مزایای تحصیل در کالج‌های کانادا چیست؟ آیا کالج گزینه بهتری نسبت به دانشگاه برای مهاجرت تحصیلی است؟ در حالی که هر دو موسسه آموزش با کیفیت و مسیری برای موفقیت تحصیلی و حرفه‌ای ارائه می‌دهند، اما با هم تفاوت‌هایی دارند. در این مقاله، تفاوت‌های کالج‌ها و دانشگاه‌ها در کانادا را توضیح خواهیم داد و بر مزایای کالج‌ها تمرکز می‌کنیم، بنابراین برای فهمیدن اینکه کدام گزینه برای شما مناسب است، تا آخر مطلب همراه ما باشید.

انتخاب موسسه مناسب برای تحصیلات تکمیلی، تصمیمی مهم برای هر دانشجویی است و اگر قصد تحصیل در کانادا را دارید، با دو گزینه اصلی روبرو خواهید شد: کالج‌ها و دانشگاه ها. همچنین، در آخر شما میتوانید با رزرو وقت مشاوره مهاجرت تحصیلی لتس گو یونی شرایط خود برای پذیرش و ویزای کالج‌های کانادا را بررسی کنید. 

مزایای تحصیل در کالج‌ های کانادا

کانادا نه تنها در آمریکای شمالی بلکه در کل دنیا به عنوان یکی از قطب‌های برتر آموزشی و صنعتی شناخته شده است و مزایای تحصیل در کالج‌ های کانادا یکی از این عوامل است. در سال‌های اخیر، شاهد افزایش قابل توجه تعداد دانشجویان بین المللی در این کشور بوده ایم. دلایل متعددی برای این افزایش چشمگیر وجود دارد که در ادامه، به بررسی مزایای تحصیل در کانادا و کالج‌های آن می‌پردازیم: 

رویکرد آموزشی کاربردی: کالج‌ها به ارائه آموزش عملی استثنایی شهرت دارند و به دانشجویان این امکان را می‌دهند تا در مسیر شغلی انتخابی خود، تجربه واقعی و کاری کسب کنند. 

مقرون به صرفه: شهریه کالج‌ها به طور کلی بسیار ارزان‌تر از شهریه حتی ارزان ترین دانشگاه‌های کانادا است که باعث می‌شود تحصیل در آنها از نظر مالی به صرفه‌تر باشد. 

فرصت‌های کارآموزی: کالج‌های کانادا به داشتن برنامه‌های کارآموزی ادغام شده معروف‌اند و به دانشجویان اجازه می‌دهند تا همزمان با تحصیل در رشته انتخابی خود، کار کنند. این امر می‌تواند دانشجویان را برای ورود به بازار کار بهتر آماده کند. 

توجه فردی: کالج‌ها از دانشگاه‌ها کوچکتر هستند، به این معنی که کلاس‌های درس خلوت ترند و دانشجویان در حین تدریس و یادگیری، توجه بیشتری به صورت انفرادی دریافت می‌کنند. 

مدت زمان کوتاه تر: دوره‌های کالج به طور کلی بسیار کوتاه‌تر از دوره‌های دانشگاهی هستند، که این امر آن‌ها را به گزینه‌ای جذاب‌تر برای کسانی که به صورت پاره وقت تحصیل می‌کنند یا نمی‌خواهند برای مدت طولانی از کار دور باشند، تبدیل می‌کند. طول دوره تحصیل در کالج‌های کانادا به طور معمول حدود دو سال است، اگرچه دوره‌های زیادی نیز وجود دارند که فقط یک سال به طول می‌انجامند. 

