کشور کانادا یا آلمان؟ کدامیک از این دو کشور برای تحصیل و زندگی بهتر از دیگری است؟ یکی از روش‌های بسیار قابل قبول در زمینه انتخاب و تصمیم گیری، روش مقایسه‌ای است. در این روش وقتی بین دو گزینه انتخاب سخت می‌شود با کنار هم قرار دادن شرایط هر دو گزینه و با درنظر گرفتن شرایط شخصی از میان آن دو گزینه یکی حذف و دیگری انتخاب می‌شود.

ما نیز قصد داریم تا در این پست از وبلاگ مهاجرتی لتس گو یونی به بررسی دقیق شرایط تحصیل در کانادا و آلمان و همچنین زندگی در این دو کشور بپردازیم تا انتخاب برای علاقه‌مندان به مهاجرت تحصیلی که قصد دارند در یکی از این دو کشور تحصیل کنند، راحت‌تر شود. پس تا انتهای این پست همراه ما باشید.

کانادا یا آلمان

کشور کانادا و کشور آلمان از بسیاری جهات با هم متفاوت‌اند و از بسیاری جهات مشابه. از لحاظ موقعیت جغرافیایی کشور کانادا در شمال قاره آمریکا واقع شده است و کشور آلمان در غرب قاره اروپا قرار گرفته است. پس اولین و مهمترین تفاوت موقعیت جغرافیایی این دو کشور است.

با توجه به موقعیت جغرافیایی می‌توان گفت که آب و هوای این دو کشور تا حدی با هم تفاوت دارد. به طور کلی زمستان‌های کشور کانادا سردتر از آلمان است و در تابستان و بهار هوای آلمان معتدل‌تر است. اما وضعیت آب و هوایی در شهرهای مختلف کانادا کاملا متفاوت است و برخی از شهرهای این کشور دارای سختی شرایط آب و هوایی هستند.

کانادا یا آلمان

کشور کانادا از لحاظ وسعت بسیار وسیع‌تر از آلمان است اما جمعیت ساکن در آلمان دو برابر کشور کانادا است و این نشان‌دهنده این است که بسیاری از مناطق کانادا غیر قابل سکونت است. همچنین پایتخت کشور آلمان شهر برلین و پایتخت کشور کانادا شهر اتاوا است.

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم و قابل توجه در این دو کشور زبان رسمی مردم این کشورهاست. زبان رسمی در آلمان آلمانی است که بیش از 90 درصد مردم این کشور به زبان آلمانی صحبت می‌کنند. اما زبان رسمی در کشور کانادا انگلیسی و در برخی از شهرها فرانسوی می‌باشد. طبق آخرین آمار منتشر شده 58 درصد مردم کانادا به زبان انگلیسی و 22 درصد به زبان فرانسوی مکالمه می‌کنند.

هردو کشور کانادا و آلمان از بسیاری جهات در گروه کشورهای پیشرفته قرار می‌گیرند و بسیاری از افراد خواهان زندگی در یکی از این دو کشور هستند. استانداردهای زندگی در هر دو کشور بسیار بالا است و همواره موقعیت‌های شغلی بسیاری پیش روی ساکنین این دو کشور است.

طبق بسیاری از نظرسنجی‌های معتبر که در دنیا منتشر شده است کشور کانادا به عنوان اولین کشور در پذیرش مهاجرین قرار گرفته است و از طرف دیگر کشور آلمان نیز فاصله چندانی با کانادا ندارد و طبق بسیاری از آمار منتشر شده رتبه پنجم نیز از آن کشور آلمان شده است.

اگر بخواهیم به طور کلی مزیت‌ها و برتری‌ها کانادا را نسبت به آلمان بیان کنیم، باید گفت: کشور کانادا از جهت آموزش عالی، تنوع فرهنگی، برنامه‌های متنوع برای اخذ اقامت دائم، دستمزد بالا، مالیات کمتر، مجوز کار پس از تحصیل، خرید ملک راحت تر، کار دانشجویی و زبان اصلی مردم شرایط بهتری را برای مهاجرین فراهم کرده است.

