در این پست از لتسگو یونی قصد داریم معایب و مزایای تحصیل در کشور مُدرن آلمان را بررسی کنیم تا بتوانید بهتر در خصوص تحصیل در این کشور تصمیم بگیرید. مزایای تحصیل در کشور زیبای آلمان بیشتر است یا معایب تحصیل در آن؟ با ما همراه باشید تا به طور دقیق در طول مقاله به بررسی هر کدام از آن‌ها بپردازیم.

آلمان از مهم‌ترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا است و با کشورهایی مانند سوئیس، لهستان، هلند، بلژیک، اتریش، جمهوری چک، دانمارک، فرانسه و لوکزامبورگ همسایه است. این کشور از لحاظ اقتصادی بسیار با ثبات بوده و نرخ پایین بیکاری باعث شده تا هر ساله افراد زیادی قصد مهاجرت به آلمان را داشته باشند. به علاوه، این کشور جزو کشورهای محبوب تحصیلی است؛ چرا که شرایط بسیار خوبی برای ادامه تحصیل فراهم کرده است.

شاید بتوان گفت از مهم‌ترین دلایل و مزایای انتخاب کشور آلمان برای ادامه تحصیل معتبر بودن مدارک دانشگاهی، هزینه‌های زندگی کمتر نسبت به دیگر کشورهای اروپایی، آب و هوای مناسب و امنیت اجتماعی است. اکثر دانشگاه‌های این کشور همواره در فهرست رتبه بندی‌ها و رنکینگ های جهانی قرار می‌گیرد. دولت آلمان شرایط تحصیل رایگان را در دانشگاه‌های دولتی فراهم کرده است؛ اما دانشجویان برای تحصیل در آلمان ملزم به پرداخت هزینه‌های جزئی خدماتی می‌باشند. 

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید چرا آلمان جزو بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل به حساب می‌آید. توصیه می‌کنیم با ما همراه باشید تا در ادامه با بررسی مزایا و معایب تحصیل در این کشور اطلاعات مفیدی را در این به دست آورید. 

مزایای تحصیل در کشور آلمان

کشور آلمان را می‌توان به عنوان یک مقصد ایده آل برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفت. تحصیل در این کشور با مزایا و معایبی نیز همراه است که در ابتدا به بررسی مزایای آن خواهیم پرداخت. مزایای تحصیل در آلمان به شرح زیر می‌باشند:

•    امکان تحصیل رایگان

از سال 2014 تصمیمی اتخاذ شد که امکان تحصیل رایگان در 16 ایالت این کشور برای دانشجویان بومی و بین المللی وجود داشته باشد. دانشجویان فقط باید مبلغ اندکی را بابت انجام امور اداری پرداخت کنند. نکته قابل توجه این است که هزینه‌های تحصیل ثابت است و برای دریافت شهریه به ملیت متقاضیان توجه نمی‌شود. به جز ایالت بادن وورتمبرگ دانشجویان موظف به پرداخت 1500 یورو در هر ترم هستند. به طور کلی، یک دانشجو فقط باید هزینه ترم را بپردازد که بسته به دانشگاه بین 127 تا 434 یورو خواهد بود.  

•    هزینه‌های زندگی معقول

آلمان به عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان رتبه بندی می‌شود و یکی از عمده‌ترین هزینه‌هایی که دانشجویان پس از پرداخت شهریه باید در نظر بگیرند هزینه خوابگاه است. این کشور استانداردهای زندگی بالایی دارد و در عین حال هزینه زندگی در آلمان مقرون به صرفه است. برخی از مقرون به صرفه ترین شهرها برای زندگی و تحصیل دوسلدورف، کلن و لایپزیگ هستند. از این رو یکی از مزایای مهم برای تحصیل در آلمان است. 

