رشته مهندسی شیمی در کانادا به دلیل بازار کار خوب و همچنین درآمد بالا، سالیانه متقاضیان بسیاری را جذب خود می‌کند. بهتر است بدانید وضعیت شغلی مهندسان شیمی در کانادا، در حال حاضر بسیار خوب است و پیش‌بینی می‌شود در آینده بهتر هم باشد. همچنین در کانادا بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در رشته مهندسی شیمی وجود دارد که بورسیه‌های متنوعی به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌کنند.

در این مقاله از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، به بررسی رشته مهندسی شیمی، بورسیه و دانشگاه‌های این رشته در کانادا می‌پردازیم. اگر شما هم علاقه دارید جزو مهندسان شیمی کانادا باشید و متقاضی تحصیل در کانادا هستید، با ما همراه باشید.

مهندسی شیمی در کانادا

مهندسی شیمی (Chemical Engineering) شاخه‌ای از علوم مهندسی است که ترکیبی از علوم فیزیک (فیزیک و شیمی)، علوم زیستی (میروبیولوژی و بیوشیمی) همراه با ریاضیات کاربردی و اقتصاد است. هدف این رشته بهره‌برداری، تولید، تبدیل و انتقال صحیح  مواد شیمیایی و انرژی است و با تولید محصولات از طریق فرآیندهای شیمیایی و تکنولوژی‌های تولید مواد شیمیایی سر و کار دارد.

کانادا از بهترین مقاصد مهاجرتی برای تحصیل و فعالیت در رشته مهندسی شیمی است. تحصیل در این رشته در مقطع ارشد 1 تا 2 سال زمان می‌برد و در دو حیطه علوم پزشکی (MASc) و علوم مهندسی (MEng) در دانشگاه‌های کانادا ارائه می‌شود.

رشته شیمی در کانادا در بعضی از دانشگاه‌ها نیاز به ارائه پایان‌نامه دارد و در بعضی دیگر، با انجام کارآموزی و کارهای تحقیقاتی نیاز به ارائه پایان‌نامه نیست و فارغ‌‌التحصیلان مقطع کارشناسی می‌توانند تحصیل خود را در مقطع ارشد مهندسی شیمی، شیمی کاربردی و رشته‌های مرتبط ادامه دهند.

در کانادا دانشگاه‌های متعددی هستند که این رشته تحصیلی را ارائه می‌کنند و دلایل متعددی برای ورود به آنها وجود دارد. از جمله مهمترین این دلایل عبارتند از:

تحصیل در بهترین دانشگاه‌ها

طبق رتبه بندی سایت QS، تعداد 10 دانشگاه در کانادا جزو 250 دانشگاه برتر در حیطه مهندسی شیمی در جهان هستند و دانشگاه های تورونتو، بیریتیش کلمبیا، آلبرتا و واترلو جزو دانشگاه برتر جهان در این رشته هستند.

آینده شغلی خوب

کشور کانادا سالیانه 400 فرصت شغلی برای مهندسان شیمی ایجاد می‌کند. انتظار می‌رود از سال 2017 تا 2026، 3400 شغل جدید برای آنها در کانادا ایجاد شود. فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد رشته می‌توانند در زمینه‌های مختلف فعالیت شغلی خود را ادامه دهند. از جمله این زمینه‌ها می‌توان به بخش بهداشت و درمان، بخش تغدیه، صنایع غذایی، معادن و ادارات دولتی اشاره کرد.

درآمد بالا

طبق آخرین آمارها، در کانادا میانگین بیشترین درآمد برای یک مهندس شیمی 58,24 دلار در ساعت و پایین ترین آن 34,85 دلار در ساعت است.

ارائه بورسیه برای دانشجویان بین‌المللی

با توجه به هزینه‌های بالای زندگی و تحصیل در خارج از کشور، دانشگاه‌های کانادا بورسیه‌هایی برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته‌اند. از جمله این دانشگاه‌ها می‌توان به دانشگاه تورنتو، مک گیل، اتاوا و آلبرتا اشاره کرد.

