دانشگاه های اسپانیا شرایط تحصیل بی‌نظیری برای شما فراهم می‌کنند. اگر به دنبال تحصیل در بهترین دانشگاه های اسپانیا هستید همراه لتس گو یونی باشید تا با مطالعه این مطلب بتوانید به اطلاعات مهمی دست یابید. برخی از افراد تمایل دارند، برای گذراندن یک دوره آموزشی کوتاه‌ یا بلندمدت و اخذ مدرک مثل یک ترم یا یک مقطع درسی کامل مانند لیسانس یا فوق لیسانس به خارج از کشور مهاجرت کنند و در این میان، انتخاب دانشگاه مناسب، بسیار مهم است.

آیا شما هم جز افرادی هستید که قصد دارید تحصیلات خود را در اروپا یا در بهترین دانشگاه های اسپانیا ادامه دهید؟ اسپانیا برای بسیاری از دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در یک کشور خارجی را دارند، مکانی جذاب محسوب می‌شود که در ادامه به شرح چرایی انتخاب این کشور می‌پردازیم و شما را با بهترین دانشگاه های اسپانیا آشنا می‌کنیم. 

آشنایی با بهترین دانشگاه اسپانیا

انواع دانشگاه در اسپانیا

به طور کلی آن‌ها را می‌توان به این سه گروه تقسیم کرد که در ادامه به شرح هر یک می پردازیم.

دانشگاه دولتی یا Universidad Pública

بودجه آن‌ها توسط دولت ملی یا خودمختار تأمین می‌شود.

دانشگاه خصوصی یا Universidad Privada

بودجه آن‌ها توسط سازمان‌های خصوصی تأمین می‌شود. البته لازم به ذکر است برخی از آن‌ها بودجه دولتی نیز دریافت می‌کنند.

دانشگاه تحت مدیریت کلیسای کاتولیک یا Universidad de la Iglesia

آن‌ها توسط کلیسای کاتولیک اداره می‌شوند و عناوین و گواهینامه‌های رسمی را با اعتبار یکسان دانشگاه های دولتی و خصوصی به دانشجویان اعطا می‌کنند. تفاوت اصلی این نوع دانشگاه ها با دانشگاه های خصوصی این است که دانشگاه های کلیسا بر اساس توافق‌نامه‌های مقدس رم و دولت اسپانیا اداره می‌شوند و آن‌ها دارای پروژه‌های آموزشی مبتنی بر مسیحیت هستند.
سیستم دانشگاه های اسپانیا ساختار کاملا سختی دارد و دانشجویان معمولاً مجبور هستند از یک برنامه درسی ثابت پیروی کنند.

شرایط تحصیل در بهترین دانشگاه اسپانیا

دانشگاه های اسپانیا

در ادامه قصد داریم به شما چند نمونه از دانشگاه های اسپانیا را به شما معرفی کنیم که در لیست بهترین دانشگاه های این کشور قرار گرفته اند. بنابراین اگر قصد دارید در این کشور تحصیل نمایید، حتماً با این موسسات آموزشی آشنا شوید.

دانشگاه Complutense مادرید

این دانشگاه که در سال 1508 تاسیس شده است، یک موسسه آموزش عالی عمومی غیرانتفاعی است که در شهر مادرید واقع شده است و دوره‌های کارشناسی را در رشته‌های مختلف ارائه می‌دهد. این موسسه آموزش عالی اسپانیا قدمتی حدود 512 سال دارد و دارای سیاست پذیرش تحصیلی انتخابی بر اساس آزمون‌های ورودی است.

همچنین چندین امکانات و خدمات دانشگاهی و غیر دانشگاهی برخوردار است از جمله آن‌ها می‌توانیم به امکانات ورزشی وکتابخانه، امکان اعزام دانشجو و تحصیل در خارج از کشور اشاره کنیم. این موسسه آموزش عالی با سایر دانشگاه ها ارتباط دارد و همچنین خدمات اداری مختلفی به دانشجویان ارائه می‌دهد.

