معمولاً زمانی که حرف از کانادا می‌شود بسیاری از افراد از آن به عنوان یک کشور پیشرفته، اقتصادی و مهاجرپذیر یاد می‌کنند، اما بد نیست بدانید که کیفیت بالای سیستم آموزشی و دانشگاه های کانادا نیز در سراسر دنیا زبانزد بوده و جزو برترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی محسوب می‌شود.

در حال حاضر یکی از شرایط مناسب و فوق‌العاده مهاجرت به کانادا، دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی و ادامه تحصیل در دانشگاه های برتر این کشور است. از این رو شما می‌توانید بنابر رزومه تحصیلی، رشته و مقطع دانشگاهی و بودجه مورد نظر خود در یکی از دانشگاه های کانادا به تحصیل مشغول شوید. بر همین اساس قصد داریم تا در این مطلب به معرفی یکی از برترین و معروف‌ترین دانشگاه های کانادا یعنی دانشگاه آلبرتا پرداخته و شرایط و نکات پذیرش تحصیلی آن را برای شما در سال جاری بازگو کنیم.

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا یکی از دانشگاه های پیشرو و برتر کانادا است که بخاطر پژوهش‌ها و اکتشافات نوآورانه و جهانی‌اش بسیار شناخته شده است. این دانشگاه رشته‌ها و دروسی با کیفیت و در برخی موارد خاص را در مقاطع مختلف تحصیلی کارشناسی و تکمیلی به متقاضیان جویای ادامه تحصیل در کانادا ارائه می‌دهد که از بین آنها می‌توان به دیرینه شناسی و رشته احیای زمین اشاره کرد. افراد برجسته‌ای از جمله برنده جایزه نوبل در فیزیک و کارگردان هنری فیلم برنده اسکار یعنی آواتار از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه بوده‌اند.

در حال حاضر حدود 44 هزار دانشجو در دانشگاه آلبرتا مشغول به تحصیل هستند که بیش از 7 هزار دانشجوی بین‌المللی از 156 کشور دنیا در میان آنها وجود دارند. از میان 200 رشته تخصصی کارشناسی و 500 رشته در مقاطع تکمیلی موسسه آموزش عالی آلبرتا، رشته‌های کارشناسی، ارشد و دکترا در 18 دانشكده این دانشگاه ارائه می‌شود.

موسسه آموزشی آلبرتا همانطور که از نامش مشخص است در استان آلبرتا و شهر یک میلیون نفری ادمونتون واقع شده و در کنار تحصیل در یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین دانشگاه های کانادا تجربه زندگی در شهری زیبا و قرارگیری در میان طبیعتی مثال زدنی را برای فرد فراهم می‌کند.

به بیانی دیگر، محیط زیست و فضای سبز آلبرتا با مجموعه‌ای از پارک‌ها، دره‌ها و رودخانه‌ها پردیس شمالی این دانشگاه را احاطه کرده است. از جانبی دیگر، شهر ادمونتون مرکز اصلی صنایع پر رونق این استان است و به همین خاطر فرصت‌های کاری فوق‌العاده‌ای را برای دانشجویان بین‌المللی و فارغ‌التحصیلان دانشگاه آلبرتا فراهم می‌کند. 

پردیس اصلی موسسه آموزش عالی آلبرتا در مرکز شهر واقع شده و نزدیکی به ایستگاه مترو دسترسی آسان و سریعی به جاذبه‌های شهر را برای دانشجویان فراهم می‌کند. دانشگاه مشهور، خوش نام و دولتی آلبرتا جزو 10 موسسه آموزش عالی برتر کانادا بوده و از تجهیزات پیشرفته تحصیلی، پژوهشی و آزمایشگاهی متنوعی برای استفاده دانشجویان برخوردار است که از آن میان می‌توان به موسسه ملی نانوتکنولوژی، موسسه لی کا شینگ (ویرولوژی) اشاره کرد. 

شهرت این موسسه آموزش عالی بیشتر حول محور زمینه تحقیقات متمرکز و رشته‌های علوم انسانی، علوم، هنرهای خلاقانه، تجارت، مهندسی و علوم سلامت می‌چرخد. دانشگاه آلبرتا با بیش از 100 سال سابقه و بیش از 250 هزار فارغ‌التحصیل، مکانی است که فارغ‌التحصیلان را برای تبدیل شدن به رهبران موفق آینده مجهز می‌کند.

