معرفی ارزان‌ ترین دانشگاه‌ های ایتالیا در سال ۲۰۲۴ و همچنین  به شما کمک می‌کند تا بهترین تصمیم را برای مهاجرت تحصیلی خود بگیرید. بسیاری از مردم ایتالیا را تنها به عنوان یک مقصد گردشگری می‌شناسند، اما در واقع این کشور یک مکان‌ایده‌آل برای تحصیل در خارج از کشور است.

هر ساله ایتالیا میزبان بیش از ۱۰۰۰۰۰ دانشجو است که دلیل اصلی آن، وجود دانشگاه‌های ارزان و مقرون به صرفه متعدد در این کشور است. بنابراین، یکی از مهم‌ترین عواملی که به جذابیت ایتالیا برای تحصیل کمک می‌کند، مقرون به صرفه بودن آموزش عالی این کشور است و دانشگاه‌های ایتالیا تعادلی قابل توجه بین کیفیت آموزش و هزینه‌های منطقی برقرار می‌کنند. پس از بررسی، می‌توانید با رزرو وقت مشاوره مهاجرت تحصیلی لتس گو یونی، برای هر یک از این دانشگاه‌ها اقدام کنید.

اکثر دانشگاه‌های ایتالیا شرایط اولیه‌ی یکسانی برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی دارند. مدارکی مانند دیپلم دبیرستان (برای دانشجویان کارشناسی) یا مدرک کارشناسی (برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی) برای اثبات صلاحیت و حداقل معدل ۵۹ درصد در دو سال گذشته‌ی تحصیل، از جمله‌ی این مدارک هستند. تحصیل در ایتالیا موقعیت بسیار خوبی را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده است.

ایتالیا ۹۷ دانشگاه دارد که می‌توانید از میان آن‌ها انتخاب کنید. برخی از مشهورترین آن‌ها عبارتند از دانشگاه بولونیا، دانشگاه پادوا، دانشگاه میلان و دانشگاه کا فوسکاری ونیز. این دانشگاه‌ها در رتبه‌بندی‌های جهانی نیز جایگاه بسیار بالایی دارند، به این معنی که شما تحصیلاتی با کیفیت بالا دریافت خواهید کرد.

ارزان‌ ترین دانشگاه‌ های ایتالیا

ارزان‌ ترین دانشگاه‌ های ایتالیا علاوه بر شهریه ارزان، خدمات آموزشی خوبی را نیز ارائه می‌دهند. دانشگاه‌های دولتی ایتالیا به طور قابل توجهی از سایر دانشگاه‌های اروپایی ارزان‌تر هستند. شهریه توسط دولت تنظیم می‌شود و بر اساس درآمد خانواده شما محاسبه می‌گردد. 

برای اکثر دانشگاه‌ها، شهریه سالانه بین ۷۰۰ تا ۲۰۰ یورو است. هزینه‌ها برای شهروندان اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا نیز تقریباً یکسان است. بسیاری از دانشگاه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی با نمرات بالا، بورسیه و معافیت از شهریه ارائه می‌دهند. در اینجا برخی از ارزان‌ترین دانشگاه‌های دولتی ایتالیا آورده شده است:

دانشگاه کَمِرینو (University of Camerino)

دانشگاه کمرینو، واقع در منطقه‌ی دلنشین مارچه‌ی ایتالیا، یک مؤسسه‌ی معتبر است که به خاطر برتری علمی و اهمیت تاریخی‌اش شناخته شده‌است. این دانشگاه با سابقه‌ای که به سال ۱۳۳۶ برمی‌گردد، طیف وسیعی از دوره را در زمینه‌های هنر و علوم انسانی، علوم، پزشکی و مهندسی ارائه می‌دهد. این دانشگاه یکی از مقرون به صرفه‌ترین مؤسسات آموزشی در سراسر ایتالیا است.

دوره‌های محبوب:

کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر، کارشناسی ارشد فیزیک، کارشناسی ارشد شیمی و فناوری‌های شیمیایی، کارشناسی علوم زیستی و بیوتکنولوژی، و کارشناسی ارشد ریاضیات - ۴۵۶ یورو

دانشگاه کالابریا (Università della Calabria)

دانشگاه کالابریا یک دانشگاه دولتی است که در آرکاواتاکا، نزدیک کوزنتسا، در منطقه‌ی کالابریای ایتالیا واقع شده‌است. این دانشگاه که در سال ۱۹۷۲ تأسیس شده، یکی از جوان‌ترین دانشگاه‌های ایتالیا است. این دانشگاه دوره‌های آموزشی متنوعی را در رشته‌های مختلف از جمله علوم طبیعی، مهندسی، علوم انسانی، علوم اجتماعی، اقتصاد، حقوق و آموزش و پرورش ارائه می‌دهد و با پذیرش حدود ۳۵۰۰۰ دانشجو، محیط یادگیری پویایی را برای تعداد قابل توجهی از دانشجویان در رشته‌های مختلف فراهم می‌کند.