دانشگاه بارسلونا

یکی دیگر از بهترین دانشگاه های اسپانیا بارسلونا است که در سال 1450 تاسیس شد و یک موسسه آموزش عالی عمومی غیر انتفاعی است که در محوطه شهری کلان شهر بارسلون، کاتالونیا واقع شده است. این موسسه همچنین دارای پردیس شعبه‌ای در L'Hospitalet de Llobregat است و دوره‌ها و برنامه‌های آموزشی مختلفی را ارائه می‌دهد.

بنابراین شما می‌توانید مدارک رسمی آموزش عالی شناخته شده مانند مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا در چندین زمینه تحصیلی اخذ کنید. این موسسه آموزش عالی اسپانیا 569 سال قدمت دارد و همانند دانشگاه Complutense مادرید دارای سیاست پذیرش تحصیلی انتخابی بر اساس کنکور و سوابق تحصیلی و نمرات گذشته دانشجویان است.

دانشجویان بین‌المللی نیز می‌توانند برای ثبت ‌نام اقدام کنند. دانشگاه بارسلونا همچنین چندین امکان و خدمات دانشگاهی و غیر دانشگاهی از جمله کتابخانه، مسکن، امکانات ورزشی، کمک‌های مالی و یا بورسیه تحصیلی، تحصیل و اعزام به خارج از کشور، دوره‌های آنلاین و فرصت‌های آموزش از راه دور و همچنین خدمات اداری به دانشجویان ارائه می‌دهد. این مرکز علمی بارسلونا شامل 100 بخش است كه در 18 دانشكده و دو مدرسه دانشگاهي، يك مدرسه مستقل و هشت مدرسه وابسته گروه‌بندي شده‌اند.

این مرکز اصلی تحقیقات دانشگاهی در اسپانیا است و از نظر تعداد برنامه‌های تحقیقاتی انجام شده و برتری که به دست آورده‌اند، به یک معیار اروپایی معتبر برای فعالیت تحقیقاتی تبدیل شده است. این مرکز علمی از نظر تولید مقالات علمی در بالاترین رتبه دانشگاه های این کشور قرار دارد.
برخی از دانشکده‌های دانشگاه بارسلونا عبارت هستند از: 
•    زیست‌شناسی
•    شیمی
•    علوم زمین
•    اقتصاد و کسب‌وکار
•    هنرهای زیبا
•    داروسازی و علوم غذایی
•    جغرافیا و تاریخ
•    و بسیاری رشته‌های تحصیلی دیگر…

انواع رشته‌ها در بهترین دانشگاه‌ های اسپانیا

دانشگاه de Salamanca

یکی دیگر از بهترین دانشگاه های اسپانیا de Salamanca است که در سال 1218 تأسیس شد و یک موسسه آموزش عالی عمومی غیرانتفاعی است که در محوطه شهری شهر کوچک سالامانکا، کاستیا و لئون قرار دارد. این مرکز علمی de Salamanca همچنین دارای شعبه‌های گوناگونی در زامورا، آویلا، بجار، ویلامایور است.

قدمت این موسسه آموزش عالی اسپانیا حدود 802 سال است. این مرکز علمی که یکی از بهترین دانشگاه‌ها در اسپانیا است دارای سیاست پذیرش تحصیلی انتخابی بر اساس آزمون‌های ورودی است و سوابق تحصیلی و نمرات گذشته دانشجویان را مورد بررسی قرار می‌دهد. متقاضیان بین‌المللی واجد شرایط نیز می‌توانند درخواست ثبت‌نام خود را به این دانشگاه قدیمی ارسال کنند.

این موسسه آموزش عالی همچنین امکانات و خدمات دانشگاهی و غیر آکادمیک مختلفی دارد، از جمله آن‌ها می‌توان به مواردی همچون کتابخانه، خوابگاه، امکانات ورزشی، کمک‌های مالی و یا بورسیه تحصیلی، دوره‌های آنلاین و فرصت‌های آموزش از راه دور اشاره کرد. لازم است بدانید این مرکز خدمات اداری نیز به دانشجویان خود ارائه می‌دهد.