مزایای تحصیل در کالج‌ های کانادا

بهترین کالج‌ های کانادا

بهترین کالج‌ های کانادا برای دانشجویان بین المللی، مکانی عالی برای تحصیل در رشته‌های بازرگانی، علوم پزشکی، مهندسی و موارد دیگر را فراهم می‌کنند. کانادا میزبان بیش از ۲۱۳ کالج و موسسه دولتی است. اما از میان این موسسات، کدام کالج‌ها برای دانشجویان بین المللی بهتر هستند؟ 

جورج براون: 

کالج جورج براون در قلب شهر تورنتو، پایتخت استان انتاریو واقع شده است و به عنوان مرجعی شناخته شده برای افرادی است که به دنبال کسب مهارت‌های مورد تقاضای کارفرمایان امروزی در بخش‌های مختلف از جمله آشپزی، هنرهای نمایشی، بازرگانی، فناوری و درمان هستند. 

بیش از ۲۷ هزار دانشجوی تمام وقت و پاره وقت از ۱۲۰ ملیت مختلف در بیش از ۲۰۰ دوره تحصیلی این مجموعه ثبت نام کرده‌اند که با همکاری نزدیک با صنایع مختلف و در نظر گرفتن نیازهای آن‌ها توسعه یافته است. حدود ۶ هزار دانشجوی بین المللی در جورج براون مشغول به تحصیل هستند. 

تمام دوره‌های تحصیلی آن با تمرکز بر حرفه، شامل حداقل یک فرصت یادگیری تجربی است که با همکاری ۵۰۰۰ شریک صنعتی کالج تسهیل می‌شود. ۸۱ درصد از فارغ التحصیلان جورج براون ظرف شش ماه پس از فارغ التحصیلی مشغول به کار می‌شوند. دانشجویان جورج براون با نرخ رضایت کارفرمایان ۹۳.۹ درصدی، از موفقیت در محیط کار لذت می‌برند. 

کالج رد ریور: 

کالج پلی تکنیک رد ریور (RRC Polytech) با بیش از ۲۰۰ دوره تحصیلی تمام وقت، پاره وقت و مدارک تحصیلی کاردانی، فوق دیپلم و گواهینامه، بزرگترین موسسه یادگیری کاربردی و تحقیقاتی در استان منیتوبا است. آن‌ها از طریق فرصت‌های یادگیری عملی و آنلاین و آموزش‌های پیشرفته، دانشجویان خود را برای رهبری در زمینه‌های کاری‌شان آماده می‌کنند. 

با راه‌اندازی برنامه راهبردی جدید برای سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶، رد ریور با تبدیل شدن به کالج پلی‌تکنیک رد ریور (RRC Polytech)، مسیر جدیدی را آغاز کرده است. نرخ اشتغال فارغ‌التحصیلان آن ۸۸ درصد و میزان رضایت دانشجویی آن ۹۵ درصد است. 

کالج نیاگارا: 

کالج نیاگارا که در قلب منطقه نیاگارا، نزدیک به آبشارهای نیاگارا و مرز کانادا و آمریکا واقع شده است، بیش از ۱۳۰ دوره تحصیلی نوآورانه را در پردیس‌های پیشرفته خود در ولند و نیاگارا-آن-د-لیک ارائه می‌دهد. هر ساله، حدود ۲۵ درصد از دانشجویان آن بین‌المللی هستند. 

محوطه‌های نیاگارا، آزمایشگاه‌های منحصر به فرد و امکانات عالی را ارائه می‌دهند که فرصت‌های یادگیری کاربردی و عملی، تحقیقات کاربردی در سطح جهانی و کلاس‌های کوچکتر را در محیطی کوچک‌تر و پذیراتر، فراهم می‌کنند. 

متوسط شهریه آن حدود ۱۸ هزار دلار است و نرخ اشتغال آن بعد از شش ماه از فارغ‌التحصیلی ۸۷ درصد و میزان رضایت دانشجویی ۷۶ درصد است. برای کسانی که به خوابگاه اهمیت می‌دهند، نیاگارا ۴۳۶ واحد خوابگاه دانشجویی ارائه می‌دهد. 