•    انواع دوره‌های تحصیلی

در این کشور دوره‌های آموزشی بی شماری متناسب با علایق متقاضیان طراحی شده است. دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد در آلمان به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دانشجویان می‌توانند آخرین پیشرفت های علمی را تجربه کرده و بتوانند با چالش‌های جهانی روبرو شوند. به غیر از دوره‌های مهندسی، طیف گسترده‌ای از دوره های دیگر مانند امور مالی، پزشکی، بیوتکنولوژی و غیره وجود دارد که دانشجویان می‌توانند در آن‌ها تحصیل کنند. 

•    وجود دانشگاه‌های برتر

دانشگاه‌‌های کشور آلمان به دلیل کیفیت بالای آموزشی و استانداردهای بالا فرصت‌های زیادی را در اختیار دانشجویان برای شرکت در تحقیقات قرار می‌دهند. از مزایای وجود دانشگاه‌های معتبر آن است که فارغ التحصیلان دانشگاه‌های این کشور فرصت ورود به بازارهای کار جهانی را خواهند داشت. این کشور دارای دانشگاه های با رتبه بالا در جهان است. برخی از بهترین دانشگاه‌های آلمان شامل موارد زیر است:

1.    دانشگاه فنی مونیخ (Technical University of Munich)
2.    دانشگاه فنی آخن (RWTH Aachen University)
3.    دانشگاه فنی برلین (Technical University of Berlin)
4.    موسسه فناوری کارلسروهه (Karlsruhe Institute of Technology)
5.    دانشگاه اشتوتگارت (University of Stuttgart)
6.    دانشگاه صنعتی دارمشتات (Darmstadt University of Technology)
7.    دانشگاه فنی درسدن (TU Dresden)
8.    دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان (Ludwig Maximilian University)
9.    دانشگاه بن (University of Bonn)
10.    دانشگاه توبینگن (University of Tübingen)
11.    دانشگاه فرایبورگ (University of Freiburg)

•    وجود فرصت‌های شغلی برای دانشجویان بین المللی

آلمان یکی از برجسته‌ترین کشورهای جهان در سیاست، اقتصاد و تجارت است. این کشور یکی از قطب ‌های فناوری اروپا است و همیشه به متخصصان خلاق و فنی نیاز دارد. این کشور فرصت‌های شغلی بسیار خوبی برای دانشجویان بین المللی نیز دارد. دانشجویان در طول دوره تحصیلی خود می‌توانند در حدود 20 ساعت در هفته را کار کنند. کار پاره وقت همراه با تحصیل به دانشجویان کمک می‌کند تا دانش کافی را به دست آورده و شانس اشتغال آن‌ها را در آینده افزایش دهد.

•    امکان تحصیل به زبان انگلیسی

قطعاً می‌توان گفت تحصیل به زبان انگلیسی یکی از مزایای تحصیل در آلمان است. علی رغم این که آلمان یکی از کشورهای غیر انگلیسی زبان است؛ اما دوره‌هایی را به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌دهد. بسیاری از دانشگاه‌های آلمان برنامه کارشناسی ارشد را به زبان انگلیسی به ویژه در زمینه‌های مهندسی ارائه می‌دهند. البته متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی در رشته های پزشکی فرصت تحصیل به زبان انگلیسی را نیز خواهند داشت.

•    کشوری امن

تاریخ این کشور متشکل از نژادپرستی بود؛ اما آلمان امروزی جامعه ای گسترده و چند فرهنگی است. افرادی که با آلمان ناآشنا هستند ممکن است نگران جرم و جنایت و امنیت در این کشور باشند؛ اما از حدود یک دهه گذشته، آلمان یکی از امن‌ترین مکان ها برای تحصیل در خارج از کشور بوده است. میزان جرم و جنایت در این کشور بسیار پایین است و به طور کلی، جزو کشورهای امن محسوب می‌شود. 

