در حال حاضر اغلب خانواده ها نگران وضعیت تحصیلی فرزندان خود بوده و در تلاش هستند تا به گونه ای موجب پیشرفت و ارتقاء سطح آموزشی فرزند و ساختن آینده ای روشن برای وی باشند. در این میان یکی از گزینه های مطمئن و بسیار مناسب پیش روی دانش آموزان ایرانی، مهاجرت تحصیلی به کانادا از طریق ویزای دانش آموزی و همراهی والدین آنها از طریق ویزای همراه دانش آموزی کانادا است. 

به بیانی دیگر، ویزای دانش آموزی و مهاجرت به کانادا به فرزند شما امکان تحصیل در محیطی چند فرهنگی، چند زبانه و بین المللی را داده و از برترین کیفیت آموزشی دنیا برخوردار می‌کند. با رزرو وقت مشاوره مهاجرتی خود می‌توانید شرایط خانوادگی خود را دقیق‌تر بررسی کنید.

اما موضوعی که همواره موجب نگرانی والدین دانش آموزان بین المللی کانادا بوده، امکان همراهی فرزندانشان در کانادا است و اینکه تحت چه شرایطی امکان دریافت ویزای همراه دانش‌آموزی کانادا را دارند؟ اما پیش از بررسی ویزای همراه دانش‌آموزی کانادا و هزینه های آن در سال 2024، بهتر است توضیح کوتاهی درباره مجوز دانش آموزی کانادا و سیستم آموزشی برای تحصیل در کانادا داشته باشیم.

ویزای دانش آموزی کانادا

ویزای دانش آموزی کانادا

ویزای دانش آموزی کانادا به طور کلی برای تحصیل در مدارس و یا دانشگاه های کانادا، نیاز است. اما پیش از اقدام برای مجوز دانش آموزی کانادا از طریق سفارت این کشور، باید یک نامه پذیرش تحصیلی مبنی بر موافقت با تحصیل فرزند شما در مدرسه ای کانادایی دریافت کنید.

این نامه که به acceptance letter معروف است، پیش نیاز درخواست ویزای دانش‌آموزی کانادا است. از این رو شما می توانید به طور شخصی در مورد شهر و استان و مدرسه مورد نظر فرزند خود در کانادا اقدام کرده و یا برای بالا بردن شانس موفقیت خود و صرفه جویی در زمان، انجام امور اخذ پذیرش تحصیلی و ویزای دانش‌آموزی را به یک موسسه معتبر اعزام دانشجو بسپارید.

بنابر اطلاعات وبسایت دولتی Canada.ca، سطوح مدرسه و دانش آموزی در کانادا از 12 سطح تشکیل شده که به عنوان مدارس primary (ابتدایی) و secondary (راهنمایی و دبیرستان) شناخته می‌شوند. در حالت کلی استان‌های آلبرتا، منیتوبا، انتاریو، جزیره پرنس ادوارد، کبک و ساسکاچوان کانادا، متقاضی تحصیل زیر 18 سال را یک minor child تلقی می‌کنند. 

این در حالی است که استان های بریتیش کلمبیا، نیوبرانزویک، نیوفاندلند و لابرادور، قلمروهای شمال غربی، نوا اسکوشیا، نوناووت و یوکان، افراد زیر 19 سال را minor child دانسته و بالاتر از این مقطع سنی به عنوان فرد بزرگسال محسوب می‌شود.

به بیانی دیگر، در صورتی که فرزند شما زیر 18 و در برخی استانهای کانادا زیر 19 سال سن داشته باشد، می‌تواند برای ویزای دانش‌آموزی کانادا اقدام کرده و بدون نیاز به ارائه مدرک زبان، به تحصیل در مدارس این کشور بپردازد. بنابر قوانین دولتی کانادا، متقاضیان بین‌المللی ادامه تحصیل زیر 17 سال در کانادا باید دارای شرایط زیر باشند:

•  از همراهی والدین (از طریق ویزای همراه دانش‌آموزی کانادا) و یا سرپرست قانونی برخوردار باشند.

•  یا دارای قیم قانونی custodian در کانادا باشند.

