بازار کار رشته شهرسازی در خارج از کشور چگونه است؟ اگر در رشته مهندسی شهرسازی مشغول به تحصیل هستید و قصد مهاجرت دارید و یا دارای تجربه کاری در این رشته هستید و می‌خواهید مقایسه‌ای در مورد وضعیت شغلی رشته شهرسازی در کشورهای مختلف داشته باشید، حتما پاسخ سوال بالا برایتان جالب خواهد بود.

مهندسی شهرسازی یکی از رشته‌های کاربردی در دنیا است که فارغ‌التحصیلان آن نقش بسیار مهمی در نظارت، مدیریت و ساخت ایمن، سالم و پایدار ساختمان‌ها و فضای شهری که ما در آن زندگی می‌کنیم، دارند. اگر شما هم علاقه دارید تا در مورد آینده شغلی و بازار کار رشته شهرسازی اطلاعات بیشتری کسب کنید، با ما در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی همراه باشید.

همچنین اگر مایلید تا در آینده نزدیک از بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی پذیرش دریافت کنید، می‌توانید برای ارزیابی شرایط، آماده‌سازی مدارک و دریافت سایر اطلاعات لازم از کارشناسان ما در لتسگو یونی راهنمایی دریافت کنید تا به شما در اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی در سریعترین زمان ممکن، کمک کنند.

بازار کار رشته شهرسازی

مهندسی شهرسازی یک رشته ضروری در دنیای امروز و پردرآمدترین رشته تحصیلی در دنیا است که شکل فضا و محیطی که ما در آن زندگی و کار می‌کنیم را مشخص می‌کند. این رشته شامل طراحی، نظارت، مدیریت و اجرای برنامه‌ها برای ساخت و گسترش شهرها با در نظر گرفتن فاکتورهای اجتماعی، اقتصادی، محیطی و فرهنگی است.

در طول زمان هر چه شهرها پرجمعیت‌تر، بزرگتر و کامل‌تر شدند، نیاز به مهندسین شهرسازی هم افزایش پیدا کرد و امروزه بازار کار این رشته چه برای طراحی فضای عمومی و چه طراحی فضای خصوصی در حال گسترش است و رونق پیدا کرده است. بر اساس اطلاعات اداره کار آمریکا پیش‌بینی می‌شود که بازار کار رشته شهرسازی از سال 2019 تا 2029 حدود 11 درصد رشد داشته باشد که این مقدار نسبت به سایر رشته‌های تحصیلی بسیار زیاد است.

در سال‌های اخیر نیاز و تقاضا برای رشته شهرسازی به چند دلیل افزایش پیدا کرده است. از جمله این دلایل می‌توان به افزایش جمعیت، شهری شدن روستاها، گسترش شهرهای کوچک و نیاز به جامعه پایدار، سرزنده و سالم اشاره کرد. علاوه بر این پاندمی کووید 19 در جهان، اهمیت شهرسازی را در سازگاری و مواجه شدن شهروندان با بحران‌ها نشان داد و یادآوری کرد.

همانطور که گفتیم رشته مهندسی شهرسازی در دو بخش عمومی و خصوصی بازار کار دارد و در حال رشد است. بیشترین میزان فعالیت مهندسین شهرسازی در بخش عمومی و در شهرداری‌ها، استانداری‌ها و ... است که به طراحی فضای شهری، سیستم و مسیرهای حمل و نقل و سایر موارد که در شکل دادن به شهر تأثیر دارند، می‌پردازد.

در بخش خصوصی هم افرادی که در این رشته فعالیت دارند برای همکاری در پروژه‌های شهرسازی استخدام می‌شوند. مهندسی شهرسازی برای آن دسته از متخصصین ماهری که تمایل دارند تا تغییرات مثبتی در فضای شهرها به وجود بیاورند دارای ظرفیت‌ها و فرصت‌های شغلی زیادی است.

افرادی که در این رشته تحصیل کرده‌اند می‌توانند در زمینه‌های متعددی از جمله طراحی سیستم حمل و نقل، طراحی فضای شهری و فضای سبز، طراحی قوانین و سیاست‌های ساخت منازل مسکونی و پروژه‌های کوچک و بزرگ فعالیت کنند.

یکی از زمینه‌های پرطرفدار این روزها در رشته شهرسازی برای کار، بحث طراحی‌های پایدار و بهبودپذیر است و مهندسان شهرسازی به طور افزاینده‌ای در حال طراحی سازه‌ها و فضاهایی هستند که دوستدار طبیعت، برابری اجتماعی و رشد اقتصادی هستند.

برای این منظور طراحی فضاهای مخصوص دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی در شهرها، ایجاد مسیرهای بیشتر و مناسب برای وسایل حمل و نقل عمومی، طراحی‌هایی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و حفاظت از طبیعت و فضای سبز درون شهرها از جمله برنامه‌های مهندسان شهرسازی است.

