گرفتن وقت سفارت آمریکا در ارمنستان یا دبی چگونه است؟ در این پُست از مجله لتسگو یونی درباره مدارک لازم وقت فوری سفارت آمریکا و مراحل گرفتن وقت آشنا خواهید شد. در واقع در این محتوا از مجله لتسگو یونی راه و رسم گرفتن وقت سفارت آمریکا را به شما نشان می‌دهیم.

اکثر ایرانیانی که متقاضی مهاجرت به یکی از ایالت‌های کشور آمریکا هستند با شنیدن نام سفارت آمریکا و انجام مصاحبه نَفَسشان به شماره می‌افتد. عدم وجود نمایندگی سفارت آمریکا در ایران و تلاش برای گرفتن وقت سفارت در یک کشور واسط این نگرانی را دو چندان می‌کند.

به طور کلی شهروند یک کشور خارجی که مایل به ورود و اقامت در ایالات متحده امریکا است ابتدا باید ویزای این کشور را اخذ نموده و یکی از انواع ویزای غیرمهاجرتی برای حضور موقت یا ویزای مهاجرتی برای اقامت دائم در آمریکا را دریافت کند. برخی کشورها که در لیست مجاز ورود بدون ویزا به ایالات متحده هستند می‌توانند از این مرحله صرف نظر کنند اما ایران در گروه کشورهایی است که شهروندان آن بدون ویزا مجاز ورود به آمریکا نیستند.

در صورتی که به دنبال مهاجرت به آمریکا از طریق یکی از روش‌های تحصیلی، کاری، سرمایه‌گذاری، ثبت شرکت یا ازدواج هستید و رسیدن به پاسپورت آمریکا از طریق تحصیل، کار یا ... هدف نهایی شماست یکی از مراحل پر چالشی که باید پشت سر بگذارید گرفتن وقت سفارت امریکا برای دریافت ویزای این کشور است. 

گرفتن وقت سفارت آمریکا

وقت سفارت آمریکا

مهاجرت شما به ایالات متحده با استفاده از کدام روش است؟ وابسته به هر یک از انواع روش‌های مهاجرتی شما ابتدا باید خود را به مرحله اقدام برای دریافت ویزا و گرفتن وقت سفارت آمریکا برسانید. برای مثال در صورتی که تصمیم دارید از طریق تحصیل در این کشور اقامت داشته باشید باید در ابتدا نامه پذیرش از یکی از دانشگاه‌های معتبر آمریکایی را دریافت کنید.

برای مهاجرت کاری، نامه پذیرش از یک کارفرمای آمریکایی ضرورت دارد و برای مهاجرت از طریق ازدواج، عروس یا داماد خوشبخت که ساکن آمریکا است باید شرایط حضور شما را محیا کند. در نهایت با هر روشی که تصمیم به مهاجرت به آمریکا داشته باشید، به عنوان یک متقاضی ویزای ایالات متحده باید شخصا برای انجام مصاحبه وقت سفارت آمریکا را دریافت نموده و در این محل حضور یابید.

اولین اقدام جهت صدور ویزای ایالات متحده گرفتن وقت از سفارت این کشور است. برای گرفتن وقت سفارت آمریکا لازم است که مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله 1: تکمیل فرم آنلاین DS-160

در این مرحله باید به سایت ais.usvisa-info.com مراجعه کرده و پس از انتخاب گزینه ویزای موقت یا همان ویزای غیر مهاجرتی (Temporary Visas)، فرم درخواست الکترونیکی DS-160 را تکمیل کنید. تکمیل این درخواست اولین مرحله برای گرفتن وقت سفارت امریکا است.

جهت تکمیل این فرم باید اطلاعات زیر را ارائه دهید:

  • شناسه SEVIS
  • پاسپورت معتبر
  • تصویر دیجیتالی از چهره
  • نام و آدرس محل اقامت در آمریکا
  • برنامه سفر (در صورتی که برنامه چیده شده است)
  • تاریخ پنج بازدید آخر شما از آمریکا

و برخی موارد دیگر که در صورت ضروری بودن باید به تمام آن‌ها با دقت پاسخ داده شود. فرم و اطلاعات خواسته شده به زبان انگلیسی می‌باشد. در پایان حتما باید یک کپی از تایید و ثبت درخواست خود دریافت کنید زیرا در سفارت آمریکا کپی ثبت درخواست DS-160 باید به همراه سایر مدارک ارائه شود. 

مرحله2: گرفتن وقت از نزدیک‌ترین سفارت آمریکا

در سایتی که در مرحله قبل به ان اشاره کردیم باید پس از ثبت درخواست الکترونیک، آدرس سفارتی که می‌خواهید مراحل مصاحبه خود را در آن انجام دهید، انتخاب کنید. اگر ساکن ایران هستید، با توجه به اینکه سفارت آمریکا در ایران وجود ندارد، باید از یکی از کشورهای همسایه از جمله ترکیه، امارات یا ارمنستان وقت سفارت آمریکا را دریافت کنید.