دانشگاه رامون لول

رامون لول را می‌شناسید؟ این دانشکده در سال 1990 تأسیس شد و به نام نویسنده و فیلسوف مشهور متولد قرن سیزدهم میلادی نام‌گذاری شد. در حال حاضر مرکز علمی رامون لول شامل چندین کالج مختلف تخصصی در موضوعات گوناگون است که اکثر آن‌ها در مرکز شهر بارسلون قرار دارند. برخی از کالج‌ها عبارت هستند از:
•    فلسفه و علوم انسانی
•    مهندسی و معماری
•    مطالعات اجتماعی
•    روابط بین‌الملل 
•    کسب‌وکار
•    حقوق
•    مدیریت
•    جهانگردی
•    طراحی
•    و سایر رشته‌ها

بهترین دانشگاه های اسپانیا و رتبه بندی آن

دانشگاه گرانادا

چهارمین دانشگاه بزرگ اسپانیا، گرانادا نام دارد. این مرکز علمی هر ساله میزبان درصد زیادی از دانشجویان بین‌المللی است. گرانادا نه تنها یکی از بهترین دانشگاه ها در اسپانیا است، بلکه یکی از بهترین دانشگاه ها برای دانشجویان بین‌المللی محسوب می‌شود. با داشتن پنج پردیس و رشته‌های گسترده برای تحصیل، این مرکز فرصتی را برای ملاقات و برقراری ارتباط با افراد از فرهنگ‌های مختلف را برای شما فراهم می‌کند.

دانشگاه دووستو

دانشگاه دووستو قدیمی‌ترین دانشگاه خصوصی در اسپانیا و بنیانگذار اولین مدرسه تجارت اسپانیا است. این دانشگاه از لحاظ آکادمیک و تاریخی با اهمیت است و هر ساله تعداد زیادی دانشجویان محلی اسپانیایی و دانشجویان بین‌المللی را به خود جذب می‌کند.

دانشگاه آلیکانته

آلیکانته در سال 1979 تأسیس شد و یک موسسه آموزش عالی عمومی غیرانتفاعی است که در محوطه شهری شهر کوچک سان ویسنته دل راسپیگ، والنسیا قرار دارد. این موسسه همچنین دارای پردیس در آلیکانته است. 40 سال از زمان تاسیس این موسسه آموزش عالی اسپانیایی می‌گذرد و دارای سیاست پذیرش تحصیلی انتخابی بر اساس آزمون‌های ورودی و سوابق تحصیلی و نمرات گذشته دانشجویان است.

آلیکانته نیز همانند اکثر موسسات آموزش عالی که در این مطلب معرفی کردیم، امکانات و خدمات دانشگاهی و غیر دانشگاهی مطلوبی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کتابخانه، خوابگاه، امکانات ورزشی، بورسیه تحصیلی، دوره‌های آنلاین و فرصت‌های آموزش از راه دور اشاره کرد. آلیکانته همچنین ارائه دهنده خدمات اداری به دانشجویان است.

دانشگاه پمپئو فابرا

این مرکز در سال 1990 تأسیس شد و به نام پومپئو فابرا زبان‌شناس و متخصص زبان كاتالان نام‌گذاری شده است، همچنین یکی از معتبرترین موسسه‌های آموزش عالی در اسپانیا محسوب می‌شود و یکی از جدیدترین آن‌ها در بارسلونا است.

بیش از 10000 دانشجو در رشته‌های مختلف دانشگاهی از جمله علوم اجتماعی، حقوق، انواع رشته‌های زبان‌ و هنر شرکت می‌کنند. این مرکز در قلب شهر واقع شده است و جالب است بدانید که از معرفی روش‌های جدید آموزش در یادگیری علوم مختلف حمایت می‌کند.

دانشگاه پلی‌تکنیک کاتالونیا

این مرکز در حال حاضر با نام Barcelona Tech شناخته می‌شود و بزرگترین موسسه آموزش عالی مهندسی در کاتالونیا، اسپانیا است. پلی‌تکنیک کاتالونیا در مارس 1971 تاسیس شد و در 65 رشته کارشناسی، 73 رشته تحصیلات تکمیلی و 49 رشته دکترا بیش از30000 دانشجو دارد.

