اگر قصد دارید تحصیل در رشته mba را در یک کشور خارجی بگذرانید، با لتسگو یونی و جدیدترین فهرست بهترین کشور برای تحصیل در رشته MBA همراه شوید. شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که می خواهید همسو با نیاز کنونی جوامع مختلف و بازارهای کار جهانی، به یک مدیر قابل و کاربلد در عرصه های مختلف کاری بدل شوید. مسیری که می تواند از طریق مهاجرت تحصیلی به دانشگاه های با کیفیت خارجی و تحصیل در رشته MBA برای شما محقق شود.

اگر دارای استعداد ذاتی، روحیه و پتانسیل لازم برای انجام امور مدیریتی نیستید و تنها به خاطر بازار کار خوب جهانی و یا مقدار درآمد بالا، قصد تحصیل در MBA را دارید، توصیه می کنیم که به هیچ وجه این کار را انجام ندهید، اما در صورتی که به این رشته تحصیلی علاقه مند هستید و امکان توسعه و پیشرفت در این حوزه را در خود می بینید، می توانید از میان برترین دانشگاه ها و مقاصد تحصیلی مثل بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل، انتخاب خود را انجام دهید.

از همین ابتدا باید به شما صادقانه بگوییم که تضمین موفقیت بعد از فارغ التحصیلی در رشته MBA، در گرو انتخاب بهترین دانشگاه خارجی و یا بهترین کشور برای تحصیل رشته MBA نیست، اما تجربه تحصیل این رشته کاربردی و پرطرفدار در یک محیط تحصیلی عالی، با همراهی اساتید مشهور و مجرب، بهره مندی از جدیدترین و با کیفیت ترین سیستم آموزشی و اعتبار بالای مدارک دانشگاهی، نقش پر رنگی در هموارسازی مسیر موفقیت شما در بازار کار جهانی و کسب درآمد ارزی بالا خواهد داشت.

یعنی اگر یک تیم فوتبالی پرستاره و کهکشانی را در نظر بگیرید، می توانید به عنوان یک بازیکن شانس قرارگیری در بهترین سطح فوتبال و تعامل با بهترین های دنیا را تجربه کرده و در عین حال امید زیادی به قهرمانی داشته باشید، اما باز هم، نتیجه نهایی بستگی زیادی به خود شما دارد.

برای اینکه بتوانید تصمیم گیری دقیقی در مورد بهترین گرایش مدیریت برای مهاجرت و انتخاب مقصد تحصیلی ایده آل برای مهاجرت تحصیلی داشته باشید، قصد داریم تا در ادامه شما را با جدیدترین فهرست بهترین کشور برای تحصیل رشته MBA آشنا کنیم.

بهترین کشور برای تحصیل در رشته MBA

بهترین کشور برای تحصیل در رشته MBA

فرقی نمی کند که قصد ادامه تحصیل در چه رشته ای را در خارج از کشور داشته باشید، چون در هر صورت باید بعد از انتخاب رشته و مقطع تحصیلی، اول کشور و شهر مورد نظر خود را انتخاب کرده و بعد به سراغ انتخاب دانشگاه بروید.

بر همین اساس، در ادامه با ارائه دلایل مختلف و قانع کننده، بهترین کشورها برای تحصیل در رشته ام بی ای را به شما معرفی می کنیم.

تحصیل رشته MBA در آلمان

وقتی حرف از مهاجرت تحصیلی و تحصیل در رشته MBA می شود، مقاصد با کیفیت و متنوع زیادی در پیش روی شما قرار می گیرد که ممکن است کمی شما را در انتخاب مقصد نهایی تحصیل دچار مشکل کند.

از این رو بهتر است بدون در نظر گرفتن شهرت و محبوبیت یک کشور، به دلایلی توجه کنیم که آن مقصد را به بهترین کشور برای تحصیل در رشته MBA بدل می کند.

اولین و بهترین انتخاب بسیاری از دانشجویان بین المللی در دنیا، تحصیل در آلمان است، کشوری که به دلیل کیفیت بالای سیستم آموزشی، تجهیزات دانشگاهی مدرن و البته هزینه های بسیار پایین تحصیل، به یکی از جذاب ترین مقاصد تحصیلی دانشجویان بین المللی بدل شده است.