دوره‌های محبوب:

کارشناسی ارشد: شیمی، فیزیک، ریاضیات، هوش مصنوعی و علوم کامپیوتر، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی مدیریت، امور مالی و بیمه - ۱۰۰۰ یورو بدون در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی و اجتماعی خانواده

دانشگاه بولونیا (Università di Bologna)

دانشگاه بولونیا یک دانشگاه دولتی واقع در شهر بولونیا، ایتالیا است. این دانشگاه که در سال ۱۰۸۸ تأسیس شده، یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان به شمار می‌رود و طیف گسترده‌ای از دوره‌های آموزشی را در رشته‌های مختلف ارائه می‌دهد و به خاطر دوره‌های مهندسی، معماری و بازاریابی‌اش شهرت دارد. این دانشگاه با داشتن چندین پردیس در شهر بولونیا و سایر شهر‌ها، محیط یادگیری پویا و غنی از فرهنگ را ارائه می‌دهد.

دوره‌های محبوب:

کارشناسی: مهندسی هوافضا، مهندسی زیست‌پزشکی، مهندسی عمران، هوش مصنوعی، مهندسی الکترونیک، پزشکی و جراحی، اقتصاد بازرگانی، علوم کامپیوتر - ۵۰۰ – ۱۲۰۰ یورو

کارشناسی ارشد: علم داده‌ها، بازاریابی و ارتباطات دیجیتال، منابع انسانی و سازمان، امور مالی و فناوری مالی، مهندسی کشاورزی بین‌المللی، مدیریت بازاریابی، معماری - ۶۰۰ – ۱۴۰۰ یورو

دانشگاه سالنتو (Università del Salento)

دانشگاه سالنتو که به دانشگاه لچه نیز شهرت دارد، یک دانشگاه دولتی واقع در منطقه‌ی آپولیا، ایتالیا است. این دانشگاه در سال ۱۹۵۵ تأسیس شده و دوره‌های آموزشی متنوعی را در رشته‌های علوم انسانی، علوم اجتماعی، اقتصاد، حقوق، ریاضیات، علوم طبیعی، مهندسی و آموزش و پرورش ارائه می‌دهد.

دوره‌های محبوب:

کارشناسی ارشد: مهندسی هوافضا، مهندسی ارتباطات و فناوری‌های الکترونیکی، مهندسی مدیریت، مهندسی مواد، علوم انسانی دیجیتال - ۱۰۰۰ یورو با ۵۰ درصد تخفیف برای دانشجویان آلبانی، ایران، پاکستان، هند و چین.

برخی از ارزان‌ترین دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا عبارتند از:

دانشگاه آزاد بولزانو (Free University of Bozen-Bolzano)

دانشگاه آزاد بولزانو (تأسیس ۱۹۹۷)، یکی از جوان‌ترین و پویاترین محیط‌های علمی در این کشور است. این دانشگاه طیف گسترده‌ای از دوره‌های آموزشی را در دانشکده‌های مختلف از جمله اقتصاد و مدیریت، آموزش، علوم کامپیوتر، طراحی و هنر، علوم و فناوری، و علوم اقتصادی و اجتماعی ارائه می‌دهد. این دانشگاه به خاطر تعهد به پژوهش‌های میان‌رشته‌ای شناخته شده است. با داشتن حدود ۴۵۰۰ دانشجو، این دانشگاه به دلیل شهریه‌های مقرون به صرفه و دوره‌های جذابش، یکی از سریع‌الرشدترین دانشگاه‌های کشور است.

دوره‌های محبوب:

کارشناسی: علوم کامپیوتر

کارشناسی ارشد: مهندسی نرم‌افزار، مهندسی مکانیک صنعتی، مهندسی انرژی - ۱۳۵۱ یورو

دانشگاه لومسا (LUMSA University)

دانشگاه لومسا یک دانشگاه خصوصی کاتولیک در ایتالیا است. این دانشگاه در سال ۱۹۳۹ تأسیس شده و دارای پردیس‌هایی در رم، پالرمو و تارانتو است. دانشگاه لومسا طیف وسیعی از دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد را در رشته‌های حقوق، اقتصاد، روانشناسی، فلسفه، ارتباطات و میراث فرهنگی ارائه می‌دهد.