بهترین کالج‌ های کانادا

کالج سنتنیال: 

طی ۵۰ سال گذشته، کالج سنتنیال از یک کالج محلی به یک موسسه بین‌المللی با شعبه‌هایی در کشورهایی مانند چین، هند، کره جنوبی و برزیل، تبدیل شده است. چه به دنبال آموزش برای حرفه‌ی آینده خود باشید، چه بخواهید واحدهای درسی خود را برای دانشگاه معادل‌سازی کنید و چه قصد کار در کانادا یا خارج از کشور را داشته باشید، سنتنیال می‌تواند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند. 

این مجموعه دوره‌های پس از متوسطه، کارشناسی ارشد، کوتاه‌مدت، زبان انگلیسی و دوره‌های پایه برای آمادگی دانشگاه را ارائه می‌دهد. با پنج پردیس در تورنتو، این مرکز ۱۶۰ رشته تحصیلی را به حدود ۱۹ هزار دانشجوی تمام وقت ارائه می‌دهد که ۴۰ درصد آن‌ها دانشجویان بین‌المللی هستند. 

کالج فنشا: 

از اواخر دهه ۱۹۶۰، کالج فنشا در لندن، انتاریو، با بیش از ۲۲۰ دوره تحصیلی شامل کارشناسی و ۵۰ گواهی تحصیلات تکمیلی، سالانه حدود ۲۲ هزار دانشجو دارد. این مجموعه یکی از بزرگترین کالج‌های انتاریو است و هرساله حدود ۵ هزار دانشجوی بین‌المللی از ۱۰۰ ملیت مختلف، فنشا را انتخاب کردند. 

همکاری کالج فنشا با دانشگاه وسترن انتاریو به دانشجویان این امکان را می‌دهد تا در رشته‌های مشترکی مانند پرستاری، امور مالی و ضبط موسیقی تحصیل کنند. بیش از ۴۰ دوره فنشا در مهارت‌های فنی و کارآموزی تخصص دارند و این کالج با ارائه‌ی بیش از ۶۰ دوره کارآموزی-پایه کار (co-op)، که بیشترین تعداد در میان کالج‌های کانادا است، به شما امکان می‌دهد همزمان با تحصیل، کسب درآمد کنید و شروع به کار در کانادا شوید. 

فنشا همچنین با بیش از ۱۵.۰۰۰ کارفرمای همکار ارتباط برقرار می‌کند تا دانشجویان را به فرصت‌های شغلی متصل کند. نزدیک به ۸۷ درصد از دانشجویان فنشا ظرف شش ماه پس از فارغ‌التحصیلی مشغول به کار می‌شوند و رضایت کارفرمایان از فارغ‌التحصیلان این کالج ۱۰۰ درصد است. 

سایر گزینه‌های عالی: 

  • کالج رابرتسون
  • کالج الگونکویین
  • کالج بو ولی
  • کالج سنکا
  • کالج موهاک
  • کالج هامبر
  • کالج لمبتون
  • کالج داگلاس
  • کالج جرجین
  • کالج دورهام

هزینه کالج کانادا

شبیه به شرایط پذیرش، هزینه کالج کانادا هم بسته به موسسه آموزشی بسیار متفاوت است. دانشگاه‌ها معمولا شهریه بالاتری دارند، در حالی که کالج‌ها دوره‌های تحصیلی مقرون به صرفه‌تری ارائه می‌دهند. همچنین شهریه با توجه به رشته تحصیلی هم به طور قابل توجهی تغییر می‌کند: دوره‌های مرتبط با رشته‌های علمی، فناوری، مهندسی و ریاضی (STEM) و رشته‌های مرتبط با علوم پزشکی، گران‌تر از دوره‌های علوم انسانی و هنر هستند. 