دانشگاه های این کشور دارای دوره های آموزشی متعدد رشته MBA در سطح و کلاس جهانی هستند که با وجود فرصت های کاری متنوع، بازار کار پویا و اقتصاد بسیار باثبات و پرقدرت این کشور، ترکیب استثنایی و دوست داشتنی را برای دانشجویان خارجی به ارمغان می آورند.

به طور مختصر، وجود مزایای زیر می تواند دلیل محکمی برای انتخاب آلمان به عنوان بهترین کشور برای تحصیل MBA باشد:

  • دانشگاه های آلمان تنوع بالا و باورنکردنی از تخصص های رشته مدیریت MBA را از جمله بازاریابی، منابع انسانی، امور مالی، ابتکار و کارآفرینی، رهبری، بازاریابی بین المللی، مدیریت استراتژیک، مدیریت جهانی، بین المللی بهداشت و درمان، فناوری، اطلاعات IT و غیره به دانشجویان ارائه می دهند.
  • انواع مختلفی از رشته MBA از جمله ام بی ای دو گانه، MBA عمومی و تمام وقت، مدیریت اجرایی و پاره وقت mba در دسترس است.
  • وجود زیرساخت عالی، امکانات رفاهی و تجهیزات دانشگاهی مدرن در کنار حضور اساتید برجسته بین المللی، همگی فاکتورهای مهمی در تصمیم گیری شما برای تحصیل رشته MBA در آلمان هستند.
  • دانشگاه های آلمان ترکیبی از آموزش فنی و کاربردی را به دانشجویان ارائه می دهند؛ همچنین به طور همزمان، شرکت در دوره کارآموزی برای تمامی دوره های mba در آلمان الزامی است که موجب کسب تجارب ارزشمند در کنار مزایای مالی برای دانشجو می شود.

تحصیل رشته mba در آلمان

تحصیل رشته MBA در آمریکا

بنابر آخرین آمار وزارت آموزش و پرورش آمریکا، این کشور دارای بزرگترین بازار MBA در جهان است و هر ساله در حدود 125 هزار دانشجوی جدید از این رشته مدیریتی فارغ التحصیل می شوند.

عموماً متقاضیان تحصیل در این رشته، به دو دلیل مقدار درآمد بالا و فرصت های کاری عالی و متعدد به سراغ این رشته تحصیلی می آیند. این در حالی است که بنابر آمار سال 2012 سازمان GMAC، مقدار درآمد کسب شده توسط فارغ التحصیلان مقاطع تکمیلی رشته های مدیریتی در آمریکا تا 70 درصد افزایش یافته است.

اما چیزی که باعث می شود ایالات متحده آمریکا نیز در لیست بهترین کشور برای تحصیل MBA قرار بگیرد، وجود دانشگاه های ممتاز و دارای رنکینگ جهانی و همچنین دلایل زیر است:

  • فرصت های کاری متعدد: اولویت اصلی بسیاری از شرکت های قدرتمند و مشهور فعال در آمریکا با استخدام نیروهای کار فارغ التحصیل در این رشته است و دریافت مدرک این رشته از دانشگاه های معروف آمریکایی، احتمال استخدام شما در موقعیت شغلی مورد نظر را تا حد زیادی افزایش می دهد.
  • درآمد بسیار بالا: آمار این طور نشان می دهد که افراد زیادی از سراسر دنیا، تنها به دلیل پولساز بودن این رشته به سمت کسب مدرک دانشگاهی آن می روند. این موضوع در کشور آمریکا و موقعیت های شغلی موجود شدت بیشتری داشته و یک زندگی رویایی را برای شما فراهم خواهد کرد.
  • مدیریت دقیق امور مالی شخصی: آموزه های مدیریتی دانشگاه های آمریکا آنچنان دقیق و حساب شده و به روز است که موجب می شود علاوه بر موفقیت در عرصه بازارهای بین المللی، درک کاملی از امور مالی شخصی خود پیدا کرده و از مهارت های لازم برای سرمایه گذاری های موفق در کنار تلاش های تجاری خود برخوردار شوید. یعنی در خلال تحصیل، مهارت های زیادی را در زمینه ارزیابی ریسک های موجود و درک چگونگی کارکرد تورم و نرخ بهره کسب خواهید کرد.