پس از انتخاب کشور مورد نظر، باید حساب کاربری خود را تکمیل نموده و اطلاعات هویتی، آدرس ایمیل، شماره پاسپورت، شماره فرم DS-160، نوع ویزای درخواستی و ... را ثبت کنید. تا به اینجا شما ایجاد حساب کاربری و انتخاب کشور مقصد برای گرفتن وقت سفارت امریکا را به پایان رسانده‌اید.

توجه داشته باشید که اگر به صورت خانوادگی برای گرفتن وقت سفارت و مهاجرت به ایالات متحده اقدام می‌کنید، فرم اولیه باید توسط سرپرست خانوار تکمیل شده و اطلاعات سایر اعضای خانواده به صورت فرم ثانویه به حساب کاربری سرپرست خانوار اضافه شود. 

مرحله 3: پرداخت هزینه درخواست ویزا

پس از آنکه در وبسایت اطلاعات ویزای ایالات متحده، درخواست الکترونیک خود را ثبت نموده و کشور واسط برای وقت سفارت آمریکا را انتخاب کردید، حال نوبت به پرداخت هزینه غیر قابل برگشت ویزا می‌باشد. منظور از غیر قابل برگشت بودن این است که در صورت رجکت شدن درخواست شما، این هزینه بازگشت داده نخواهد شد.

در این مرحله باید مجدد وارد حساب کاربری خود شده و پس از وارد نمودن شماره پرونده و شناسه SEVIS هزینه را پرداخت کنید. هزینه را باید از طریق یک کارت بانکی بین‌المللی مانند مستر کارت یا ویزا کارت بپردازید. این هزینه بر اساس نوع ویزای درخوستی شما توسط سایت تعیین می‌شود.

" آخرین مبلغ تعیین شده برای ویزای توریستی، کاری، دانشجویی و ترانزیت 160 دلار آمریکا می‌باشد. "

مرحله4: تعیین وقت سفارت آمریکا و انجام مصاحبه

با پشت ر گذاشتن مراحل قبل و دریافت رسید پرداخت هزینه درخواست ویزا، حال به شما این امکان داده می‌شود که وقت سفارت را برای ارائه مدارک و انجام مصاحبه در کشور واسط انتخاب کنید. در صورتی که در این مرحله و از طریق سایت موفق به انتخاب وقت سفارت خود نشوید باید مستقیما با شعبه مورد نظر تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

مصاحبه سفارت آمریکا

در 4 مرحله قبل، توانستید با تکمیل حساب کاربری و پرداخت هزینه، وقت سفارت آمریکا در یکی از کشورها همجوار را با موفقیت پشت سر بگذارید. حال نوبت به شرکت در مصاحبه سفارت رسیده است که غول مرحله آخر است.

در ابتدا به یاد داشته باشید که وقت شناسی برای حضور در سفارت اهمیت بسیار زیادی دارد. در صورتی که نتوانید در زمان تعیین شده در سفارت آمریکا حضور داشته باشید ممکن است وقت شما به طور کامل کنسل شده و مجبور به دریافت نوبت مجدد گردید. 

زمان حضور در سفارت آمریکا باید کپی ثبت درخواست ویزای غیر مهاجرتی خود (فرم DS-160)، پاسپورت معتبر و شماره شناسه درخواست الکترونیک خود را به هراه داشته باشید تا سفارت بتوانید صلاحیت شما برای شرکت در مصاحبه را ارزیابی کند. مدارک درخواست شده از سوی سفارت‌های مختلف برای شرکت در جلسه مصاحبه ممکن است تا حدودی تفاوت داشته باشد بنابراین پیش از حضور در سفارت حتما سایت سفارت آمریکا درکشور واسط را چک کنید.

برای مثال ممکن است برخی از سفارت‌ها مدرک زبان، ریز نمرات ترجمه شده، آخرین مدرک دانشگاهی، سابقه بیمه و حتی انگیزه نامه شما را در روز مصاحبه دریافت کنند اما مدارکی که به طور کلی برای روز مصاحبه و حضور در سفارت آمریکا به آن نیاز دارید عبارتند از:

  • مدارک هویتی و پاسپورت
  • رسید ثبت درخواست الکترونیکی (تکمیل فرم DS-160)
  • رسید پرداخت هزینه درخواست ویزا (MRV Fee)
  • فرم I-20 ( این فرم ویژه دانشجویان F1 و F2 است )
  • فرم DS-2019 (این فرم ویژه دانشجویان J1 و J2 است)
  • رسید پرداخت هزینه SEVIS Fee (ویژه متقاضیان F1 و J2)
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • نامه درخواست نیروی کار از یک کارفرمای تایید شده در آمریکا 
  • نامه دریافت بورسیه یا کمک هزینه تحصیلی (در صورت وجود)
  • یک قطعه عکس (در صورت نیاز)
  • مدارک مربوط به خدمت سربازی (ویژه آقایان)
  • مدارک تمکن مالی
  • مدارک ثبت ازدواج 
  • مدرک زبان 