قیم قانونی، یک شهروند کانادا و یا دارای اقامت دائم بزرگسال این کشور است که می تواند پشتیبان  و مراقب متقاضی minor در کانادا باشد. استفاده از قیم و یا همان custodian  در کانادا برای متقاضیان  17 ساله یا بالاتر گزینه ای اختیاری است، اما ممکن است افسر مهاجرت بنابر شرایط فرد، داشتن آن را درخواست کند.

در صورتی که دوره آموزشی متقاضی کمتر از 6 ماه در کانادا باشد، نیازی به دریافت ویزای دانش آموزی کانادا نبوده و باید برای ویزای توریستی کانادا اقدام کرد، اما برای ثبت نام در مدارس کانادا و دوره های آموزشی بیشتر از 6 ماه در این کشور، درخواست ویزای تحصیلی و یا همان استادی پرمیت الزامی است.

اگر متقاضی minor از همراهی والدین دارای ویزای تحصیلی و یا مجوز کار در کانادا برخوردار باشد، نیازی به ارائه نامه پذیرش تحصیلی مدرسه برای درخواست ویزای دانش آموزی نخواهد داشت. همچنین برای درخواست ویزای دانش‌آموزی کانادا، باید از حداقل 6 ماه قبل برای درخواست پذیرش تحصیلی و ویزای دانش‌آموزی اقدام کنید. حداقل سن مورد نیاز درخواست مجوز دانش آموزی کانادا برای فرزند، 10 سال در نظر گرفته شده است.

هزینه ویزای دانش آموزی کانادا

هزینه ویزای دانش آموزی کانادا شامل موارد مختلفی می‌شود. احتمالا تا به حال سوالاتی درباره هزینه‌های ویزای تحصیلی برای دانش‌آموزان در کانادا در ذهن شما ایجاد شده است. این هزینه به طور کلی شامل موارد زیر می شود:

•  دریافت نامه پذیرش تحصیلی از یک مدرسه کانادایی معتبر DLI (شامل هزینه ادمیشن فی می شود)

•  درخواست آنلاین ویزای دانش‌آموزی کانادا (استادی پرمیت)

•  پرداخت هزینه 150 دلاری درخواست ویزای کانادا و 85 دلاری انگشت نگاری بیومتریک

•  انجام آزمایش مدیکال و چکاپ پزشکی در مراکز مورد تایید سفارت کانادا (در صورت درخواست سفارت)

•  ارسال مدارک مورد نیاز سفارت و انتظار برای جواب ویزای دانش آموزی کانادا

ویزای همراه دانش آموزی کانادا

ویزای همراه دانش آموزی کانادا مختص والدین است. پیش از پرداختن به این موضوع، بد نیست به یک نکته مهم اشاره کنیم:

با توجه به موارد ذکر شده در بالا، پیش از پرداختن به موضوع ویزای همراه دانش آموزی کانادا که مختص والدین است، بد نیست به یک نکته مهم اشاره کنیم:

تحصیل دانش آموزان در مدارس دولتی کانادا، در صورتی که والدین آنها دارای اقامت و حق شهروندی کانادا باشند، کاملا رایگان است. از این رو اگر بخواهید به عنوان شهروندی ایرانی فرزند خود را برای ادامه تحصیل به مدارس کانادا بفرستید، ملزم به پرداخت شهریه خواهید بود.

از آنجایی که تا سن قانونی 18 و یا 19 سالگی در کانادا، برای درخواست ویزای دانش آموزی نیازی به ارائه مدرک زبان معتبر نیست، روند اخذ پذیرش تحصیلی و ویزای دانش‌آموزی فرزند شما سریعتر خواهد بود. اما پیشنهاد می‌کنیم، پیش از اقدام برای پذیرش تحصیلی و ویزای دانش‌آموزی فرزند خود، مهارت‌های زبان او را به خوبی تقویت کنید تا در محیط کاملا انگلیسی و یا فرانسوی کانادا تحت فشار و استرس قرار نگیرد.

البته امکان استفاده از کلاس‌های فوق برنامه و آموزش زبان در کانادا وجود دارد، اما گزینه اول بسیار بهتر و کم هزینه تر خواهد بود. اگر برای مثال قصد دریافت ویزای دانش‌آموزی برای فرزند خود را داشته باشید، می‌توانید به دو صورت برای ویزای همراه دانش آموزی کانادا اقدام کنید.