مهندسی شیمی در کانادا

بهترین دانشگاه های مهندسی شیمی کانادا

همانطور که اشاره کردیم کانادا دانشگاه‌های بسیار خوبی برای رشته مهندسی شیمی دارد و 10 مورد از برترین دانشگاه‌های جهان در این رشته در کانادا قرار دارند. علاوه بر این، به دلیل تعداد بالای موسسات و دانشگاه‌‌های ارائه کننده این رشته، شما گزینه‌های زیاد و متنوعی برای انتخاب دارید. چند مورد از بهترین این دانشگاه‌ها شامل موارد زیر هستند:

دانشگاه تورنتو (university of Toronto)

دانشگاه تورنتو برترین دانشگاه کشور کاناداست که در مرکز شهر تورنتو پایتخت استان انتاریو واقع شده است. این دانشگاه از 3 پردیس و 11 دانشکده تشکیل شده که هرکدام به صورت مستقل به ارائه فعالیت‌‌های آموزشی در زمینه‌‌های مختلف مشغول هستند. براساس آخرین آمار رسمی QS World Rankings دانشگاه تورنتو در میان دانشگاه‌های برتر جهان رتبه 26 را کسب کرده است و در صدر دانشگاه‌های کشور کانادا قرار دارد. هزینه تحصیل رشته مهندسی شیمی این دانشگاه سالیانه، بین 52,000 تا 61,500 دلار است.

دانشگاه بریتیش کلمبیا (University of British Columbia)

دانشگاه بریتیش کلمبیا یک دانشگاه دولتی است که دو پردیس اصلی آن در شهرهای ونکوور و کلونا در استان بریتیش کلمبیا واقع شده است. این دانشگاه که قدیمی‌ترین دانشگاه استان بریتیش کلمبیا نیز است، در سال 1908 تاسیس شد. دانشگاه بریتیش کلمبیا براساس آخرین آمار QS در سال 2022 رتبه 46 جهانی و سوم کشور کانادا را از آن خود کرده است و هزینه تحصیل برای رشته شیمی در این دانشگاه سالیانه بین 21,000 تا 17,000 دلار است.

دانشگاه مک گیل (McGill University)

یکی از محبوب‌ترین موسسات آموزشی کانادا دانشگاه مک‌گیل است که از قدیمی‌ترین و پرافتخارترین دانشگاه‌های کانادا برشمرده می‌شود. سالانه بیش از 40 هزار متقاضی تحصیل در کانادا، موفق به اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه مک‌گیل می‌شوند. این دانشگاهِ 200 ساله بالاترین تعداد ورودی دانشجو را در میان دانشگاه‌های کانادا دارد.

بر اساس آخرین آمار موسسه آماری QS دانشگاه McGill در جایگاه 31 جهانی و 2 ملی کانادا قرار گرفته است. شهریه تحصیل در رشته شیمی در این دانشگاه، 26,000 دلار در سال است.

دانشگاه مک مستر (McMaster University)

دانشگاه مک مستر کانادا در شهر همیلتون کشورکانادا قرار دارد. این دانشگاه با داشتن بیش از 70 مرکز تحقیقاتی و موسسه آموزشی، بیش از 3000 برنامه تحصیلی در سطوح و مقاطع مختلف تحصیلی برای دانشجویان ارائه می‌دهد. بر اساس آخرین آمار رتبه بندی جهانی QS رتبه دانشگاه مک مستر در جهان 140 اعلام شده است و همچنین در کشور کانادا رتبه 6 را از آن خود کرده است.

دانشجویان رشته مهندسی شیمی این دانشگاه باید سالیانه 11,180 دلار بپردازند.

دانشگاه آلبرتا (University of Alberta)

دانشگاه آلبرتا کانادا در شهر ادمونتون واقع شده است. ادمونتون یکی از بزرگ‌ترین شهرهای شمالی جهان است که جمعیتی 1 میلیون نفری دارد و یکی از قوی‌ترین اقتصادهای محلی کاناداست. این دانشگاه 18 دانشکده در 5 پردیس جداگانه دارد که 4 پردیس آن در شهر ادمونتون و 1 پردیس در شهر کامروز واقع شده است.

طبق آخرین آمار وبسایت QS دانشگاه آلبرتا در بین 5 دانشگاه برتر کشور کانادا قرار گرفته و رتبه 126 در جهان را از آن خود کرده است. هزینه تحصیل دراین دانشگاه، سالیانه 10,500 برای رشته شیمی در شاخه علوم مهندسی و 21,000 دلار در شاخه علوم پزشکی است.

دانشگاه اتاوا (University of Ottawa)

دانشگاه اتاوا بزرگترین دانشگاه دوزبانه دنیاست و در پایتخت کشور کانادا قرار گرفته است. در رتبه بندی‌های انجام شده این دانشگاه در بین 10 دانشگاه برتر کشور کانادا قرار دارد. همچنین به دلیل واقع شدن در مرکز شهر از امکانات بسیاری خوبی برخوردار است که آن را برای زندگی دانشجویان بین المللی به یک انتخاب خوب تبدیل می‌کند.

بر اساس آخرین رتبه بندی وب سایت  QS، رتبه دانشگاه اتاوا در دنیا 230 می‌باشد. هزینه تحصیل رشته مهندسی شیمی در این دانشگاه، سالیانه 31,900 در شاخه علوم مهندسی و 54,000 دلار در شاخه علوم پزشکی است.