رشته‌هایی مانند ریاضیات و معماری از اصلی‌ترین رشته‌های این مرکز هستند. دانشگاه پلی‌تکنیک کاتالونیا یکی از دانشگاه های فنی اروپا با بین المللی‌ترین Ph.D محسوب می‌شود و بیشترین سهم دانشجویان بین‌المللی کارشناسی ارشد را از آن خود کرده است.

دانشگاه والنسیا

دانشگاه تاریخی والنسیا در کنار ساحل زیبای مدیترانه در سومین شهر بزرگ اسپانیا واقع شده است. این مرکز علمی با آغاز فعالیت خود در سال 1499 میلادی، یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه ها پابرجا در اسپانیا محسوب می‌شود. بیشتر افراد محلی در این منطقه به زبان اسپانیایی صحبت می‌کنند، بنابراین در این مرکز نیز تدریس دروس به زبان اسپانیایی یا انگلیسی انجام می‌شود. 

دانشگاه پابلو دو اولاوید

این مرکز درست در خارج از مرکز شهر سویل واقع شده است و بسیار بزرگ و گسترده است. این مرکز علمی زیبا در سال 1997 ساخته شد و از بسیاری از امکانات مدرن از جمله وای فای بهره‌مند است. همچنین دانشگاه پابلو دو اولاوید دارای خوابگاه در محوطه خود است و زمین‌های ورزشی و یک کتابخانه عظیم این مرکز علمی و موسسه پژوهشی را بسیار خاص کرده است و در زمره بهترین دانشگاه ها در اسپانیا قرار داده است.

بهترین دانشگاه های اسپانیا و کتابخانه ها

سیستم دانشگاه های دولتی و خصوصی در اسپانیا

در کل اسپانیا 76 دانشگاه دارد. 45 مورد از آن‌ها دولتی و 31 مورد دیگر موسسات خصوصی هستند. در میان دانشگاه های خصوصی، برخی از آن‌ها توسط سازمان‌های خصوصی و برخی دیگر توسط کلیسای کاتولیک اداره می‌شوند. از نظر آماری تعداد دانشجویان بیشتری در دانشگاه های دولتی تا دانشگاه های خصوصی حضور دارند.

از نظر رتبه‌بندی نیز موسسات دولتی در سطح جهان از معتبرترین موسسات آموزشی محسوب می شوند و سابقه‌ای غنی‌تر دارند.
بهترین دانشگاه های اسپانیا در مادرید و بارسلونا واقع شده‌اند. با این حال، مدارس و دانشگاه های برجسته‌ای نیز در شهرهای دیگر مانند والنسیا، گرانادا، یا سالامانکا وجود دارد. 

زبان‌های آموزشی تحصیل در دانشگاه های اسپانیا

در بیشتر مناطق اسپانیا اسپانیایی کاستیا زبان اصلی است، اگرچه مناطق مختلفی به زبان‌های محلی صحبت می‌کنند. این موضوع به ویژه در کاتالونیا، جایی که بارسلون در آن واقع شده است، صادق است. اساتید در دانشگاه ها قدیمی آنجا بیشتر به زبان کاتالونیایی (کاتالان) دروس را آموزش می‌دهند، با این وجود در برخی از مراکز علمی و کالج‌ها دوره‌های تحصیلی مختلف به زبان انگلیسی آموزش داده می‌شود.

نحوه تحصیل در دانشگاه های اسپانیا به زبان انگلیسی

اگر شرکت در کلاس‌های اسپانیایی بخشی از اهداف و برنامه‌های شما برای مهاجرت و تحصیل در خارج از کشور و حضور در بهترین دانشگاه ها در اسپانیا نیست باید کالج‌های را انتخاب کنید که کلاس‌هایی به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند. نکته مهمی که هنگام انتخاب مرکز علمی و پژوهشی در استرالیا باید به آن توجه کنید این است که دانشگاه مورد نظرتان کل دروس را در طی دوره تحصیل بلندمدت شما به زبان انگلیسی ارائه دهد. زیرا ممکن است دوره‌های تحصیلی شما بیش از گذراندن یک ترم یا یک سال باشد.