اولین روش، آماده سازی و ترجمه مدارک تحصیلی فرزند، درخواست پذیرش تحصیلی از مدرسه و درخواست ویزای دانش آموزی از سفارت کانادا برای فرزند است، زمانی که با درخواست ویزای تحصیلی وی در کانادا موافقت شد، می توانید به صورت مجزا و بعد از صدور مجوز دانش آموزی فرزند برای ویزای همراه دانش‌آموزی کانادا اقدام کنید.

روش دوم اینست که همزمان با اقدام برای ویزای دانش آموزی فرزند، درخواست ویزای همراه دانش آموزی به عنوان بزرگتر و والد دانش آموز را به سفارت کانادا ارائه دهید. در هر دو روش ممکن، اثبات تمکن مالی سرپرست و دانش آموز و توانایی پوشش هزینه های تحصیل و زندگی خانواده در کانادا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

در عین حال ممکن است، بنابر درخواست سفارت، گواهی عدم سوء پیشینه و آزمایش مدیکال نیز برای درخواست ویزای کانادا مورد نیاز باشد. در همین زمینه خواندن مطلب میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا را به شما پیشنهاد می کنیم

ویزای همراه دانش آموزی کانادا

ویزای همراه دانش آموزی کانادا از نوع ویزای Temporary Resident Visa بوده و دارای حداقل 6 ماه اعتبار است، مادامی که تحصیلات دانش آموز بین المللی در کانادا ادامه داشته باشد، امکان تمدید ویزای همراه دانش‌آموزی برای والدین وجود دارد.

بنابر اطلاعات وبسایت دولتی CIC کانادا، افسر مرزی کانادا مدت زمان قانونی حضور شما در این کشور را با استفاده از ویزای همراه دانش آموزی به 3 روش زیر مشخص خواهد کرد:

•  اگر افسر مهاجرت پاسپورت شما را مهر کرده و تاریخی زیر برچسب ویزای همراه دانش‌آموزی بنویسد، شما باید در تاریخ قید شده کانادا را ترک کنید.

•  چنانچه  افسر مرزی پاسپورت شما را مهر کرده و ویزای توریستی و اقامت موقت کانادا به شما دهد، شما باید خاک کانادا را برحسب تاریخ قید شده در بخش Valid until ترک کنید.

•  اگر افسر مهاجرت پاسپورت شما را بدون نوشتن تاریخ و ارائه مدرک visitor record مهر کند، شما امکان اقامت 6 ماهه در کانادا را خواهید داشت.

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا می توان از طریق ویزای همراه دانش آموزی کانادا به کار در این کشور پرداخت؟ باید به این موضوع از دو جنبه نگاه کنید. اگر برای مثال یک فرد دارای سن قانونی بالای 18 و 19 سال بوده و موفق به دریافت پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی کانادا برای ادامه تحصیل در دانشگاهی کانادایی شده باشد، در صورت تاهل، همسر و فرزند وی این امکان را دارند تا برای ویزای همراه دانشجویی کانادا درخواست دهند.

در این حالت، همسر دانشجوی بین المللی تمام وقت در کانادا امکان درخواست مجوز کار آزاد و تمام وقت (open work permit) را خواهد داشت.

اما اگر متقاضی ادامه تحصیل دارای سن کمتر از 18 سال بوده و موفق به اخذ پذیرش تحصیلی و ویزای دانش آموزی کانادا شده باشد، والدین وی تنها می توانند برای ویزای همراه دانش‌آموزی (همان ویزای توریستی TRV)  درخواست دهند که دارای اعتباری کوتاه مدت است و با ادامه تحصیل  فرزند دانش آموز در کانادا قابل تمدید خواهد بود.

به بیانی دیگر، اگر دوره تحصیلی و ویزای آموزشی فرزند شما در کانادا 10 ماه باشد، ممکن است ویزای همراه دانش آموزی والدین با اعتباری مشابه و یا کمتر صادر شود. از این رو مادامی که ویزای دانش‌آموزی فرزند برای ادامه تحصیلات در کانادا تمدید شود، ویزای همراه دانش آموزی کانادا نیز قابل تمدید خواهد بود،اما اجازه کار به والدین به عنوان همراه دانش آموز داده نمی‌شود.