با این حال، گرچه دانشگاه‌ها اغلب شهریه بالاتری دریافت می‌کنند، برای دانشجویان داخلی و بین‌المللی گزینه‌های بیشتری برای دریافت کمک‌هزینه و بورسیه تحصیلی ارائه می‌دهند، در حالی که چنین فرصت‌هایی در کالج‌ها کمتر رایج است. در بخش زیر، شهریه سالانه حدودی برترین کالج‌های کانادا آورده شده است: 

  • دیپلم پیشرفته در برنامه‌نویسی و تحلیل کامپیوتر در کالج جورج براون: حدود ۱۸ هزار دلار کانادا
  • دیپلم پرستاری کاربردی در کالج سنتنیال: حدود ۱۶ هزار دلار کانادا

هزینه کالج کانادا

در کالج ها، بسته به رشته تحصیلی که انتخاب می‌کنید، معمولا می‌توانید مدرک دیپلم یا لیسانس را با هزینه‌ای بین ۱۲.۰۰۰ تا ۳۰.۰۰۰ دلار کانادا (در سال) اخذ کنید. برخی از رشته‌های تحصیلی در کالج‌ها نیازمند تجهیزات گران‌تری هستند. اگر رشته‌ای هنری مانند عکاسی یا طراحی گرافیک را انتخاب می‌کنید، ممکن است برای خرید لپ تاپ، دوربین و نرم افزارهای ویرایش خاص، هزینه‌های اضافی داشته باشید. این موضوع در مورد رشته‌های فنی نیز صدق می‌کند، زیرا برخی از آن‌ها ممکن است نیاز به لپ تاپ یا ماشین مجازی خاصی داشته باشند. 

تفاوت کالج و دانشگاه در کانادا

در ابتدا، تفاوت بین کالج‌ها و دانشگاه‌ها در نوع مدرکی بود که هر مؤسسه ارائه می‌داد: کالج‌ها دیپلم و گواهینامه ارائه می‌دادند، در حالی که دانشگاه‌ها مدارکی مانند کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌کردند. در حال حاضر، تفکیک بین انواع مدارک تحصیلی چندان واضح نیست؛ بسیاری از کالج‌ها مدرک کارشناسی افتخاری ارائه می‌دهند و بسیاری از دانشگاه‌ها طیف وسیعی از دیپلم‌ها و گواهینامه‌ها را دارند. 

با این حال، دانشگاه‌ها در کانادا تمایل بیشتری به تأکید بر دانش نظری و دوره‌های تحقیق محور دارند. آن‌ها طیف گسترده‌ای از مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را ارائه می‌دهند که به دانشجویان امکان می‌دهد در رشته تحصیلی انتخابی خود تخصص پیدا کنند و عمیقا به آن بپردازند. از سوی دیگر، کالج‌ها در کانادا معمولاً بر آموزش عملی، مهارت محوری و توسعه مهارت‌های کاربردی تمرکز می‌کنند و دوره‌های آن‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که دانشجویان را برای مهارت‌های عملی مشاغل و صنایع خاص تربیت کنند. 

شرایط پذیرش: 

شرایط پذیرش بسته به موسسه و دوره تحصیلی می‌تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. دانشگاه‌ها به طور معمول الزامات سختگیرانه‌تری دارند؛ از جمله معدل تحصیلی بالاتر و نمرات بالاتر در آزمون‌های ورودی. از سوی دیگر، کالج‌ها ممکن است الزامات کمتری داشته باشند. دوره‌های مقطع کارشناسی معمولاً به دیپلم دبیرستان و ریزنمرات شما نیاز دارند، در حالی که برخی از آن‌ها دوره‌های خاصی را در زمینه تحصیلی مرتبط، الزامی می‌دانند. 

برای مثال، دوره‌های مرتبط با علوم و مهندسی ممکن است نیاز به گذراندن دوره‌های سال آخر در دروسی مانند ریاضی، فیزیک یا شیمی داشته باشند، در حالی که دوره‌های علوم انسانی ممکن است نیاز به گذراندن دوره‌های سال آخر در درس انگلیسی داشته باشند. 