اگر قصد تحصیل به زبان انگلیسی در مراکز علمی اسپانیا را دارید بهترین کار این است که با کالج یا این مراکز تماس بگیرید تا به درستی متوجه شوید که کدام کلاس‌ها و دروس را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. 

چرا باید در دانشگاه های اسپانیا تحصیل کرد؟

در ابتدا، ممکن است بخواهید بدانید که چرا تحصیل در خارج از کشور ارزشمند و مهم است. تحصیل در کشوری با فرهنگ جدید و متمایز فرصت‌های زیادی را برای دانشجویان ایجاد می‌کند و اسپانیا یکی از برترین کشورهایی است که افراد می‌توانند برای ادامه تحصیل خود در نظر بگیرند. 

سالانه هزاران دانشجو از کشورهای مختلف مانند اروپا، آمریکای لاتین و آمریکای شمالی از اسپانیا دیدن می‌کنند. دلایل بسیار زیادی مانند آب‌و‌هوای مناسب در بیشتر مناطق، آموزش با کیفیت و سبک زندگی که وجود دارد باعث می‌شود افراد این کشور را برای مهاجرت و اخذ مدرک تحصیلی در رشته مورد نظر خود انتخاب کنند. 

فراتر از آب‌وهوا، همانطور که اشاره شد سبک زندگی در کشور اسپانیا ممکن است مهمترین معیار برای انتخاب توسط دانشجویان باشد، زیرا سالم‌ترین کشور جهان لقب گرفته است. مردم اسپانیا از سبک زندگی در فضای باز و زندگی شبانه لذت می‌برند. در کشور اسپانیا بدون توجه به اینکه شما برای یک دوره کوتاه مدت یا یک دوره کامل تحصیلی به آنجا مهاجرت می‌کنید، از کیفیت زندگی عالی در کنار تحصیل در بهترین دانشگاه های اسپانیا بهره‌مند خواهید بود.

سخن پایانی

یکی از مواردی که باید هنگام جستجو برای مهاجرت و پذیرش تحصیلی به خاطر داشته باشید این است که فارغ از اینکه در کدام یک از کالج‌ها یا دانشگاه ها در اسپانیا تحصیل می‌کنید، شما از دانش بروز و جدید بهره‌مند خواهید شد. کالج‌ها و مراکز علمی و پژوهشی در اسپانیا بسیار متنوع و مختلف هستند و هریک از امکانات به خصوصی بهره‌مند هستند.

بنابراین گزینه‌های زیادی پیش روی شما قرار دارد که با توجه به الویت‌ها و ارزش‌هایی که در ذهن دارید، می‌توانید انتخاب کنید. هدف ما از نگارش این مقاله این بود که اطلاعات صحیح و جامعی برایتان جمع‌آوری کنیم تا بتوانید برنامه‌ها و اهداف تحصیلی خود را به درستی ساماندهی کنید. اگر انتخاب یک دانشگاه از میان چندین مرکز علمی برتر برای شما دشوار است، با محدود کردن گزینه‌های خود و تحقیق در مورد سبک زندگی و هزینه‌های تحصیل و شرایط آب‌و‌هوایی بهترین تصمیم را اتخاذ کنید. 

در آخر به یاد داشته باشید یک برنامه تحصیلی مناسب در یکی از بهترین دانشگاه های اسپانیا می‌تواند مزایا و فرصت‌های طلایی بیشماری برای شما به همراه داشته باشد. پس قاطعانه گزینه‌های پیش رو را ارزیابی کنید تا متوجه شوید کدام مرکز علمی و پژوهشی یا کالج برای شما مناسب‌تر است و کدامیک با برنامه‌ها و اهداف شما تطابق بیشتری دارد.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل در اسپانیا کلیک کنید.