پذیرش تحصیلی دانشگاه آلبرتا

دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه آلبرتا

دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه آلبرتا برای یک متقاضی ایرانی باید با ارسال درخواست برای این موسسه آموزشی آغاز شود. البته تنها وجود پذیرش تحصیلی دانشگاه برای حضور در کانادا و ادامه تحصیل در این کشور کفایت نکرده و دریافت ویزای تحصیلی کانادا نیز برای شما الزامی خواهد بود. از این رو بنابر اطلاعات ارائه شده در وب‌سایت رسمی دانشگاه آلبرتا، شرایط پذیرش تحصیلی در این موسسه آموزشی به شرح زیر است:

پذیرش تحصیلی کارشناسی دانشگاه آلبرتا

به طور کلی مبنای پذیرش آلبرتا براساس سوابق تحصیلی شما و دستاوردهایتان در 3 حوزه نمرات، مهارت زبان و تکمیل موضوعات مورد نیاز است. علاوه بر پذیرفتن برنامه های درسی بین‌المللی، UAlberta شناسایی دروس گذرانده شده و موفق قبلی و یا انتقال واحد درسی را برای دوره‌های خاصی میسر ساخته است.

در زمان کرونا، بخاطر مشکلات اپیدمی و تعطیلی مراکز آزمون آیلتس و تافل، دانشگاه آلبرتا نتایج آزمون انگلیسی دولینگو Duolingo را نیز برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی قبول می‌کرد. اکنون نیز، نتایج این آزمون برای ورود به بسیاری از رشته‌ها در این دانشگاه قابل‌قبول است.

آزمون زبان دولینگو یک تست مهارت زبان انگلیسی است که در صورت تقاضای فرد به صورت آنلاین برگزار می‌شود و برای بازه زمانی یک ساعته امتحان 49 دلار آمریکا هزینه دارد. نتایج آزمون 48 ساعت بعد از برگزاری تست در دسترس بوده و متقاضیان دریافت پذیرش تحصیلی دانشگاه آلبرتا باید از سازمان دولینگو درخواست کنند تا نتیجه زبان را مستقیما به دپارتمان پذیرش آلبرتا بفرستند. حداقل نمره زبان دولینگوی مورد نیاز موسسه آموزش عالی آلبرتا به شرح زیر است: 

• نمره 115 برای مهارت زبان انگلیسی

• نمره 125 برای مهارت مکالمه انگلیسی

فرآیند تکمیل 5 درس اصلی

در صورتی که متقاضی بین‌المللی قصد درخواست پذیرش تحصیلی از مقطع دبیرستان را داشته باشد، باید قادر به اثبات این باشد که 5 درس آکادمیک مورد نظر دانشگاه آلبرتا را با موفقیت گذرانده است. این دروس بنابر دانشکده و رشته تحصیلی دانشجو متغیر است. از این رو شما می‌توانید با استفاده از ابزار Program Finder آلبرتا و یا استفاده از مشاوره تحصیلی lets go uni به مقصود خود برسید.

مهارت زبان انگلیسی دانشگاه آلبرتا

به طور کلی شما می‌توانید از طریق یکی از روش‌های زیر مهارت زبان مورد نیاز UAlberta را اثبات کنید:

• دوره مهارت بین‌المللی زبان انگلیسی را تکمیل کرده و حداقل نمره مورد نیاز موسسه آموزش عالی آلبرتا را بدست بیاورید.

• دوره‌های درسی خاص و پذیرفته شده توسط دانشگاه آلبرتا را گذرانده و از حداقل نمره برخوردار شوید.

• تحصیلات و یا مدرک دانشگاهی قبلی شما به انگلیسی و در موسسه قابل تائید و شناسایی آلبرتا باشد.

• برنامه Bridging آلبرتا را تکمیل نمایید.

در صورتی که رشته تحصیلی شما در حوزه آموزش و یا علوم بهداشتی باشد، نیاز به داشتن شرایط لازم مهارت مکالمه انگلیسی آلبرتا نیز خواهید بود. اما متقاضیان ادامه تحصیل در پردیس سنت جان آلبرتا باید از مهارت‌های لازم زبان فرانسوی برخوردار باشند. 