•    امکان اقامت پس از تحصیل

دانشجویان پس از اتمام دوره تحصیلی این شانس را خواهند داشت که در این کشور بمانند و به دنبال فرصت‌های کاری باشند. مشاغل بی شماری در آلمان برای خارجی ها وجود دارد. طبق قانون، دانشجویان بین المللی می‌توانند 18 ماه پس از فارغ التحصیلی در کشور مانده و در صورت یافتن کار، ویزای خود را به ویزای کاری تغییر دهند. مدرک تحصیلی از دانشگاه های این کشور در سراسر جهان بسیار ارزشمند است. دانشجویان پس از اتمام تحصیلات خود از شانس بیشتری برای اشتغال در بازار کار جهانی برخوردار هستند.

•    حمایت از دانشجویان بین المللی

 هر دانشگاه در کشور آلمان یک دفتر بین المللی دارد که دانشجویان می‌توانند برای هر سوال یا مشکلی با آن تماس بگیرند. به عنوان مثال، دفتر بین المللی به دانشجویان کمک می‌کند تا بیمه درمانی بگیرند؛ چرا که همه افراد در آلمان ملزم به داشتن آن هستند. علاوه بر این، آن‌ها به دانشجویان توصیه می‌کنند که به چه مدارکی برای تهیه مجوز اقامت دانشجویی نیاز دارند. 

•    تخفیفات دانشجویی

 دانشجو بودن در این کشور با مزایای خاصی همراه است. از جمله انجام ورزش، رفتن به سینما، تئاتر و موزه‌ها با قیمت پایین. به عنوان مثال، سالن‌های بدنسازی Fitness First به دانشجویان 10 یورو تخفیف برای کارت عضویت ارائه می‌دهند. در برلین، یک دانشجو معمولاً 1.5 یورو کمتر از سایر افراد برای بلیط سینما پرداخت می‌کند. هنگام بازدید از موزه‌های عمومی در برلین، دانشجو فقط باید 50 درصد از قیمت را بپردازد. ارائه کارت شناسایی دانشجویی در کافه تریا دانشگاه نیز هزینه شام آن‌ها را به نصف کاهش می‌دهد. علاوه بر این، آن‌ها می‌توانند برنامه UNiDAYS را دریافت کنند که به دانشجویان امکان می‌دهد چیزهایی مانند محصولات فناوری را با 20 درصد تخفیف خریداری کنند. 

•    بورسیه تحصیلی

دانشجویان بین المللی این کشور فرصت استفاده از بورسیه ها و کمک هزینه‌های تحصیلی را به منظور کاهش هزینه‌های خود خواهند داشت. سازمان DAAD گزینه‌های بورسیه تحصیلی را به دانشجویان بین المللی ارائه می‌دهد. سایر بورسیه ها و کمک هزینه‌های تحصیلی موجود برای دانشجویان شامل بنیاد هانریش بل، بنیاد فردریش ابرت و غیره می‌شود.

•    چهارمین اقتصاد جهان

آلمان یکی از قوی‌ترین اقتصادهای جهان است. در واقع، بسیاری از شرکت‌های چند ملیتی در این کشور مستقر هستند و به دانشجویان این فرصت را می‌دهند تا از طریق برنامه های کارآموزی که بسیاری از آن‌ها پولی هستند، تجربه کاری کسب کنند. از این رو، یکی دیگر از مزایای تحصیل در آلمان را می‌توان امکان کار در شرکت‌های بزرگ دانست.

معایب تحصیل در کشور آلمان

مسلماً تحصیل در هر کشور علاوه بر وجود مزایای بی شمار، با معایبی نیز همراه است. در بخش قبل به بررسی مهم‌ترین مزایای تحصیل در المان پرداختیم، حال نوبت آن است که با معایب آن نیز آشنا شوید.

•    بوروکراسی اداری

در این کشور کلیشه‌های حاکمیتی وجود دارد. از ثبت نام در شهر گرفته تا ثبت نام در امتحانات. دانشجویان احتمالاً مقدار زیادی از وقت خود را از این دفتر به آن دفتر می‌گذرانند. متأسفانه، المان از جمله کشورهایی است که کاغذ بازی در آن بسیار زیاد است. 