دوره‌های محبوب:

کارشناسی: مدیریت و اقتصاد روابط بین‌الملل، ارتباطات و بازاریابی دیجیتال، بازرگانی و اقتصاد، علوم کامپیوتر (مدیریت داده)

کارشناسی ارشد: کارشناسی ارشد حقوق و اقتصاد اروپا، بازاریابی و ارتباطات دیجیتال، روانشناسی، اقتصاد و مدیریت - ۳۵۰۰ یورو

دانشگاه یونت (UNINT) – دانشگاه مطالعات بین‌المللی رم

دانشگاه یونت که رسماً با عنوان «دانشگاه مطالعات بین‌المللی رم» شناخته می‌شود، یک دانشگاه خصوصی واقع در شهر رم، ایتالیا است. این دانشگاه در سال ۱۹۹۶ تأسیس شده و طیف گسترده‌ای از دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد را در رشته‌های روابط بین‌الملل، ترجمه و تفسیر، علوم سیاسی، اقتصاد و مدیریت بازرگانی ارائه می‌دهد. 

این دانشگاه حدود ۲۵۰۰ دانشجو از داخل و خارج از ایتالیا دارد و علاوه بر شهریه‌های ارزان، این دانشگاه به خاطر تأکید بر ارتباطات جهانی و ارتباطات از طریق برنامه‌های تبادل دانشجویی و همکاری با دانشگاه‌های سراسر جهان شناخته شده است.

دوره‌های محبوب:

کارشناسی: ترجمه و تفسیر، اقتصاد و مدیریت دیجیتال، علوم سیاسی

کارشناسی ارشد: ترجمه و تفسیر، اقتصاد و مدیریت دیجیتال، جرم‌یابی و امنیت بین‌الملل - ۵۴۰۰ تا ۶۹۰۰ یورو

تفاوت دانشگاه‌های دولتی با دانشگاه‌های خصوصی

به طور کلی، دانشگاه‌های دولتی نسبت به دانشگاه‌های خصوصی بسیار ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر هستند. یکی از عوامل کلیدی که به مقرون به صرفه بودن دانشگاه‌های دولتی در ایتالیا کمک می‌کند، بودجه‌ی قابل توجهی است که دولت به آموزش عالی اختصاص می‌دهد. 

این مؤسسات طیف گسترده‌ای از دوره‌های آموزشی را با نرخ‌های مقرون به صرفه ارائه می‌دهند و همین باعث محبوبیت آن‌ها در بین دانشجویان داخلی و بین‌المللی می‌شود. دانشگاه‌های دولتی ایتالیا همچنین وضعیت مالی و برابری خانواده‌ی متقاضی را در نظر می‌گیرند و علاوه بر شهریه‌های ارزان، اغلب تخفیف‌های قابل توجهی نیز را پس از مهاجرت تحصیلی ارائه می‌دهند.

با این حال، پایین بودن هزینه با رقابتی شدید همراه است. پذیرش در دانشگاه‌های دولتی اغلب با رقابت سختی روبرو است. این دانشگاه‌ها معمولاً ظرفیت پذیرش محدودی دارند و فرآیند پذیرش بسیار گزینشی است و از دانشجویان انتظار می‌رود تا معیار‌های تحصیلی خاصی را داشته باشند و در برخی موارد، آزمون‌ های ورودی دانشگاه های ایتالیا آزمون‌های استاندارد را پشت سر بگذارند.

اینجاست که دانشگاه‌های خصوصی وارد عمل می‌شوند و فرصت‌های بیشتری را برای دانشجویان جهت دنبال کردن دوره‌های تحصیلی مورد نظر خود فراهم می‌کنند. در حالی که شهریه دانشگاه‌های خصوصی به طور کلی در مقایسه با موسسات دولتی بالاتر است، آن‌ها اغلب گزینه‌های کمک مالی را به صورت بورسیه برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند تا آموزش را برای طیف وسیع‌تری از دانشجویان در دسترس قرار دهند.

علاوه بر این، دانشگاه‌های خصوصی در ایتالیا اغلب دارای معیار‌های پذیرش منعطف‌تری هستند که به دانشجویان بر اساس صلاحیت‌ها و علایقشان، شانس بیشتری برای پذیرش می‌دهد. آن‌ها ممکن است طیف گسترده‌ای از دوره‌ها و تخصص‌های خاص را ارائه دهند و فرصت‌های آموزشی ویژه‌ای را برای دانشجویان فراهم کنند که ممکن است در دانشگاه‌های دولتی در دسترس نباشد. 