از طرف دیگر کشور آلمان نیز مزیت‌ها و برتری‌هایی نسبت به کانادا دارد که عبارت‌اند از: ویزای مخصوص جستجوی کار، چهارمین اقتصاد بزرگ جهان، فرصت های شغلی بسیار بیشتر، آموزش و پرورش توسعه یافته ارزان تر، هزینه کمتر زندگی؛ اجاره خانه‌های پایین‌تر، موقعیت جغرافیایی بهتر و آب و هوای مساعد. 

پس با توجه به موارد فوق باید گفت دو کشور آلمان و کانادا دو مقصد بسیار مناسب برای مهاجرت به اشکال مختلف است که انتخاب هر کدام مزیت‌ها و معایبی دارد که فرد متقاضی باید با توجه به شرایط شخصی خود از میان این دو گزینه بهترین را انتخاب کند.  

تحصیل در کانادا یا آلمان

هنگام تصمیم گیری برای ادامه تحصیلات عالی در خارج از کشور، دلایل زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفت. به عنوان مثال، هزینه های تحصیل و زندگی ممکن است برای دانشجویانی که نمی توانند در حین تحصیل کار کنند، حیاتی تر باشد و دانشجویانی که می توانند کار کنند ممکن است علاقه بیشتری به انتخاب شغل تمام وقت پس از فارغ التحصیلی داشته باشند. 

پس با توجه به اهمیت هر موضوع برای هر فرد، انتخاب کشور مقصد برای تحصیل متفاوت می‌شود. بنابراین در هنگام انتخاب یکی از دو کشور آلمان و کانادا به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی باید مزیت‌ها و معایب تحصیل در هر یک از این کشورها را بررسی  کرد و براساس آن تصمیم نهایی و مناسب‌تر را اتخاذ کرد.

سیستم آموزش عالی در کشور کانادا در دو نوع موسسه ارائه می‌شود. دانشگاه و کالج دو سیستم آموزشی کشور کانادا هستند که علاقه‌مندان به تحصیل در این کشور یکی از این دو را انتخاب می‌کنند و مشغول به تحصیل می‌شوند. اما سیستم آموزشی آلمان و تحصیل در آلمان کمی متفاوت‌تر است. در آلمان سه نوع مختلف دانشگاه، دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه موسیقی و هنر وجود دارد که دانشجویان را پذیرش می‌کنند.

اگر قصد تحصیل در کانادا را دارید باید بدانید که در طول سال در سه ترم بهار، پاییز و تابستان می‌توانید برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های این کشور اقدام کنید. اما در برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های آلمان تنها دردو ترم تابستان و زمستان این امکان وجود دارد. پس برنامه‌ریزی دقیق و مناسب یکی از مهمترین قدم‌هاست.

هر دو کشور کانادا و آلمان شرایط بسیار مساعدی برای انتخاب شدن به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی برای دانشجویان ایرانی دارند و افراد بسیاری در انتظار تحصیل در این کشورها هستند. پس اگر شما هم در گروه علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا یا آلمان هستید بهتر است وقت را از دست ندهید و با رزرو وقت مشاوره مهاجرتی لتس گو یونی اولین قدم را بردارید.

مقایسه شرایط تحصیل در کانادا و آلمان

تحصیل در کانادا گاها شرایط منحصر به فرد خود را دارد و طرفداران بسیاری در سراسر دنیا نیز دارد ولی در سوی دیگر نیز تحصیل در آلمان نیز به دلایلی همچون مقرون به صرفه بودن خواهان بسیاری در دنیا دارد. 

به طور کلی نرخ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های رتبه برتر کشور آلمان نسبت به کانادا پایین‌تر است و به این معناست که شرایط پذیرش در این دانشگاه‌ها به نسبت سخت‌تر از کانادا می‌باشد. پس برای ورود به دانشگاه‌های دولتی و خوب آلمان شرایط پیش روی متقاضی سخت است.

همچنین نرخ پذیرش دانشگاه‌های دولتی در آلمان کمتر از 30 درصد است ولی در کانادا این رقم بین 40 تا 60 درصد است. البته نرخ پذیرش دانشگاه‌های خصوصی در دو کشور کاملا متفاوت است و در آلمان تا 60 درصد نیز موفقیت در پذیرش امکان پذیر است.