•    امکانات دانشجویی

شاید بتوان گفت امکانات دانشجویی یکی از اصلی‌ترین معایب تحصیل در آلمان است. اگر دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی این کشور تحصیل می‌کنند، نباید انتظار داشته باشند که امکانات دانشجویی متنوعی در دانشگاه (به صورت رایگان) در دسترس داشته باشند. این بدان معنی است که هیچ آزمایشگاه رایانه‌ای پیشرفته، هیچ مرکز دانشجویی فوق العاده مدرن و نه تیم مشاوران شخصی وجود ندارد. 

•    یادگیری زبان جدید

یکی از معایب تحصیل و ورود به دانشگاه‌های این کشور یادگیری زبان است. مهم نیست که دانشجویان به زبان انگلیسی تحصیل می‌کنند؛ زیرا آن ها باید زبان آلمانی را یاد بگیرند. حتی اگر آن ها در یک شهر بزرگ دانشجویی زندگی می‌کنند برای گذراندن زندگی روزمره با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد. با این که اکثر مردم با زبان انگلیسی آشنایی دارند؛ اما ترجیح می‌دهند تا با زبان رسمی کشور با یک دیگر ارتباط برقرار کنند.

•    امتحانات

ممکن است سیستمی که دانشجویان در آن تحصیل کرده اند، با سیستم آموزشی این کشور متفاوت باشد. سیستم نمره دهی و امتحانات در آلمان می‌تواند کاملاً گیج کننده باشد. بیشتر کلاس ها نمره کل دوره را بر اساس مقاله نهایی قرار می‌دهند. این کار به این معنی است که دوره امتحان نهایی در پایان هر ترم یک زمان بسیار استرس زا برای تمام دانشجویان بومی و بین المللی می‌باشد. 

•    ساختار آموزشی دوره

در مقایسه با کشوری مانند ایالات متحده، آلمانی‌ها زمان بسیار کمتری را در کلاس بوده و زمان بیشتری را صرف مطالعه مستقل می‌کنند. این بدان معناست که دانشجویان باید در حین آموزش بخش قابل توجهی از زمان خود را صرف مطالعه و تحقیق کنند.  

•    تهیه بلیط هواپیما

پرواز به آلمان اولین قدم برای ورود به دانشگاه های این کشور است؛ اما این روزها با توجه به قیمت، پیدا کردن بلیطی مناسب می‌تواند کمی سخت باشد. بسته به ماه و روز سفر، هزینه سفر یک طرفه به آلمان بیش از 1000 دلار است. 

•    محدودیت های کاری

دانشجویان غیر اروپایی که در دانشگاه‌های آلمان به تحصیل مشغول هستند فقط مجاز انجام به 120 روز کامل یا 240 نیم روز کار هستند. در صورت نیاز به کار بیشتر، دانشجویان باید از مقامات کار آلمان اجازه بگیرند و ممکن است درخواست آن‌ها نیز رد شود. 

•    عدم وجود امتحانات میان ترم

 نمره امتحان نهایی دانشجویان اولین و تنها نمره آن ها در طول ترم تحصیلی است. به همین دلیل است که آن‌ها باید خیلی سخت مطالعه کنند تا بتوانند ترم تحصیلی را با موفقیت پشت سر بگذارند. 

•    خدمات دندانپزشکی

خدمات دندانپزشکی در این کشور بسیار بالاست. به عنوان مثال، یک پر کردن از 100 تا 800 یورو هزینه دارد. جرمگیری دندان‌ها که از 80 تا 120 یورو هزینه دارد، تحت پوشش بیمه درمانی نیز نمی باشد. بیمه تنها یک بار چکاپ سالانه دندانپزشکی را پوشش می‌دهد.