بنابر اطلاعیه دانشگاه آلبرتا، برای شناسایی نتایج آزمون زبان آیلتس توسط دپارتمان پذیرش، تنها کپی الکترونیکی فرم گزارش آزمون زبان مورد قبول است، فرمی که بتوانید پس از درخواست پذیرش به UAlberta Launchpad آپلود نمایید. از این موضوع مطمئن شوید که کپی الکترونیکی نتیجه زبان خوانا بوده و حاوی شماره فرم گزارش یا همان Test Report Form number است.

مهارت کتبی زبان دانشگاه آلبرتا 

نتایج آزمون زبان باید به صورت مستقیم از دفتر آزمون به موسسه آموزش عالی آلبرتا ارسال شود. از این رو نسخه فتوکپی مورد تایید نخواهد بود. همچنین نتایج آزمون زبان شما باید معتبر و قابل تایید باشد. باید این موضوع را در نظر داشته باشید که نتایج آزمونی که بیش از 2سال از زمان آن گذشته باشد، مورد قبول نیست. از نگاه دانشگاه آلبرتا نتیجه آزمون زبان انگلیس شامل 4 مهارت اصلی خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن می‌شود.

موسسه آموزش عالی آلبرتا یکی از موارد زیر را قبول می‌کند شرایط و جزئیات
آزمون تافل – به هنگام درخواست نتایج این آزمون از کد موسسه 0963 و کد دپارتمان 00 استفاده کنید

نوع iBT: حداقل نمره 90 با حداقل امتیاز 21 در هر مهارت

نکته: نوع PBT مورد پذیرش نیست

آزمون آیلتس آکادمیک حداقل نمره مجموع 6.5 ، نمره هیچ مهارتی کمتر از 5.5 نباشد
آزمون و ارزیابی CAEL نوع کاغذی و یا کامپیوتری حداقل نمره 70، هیچ مهارتی کمتر از 60 نباشد
آزمون CanTEST حداقل نمره 4.5، هیچ مهارتی کمتر از 4 نباشد
آزمون CAE کمبریج حداقل نمره 180، هیچ مهارتی کمتر از 165 نباشد
آزمون CPE حداقل نمره 180، هیچ مهارتی کمتر از 165 نباشد
آزمون MELAB میشیگان حداقل نمره 85، هیچ مهارتی کمتر از 80 نباشد و امتیاز آزمون مکالمه حداقل 3 باشد
آزمون PTE آکادمیک پیرسون حداقل نمره 61، هیچ مهارتی کمتر از 60 نباشد

البته احتمالا از این موضوع باخبر هستید که مدارک مورد نیاز پذیرش تحصیلی آلبرتا تنها منحصر به مدرک زبان انگلیسی و یا فرانسوی نبوده و شامل موارد مهم دیگری نیز می‌شود که در ادامه به آنها می‌پردازیم. در صورتی که با مبحث زبان انگلیسی به عنوان یکی از پیش نیازهای مهم دریافت پذیرش تحصیلی آلبرتا مشکل داشته و می‌خواهید تا بدون مدرک زبان و با استفاده از دوره‌های آماده‌سازی زبان Bridging کانادا به این کشور قدم گذاشته و پس از آمادگی کامل به تحصیل در دانشگاه آلبرتا ادامه دهید، پیشنهاد می‌کنیم که از این تصمیم صرف نظر کنید.

با انجام این کار احتمال موفقیت در دریافت پذیرش تحصیلی کانادا وجود دارد، اما وجود دلایلی نظیر ملیت ایرانی، بالا بودن هزینه دوره‌های زبان و منطقی نبودن این تصمیم برای ادامه تحصیل در کانادا، شما را در دسته متقاضیان مشروط تحصیلی قرار داده و به احتمال زیاد موجب ریجکت درخواست ویزای تحصیلی کانادا از سوی سفارت می‌گردد.

از این رو پیشنهاد lets go uni به شما این است که پیش از اقدام برای دریافت پذیرش تحصیلی دانشگاه آلبرتا و تحصیل در کانادا به فکر گذراندن دوره‌های زبان و دریافت مدرک بین‌المللی آن از داخل کشور باشید و بدون مدرک زبان فکر مهاجرت تحصیلی و تحصیل در این کشور را از سر خود بیرون کنید.

پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی دانشگاه آلبرتا

نمرات مورد نیاز پذیرش تحصیلی آلبرتا

به طور کلی میانگین نمره مورد پذیرش این موسسه آموزشی خوش‌نام در کانادا بنابر دپارتمان تحصیلی و رشته مورد نظر دانشجو متغیر است. از این رو موضوعات دانشگاهی در چند دسته‌بندی زیر تقسیم می‌شوند:

•    انگلیسی

•    گروه A (علوم انسانی و اجتماعی)

•    گروه B ( هنرهای زیبا )

•    گروه C (ریاضیات و علوم)

بنابر اطلاعات وب‌سایت دانشگاه آلبرتا، بهتر است تا حد امکان متقاضیان ادامه تحصیل در این موسسه آموزشی زودتر برای درخواست پذیرش تحصیلی اقدام کنند، این بدین خاطر است که پروسه پذیرش آلبرتا رقابتی بوده و بر یک مبنای چرخشی کار می‌کند و در عین حال ظرفیت هر رشته و مقطع تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی محدود است.

عموماً هر یک از رشته‌های تحصیلی آلبرتا دارای الزامات دوره، اندازه کلاس و میانگین نمره مختص به خود هستند که سال به سال متغیر است. از این رو میانگین پذیرش خاص و پروفایل های متقاضیان گذشته در دسترس نبوده و به عنوان تضمینی برای پذیرش‌های آینده محسوب نمی‌شوند.

از نقطه نظر دانشگاه آلبرتا، هر متقاضی و چرخه پذیرش و ثبت نام وی موضوعی خاص است. به همین خاطر درخواست‌ها به صورت مداوم ارزیابی می‌شوند. بر همین اساس فرصت تنظیم پذیرش تحصیلی به عنوان درخواستی کامل و قابل رقابت  در بازه زمانی یکم اکتبر (مهر) تا 31 آگوست (شهریور) برای متقاضیان براساس معیارهای زیر وجود دارد:

• تعداد متقاضیان واجد شرایط یک رشته تحصیلی مشخص

• میانگین نمرات متقاضیان هر سال تحصیلی

• ظرفیت رشته تحصیلی مورد نظر. 

به بیانی دیگر، متقاضیان پذیرش تحصیلی دانشگاه آلبرتا باید موارد زیر را مدنظر خود قرار دهند:

• از دوره‌های مورد نیاز رشته تحصیلی برخوردار باشند

• دارای حداقل شرایط لازم برای پذیرش تحصیلی باشند

• فرم درخواست پذیرش را به طور کامل تکمیل کرده و هزینه آن را به صورت آنلاین پرداخت نمایند

چنانچه با اولین رشته انتخابی دانشجو موافقت نشود، دومین رشته انتخابی متقاضی توسط دپارتمان پذیرش دانشگاه آلبرتا مورد ارزیابی و بررسی قرار خواهد گرفت. 

حداقل نمرات پذیرش آلبرتا

باید به این نکته توجه داشته باشید که رقابت بر سر دریافت پذیرش تحصیلی دانشگاه های برتر کانادا از جمله تورنتو، آلبرتا و یا مک گیل در سراسر دنیا به شدت زیاد بوده و داشتن حداقل شرایط لازم پذیرش تضمین کننده موفقیت شما در این زمینه نیست. اما در حالت کلی شما باید در موضوعات درسی مورد نظر دانشگاه، حتی پس از دریافت نامه پذیرش دارای حداقل شرایط لازم باشید.

حداقل شرایط نمرات نهایی سطح 11 دبیرستان نمرات ترم اول سطح 12 نمرات نهایی سطح 12 دبیرستان
حداقل نمره برای هر یک از 5 درس اصلی 60%+ 50%+ 50%+
حداقل مجموع نمرات برای 5 درس اصلی 70%+ 70%+ 70%+

حداقل معدل دوره‌ های تخصصی دانشگاه آلبرتا

دوره‌های پیش رو نیازمند سطح و دوره دانشگاهی متقاضی هستند.

