برای اطلاع از بهترین رشته تحصیلی در ترکیه و اطلاع از شرایط تحصیل در آن ها با این مطلب از مجله تحصیلی لتسگو یونی همراه باشید. مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه می‌تواند شروعی برای داشتن آینده‌ای درخشان باشد؛ اما بد نیست تا پیش از هر اقدامی ‌درباره بازار کار رشته‌های مختلف تحقیق کرد.

پیش از این با شما درباره تحصیل در ترکیه صحبت کردیم و به اشاره اصلی‌ترین نکات پرداختیم. حال زمان آن است تا بهترین رشته تحصیلی در ترکیه را معرفی کرده و به شما کمک کنیم تا آگاهانه‌تر برای آینده تحصیلی و شغلی خود برنامه ریزی کنید.

بهترین رشته تحصیلی در ترکیه

ترکیه امروزی حاصل تحولات فرهنگی و مذهبی است و باعث شده تا پُلی میان شرق و غرب باشد. این کشور همسایه ایران، دارای دانشگاه‌های مختلفی است که آموزش‌های مطابق با نیازهای روز دنیا را ارائه می‌دهند.

همه ما می‌دانیم که انتخاب رشته، چه نقش مهمی ‌در آینده کاری و پیشرفت هر کدام از ما خواهد داشت. ورود به دانشگاه‌های ترکیه می‌تواند مسیر ورود به بازارهای کار جهانی را هموارتر کند.

در این بخش قصد داریم تا بهترین رشته تحصیلی کشور ترکیه را بررسی کنیم.

بهترین رشته تحصیلی در کشو ترکیه

طراحی لباس و پوشاک

ترکیه، خصوصاً شهر استانبول یکی از مسیرهای اصلی تجارت بین اروپا، آسیا و خاورمیانه می‌باشد. پوشاک به عنوان منبع اصلی درآمد برای افراد محلی در آمده است؛ زیرا بازرگانان خارجی علاقه زیادی به خرید این محصولات داشته و باعث رونق روز افزون این صنعت شده‌اند.

در حالی که دولت ترکیه بسیاری از صنایع از جمله ارتباطات، بانکی و حمل و نقل را تحت نظارت و کنترل دارد؛ اما مهم‌ترین صنعت کشور مسنوجات می‌باشد و اکنون ترکیه یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان منسوجات و پوشاک است. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند در گرایش‌های مختلف این رشته مانند طراحی صنعتی، بصری، محصول، مد و طراحی لباس به تحصیل مشغول شوند. دانشگاه‌های مهم ترکیه در زمینه منسوجات و طراحی شامل دانشگاه آیدین، دانشگاه مدیترانه شرقی و دانشگاه اسکودار است.

مدیریت کسب و کار

علی رغم تصمیماتی که توسط رئیس جمهور و دولت در رابطه با تجارت گرفته شده است، ارزش تولید ناخالص داخلی (GDP) به طور پیوسته در حال افزایش است. این میزان با رشد 5 درصدی همراه بوده و این رشد حاکی از تلاشی است که در جهت افزایش قدرت اقتصادی گرفته شده است.

این آمار نشان از آن دارد که ورود به ترکیه برای علاقمندان به رشته مدیریت بازرگانی انتخاب خوبی خواهد بود. بین هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، بازرگانی به یکی از محبوب‌ترین زمینه‌های آموزشی در کشور ترکیه برای دانشجویان بومی ‌و بین المللی تبدیل شده است. دانشگاه‌های شناخته شده ترکیه در رشته‌های مدیریت تجارت شامل دانشگاه خاور نزدیک، دانشگاه اروپایی لفکه و دانشگاه اوکان است.

علوم و مهندسی کامپیوتر

علوم کامپیوتر و مهندسی به یکی از محبوب‌ترین رشته‌ها در سراسر جهان و علی الخصوص کشور ترکیه تبدیل شده است. به نظر می‌رسد که رشته مدیریت، فناوری و حتی ارتباطات، فرصت‌های شغلی بیشتری را برای دانشجویان فراهم می‌کنند. بسیاری از موسسات آموزش عالی ترکیه برنامه‌های با کیفیتی را به علاقمندان ارائه می‌دهند.