تحصیل رشته mba در آمریکا

تحصیل رشته MBA در استرالیا

کشورهای پیشنهادی این مطلب، همگی جزو مقاصد فوق العاده با کیفیت تحصیلی در دنیا محسوب می شوند و این موضوع تنها به تحصیل در MBA محدود نمی شود.

 یعنی حضور انواع دانشگاه های عالی رتبه و با کیفیت در هر یک از این کشورها، خود متضمن یک انتخاب درست برای مهاجرت تحصیلی و تحصیل در رشته مدیریت است و نیازی به ارائه دلایل دیگر ندارد.

ولی باز هم اطلاع از برخی جزئیات، می تواند کمک شایانی به شما در انتخاب نهایی دانشگاه و مقصد تحصیلی این رشته پرمخاطب و محبوب کند.

خوشبختانه، مدارک دانشگاهی استرالیا نیز در سراسر دنیا قابل قبول بوده و از اعتبار بالایی برخوردار هستند، این بدین معنی است که با فارغ التحصیلی در هر یک از زمینه های تخصصی mba، می توانید در هر جایی از دنیا مشغول به کار شوید.

اما اگر به دنبال زندگی و کار دائمی بعد از فارغ التحصیلی در استرالیا هستید، شرایط مناسبی برای شما مهیا بوده و می توانید با هزینه زندگی کمتری به نسبت کشورهایی مثل آمریکا و انگلیس، به زندگی و کار بپردازید.

به طور خلاصه، برخی از مزایای تحصیل رشته مدیریت در کشور استرالیا شامل موارد زیر می شود:

  • به طور تقریبی، در حدود 75 رشته شناخته شده MBA در کشور استرالیا تدریس و ارائه می شود که بسیاری از آنها دارای تائیدیه و ارزیابی از سازمان های AACSB و EQUIS هستند.
  • رشته های مدیریت تجارت در استرالیا، به دانشجویان ترکیب ویژه ای از دانش عملی و فنی را با تمرکز بر تقویت مهارت ارتباطات، مهارت های شخصی و مدیریتی ارائه می دهد و موجب تشویق ابتکار، نبوغ و تفکر پیشرو و انفرادی در هر فرد می شود.
  • چند فرهنگی بودن محیط آموزشی استرالیا به معنی این است که شما فرصت تحصیل در کنار دانشجویانی با فرهنگ های مختلف دنیا را داشته و چشم انداز فرهنگی گسترده ای در حوزه مدیریت کسب و کار خواهید داشت و در عین حال، با جنبه های شرقی و غربی تجارت و مدیریت آشنا خواهید شد.

تحصیل رشته MBA در سنگاپور

سنگاپور به دلیل داشتن اقتصاد و زیرساخت های در حال توسعه، در حال تبدیل شدن به یکی از بهترین کشورهای بالقوه تحصیل رشته MBA در قاره آسیا است. رشته های مدیریت و مدیریت اجرایی سنگاپور از انعطاف زیادی برخوردار هستند و به دانشجویان این اجازه را می دهند تا در خلال تحصیل به کسب تجربه و درآمد ارزی بپردازند.

در واقع امکان انجام کار دانشجویی برای حداکثر 16 تا 18 ساعت در هفته برای دانشجویان بومی و بین المللی دانشگاه های سنگاپور وجود دارد. این کشور دارای بیش از 80 هزار دانشجوی بین المللی از 120 کشور دنیا است و تنها در دانشگاه ملی سنگاپور NUS، قریب به 91 درصد از دانشجویان تمام وقت رشته MBA را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند.