رشته شرایط مورد نیاز (سال قبل)
حقوق (JD)

میانگین معدل GPA: 3.8

میانگین نمره LSAT: 161

پزشکی (MD)

حداقل معدل GPA : 3.30

نمره MCAT: 128

علوم آزمایشگاه پزشکی

حداقل معدل پیش نیاز GPA: 2.7

مجموع معدل رقابتی: 3

دندانپزشکی (DDS)

حداقل معدل کلی GPA: 3

مجموع معدل رقابتی: 3.85

میانگین نمره DAT: 68 از 90 (شامل خواندن و درک مطلب، توانایی ادراکی و چابکی )

بهداشت دندان

مجموع معدل کلی: 2.7

مجموع معدل رقابتی: 3.43

رژیم غذایی

مجموع معدل کلی: 2.7

مجموع معدل رقابتی:3

پرتودرمانی

مجموع معدل کلی: 3.2

مجموع معدل رقابتی: 3.4

داروسازی (PharmD) میانگین GPA: 3.5 برای متقاضیان آلبرتا و 3.7 برای متقاضیان خارج از این استان

مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی در کانادا

مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی در کانادا باید توسط یک دارالترجمه رسمی ترجمه شود و به همراه نمرات آزمون و پرونده درخواست پذیرش در سریع‌ترین شکل ممکن برای دپارتمان پذیرش دانشگاه آلبرتا ارسال گردد. در صورتی که مدارک مورد نیاز آلبرتا تکمیل نباشد، به درخواست متقاضی رسیدگی نخواهد شد. 

از این رو بهتر است با تعامل و ارتباط مستقیم با دانشگاه مربوطه در کانادا از تمامی شرایط و موارد درخواستی موسسه آموزشی باخبر شوید، در عین حال می‌توانید در صورت تمایل، مکاتبه با دانشگاه، ارزیابی پرونده تحصیلی، آماده‌سازی مدارک و انجام تمامی مراحل پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا را به گروه lets go uni بسپارید. 

مدارک مورد نیاز پذیرش تحصیلی شامل موارد زیر می‌شود:

• ترجمه آخرین مدارک 3ساله تحصیلی دبیرستان 

• ترجمه ریز نمرات مقطع متوسطه

• مدرک زبان معتبر و مورد تایید دانشگاه (تافل، آیلتس و غیره)

• ترجمه دیپلم 

• ترجمه سوابق تحصیلی دانشگاه ( در صورت وجود)

• ارسال ریزنمرات ترم اول دانشگاه ( در صورتی که هنوز به پایان نرسیده است)

• ترجمه آخرین مدرک دانشگاهی (در صورت وجود)

• انگیزه نامه تحصیلی

• پروژه، تحقیقات و مقالات علمی مرتبط (در صورت وجود)

• رسید پرداخت هزینه پذیرش دانشگاه

• نامه تمکن مالی

• اسکن پاسپورت

• ترجمه سایر مدارک هویتی (شناسنامه و کارت ملی)

• برنامه تحصیلی

• رزومه تحصیلی دانشجو

مدارک پذیرش تحصیلی آلبرتا

طرز استفاده از منوی UAlberta Launchpad

پس از ارسال درخواست به UAlberta، یک نام کاربری و رمز عبور برای ورود به UAlberta Launchpad یا همان سیستم آنلاین UAlberta به شما داده می‌شود. شما این امکان را دارید تا در این بخش لاگین شده و به فهرست کارهای قابل انجام یا همان To-Do List دسترسی پیدا کنید. این فهرست به شما می‌گوید که چه مدارکی را باید برای تکمیل درخواست پذیرش تحصیلی دانشگاه آلبرتا ارسال کنید.

• تنها مدارک فهرست شده در To-Do List برای پروسه پذیرش تحصیلی آلبرتا مورد نیاز شما است.

• باید هر از چند گاهی به این فهرست سر بزنید، چون ممکن است در خلال بررسی پرونده شما چندین مورد جدید در لیست مدارک شما اضافه شود.

• مدارک و مستندات ناخواسته و بدون درخواست را ارسال نکنید، چون این نوع مدارک مورد بررسی قرار نگرفته و حذف می‌شوند. این موضوع را بخاطر داشته باشید که ارسال چنین مدارک و یا ارسال چندین مدرک مشابه موجب تاخیر در ارزیابی پرونده شما خواهد شد.

نکات کلی مدارک مورد نیاز دانشگاه آلبرتا

• مدارک تحصیلی باید پیش از ارسال توسط دارالترجمه به یکی از دو زبان انگلیسی و یا فرانسوی ترجمه شود.