تحصیل در کانادا و آلمان

خوشبختانه یکی از مهمترین نکته‌های تحصیل در آلمان و کانادا این است که دانشجویان بین‌المللی اجازه کار کردن در زمان تحصیل خود را دارند. به طور کلی دانشجویان بین‌المللی در کانادا می‌توانند 20 ساعت در هفته در طول ترم تحصیلی و به صورت تمام وقت در سایر زمان‌ها کار کنند. در کشور آلمان نیز دانشجویان بین‌المللی به اندازه 120 روز کامل یا 240 نصفه روز اجازه کار کردن دارند.

از دیگر شرایط تحصیل در آلمان و کانادا داشتن مدرک زبان معتبر است. برای ورود به اکثر دانشگاه‌های کشور کانادا به یکی از مدارک معتبر زبان همچون تافل، PTE، آیلتس و … نیاز است و همچنین در دانشگاه‌های انگلیسی زبان آلمان نیز یکی از این مدارک برای ثبت پذیرش لازم است.

همچنین علاوه بر موارد فوق یکی دیگر از شرایط مورد نیاز برای تحصیل در آلمان و کانادا گذراندن حداقل 12 سال دوره مدرسه و داشتن مدرک دیپلم برای مقطع کارشناسی است. همچنین در برخی از دانشگاه‌های کانادا علاوه بر مدرک دیپلم به انجام آزمون‌هایی همچون SAT نیاز است.

مقایسه هزینه تحصیل در کانادا و آلمان

در نبرد انتخاب بهترین کشور از نظر هزینه تحصیل بین کانادا یا آلمان باید اعتراف کرد که کشور آلمان قطعاً در اینجا برنده است و کمترین هزینه تحصیل را برای کمک به دانشجویان با هر زمینه مالی ارائه می‌دهد.اما باید گفت که هزینه کلی تحصیل در هر دو کشور کاملا به سبک زندگی شخصی هر فرد بستگی دارد و متفاوت است.

از آنجایی که دولت آلمان بودجه دانشگاه‌های دولتی خود را تامین می‌کند، دانشجویان فرصتی برای تحصیل رایگان یا با شهریه بسیار کمتر در دانشگاه‌های دولتی دارند. اما دانشگاه‌های خصوصی در آلمان شهریه‌ای در حدود 20 هزار یورو در سال از دانشجویان دریافت می کنند.از سوی دیگر، تحصیل در کانادا برای دانشجویان بین المللی بسیار گران‌تر از تحصیل در آلمان است.

به طور کلی متوسط هزینه سالانه برای مدرک لیسانس در کانادا می تواند از 8000 تا 35000 دلار کانادا و 10000 تا 52000 دلار کانادا برای مدرک کارشناسی ارشد متغیر باشد.علاوه بر هزینه شهریه دانشگاه که باید از آن آگاهی داشته باشیم، هزینه‌های کلی زندگی نیز باید با دقت بررسی شود تا دید دقیق‌تری نسبت به هزینه‌ها و شرایط تحصیل در هر کشوری داشته باشیم.

برخی موسسات در دنیا وجود دارد که میزان هزینه‌های زندگی در هر کشور و شهر را محاسبه می‌کنند. طبق آمار منتشر شده میانگین هزینه زندگی دانشجویی در دو کشور کانادا و آلمان به صورت تقریبی نزدیک به هم هستند و تفاوت چندانی مشاهده نشده است. البته باید گفت که سبک زندگی هر فرد با دیگری متفاوت است و این اعداد و ارقام برای یک سبک زندگی معمولی و ساده محاسبه شده است.

برای مثال میانگین هزینه‌های ماهانه زندگی در آلمان در حدود 900 تا 1000 دلار محاسبه شده است که با شرایط یکسان برای دانشجویان بین‌المللی در کانادا مبلغی در حدود 1100 تا 1500 دلار محاسبه شده  است.