البته در کنار تمام این موارد باید رضایت کارفرما و تغییراتی که ممکن است در سیاست‌ها و شرایط روز دنیا و نیازهای جامعه ایجاد شود را هم در نظر بگیرند و این موارد از چالش‌های رشته شهرسازی است.

اما یکی از سوال‌های مهم مهندسان رشته شهرسازی که در ایران مشغول به کار هستند این است که بازار کار رشته شهرسازی در خارج از کشور چگونه است؟ برای پاسخ به این سوال تصمیم داریم تا بازار کار رشته شهرسازی را در چند کشور پرطرفدار برای مهاجرت ایرانیان بررسی کنیم.

اگر شما هم به مهاجرت از ایران فکر می‌کنید و در حال بررسی درآمد و بازار کار رشته شهرسازی در خارج از کشور هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

بازار کار رشته شهرسازی در کانادا

در حال حاضر تقاضا برای استخدام مهندسین شهرسازی در کانادا بسیار بالا است و در 11 استان کانادا از جمله آلبرتا، مانیتوبا، بریتیش کلمبیا، نیوبرانزویک، نوا اسکوشیا، اونتاریو، جزیره پرنس ادوارد، کبک و ساسکاچوان این رشته بسیار مورد نیاز است. اگر به عنوان یک مهندس شهرساز دارای مهارت و تخصص بالایی باشید می‌توانید در کانادا بین 71 هزار دلار تا 110 هزار دلار در سال درآمد داشته کسب کنید.

پیش‌بینی می‌شود در طول چند سال آینده، 28 هزار شغل جدید برای فارغ‌التحصیلان این رشته که علاقه دارند در کانادا کار و زندگی کنند ایجاد شود. پس اگر به عنوان یک مهندس شهرساز به دنبال مهاجرت به کانادا هستید، می‌توانید امیدوار باشید که آینده شغلی خوبی در این کشور در انتظار شما خواهد بود.

بازار کار رشته شهرسازی در آلمان

آلمان یکی از مقصدهای مهاجرتی محبوب در بین ایرانیان است و 66 برنامه تحصیلی در 35 دانشگاه این کشور برای رشته شهرسازی ارائه می‌شود. آینده شغلی این رشته در آلمان خوب است و در حال حاضر حدود 2500 جای خالی برای این شغل در آلمان وجود دارد. بنابراین اگر به زندگی و کار در آلمان علاقه دارید، می‌توانید برای به دست آوردن یکی از این موقعیت‌های شغلی تلاش کنید.

اگر در مورد میزان درآمد خود به عنوان یک مهندس شهرساز در آلمان کنجکاو هستید، باید بگوییم که در صورتی که میزان مهارت شما در سطح متوسط باشد، به طور میانگین حدود 41 هزار یورو درآمد خواهید داشت. اگر در ابتدای مسیر شغلی خود قرار دارید درآمد شما حدود 30 هزار یورو و اگر دارای تجربه زیادی باشید حدود 45 هزار یورو در ماه حقوق دریافت خواهید کرد.

بازار کار رشته شهرسازی در انگلیس چگونه است؟

طراحی فضای سبز، سیاست‌گذاری و حمل و نقل از جمله حیطه‌های رشته مهندسی شهرسازی هستند که در انگلیس بسیار مورد نیاز هستند و تقاضای بالایی برای آنها وجود دارد. همچنین اگر به عنوان مهندس مشاور مشغول به کار باشید باز هم فرصت‌های شغلی زیادی برای شما در انگلستان وجود دارد، اما باید در مورد شهر محل کار و زندگی خود منعطف باشید تا سریعتر کار پیدا کنید.

به علاوه اگر دارای حداقل 1 تا 2 سال سابقه کار باشید سریعتر استخدام خواهید شد. در بسیاری از شهرهای انگلستان از جمله لندن، منچستر، بیرمنگام و بریستول به مهندسین شهرسازی موقعیت‌های شغلی خوبی پیشنهاد می‌شود و حتی خارج از لندن فرصت‌های خوبی نه فقط برای کار بلکه برای داشتن یک سبک زندگی بهتر انتظار شما را می‌کشد.

درآمد مهندسان شهرسازی در انگلیس به طور متوسط حدود 48 هزار پوند در سال است و شهر لندن بیشترین میزان درآمد یعنی 57 هزار پوند و شهر آکسفورد با 29 هزار پوند کمترین میزان درآمد را برای این رشته دارد.