• مدارک رسمی باید توسط موسسه آموزشی و ارگان صادر کننده نظیر دبیرستان، دانشگاه و یا سازمان دولتی به طور مستقیم برای دانشگاه آلبرتا ارسال شود.

• مدارک فکس شده جایگزین مدارک رسمی و تکمیلی مورد نیاز پرونده محسوب نمی‌شوند. چنانچه مدرک ارسالی دارای شرایط لازم نباشد، ممکن است از شما ارسال نسخه اصلی از طریق پست هوایی را درخواست کند.

• تمامی مدارک ارسالی و پشتیبان درخواست پذیرش تحصیلی شما جزو اموال دانشگاه محسوب شده و به شما بازگردانده نمی‌شود. از این رو از ارسال غیر قابل تعویض و دریافت المثنی خودداری کنید و در صورت الزام برای انجام این کار، کپی برابر اصل شده آن را بفرستید.

• کپی برابر اصل مدارک ارسالی باید به تایید دفتر اسناد رسمی، وزارت آموزش و پرورش و موسسه آموزشی صادر کننده از جمله مدرسه، کالج و یا دانشگاه برسد.

• در صورت ارائه کپی برابر اصل مدارک یا مدارک به دپارتمان پذیرش، دانشگاه این حق را دارد که موقع ورود شما به پردیس دانشگاه نسخه اصلی مدارک را از شما مطالبه کند.

زمان ارسال مدارک تحصیلی 

اگر در حال تحصیل در مقطع دبیرستان و یا ترم دانشگاه هستید، پیش از تکمیل درخواست پذیرش تحصیلی UAlberta مدرکی ارسال نکنید. چنانچه در دبیرستانی در خارج از کانادا مشغول تحصیل هستید، این امکان را دارید تا با درخواست پذیرش تحصیلی خود مدارک را به صورت فایل jpeg یا PDF ارسال کنید.

مدارک نهایی درخواست پذیرش تحصیلی آلبرتا باید به صورت آنلاین و پیش از موعد ددلاین دانشگاه ارسال شود. باید این موضوع را بخاطر داشته باشید که در تمام مکاتبات خود شماره ID 7 رقمی دانشگاه آلبرتا را لحاظ کنید. همچنین شما این امکان را دارید تا به صفحه درخواست پذیرش تحصیلی خود رجوع کرده و با کلیک بر روی گزینه update courses مدارک خود را به روز رسانی کنید.

شرایط پذیرش دانش آموزان و دانشجویان انتقالی Transfer students

به طور که به یک متقاضی بین‌المللی که دبیرستان خود را تمام کرده باشد و یک یا چند دوره را در مقطع بعدی یعنی دانشگاه و یا کالج گذرانده باشد transfer student گفته می‌شود. به بیانی دیگر حتی اگر یک درس و یا چند واحد را در دانشگاه گذرانده باشید این نوع متقاضی پذیرش تحصیلی محسوب می‌شوید.

این دسته از متقاضیان ادامه تحصیل در کانادا بر اساس رزومه تحصیلی مقطع متوسطه و نمرات و دروس پاس شده در دانشگاه ارزیابی می‌شوند. اما در هر حال فرآیند پیگیری پذیرش آنها یکسان بوده و مدارک مشابهی را باید به دپارتمان پذیرش دانشگاه آلبرتا ارائه کنند. 

با این تفاوت که آخرین مدرک تحصیلی آنها به احتمال زیاد مدرک دانشگاهی کارشناسی بوده و در صورت اقدام برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد نیاز به توصیه نامه اساتید قبلی دانشگاه نیز خواهند داشت. برخی از دپارتمان های این دانشگاه از جمله مهندسی و یا علوم سلامت و حقوق دانشگاه آلبرتا از فرصت‌های محدودی برای پذیرش این دسته از دانشجویان برخوردار هستند. 

از این رو پیشنهاد می‌کنیم که به جای گذراندن یک دوره دانشگاهی در یک موسسه آموزشی داخلی، به طور مستقیم از مقطع دبیرستان برای برنامه‌های تحصیلی UAlberta اقدام کنید. این بدین خاطر است که می‌توانید یک سال پیش نیاز دوره تخصصی خود را در دانشگاه آلبرتا بگذرانید.