•    هزینه اینترنت

اینترنت برای طرح دیتا 3 گیگابایتی تلفن در ماه 10 یورو هزینه دارد. زمانی که در دانشجویان در خوابگاه زندگی می کنند، معمولاً هزینه اینترنت در هزینه اتاق آن‌ها لحاظ می‌شود. 

•    زمان طولانی انتظار برای قرار ملاقات با پزشک

زمان انتظار برای ملاقات با یک پزشکی بسیار طولانی است؛ مگر این که یک وضعیت اورژانسی باشد. افراد باید حداقل یک ماه صبر کنند تا بتوانند به یک پزشک متخصص مراجعه کنند. برای انجام آزمایش ام آر آی زانو باید سه ماه صبر کرد. البته، بیمارستان‌های کشور مراقبت های فوری را ارائه می‌دهند؛ اما اولویت درمان اورژانسی بسته به شدت بیماری تعیین می‌شود. 

•    بلوکه شدن حساب بانکی

اگر متقاضیان قصد ادامه تحصیل در این کشور را داشته باشند، باید مبلغ 8640 یورو را در حسابی در این کشور بلوکه کنند. با این که آموزش در این کشور رایگان است؛ اما دانشجویان باید مبلغی را در حساب بانکی به صورت بلوکه شده داشته باشند. دولت المان نمی‌خواهد تا دانشجویان در زمان تحصیل به دنبال کسب درآمد باشند.

تحصیل در کشور آلمان

1.    متقاضیانی که قصد تحصیل در آلمان را دارند، در صورتی که بالای 30 سال داشته باشند نیازمند دریافت بیمه خصوصی هستند. بیمه‌ها در کشور آلمان هزینه‌های زیادی از زندگی را پوشش می‌دهند.
2.    اگر متقاضی قصد تحصیل در رشته های ریاضی و مهندسی را دارد، این کشور در مقایسه با دیگر کشورهای برتر اروپایی مانند فرانسه گزینه بهتری است.
3.    در صورتی که دانشجویان قصد تحصیل به زبان انگلیسی و سپس کار در کشور آلمان را دارند، حتماً باید در کلاس‌های آمادگی زبان آلمانی شرکت کنند و مدرک مهارت زبان آلمانی را دریافت کنند. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که مردم این کشور به زبان آلمانی صحبت می‌کنند و دانشجویان برای انجام کارها و دریافت مجوز کار و اقامت باید به این زبان مهارت داشته باشد.
4.    این کشور در سال های اخیر یکی از بزرگ‌ترین بازارهای کار برای متقاضیان مهاجرت از کشورهای آسیایی محسوب می‌شود. اکنون، المان به منظور استخدام نیروهای کاری خارجی از کشورهای آسیایی تسهیلاتی را فراهم کرده است.
5.    هزینه‌های زندگی در آلمان از دیگر کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه مقرون به صرفه‌تر است.
6.    بر اساس آمارهای معتبر، در حدود 68 درصد دانشجویان خارجی پس از تمام شدن دوره تحصیلی دانشگاهی خود در آلمان موفق به یافتن فرصت های شغلی می‌شوند.
7.    دانشجویانی که در دوره های زبان آلمانی در کشور آلمان شرکت کنند، می‌توانند ویزای دوساله را برای این دوره زبانی دریافت کنند.
8.    اگر متقاضی قصد مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل را دارد، باید دارای مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی باشد.

سخن آخر

در این مقاله تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا شما عزیزان را به مزایا و معایب تحصیل در آلمان بیشتر آشنا کنیم. اخذ مدرک از المان می‌تواند پنجره‌ای جدید را برای ورود به بازارهای کار جهانی به روی دانشجویان باز کند. چنان چه قصد مهاجرت به این کشور صنعتی را دارید، می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط، دانشگاه ها و هزینه ها با کارشناسان مجرب مجموعه اعزام دانشجو لتسگویونی در ارتباط باشید.