زندگی در کانادا یا آلمان

بسیاری از افراد بعد از دوره تحصیل در خارج از کشور تصمیم به مهاجرت دائم می‌گیرند و تلاش می‌کنند که با پیدا کردن شغل مناسب بتوانند در آن کشور زندگی کنند. کشورهای آلمان و کانادا به جهت داشتن شرایط بسیار مناسب اقتصادی، رفاهی و … از مقاصد محبوب برای مهاجرت هستند و بسیاری از دانشجویان بین‌المللی بعد از اتمام تحصیل خود به صورت دائم در این دو کشور ساکن می‌شوند.

زندگی در آلمان یا کانادا

شرایط زندگی در کانادا و آلمان تفاوت‌هایی با هم دارند که در ادامه به بررسی شرایط آن می‌پردازیم. از آنجایی که زبان رسمی در کشور آلمان، آلمانی است بسیاری از مهاجرین ایرانی با مشکل زبان مواجه می‌شوند و از این رو کشور کانادا انتخاب مناسب‌تری برای این افراد است.

اما باید گفت که اقتصاد کشور آلمان بسیار قوی‌تر از کانادا است و پیدا کردن شغل مناسب برای آینده بهتر در کشور آلمان آسان‌تر از کانادا است. پس در این قسمت شرایط زندگی در آلمان بهتر از کانادا است و بسیاری از افراد برای داشتن آینده شغلی مناسب‌تر کشور آلمان را انتخاب می‌کنند.

یکی دیگر از مهمترین نکاتی که در انتخاب یک کشور تاثیرگذار است، موفقیت در خرید ملک و دیگر دارایی‌ها است. با توجه به این مورد کشور کانادا نسبت به آلمان پیشی می‌گیرد چرا که افراد در زمان کمتری به نسبت آلمان می‌توانند خانه‌دار شوند و ملک خود را داشته باشند.

علاوه بر موارد فوق باید به این نکته اشاره کرد که زندگی در کشور آلمان مزیت دیگری نسبت به کانادا دارد و آن هم موقعیت جغرافیایی و آب و هوای آن است که شرایط برای زندگی را متفاوت می‌کند. به طور مثال زندگی در برخی از مناطق کشور کانادا در برخی از مواقع سال بسیار سخت و طاقت فرسا است.

مقایسه هزینه زندگی در کانادا و آلمان

اولین و مهمترین مقایسه کشورهای کانادا و آلمان در زمینه هزینه‌های زندگی در این دو کشور است. هزینه‌های زندگی یک عامل بسیار مهم در تصمیم گیری است که آیا واقعاً می توانید در کشوری که به آن مهاجرت می کنید زندگی کنید یا خیر.

به طور قطع باید گفت که هزینه زندگی در آلمان کمتر از کانادا است. کانادا به نسبت کشور آلمان کشور گران‌تری است و به صورت کلی هزینه مواد غذایی، لباس، اجاره خانه، حمل و نقل و غیره در آلمان ارزان‌تر هستند. البته تمام هزینه‌های زندگی در این کشورها کاملا به سبک زندگی فردی بستگی دارد و شهر تا شهر متفاوت است.

طبق آمار منتشر شده توسط وب سایت numbeo قیمت مواد غذایی در آلمان 21.00 درصد، قیمت رستوران ها در آلمان 5.87 درصد، قیمت اجاره در آلمان 13.65 درصد و قیمت مصرف کننده در آلمان 2.31٪ کمتر از کانادا است که این نشان‌دهنده ارزان‌تر بودن آلمان به نسبت کانادا است.

البته باید گفت که حقوق و دستمزد افراد در کشور کانادا به نسبت آلمان بیشتر است اما به همان تناسب هزینه‌های زندگی نیز افزایش پیدا می‌کند. پس نگاه به حقوق و دستمزد به تنهایی یک اشتباه بزرگ است که بسیاری افراد انجام می‌دهند.

کلام آخر

برای انتخاب کشور کانادا یا آلمان برای تحصیل و زندگی موارد بسیاری پیش روی هر فرد است که باید با توجه به شرایط فردی و شخصی کاملا بررسی شوند و پس از بررسی همه جوانب بهترین گزینه را برای مهاجرت تحصیلی انتخاب کرد. گروه مهاجرتی لتس گو یونی در این مسیر همراه شماست.