مواد غذایی در قبرس شمالی

حتی اگر در خوابگاه‌های دانشجویی زندگی کنید و غذای دانشگاه را مصرف کنید باز هم نیاز به خرید مواد غذایی اولیه خواهید داشت. حدود قیمت اقلام خوراکی اساسی در فروشگاه‌های بزرگ شهرهای قبرس را می‌توان اینگونه تخمین زد:

یک وعده غذای دو نفره در یک رستوران متوسط: 50 یورو
یک بطری آب: 0.7 یورو
یک لیتر شیر:1.4 یورو
قرص نان 500 گرمی: 1.4 یورو
یک کیلوگرم برنج: 1.9 یورو
بسته 12 عددی تخم مرغ: 2.6 یورو
یک کیلوگرم پنیر: 9.4 یورو
یک کیلوگرم فیله مرغ: 6.8 یورو
یک کیلوگرم سیب: 2.3 یورو
یک کیلوگرم موز: 1.4 یورو
یک کیلوگرم پرتقال: 1.5 یورو

سخن پایانی

هر روزه به متقاضیان واجد شرایط عضویت در صف طولانی مهاجرت تحصیلی به دانشگاه‌های معتبر کشور قبرس اضافه می‌شود اگر می‌خواهید تجربه‌ای عالی از تحصیل بین‌المللی نسبتا ارزان در مجاورت دریای رویایی مدیترانه را داشته باشید باید هرچه زودتر شرایط خود را ارزیابی کنید تا از این قطار سریع‌السیر جا نمانید. مشاوران مجرب تیم لتسگو یونی می‌توانند راهنمای مطمئن شما برای سوار شدن به قطار قبرس باشند.