تفاوت کالج و دانشگاه در کانادا

چشم‌انداز شغلی: 

اکثر دوره‌های کالج بر تربیت دانشجویان با مهارت‌های عملی‌ای تمرکز دارند که می‌توان آن‌ها را مستقیماً در نیروی کار به کار برد و این امر به ورود سریع‌تر به بازار کار منجر می‌شود. این دوره‌ها اغلب شامل کارآموزی، دوره‌های کارآموزی-پایه کار (co-op) یا بخش‌های عملی‌ای هستند که به دانشجویان امکان کسب تجربه دنیای واقعی و ایجاد شبکه‌ای در زمینه انتخابی خود را می‌دهند. 

مدرک دانشگاهی، تحصیلات جامع‌تر و نظری‌تری را ارائه می‌دهد که بر تفکر نقادانه، تحقیق و درک عمیق‌تر از موضوعات مختلف تمرکز دارد. فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اغلب مسیرهای شغلی در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و حرفه‌هایی را انتخاب می‌کنند که نیازمند تخصص بالا هستند. هرچند این موضوع همیشه صادق نیست، اما به طور کلی، متخصصان دارای مدرک دانشگاهی در طول دوران کاری خود نسبت به دارندگان دیپلم کالج، پتانسیل درآمد بالاتری دارند. 

تجربه یادگیری: 

دانشگاه‌ها به دلیل تعداد زیاد دانشجویان، کلاس‌های بزرگ‌تری دارند، به خصوص در دوره‌های مقدماتی. این موضوع می‌تواند برای کسانی که در اجتماعات بزرگ‌تر رشد می‌کنند و به تبادل نظر و دیدگاه‌های مختلف اهمیت می‌دهند، مفید باشد. 

در مقابل، کالج‌ها اغلب کلاس‌های کوچک‌تری را ترجیح می‌دهند که به دانشکده اجازه می‌دهد تا توجه بیشتری به صورت فردی به دانشجویان داشته باشد. این می‌تواند محیط ایده‌آلی برای دانشجویانی باشد که از داشتن ارتباط نزدیک‌تر با اساتید بهره می‌برند. 

مدت زمان دوره: 

دوره کارشناسی دانشگاهی معمولاً بین سه تا چهار سال طول می‌کشد که البته، این زمان می‌تواند در رشته‌های مختلف متفاوت باشد؛ رشته‌های عمومی مانند علوم انسانی و اجتماعی معمولاً در چهار سال به پایان می‌رسند اما رشته‌های تخصصی مانند پزشکی، دندانپزشکی و مهندسی ممکن است تا ۱۰ سال طول بکشند. 

یک دوره‌ی دیپلم کالج معمولاً یک تا سه سال طول می‌کشد. کوتاه‌تر بودن دوره‌ها یکی از مزایای کالج است، هرچند حجم دروس آن به طور قابل توجهی از دانشگاه فشرده‌تر است. همچنین، ممکن است امکان تنظیم برنامه‌ی درسی خود را نداشته باشید و اغلب کالج‌ها برنامه‌ی شما را برایتان تنظیم می‌کنند. 

برنامه‌های کالج اغلب شامل دوره‌ی کارآموزی عملی است که در آن می‌توانید با کار در زمینه‌ی تحصیلی خود با متخصصان صنعت، تجربه عملی کسب کنید. این دوره‌های کارآموزی گاهی اوقات در ساعات درسی منظم شما گنجانده می‌شوند یا ممکن است نیاز به کار کردن در تابستان داشته باشند. 

سخن پایانی

انتخاب ایده‌آل شما به هدفتان بستگی دارد؛ اگر هدف شما ورود سریع‌تر به بازار کار است، دریافت گواهینامه یا دیپلم کالج ممکن است بهترین گزینه برای شما باشد، اما اگر قصد دنبال کردن یک مسیر تحصیلی دانشگاهی را دارید، اخذ مدرک کارشناسی از دانشگاه می‌تواند بهترین انتخاب برای شروع این مسیر باشد. پس از اینکه تصمیم گرفتید کدام موسسه برای شما مناسب‌تر است، باید برای جمع آوری مدارک اقدام شود. تیم لتس گو یونی می‌تواند در تمامی این مراحل کنار شما عزیزان باشد.