اندازه کوچک‌تر کلاس‌ها و توجه بیشتر اعضای هیئت علمی از مزایای دیگری است که دانشگاه‌های خصوصی می‌توانند ارائه دهند و باعث ایجاد یک جامعه‌ی یادگیری صمیمی و حمایت فردی برای دانشجویان شوند. تیم لتس گو می تواند برای دانشگاه‌های خصوصی نیز اقدام کند.

شرایط و مدارک لازم برای تحصیل در ایتالیا

  • متقاضیان دوره کارشناسی باید حداقل ۱۷ سال سن داشته باشند.
  • دانشجویان ارشد و دکتری از طرف دیگر باید مدرک کارشناسی/دیپلم مرتبط ارائه دهند.
  • شما باید قبل از درخواست خود، ۱۲ سال تحصیل را گذرانده باشید.
  • شما باید فرم‌های درخواست پیش ثبت‌نام را به همراه ۲ نسخه اضافی ارسال کنید.
  • داشتن مدرکی مبنی بر تسلط به زبان ایتالیایی و/یا انگلیسی الزامی است.
  • عکس در اندازه‌ی گذرنامه باید ارسال شود.
  • ویزای تحصیلی ایتالیا

تحصیل رایگان در ایتالیا

تحصیل رایگان در ایتالیا ممکن است؟ به طور خلاصه، بله. اما این به معنای رقابت سنگین است، چرا که تعداد بورسیه‌های تحصیلی با پوشش کامل هزینه‌ها در ایتالیا محدود است. مقرون به صرفه بودن دانشگاه‌های ایتالیا فراتر از شهریه‌های تحصیلی است. زندگی در ایتالیا نیز خیلی گران نیست و بسیاری از دانشگاه‌ها خوابگاه‌های مقرون به صرفه، آپارتمان‌های دانشجویی و حتی اقامت در خانه‌ی خانواده‌های ایتالیایی را ارائه می‌دهند! میانگین هزینه‌های زندگی شما برای اقامت، غذا و حمل و نقل، حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه خواهد بود. گران‌ترین شهر‌های ایتالیا برای زندگی، رم، بولونیا و میلان هستند. از طرف دیگر، تورین، پیزا و پادوا شهر‌های نسبتاً ارزان‌تری به شمار ‌می‌روند.

پس از مهاجرت تحصیلی، هزینه‌های حمل و نقل نیز بسیار پایین است و رفت و آمد بین شهر‌ها آسان است. ایتالیا دارای ۸۷ فرودگاه و ۷۷‌ایستگاه راه‌آهن اصلی است. ایرلاین‌های ارزان‌قیمتی مانند ویزایر، رایان‌ایر و همچنین ایزی‌جت نیز در این منطقه پرواز دارند، به این معنی که شما می‌توانید با کمترین هزینه، یعنی حدود ۲۰ یورو، بین شهر‌ها پرواز کنید!

هنگامی که قصد جدی برای مهاجرت تحصیلی دارید، فرستادن درخواست و اپلای برای دانشگاه‌های متعدد ضروری است. هنگام فرستادن درخواست‌های زیاد، ممکن است هزینه‌های ثبت نام یا به اصطلاح اپلیکیشن فی‌ها کمی گران تمام شوند، از این رو معرفی برخی دانشگاه‌های ایتالیا که هزینه ثبت نام ندارند، خالی از لطف نیست:

  • دانشگاه فلورانس
  • دانشگاه تورین
  • دانشگاه میلان
  • دانشگاه کمرینو
  • دانشگاه کا فوسکاری ونیز

بورسیه‌های تحصیلی برای تحصیل در ایتالیا

بورسیه‌های تحصیلی و کمک‌های مالی راه‌های بسیار خوبی برای کاهش هزینه‌های تحصیل در خارج از کشور هستند. حتی با وجود معرفی برخی از دانشگاه‌های ارزان و مقرون به صرفه در ایتالیا، اطلاع از بورسیه‌ها نیست بسیار مفید خواهد بود. 