اما مزایای کلی تحصیل رشته مدیریت در کشور سنگاپور شامل موارد زیر می شود:

  • دانشگاه های این کشور دانشجویان را به ایجاد شبکه ارتباطات و تعامل با دیگر دانشجویان از سایر کشورهای دنیا تشویق کرده و از آن به عنوان ابزاری برای توسعه شخصیتی و گسترش چشم اندازهای کاری و ارتباطی دانشجویان استفاده می کند.
  • امکان استفاده ازمزیت تبادل دانشجو با سایر دانشگاه های معتبر دنیا در اروپا وجود داشته و دانشجو می تواند با استفاده از این گزینه، ارزش دوچندانی به مدرک تحصیلی خود داده و تجارب جدیدی برای حداقل یک تا دو ترم تحصیلی در کشوری خارجی کسب نماید.
  • بنابر قوانین دولتی کشور سنگاپور، شما ملزم به کار و فعالیت تمام وقت 3 ساله بعد از فارغ التحصیلی در بازار کار جهانی سنگاپور هستید که موجب ارتقاء رزومه شغلی شما شده و می تواند راه ورود شما به بهترین شرکت های بین المللی در سطح جهان باشد و حتی موجب شود تا اقامت دائم این کشور را گرفته و به زندگی دائمی در سنگاپور بپردازید.
  • خوشبختانه، وضعیت بازار کار سنگاپور در شرایط ایده آلی به سر می برد و شرکت های خارجی اغلب به دنبال جذب نیروهای بین المللی فارغ التحصیل در رشته ام بی ای برای جهانی سازی و ارتقاء سطح زبان نیروی کار خود هستند.
  • سنگاپور دارای بیش از 20 زبان متمایز منطقه ای است، اما با این حال، تمامی دوره ها و دروس رشته MBA در دانشگاه های این کشور به زبان انگلیسی ارائه می شود و هیچ مشکلی از لحاظ استخدام و کار در محیط انگلیسی زبان در کشور سنگاپور وجود ندارد.
  • هزینه های تحصیل رشته MBA در کشور سنگاپور بسیار منطقی و مناسب تر از کشورهایی مثل آمریکا و استرالیا است.

تحصیل رشته مدیریت mba در سنگاپور

تحصیل رشته MBA در کانادا

با اشاره به بهترین کشور برای تحصیل در رشته مدیریت، نمی توان نامی از کانادا و دانشگاه های با کیفیت و ممتاز این کشور آمریکای شمالی نبرد.

با تحصیل رشته مدیریت در دانشگاه های کانادا، می توانید از مزایای متعدد زیر برخوردار شوید:

  • کیفیت بسیار بالای سیستم آموزشی و فرصت های متعدد شغلی در داخل کشور
  • اساتید مشهور و مجرب، تجهیزات دانشگاهی مدرن و زیرساخت های آموزشی بهینه سازی شده
  • مقرون به صرفه بودن شرایط تحصیل در رشته MBA در کانادا، در مقایسه با کشورهایی مثل آمریکا، انگلیس و استرالیا
  • امکان انجام کار دانشجویی پاره وقت در خلال تحصیل و کار تمام وقت پس از فارغ التحصیلی برای حداکثر 3 سال
  • امکان دریافت کارت اقامت و حق شهروندی کانادا، پس از فارغ التحصیلی از رشته ام بی ای در این کشور
  • فرصت حضور در کشوری مهاجرپذیر و دو زبانه، دارای اقتصاد و بازار کار قوی و بهره مندی از موقعیت های شغلی بین المللی در محیط کار سالم و پویا
  • طبیعت زیبا و اعتبار بالای مدارک دانشگاهی

تحصیل رشته MBA در انگلیس

در میان کشورهای اشاره شده در بالا، انگلیس نیز می تواند به راحتی به بهترین کشور برای تحصیل در رشته مدیریت بدل شود. کشوری که دارای تعداد زیادی بیزینس اسکول با کیفیت و جهانی است و فارغ التحصیلان آن امکان فعالیت در صنایع مختلف بومی و بین المللی را دارا هستند.

اعتبار بالای مدارک دانشگاهی، فرصت کارآموزی در برترین برندها و شرکت های خارجی، برخورداری از جدیدترین نکات آموزشی روز دنیا در زمینه امور مدیریتی و توسعه تفکر انتقادی و موازی، همگی جزو فاکتورهای مهم انتخاب انگلیس به عنوان یکی از بهترین گزینه های تحصیل MBA محسوب می شوند.