در این حالت می توان اینطور متصور شد که یکی از والدین به همراه دانش آموز در کانادا باشد و دیگری جهت پوشش مالی و پیوستن به خانواده در زمان مناسب، در ایران به فعالیت و کار بپردازد. همراهی والد فرزند در کانادا از طریق ویزای همراه دانش آموزی به این معنی نیست که دانش آموز نیاز به قیم و سرپرست قانونی ندارد، بلکه بنابر قانون دولت کانادا، وجود یک custodian شهروند و یا مقیم دائم کانادا به عنوان قیم دانش آموز الزامی است. در مجموع، دارنده ویزای همراه دانش آموزی کانادا شامل موارد زیر می‌شود:

•  واجد شرایط دریافت مجوز کار آزاد یا همان open work permit نیست.

•  امکان فعالیت در هیچگونه کار دارای پاداش و مزایا در کانادا را با عنوان visitor ندارد.

•  برای فعالیت و کار قانونی، به یک جاب آفر از یک کارفرمای کانادایی نیاز دارد و کارفرما می‌بایست به طور شخصی برای اخذ جواز LMIA قابل تائید اقدام کند، تنها در این صورت، دارنده دارای ویزای همراه دانش آموزی کانادا تنها مجاز به فعالیت و کار با این کارفرمای به خصوص در کانادا خواهد بود.

هزینه ویزای همراه دانش آموزی کانادا

هزینه ویزای همراه دانش آموزی کانادا

با توجه به جزئیات و موارد ذکر شده در بالا، حتما تاکنون متوجه این موضوع شده اید که ویزای همراه دانش آموزی کانادا (مختص والدین دانش آموز) همان ویزای توریستی کانادا یا visitor visa است. از این رو هزینه ویزای همراه دانش‌آموزی نیز همان هزینه ویزای توریستی کانادا است.

به بیانی دیگر، شما باید یک پروفایل کاربری در وبسایت دولتی Canada.ca درست کرده و مدارک سفر خود را در آن آپلود نمایید و در نهایت با پرداخت کردیتی هزینه ارزی 235 دلار کانادا، فرم درخواست ویزا و مدارک خود را برای ارزیابی سفارت ارسال کنید.

هزینه 235 دلاری ویزای همراه دانش‌آموزی کانادا شامل 150 دلار هزینه درخواست ویزا و 85 دلار هزینه انگشت نگاری بیومتریک می‌شود. از این رو شما باید پس از پرداخت اینترنتی هزینه ویزای کانادا، منتظر دریافت ایمیل از سفارت این کشور باشید.

با دریافت ایمیل، ظرف 30 روز کاری مهلت دارید تا نسبت به اخذ وقت سفارت (همان وقت کارگزاری وی اف اس گلوبال) در یکی از کشورهای همسایه نظیر ترکیه، ارمنستان و یا امارات اقدام کنید. سپس در زمان مقرر در محل کارگزاری حاضر شده و مراحل انگشت نگاری و عکس بیومتریک را به انجام برسانید.

در نهایت باید به کشور مبدا برگشته و منتظر جواب ویزای همراه دانش‌آموزی کانادا از طریق ایمیل سفارت باشید. در صورت موافقت با درخواست شما، باید مجددا به کشور واسط رفته و پاسپورت خود را برای الصاق برچسب ویزا به کارگزاری وی اف اس گلوبال ببرید. البته این امکان را دارید تا از خدمات پیکاپ ویزا استفاده کرده و بدون نیاز به سفر و حضور مجدد در کشور واسط، ویزای خود را در ایران دریافت کنید.

شما می‌توانید در صورت تمایل از مشاوره تیم لتس گو یونی در این زمینه استفاده کرده و انجام تمامی امور دریافت پذیرش تحصیلی ، ثبت نام مدرسه، اخذ ویزای دانش‌آموزی فرزند و دریافت ویزای همراه دانش‌آموزی در کانادا را با خیال راحت به ما بسپارید.