در خصوص سوالاتی که در مصاحبه پرسیده می‌شود نمی‌توان اطلاعات دقیق و نظر داد زیرا برخورد مصاحبه کننده با هر متقاضی وابسته به شرایط او و نوع ویزای درخواستی متفاوت است اما نکته حائز اهمیت این است که افسر مصاحبه متقاعد شود که شما قصد اعلام پناهندگی پس از حضور در خاک آمریکا را نداشته و برای یک دوره موقت به این کشور مهاجرت می‌کنید. برای مثال باید متقاعد شود که شما پس از اتمام دوره تحصیل خود به ایران باز می‌گردید.

پس از آنکه مصاحبه را پشت سر گذاشتید باید به کشور مبدا برگشته و به صورت آنلاین پیگیر صدور یا رجکت شدن ویزای خود باشید. لازم است بدانید که در طول این مدت پاسپورت شما همراه سایر مدارک در اختیار سفارت بوده و در صورتی که ویزا صادر شود پاسپورت همراه ویزا به شما تحویل داده شد. زمان دقیق و ثابتی برای انجام این روند و ارسال ویزا وجود ندارد. پس از صدور ویزا و دریافت پاسپورت می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما اقدام کنید.

مدارک لازم برای گرفتن وقت سفارت آمریکا

وقت فوری سفارت آمریکا

در صورتی که به دلایل مختلف مانند بلایای طبیعی، روابط دیپلماتیک و یا مسئله‌ای مانند همه‌گیری ویروس کرونا، وقت سفارت امریکا برای مصاحبه به طور کامل قطع شده و برای مدت نه چندان مشخصی در دسترس نباشد شما می‌تواند در موارد خاص برای دریافت وقت فوری سفارت آمرکا اقدام کنید.

تحت شرایط خاص متقاضی ویزای آمریکا می‌تواند یک قرار اضطراری با سفارت یا کنسولگری این کشور درخواست کند. در صورتی که یکی از موارد زیر علت درخواست فوری شما باشد ممکن است که بتوانید یک وقت اضطراری دریافت کنید:

  • فوریت‌های پزشکی
  • شرایط خاص خانوادگی (مانند فوت خانواده درجه یک در آمریکا)
  • شرکت در یک برنامه تبادل دانشجویی از پیش برنامه‌ریزی شده
  • سفر کاری ضروری

توجه داشته باشید که تصمیم برای اعطای وقت اضطراری تنها به کنسولگری و سفارت ایالات متحده در کشور واسط بستگی داشته و هیچ تضمینی برای پذیرش درخواست شما وجود ندارد. 

چقدر طول می‌کشد تا بتوانم یک وقت سفارت آمریکا بگیرم؟

این زمان حدودی بوده و تابع سیستم اداری و ظریفت پذیرش سفارت آمریکا در کشوری است که آن ر به عنوان کشور واسط انتخاب می‌کنید اما به طور کلی هر سفارتخانه تلاش می‌کند تا قرار ملاقات‌ها را ظرف حداکثر سه ماه از ارائه درخواست، نوبت‌دهی کند.

هنوز تاریخ مصاحبه من مشخص نشده، آیا می‌توانم انجام معاینات پزشکی را شروع کنم؟

به یاد داشته باشید که نتایج معاینات پزشکی شما حداکثر به مدت 6 ماه اعتبار دارد و در صورت وجود برخی بیماری‌های خاص اعتبار این معاینات به 3 ماه کاهش می‌یابد در هر صورت انجام معاینات پزشکی خود را باید پس از دریافت وقت سفارت آمریکا و تعیین زمان مصاحبه آغاز کنید.

آیا برای حضور در مصاحبه سفارت آمریکا، به همراه داشتن اصل مدارک ضروری است؟

بله شما باید اصل تمام مدارکی که قبلا ارسال نموده‌اید را در روز مصاحبه با خود همراه داشته باشید.

بدون شک گرفتن وقت سفارت در بهترین بازه زمانی ممکن، تکمیل صحیح مدارک و موفقیت در مصاحبه سفارت آمریکا جزئیات و نکات مهم بسیاری دارد که عدم توجه به هر یک از آن‌ها می‌تواند برنامه مهاجرت شما را با مشکل مواجه نموده و موجب هدر رفت وقت و هزینه بسیار گردد. دریافت راهنمایی و کمک از مشاوران یک تیم مجرب مهاجرتی تنها راهی است که می‌تواند این مسیر پر فراز و نشیب را هموار ساخته و مانع اشتباهات احتمالی شود.

آخرین اخبار لاتاری آمریکا و آموزش رایگان ثبت نام لاتاری آمریکا را در مجله لتسگویونی مطالعه نمایید و در صورت نیاز به انجام امور وقت سفارت آمریـکا با ما تماس بگیرید.