برنامه‌های تحصیلی در رشته علوم کامپیوتر و مهندسی معمولاً جنبه‌های علوم کامپیوتر و مهندسی را با هم ترکیب می‌کند. در حالی که برنامه‌های علوم کامپیوتر تمایل دارند که عمدتاً در مورد موارد تئوری و نرم افزار متمرکز شوند. بهترین دانشگاه‌های ترکیه در زمینه علوم کامپیوتر و مهندسی شامل دانشگاه فنی خاورمیانه، دانشگاه سابانجی و دانشگاه استانبول شهیر هستند. 

داروسازی

داروسازی جزو بهترین رشته تحصیلی در این کشور شناخته می‌شود. تحصیل داروسازی در ترکیه فرصت ورود به بازار کار را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. مدت زمان تحصیل این رشته در کشور ترکیه 5 سال خواهد بود و متقاضیان باید در آزمون ورودی شرکت کنند و در آن پذیرفته شوند. دانشگاه‌های مطرحی که امکان تحصیل در رشته داروسازی را فراهم کرده‌اند شامل دانشگاه استانبول، دانشگاه آنکارا و دانشگاه حاجت تپه می‌شوند.

پزشکی

امروزه پزشکی را می‌توان بهترین رشته تحصیلی در ترکیه قلمداد کرد. چندین دانشگاه پزشکی این کشور مورد تأیید وزارت علوم ایران می‌باشند. متقاضیان تحصیل در این رشته باید در آزمون‌های ورودی که هر دانشگاه به صورت مجزا برگزار می‌کند، شرکت کرده و در آن پذیرفته شوند. بهترین دانشگاه‌هایی که فرصت تبدیل شدن به یک پزشک حاذق را به شما می‌دهند شامل دانشگاه اژه، دانشگاه کوچ، دانشگاه استانبول و دانشگاه حاجت تپه می‌شوند.

حقوق

بهترین رشته های تحصیلی ترکیه

رشته حقوق در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه دانشجویان بومی‌ و بین المللی قرار گرفته است و پس از رشته‌های پزشکی بسیار پرتقاضا می‌باشد. وجود فرصت‌های شغلی متنوع موجب شده است تا بسیاری از فارغ التحصیلان رشته حقوق در این کشور مشغول به فعالیت شوند. متقاضیان دوره کارشناسی موظفند تا 180 واحد درسی را ظرف مدت 4 سال با موفقیت پشت سربگذارند. بهترین موسسات آموزشی عالی ترکیه برای ورود به این رشته، دانشگاه آنادولو، دانشگاه بیلکنت و دانشگاه کوچ هستند.

هزینه تحصیل در بهترین رشته‌های تحصیلی ترکیه

شهریه‌ای که پرداخت می‌کنید به دانشگاهی که شما برای تحصیل انتخاب می‌کنید بستگی دارد. رشته‌هایی که به زبان ترکی ارائه می‌شوند ارزان‌تر از رشته‌های ارائه شده به زبان انگلیسی خواهند بود و البته دانشگاه‌های خصوصی نیز نسبت به دانشگاه‌های دولتی گران‌تر هستند. به طور کلی، هزینه‌های تحصیل بین 1600 تا 9000 لیر می‌باشند.

بهتر است بدانید، به منظور کاهش هزینه‌های تحصیل، چندین بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته شده است.

تحصیل در این کشور می‌تواند شرایط بی‌نظیری را در اختیار شما قرار داده و رویاهایتان را به حقیقت برساند. اگر برای مهاجرت به کشور ترکیه از طریق تحصیل مصمم هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا با کارشناسان مجرب ما در مجموعه لتس گو یونی در ارتباط باشید و از راهنمایی‌های تخصصی ما بهره مند شوید و آینده خود را مطمئن‌تر بسازید.