در صورت وجود شرایط زیر امکان انتقال واحدهای درسی پاس شده به موسسه آموزشی آلبرتا وجود دارد:

• دوره آموزشی که گذرانده‌اید قابل جا به جایی باشد (معادل دوره‌های UAlberta )

• دوره‌هایی که گذرانده‌اید مناسب رشته و دوره تحصیلی مورد درخواست شما برای ادامه تحصیل در کانادا باشد.

در اغلب موارد این شرایط برای دوره‌های درسی دانشگاهی پاس شده در ایران قابل انجام نیست، اما در صورت امکان انتقال واحد درسی پاس شده، حداکثر 60 واحد (معادل 2 سال تحصیل در آلبرتا) قابل جا به جایی و اعمال برای مدرک تحصیلی جدیدتان از آلبرتا در کانادا است. در صورت موافقت با این درخواست شما، امکان پیگیری و مشاهده گزارش از منوی Bear Tracks سایت دانشگاه وجود دارد.

ادامه تحصیل دانشجویان بین‌المللی با پذیرش تحصیلی

روند درخواست پذیرش تحصیلی دانشگاه آلبرتا

روند درخواست پذیرش تحصیلی دانشگاه آلبرتا پیچیدگی زیادی ندارد. پیش از درخواست، رشته‌های مورد نظر خود را جستجو کنید، به عنوان یک دانش آموز دبیرستانی شما امکان انتخاب دو رشته دانشگاهی را در درخواست خود دارید، این موضوع شانس دریافت پذیرش شما از این موسسه آموزش عالی را بالا خواهد برد. سپس باید بر روی گزینه Start Application وب‌سایت دانشگاه کلیک کنید تا به فرم درخواست پذیرش آنلاین فرستاده شوید. 

متقاضیان دبیرستانی نخست به وب‌سایت ApplyAlberta رفته و سپس به فرم درخواست آلبرتا باز می‌گردند. هزینه درخواست پذیرش تحصیلی از موسسه آموزشی آلبرتا 135 دلار کانادا است که باید از کارت کردیت و یا ویزا کارت به صورت آنلاین پرداخت شود. در صورتی که متقاضی به طور همزمان برای وضعیت اقامت در کانادا نیز درخواست داده باشد، هزینه 25 دلاری به این مبلغ غیرقابل برگشت اضافه می‌گردد.

شما می‌توانید در هنگام درخواست برای پذیرش تحصیلی با فرم درخواست مشابه برای اقامتگاه دانشجویی نیز اقدام کنید، دانشجویانی که تا 30 آپریل برای اقامتگاه دانشجویی اقدام کنند، از خوابگاه تضمینی داخل دانشگاه برخوردار خواهند شد که در موفقیت تحصیلی آنها تاثیر بسزایی خواهد داشت.

با توجه به جزئیات فراوان آماده‌سازی و ترجمه مدارک، درخواست پذیرش تحصیل، رزرو خوابگاه و ویزای دانشجویی و عدم دسترسی اغلب شهروندان ایرانی به کردیت کارت بین‌المللی، پیشنهاد می‌شود که از خدمات تخصصی ارزیابی، مشاوره و مهاجرت تحصیلی lets go uni در این زمینه بهره مند شوید.

مراحل پس از درخواست پذیرش تحصیلی آلبرتا

پس از اینکه درخواست خود را برای دانشگاه آلبرتا ارسال کردید، برای چک کردن موقعیت درخواست و بررسی آیتم های لیست شده و مورد نیاز رشته تحصیلی، پرتال UAlberta Launchpad در دسترس شما خواهد بود. علاوه بر دسترسی به این پرتال، یک آدرس ایمیل جدید آلبرتا، یک شماره دانشجویی یکتا و یک شماره شناسه محاسبات پردیس دانشگاه CCID به شما اختصاص داده می‌شود. 

دو شماره آیدی دانشجویی و CCID با اتمام بررسی پرونده برای شما ارسال خواهد شد. شما می‌توانید از طریق این دو شماره به سامانه Bear Tracks رفته و امور اقامتی، بورسیه و مزایای تحصیلی خود را پیگیری کنید. آدرس ایمیل آلبرتا نیز برای ارسال جواب از سوی دانشگاه است. در صورتی که ایمیل ارسالی برای شما بسیار کلیدی و مهم باشد، به ایمیل شخصی نیز ارسال خواهد شد.