وضعیت شغلی رشته شهرسازی در آمریکا چگونه است؟

آمریکا سرزمین فرصت‌ها است و برای رشته شهرسازی هم در این کشور موقعیت‌های شغلی بسیار خوبی وجود دارد. طبق آمار ارائه شده توسط اداره کار آمریکا، بیش از نیمی از مهندسان شهرسازی در آمریکا برای سازمان‌های دولتی کار می‌کنند و حدود 15 درصد در شرکت‌های معماری، مهندسی و سایر شرکت‌های مربوطه مشغول به کار هستند و تنها 7 درصد در شرکت‌های مدیریتی و مشاوره‌ای کار می‌کنند.

میزان حقوق در آمریکا برای مهندسی شهرسازی بستگی به سابقه کار و محل کار شما دارد اما با این حال از میانگین حقوق در آمریکا بیشتر است. افرادی که دارای تجربه یک سال کار در آمریکا باشند به طور میانگین 47 هزار دلار در سال و افرادی با بیش از 4 سال سابقه کار 53 هزار دلار در سال درآمد دارند.

بنابراین هر چه سابقه شغلی شما بیشتر شود، حقوق شما هم افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین بسته به اینکه بتوانید تا چه اندازه با کارفرمای خود سر حقوق مذاکره کنید، می‌توانید تا 90 هزار دلار در سال هم درآمد داشته باشید.

بازار کار رشته شهرسازی در ایتالیا

شهرسازی در  ایتالیا جزو رشته‌های بسیار مورد نیاز است. به این دلیل که این کشور طی برنامه‌هایی تصمیم دارد تا راه حلی برای هماهنگی با تغییرات جهان از جمله تغییرات آب و هوایی، افزایش جمعیت و صنعتی شدن پیدا کند. در حال حاضر این رشته در ایتالیا دارای درآمد خوبی است و افرادی که در این رشته فعالیت می‌کنند سالانه 48 هزار یورو دریافت می‌کنند که این مقدار برابر با 23 یورو در ساعت و 1,200 یورو در ماه است.

بد نیست بدانید در بین شاغلین این رشته در ایتالیا حدود 58 درصد دارای مدرک کارشناسی ارشد، 38 درصد دارای مدرک کارشناسی و تنها 2 درصد دارای مدرک دکتری هستند. همچنین پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2028 به میزان 18 درصد حقوق مهندسان شهرسازی در ایتالیا افزایش پیدا کرده و به 57 هزار یورو برسد. پس اگر به تحصیل در ایتالیا و دنبال کردن رشته شهرسازی در خارج از کشور علاقه دارید می‌توانید امیدوار باشید بعد از تحصیل بازار کار خوبی در انتظار شما است.

بازار کار رشته شهرسازی در ترکیه

ترکیه یکی دیگر از کشورهای پرطرفدار در بین ایرانیان برای مهاجرت است و هر سال ایرانیان زیادی برای زندگی به این کشور نقل مکان می‌کنند. اگر به عنوان یک مهندس شهرسازی قصد کار در خارج از کشور را دارید، باید بدانید که بازار کار این رشته در ترکیه در صورتی که دارای تجربه و مهارت باشید خوب است. میزان درآمد برای رشته مهندسی شهرسازی در ترکیه تقریباً 183 هزار لیر در سال است که برابر با 88 لیر در یک ساعت و 4,600 لیر در ماه خواهد بود.

آینده رشته مهندسی شهرسازی در ترکیه بسیار خوب است و پیش‌بینی شده است تا سال 2028 این رشته حدود 365 درصد افزایش درآمد داشته باشد که برابر با افزایش 855 لیر در ماه است. پس اگر به کار و تحصیل در ترکیه در حیطه شهرسازی علاقه‌مند هستید، می‌توانید ابتدا برای افزایش مهارت و تجربه شروع به کار کنید و امیدوار باشید که بعد از مدتی درآمد بسیار خوبی خواهید داشت.

سخن پایانی

در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی بازار کار رشته شهرسازی در خارج از کشور را بررسی کردیم که امیدواریم مورد استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشد. همانطور که در این مقاله گفتیم مهندسی شهرسازی یک رشته کاربردی است که فرصت‌های شغلی بسیاری در آن برای افراد ماهر و علاقه‌مند وجود دارد. اگرچه که چالش‌هایی هم در این رشته وجود دارد، اما تقاضا در دنیا برای افراد متخصص در این حیطه در حال افزایش است و آینده روشنی دارد.

فراموش نکنید که اگر تمایل دارید در مورد مهاجرت تحصیلی اطلاعات بیشتری کسب کنید و شرایط خود را ارزیابی کنید، می‌توانید از خدمات مشاوره مهاجرت تحصیلی با کارشناسان مجرب لتسگو یونی استفاده کنید، تا بر اساس بودجه و شرایط شما بهترین گزینه را پیشنهاد داده و شما را در مسیر مهاجرت همراهی کنند.