دانشگاه کلگری (University of Calgary)

دانشگاه دولتی و تحقیقاتی کلگری یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور کانادا است که در استان آلبرتا و در شهر کلگری واقع شده است. این دانشگاه در سال 1944 به عنوان یکی از شعب دانشگاه آلبرتا فعالیتش را آغاز کرد و سرانجام در سال 1966 پس از دو دهه فعالیت آموزشی از دانشگاه آلبرتا جدا شد. بنابر اطلاعات وب‌سایت QS، دانشگاه کلگری، رتبه 235 جهانی و 10 را در کانادا دارد.
هزینه تحصیل رشته شیمی در این دانشگاه سالیانه بین 50,600 تا 25,400 دلار است.

دانشگاه واترلو (University of Waterloo)

دانشگاه واترلو یکی از برترین دانشگاه‌های کاناداست که در شهر واترلو در جنوب استان انتاریو در کشور کانادا واقع شده است. یکی از نکات قابل توجه در خصوص مهاجرت تحصیلی به کشور کانادا و انتخاب شهر واترلو، کوچک بودن این شهر است که باعث شده هزینه‌های زندگی در این شهر کاهش پیدا کند و از طرف دیگر فاصله کم آن تا شهر تورنتو همه نیازهای افراد را برطرف می‌کند.

دانشجویان رشته شیمی این دانشگاه باید سالیانه 23,000 برای شاخه علوم مهندسی و 13,500 دلار برای شاخه علوم پزشکی بپردازند.

دانشگاه وسترن اونتاریو (Western University)

دانشگاه وسترن انتاریو که معمولا وسترن یا UWO خوانده می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کانادا می‌باشد که دارای یکی از زیباترین محوطه‌ها در بین دانشگاه‌های کانادا است. این دانشگاه در شهر لندن در انتاریو واقع شده‌است. بر اساس آخرین آمار وب سایت QS، رتبه دانشگاه وسترن انتاریو در جهان 170 و در کشور کانادا رتبه 8 را از آن خود کرده است. هزینه تحصیل در این دانشگاه سالیانه 12,500 برای رشته مهندسی شیمی در شاخه علوم مهندسی و 15,400 دلار در شاخه علوم پزشکی است.

دانشگاه کوئین (Queen’s University)

دانشگاه کوئین یکی از دانشگاه‌های دولتی کاناداست که در شهر کینگستون استان انتاریو واقع شده است. شهرت این دانشگاه در بین برترین دانشگاه‌های جهان توجه بسیاری از متقاضیان مهاجرت تحصیلی را به خود جلب و با بیش از 170 سال قدمت، جایگاه علمی پژوهشی درخشانی در میان دانشگاه های کانادا کسب کرده است. شهریه تحصیل در رشته شیمی در این دانشگاه برای 19,500 دلار شاخه علوم مهندسی و 26,000 دلار در شاخه علوم پزشکی دلار در سال است.

دانشگاه های مهندسی شیمی کانادا

شرایط تحصیل مهندسی شیمی کانادا

اطلاع داشتن از شرایط لازم برای تحصیل در رشته مهندسی شیمی در کانادا یکی از ضروریات برای داوطلبان ورود به این رشته است. برای ورود به مقطع ارشد این رشته لازم است تا کارشناسی خود را در یکی از رشته‌های مهندسی شیمی، شیمی کاربردی و رشته‌های علوم پایه دریافت کنید. دوره های کارشناسی ارشد این رشته 1 ساله و 2 ساله هستند و پذیرش دانشجو برای ترم پاییز و زمستان انجام می‌شود. البته بعضی از دانشگاه‌های برتر کانادا برای ترم تابستان هم پذیرش دارند.

برای اطلاع از جزئیات از شرایط پذیرش و ددلاین‌های هر دانشگاه می‌توانید به وبسایت دانشگاه مراجعه کنید. ارسال فرم درخواست پذیرش نیز، از طریق وبسایت هر دانشگاه به صورت آنلاین صورت می‌گیرد.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش

برای پذیرش در مقطع ارشد مهندسی شیمی ارسال مدارکی به همراه فرم درخواست پذیرش برای دانشگاه‌ها لازم است. بعد از ارسال این مدارک و پایان یافتن ددلاین دانشگاه، جواب درخواست پذیرش شما حدود 6 تا 8 هفته از طریق دانشگاه اعلام خواهد شد. به طور کلی لیست مدارک لازم به شرح زیر است:

  • ترجمه مدارک تحصیلی و ریز نمرات
  • 2 تا 3 عدد توصیه نامه
  • انگیزه نامه
  •  رزومه تحصیلی
  • مدرک زبان معتبر (آیلتس با میانگین نمره 6,5 و تافل با میانگین نمره 87)

هزینه تحصیل مهندسی شیمی در کانادا

برای یک دانشجوی بین المللی هزینه‌های تحصیل به دو بخش قبل از مهاجرت تحصیلی و بعد از آن تقسیم می‌شود. هزینه‌های قبل از مهاجرت شامل هزینه ترجمه مدارک، آزمون زبان، هزینه درخواست به دانشگاه است و هزینه‌های بعد از رسیدن به کشور مقصد شامل هزینه‌های زندگی و شهریه دانشگاه می‌شود.

هزینه‌های تحصیل در رشته مهندسی شیمی کانادا در هر دانشگاه بر اساس مقطع، واحدهای درسی و شاخه مدرک (علوم مهندسی یا پزشکی) بین 60,000 تا 10,000 دلار متغیر است. البته در اکثر مراکز تحصیلی، بورسیه تحصیلی یا اسکالرشیپ برای حمایت از دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شود که مبلغ این بورسیه‌ها نیز بر اساس دانشگاه و نوع بورسیه تغییر می‌کند.

بورسیه تحصیلی رشته مهندسی شیمی کانادا

دانشجویان بین‌المللی در مقطع ارشد با معدل بالا و رزومه تحصیلی خوب، معمولاً واجد شرایط دریافت اسکالرشیپ یا بورسیه‌ تحصیلی کانادا به صورت دولتی و غیر دولتی از دانشگاه‌ها هستند. در ادامه به مبلغ بعضی از این بورسیه‌ها در دانشگاه‌های ارائه کننده رشته شیمی در کانادا اشاره می‌کنیم.

  • بورسیه دانشگاه مک گیل 5,000 تا 10,000 دلار در سال
  • بورسیه دانشگاه آلبرتا 22,000 دلار در سال
  • بورسیه دانشگاه اتاوا 7,500 دلار در سال
  • بورسیه دانشگاه مک مستر 5,000 دلار در هر ترم
  • بورسیه دانشگاه کلگری 9,200  تا 26,000 دلار در سال
  • بورسیه دانشگاه وسترن 5,000 دلار در هر ترم
  • بورسیه دانشگاه واترلو 5,000 دلار در هر ترم

بورسیه مهندسی شیمی کانادا

بازار کار مهندسان شیمی در کشور کانادا چگونه است؟

مهندسی شیمی به مدیریت منابع طبیعی، حفاظت از محیط زیست، کنترل سلامت محصولات، بازیافت مواد و مدیریت پروسه تولید محصولات کمک می‌کند. به جز این، مهندسی شیمی تعداد بیشماری انتخاب شغلی مانند استخدام شدن در دولت، صنعت، فعالیت در بخش تحقیقات و دارو در اختیار شما قرار می‌دهد.

پیش‌بینی می‌شود در آینده 70 درصد از این مشاغل نیاز به نیروهای جوان و جدید خواهند داشت که به معنی افزایش تقاضا برای فارغ‌التحصیلان این رشته در 5 سال آینده در کاناداست و این یک فرصت عالی برای متقاضیان دریافت اقامت دائم این کشور است.

درآمد رشته مهندسی شیمی در کانادا

میزان درآمد این رشته براساس استان محل زندگی شما، پست شغلی و مدرک تحصیلی متفاوت است. میانگین بیشترین درآمد برای این رشته 58,24 دلار در ساعت در آلبرتا و پایین ترین آن 34,85 دلار در ساعت در تورونتو، اونتاریو است. براساس اطلاعات سایت ca.talent میانگین درآمد سالانه این رشته در کانادا 80,000 دلار است.

علاوه بر این در این رشته، تجربه و سابقه شغلی از مهمترین عامل‌های تأثیرگذار روی درآمد است. یک مهندس شیمی با سابقه کاری کم، سالیانه 65,739 دلار درآمد دارد. درحالی که افراد با سابقه کاری بالا سالیانه 110,000 دلار دریافت می‌کنند.

سخن آخر

در این پست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، رشته مهندسی شیمی در کانادا، دانشگاه ها و بورسیه‌های ارائه شده برای این رشته را در کنار هزینه‌ها، بررسی کردیم و مطالب مهمی را در این زمینه در اختیارتان قرار دادیم که امیدواریم برایتان مفید واقع شود. چنانچه در مسیر مهاجرت به کانادا از طریق ویزای تحصیلی یا کاری قرار دارید، می‌توانید از مشاوره مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی استفاده کنید.