این در حالی است که تنوع رشته های مدیریتی در این کشور بسیار بالا بوده و ادامه تحصیل در هر یک از رشته های مدیریت انگلیس، موجب رشد فردی و حرفه ای متقاضی در کوتاه مدت می شود.

دانشگاه های انگلیسی به طور مستمر از سخنرانان و رهبران موفق دنیا دعوت می کنند تا با حضور خود در خلال ترم های تحصیلی، موجب تشویق دانشجویان برای الگوبرداری و پیشرفت بیشتر در حوزه مدیریت شوند.

با اینکه اعتبار بالای مدارک دانشگاهی انگلیس، خود به تنهایی برای استخدام در موقعیت های شغلی مختلف کفایت می کند، اما باز هم مشاوره و کمک های شغلی از جانب دانشگاه ها به دانشجویان ارائه شده و آنها را برای ارائه یک مصاحبه کاری بی نقص آماده می سازند. همچنین برگزاری رویدادها و نمایشگاه های کاری و تجاری توسط دانشگاه، دانشجویان در حال تحصیل و فارغ التحصیل را در معرض دید شبکه وسیعی از شرکت ها و مدیران بین المللی و موفق قرار می دهد.

تحصیل رشته mba در انگلیس

تحصیل رشته MBA در فرانسه

شاید این طور فکر کنید که فرانسه کشوری است که به واسطه تحصیل رایگان و کم هزینه و یا تنوع بالای رشته های هنر و علوم انسانی دارای شهرت جهانی است. اما در حقیقت، فرانسه یکی از بهترین کشورها برای تحصیل در رشته مدیریت نیز محسوب می شود و هرساله پذیرای دانشجویان زیادی از سراسر دنیا است.

به طور کلی مزایای تحصیل رشته مدیریت در کشور فرانسه شامل موارد زیر می شود:

  • دوره های تحصیلی MBA در فرانسه از تنوع بسیار بالایی حتی در مقایسه با کشورهای آمریکا و انگلیس برخوردار هستند، رشته های مدیریتی ارائه شده توسط دانشگاه های فرانسه از لحاظ محتوا و تخصص متمایز بوده و جدیدترین اطلاعات توسعه یافته بازار کار جهانی را در خود جای داده اند.
  • هزینه های تحصیلی بسیار مقرون به صرفه در مقایسه با مقاصدی نظیر انگلیس، آمریکا و استرالیا
  • قرارگیری فرانسه در حوزه شنگن و امکان سفر و کار آزادانه دانشجویان فارغ التحصیل رشته های مدیریتی فرانسه در سایر کشورهای این حوزه از جمله اسپانیا، پرتغال و سوئد
  • تعامل نزدیک شرکت های بین المللی در قاره اروپا و وجود شعبات برندهای معتبر جهانی در کشور فرانسه به معنی فرصت حضور در موقعیت های شغلی ویژه و چند ملیتی برای فارغ  التحصیلان واجد شرایط رشته MBA خواهد بود
  • کیفیت و اعتبار بیزینس اسکول های فرانسه در بالاترین سطح جهانی قرار داشته و از لحاظ هزینه بسیار مقرون به صرفه تر از بسیاری از رقبای تراز اول در دنیا است
  • با تحصیل در رشته ام بی ای در کشور فرانسه، فرصت های کاری متعدد و پردرآمدی در داخل فرانسه و سایر کشورهای اتحادیه اروپا و حوزه شنگن برای شما وجود خواهد داشت.

بنابر آخرین آمار ارائه شده در وب سایت معتبر رنکینگ QS، بهترین کشورها برای تحصیل در رشته MBA به ترتیب شامل موارد زیر می شوند:

  • آمریکا
  • انگلیس
  • کانادا
  • استرالیا
  • آلمان
  • فرانسه
  • اسپانیا
  • سنگاپور
  • سوئیس
  • هلند
  • چین

اما موضوع مهمی که باید در هنگام انتخاب بهترین کشور برای تحصیل در این رشته کاربردی و پرطرفدار مدنظر خود قرار دهید، این است که انتخاب بهترین دانشگاه و بیزینس اسکول و بهترین کشور برای تحصیل رشته مدیریت، در اغلب موارد مساوی با پرداخت هزینه های بسیار بالا برای شهریه دانشگاه و زندگی دانشجویی خواهد بود.