در نهایت با موافقت با درخواست پذیرش تحصیلی شما، یک اعلان در UAlberta Launchpad برای موافقت با دعوت‌نامه ارسال می‌شود. از این رو شما باید برای رزرو جا و رشته خود در دانشگاه و موافقت با دعوت‌نامه آلبرتا مبلغی معادل 1000 دلار کانادا را به عنوان سپرده شهریه به دانشگاه پرداخت کنید. با انجام این مراحل و پس از تاریخ تعیین وقت ثبت‌نام، واجد شرایط برای ثبت نام در دوره تحصیلی کارشناسی دانشگاه آلبرتا محسوب می‌شوید. 

مراحل پذیرش تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا در آلبرتا

برای درخواست پذیرش مقاطع تکمیلی دانشگاه آلبرتا باید سه مرحله زیر را انجام دهید:

1. انتخاب رشته تحصیلی ارشد و یا دکترا

2. بررسی شرایط مورد نیاز پذیرش تحصیلی مقطع تکمیلی و ارتباط با دپارتمان پذیرش دانشگاه (دپارتمان مربوطه) – اگر برای یک رشته مبتنی بر پایان نامه درخواست می‌دهید، باید از این موضوع مطلع باشید که برخی از رشته‌ها نیازمند شناسایی یک سرپرست و به اصطلاح سوپروایزر بالقوه پیش از درخواست هستند. 

3. آمادگی برای درخواست آنلاین: از این موضوع مطمئن شوید که از حداقل یک ساعت برای تکمیل درخواست پذیرش تحصیلی آنلاین برخوردار هستید. بهتر است از آخرین نسخه مرورگرهای اینترنتی برای این امر استفاده کنید. درخواست پذیرش دانشگاه نیازمند کپی دیجیتالی با فرمت PDF مدارک رسمی شماست. این مدارک برای ارزیابی و بررسی درخواست شما برای ادامه تحصیل در دانشگاه آلبرتای کانادا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مدارک پشتیبان و مورد نیاز مقطع تکمیلی آلبرتا شامل موارد زیر می‌شود:

• ترجمه ریز نمرات و آخرین مدارک تحصیلی دانشجو

• مدرک معتبر زبان از جمله آیلتس، تافل، پیرسون 

• رزومه تحصیلی

• برنامه تحصیلی 

• انگیزه نامه

• نمرات آزمون‌های نظیر GRE، GMAT و غیره در صورت درخواست دانشگاه

• توصیه نامه استاد دانشگاه که باید توسط موسسه آموزشی و یا سربرگ رسمی سازمان ارسال شود

• نامه تمکن مالی

دانشجو باید از این موضوع اطمینان کسب کند که مدارک مورد نیاز دانشگاه پیش از موعد ددلاین تعیین شده به دست موسسه آموزشی آلبرتا برسد. هزینه درخواست پذیرش تحصیلی مقاطع تکمیلی آلبرتا 135 دلار کانادا و غیرقابل بازگشت است.

با در نظر گرفتن اینکه متقاضی ایرانی ادامه تحصیل در کانادا به استثنای پذیرش تحصیلی دانشگاه نیاز به ویزای تحصیلی کانادا نیز دارد، پیشنهاد می‌شود که از 12 ماه قبل از شروع ترم و سال تحصیلی جدید برای پیگیری مراحل تحصیلی کانادا اقدام کنید. 

لازم به ذکر است که معمولاً آن دسته از متقاضیانی که زودتر از بقیه برای پذیرش تحصیلی دانشگاه اقدام می‌کنند در صورت داشتن شرایط لازم، در تصمیم‌گیری‌های ارائه بودجه و یا کمک هزینه تحصیلی آلبرتا لحاظ می‌شوند. به بیانی دیگر بسیاری از دپارتمان‌ها بین ماههای ژانویه و مارس برای دانشجویانی که از ماه سپتامبر همان سال شروع به تحصیل می‌کنند ، تصمیمات ارائه کمک هزینه و بودجه تحصیلی را می‌گیرند.

در پایان باید به این نکته نیز اشاره کنیم که تیم lets go uni با ارائه مشاوره تحصیلی، بررسی و ارزیابی هوشمند پرونده متقاضی و میزان بودجه در نظر گرفته شده، بهترین گزینه‌های موجود در کانادا را متناسب با نیازتان به شما ارائه خواهد داد و از صفر تا صد تحصیل در کانادا شما را همراهی خواهد کرد.