بر همین اساس، اگر دارای بودجه و تمکن مالی بالا نیستید، بهتر است به این فاکتور توجه بیشتری داشته و بر طبق توانایی مالی خود اقدام به انتخاب کشور و دانشگاه خارجی نمایید. برای درک بهتر این موضوع، در ادامه چندین دانشگاه برتر رشته MBA در دنیا و میانگین شهریه سالانه آنها را به شما معرفی می کنیم.

فراموش نکنید که دوره کارشناسی ارشد مدیریت MBA دو ساله بوده و از 4 ترم تحصیلی تشکیل می شود.

بهترین دانشگاه های mba جهان

بهترین دانشگاه های mba جهان

در مقام اول بهترین دانشگاه های رشته MBA، کشور آمریکا قرار گرفته که بهترین دانشگاه های دنیا را در خود جای داده است، میانگین شهریه های تحصیلی این رشته دانشگاهی در این کشور به شرح زیر است:

  • دانشگاه هاروارد با شهریه تقریبی 65.885 هزار یورو در هر سال
  • موسسه آموزشی استنفورد با میانگین شهریه 43.700 هزار یورو در سال
  • دانشگاه یل Yale با شهریه 62.350 هزار یورو در سال
  • موسسه آموزش عالی شیکاگو: 35.475 هزار یورو در سال
  • موسسه آموزشی کالیفرنیا UCLA: 29.045 هزار یورو

در رتبه دوم کشور انگلیس قرار گرفته که میانگین شهریه سالانه بیزینس اسکول های برتر آن به شرح زیر است:

  • بیزینس اسکول لندن: 37.230 هزار یورو
  • دانشگاه کمبریج: 63000 یورو در هر سال
  • آکسفورد: 68.150 هزار یورو
  • موسسه آموزش عالی وارویک: 46.340 هزار
  • امپریال کالج لندن: 59.570 یورو به طور سالانه

رتبه سوم بهترین کشور برای تحصیل در رشته مدیریت به استرالیا تعلق دارد که میانگین شهریه سالانه دانشگاه های مطرحی چون کویینزلند، نیوساوث ولز، ANU، سیدنی و یا موناش، چیزی در حدود 23.470 تا 47.415 هزار یورو است.

اگر مایل به انتخاب دانشگاه ها و بیزینس اسکول های کشور کانادا باشید، باید برای تحصیل در موسسات آموزشی برتر این کشور مثل بریتیش کلمبیا، تورنتو، آلبرتا، مک گیل و یا یورک، آمادگی پرداخت شهریه 7.070 تا 42.040 هزار یورو در هر سال را داشته باشید.

اگر دارای چنین بودجه ای برای تحصیل در رشته ام بی ای در خارج از کشور نیستید، باید قید انتخاب کشورهای دیگری مثل سوئیس، اسپانیا و یا هلند را زده و به سراغ گزینه های مناسب دیگری مثل چین، سنگاپور، فرانسه و آلمان بروید.

کشورهایی که با حداقل پرداخت 5240 یورو و یا میانگین شهریه 11 تا 13 هزار یورو در هر سال، امکان تحصیل در برترین دانشگاه های مدیریتی را برای شما فراهم خواهند کرد.

در یک جمع بندی کلی، باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که انتخاب بهترین کشور و بهترین دانشگاه برای تحصیل در رشته MBA، علاوه بر بودجه تحصیلی نسبتاً بالا، نیاز به رزومه و شرایط تحصیلی و مهارت زبان خوب و رو به بالای دانشجو بوده و نمی توان با معدل، نمرات و مهارت زبان متوسط توقع دریافت پذیرش بیزینس اسکول های مطرح جهان را داشت.

اگر باز هم در مورد انتخاب کشور و دانشگاه ایده آل خود دچار تردید هستید و وجود جزئیات زیاد موجب کندی روند مهاجرت شما به خارج از کشور و ادامه تحصیل در رشته MBA می شود، می توانید از خدمات و مشاوره تخصصی کارشناسان لتسگو یونی استفاده کرده و از بهترین انتخاب های مهاجرتی بهره مند شوید.