سازمان‌های دولتی، دانشگاه‌ها و نهاد‌های خصوصی تعداد زیادی بورسیه‌ی تحصیلی بر اساس نیاز و سوابق تحصیلی در اختیار دانشجویانی قرار می‌دهند که واقعاً شایسته‌ی آن هستند. نکته کلیدی این است که برای مهاجرت تحصیلی باید زودتر اقدام کنید. در ایتالیا با دو نوع اصلی کمک مالی مواجه خواهید شد: بورسیه‌های دولتی برای دانشجویان خارجی و بورسیه‌های تحت حمایت دانشگاه‌های خاص. برخی از محبوب‌ترین بورسیه‌های دولتی عبارتند از:

بورسیه تحصیلی دولت ایتالیا (MAECI)

وزارت امور خارجه ایتالیا (MAECI) مفتخر است اعلام کند که درخواست‌های مربوط به بورسیه تحصیلی دولت ایتالیا (MAECI) برای سال تحصیلی ۲۰۲۴-۲۰۲۵ پذیرفته می‌شود. بورسیه تحصیلی MAECI برای دانشجویان خارجی و شهروندان ایتالیایی مقیم خارج از کشور است. 

این بورسیه برای دانشجویانی در نظر گرفته شده است که در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌های دولتی ایتالیا تحصیل کنند. این بورسیه برای شهروندان ۱۳۹ کشور باز است و مزایای آن شامل کمک‌هزینه ماهانه، پوشش شهریه و پوشش بیمه سلامت است. تمامی متقاضیان باید از طریق وبسایت «تحصیل در ایتالیا» به صورت آنلاین درخواست خود را ثبت کنند.

برنامه بورسیه تحصیلی DSU

بورسیه تحصیلی DSU مخفف «Diritto allo Studio Universitario» به معنای «حق تحصیلات دانشگاهی است. بسیاری از دانشگاه‌ها مانند پلی‌تکنیک میلان، دانشگاه پیزا و دانشگاه میلانو چنین برنامه‌ای دارند. مبلغ بورسیه تحصیلی بر اساس میزان درآمد (وضعیت مالی) و محل سکونت شما محاسبه می‌شود.

برنامه «استعداد خود را در ایتالیا سرمایه‌گذاری کنید»

این برنامه بورسیه تحصیلی دولت ایتالیا برای دانشجویان بین‌المللی است که می‌خواهند در مقطع کارشناسی ارشد در یک دانشگاه برتر ایتالیا ثبت‌نام کنند. بورسیه تحصیلی دولت ایتالیا برای دانشجویان بین‌المللی مبلغ ۸۱۰۰ یورو (کمک هزینه ماهانه ۹۰۰ یورو) را اعطا می‌کند و همچنین شما را از پرداخت شهریه و هزینه‌های ثبت‌نام معاف می‌کند.

برخی از بورسیه‌های معروفی که از طرف دانشگاه‌ها اعطا می‌شوند نیز به شرخ زیر هستند:

بورسیه‌های تحصیلی EDISU Piemonte

دانشجویان بین‌المللی که در مقطع کارشناسی تمام‌وقت، کارشناسی ارشد، کارشناسی ارشد پیوسته یا دوره‌های دکتری در یکی از دانشگاه‌های پیدمونت مانند پلی‌تکنیک تورین و دانشگاه تورین ثبت‌نام کرده‌اند، واجد شرایط دریافت این بورسیه هستند. مبلغ بورسیه تحصیلی به نوع ثبت‌نام و محل اقامت شما بستگی دارد. شما می‌توانید علاوه بر کمک هزینه مالی تا سقف ۵، ۱۰۸ یورو، از کمک‌های مربوط به اقامت و معافیت از شهریه و هزینه‌های ثبت‌نام نیز بهره‌مند شوید.

کمک هزینه تحصیلی دانشگاه بولونیا برای دانشجویان بین‌المللی

دانشجویان بین‌المللی که مایل به ثبت‌نام در دوره‌های کارشناسی (لیسانس)، کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) یا دوره‌های کارشناسی پیوسته در دانشگاه بولونیا هستند، می‌توانند برای این کمک هزینه تحصیلی اقدام کنند. هر کمک هزینه تحصیلی برای یک سال تحصیلی اعطا می‌شود و مبلغ آن ۱۱، ۰۰۰ یورو به همراه معافیت کامل از شهریه است.

جوایز تحصیلی و بین‌المللی بوکونی

دانشجویان بین‌المللی که در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد رشته‌های علوم یا حقوق در دانشگاه بوکونی ثبت‌نام می‌کنند، می‌توانند برای این جوایز درخواست دهند. دانشجویان کارشناسی واجد شرایط دریافت جوایز تحصیلی بوکونی و جوایز بین‌المللی بوکونی هستند. 

دانشجویان کارشناسی ارشد رشته‌های علوم می‌توانند برای جوایز تحصیلی تحصیلات تکمیلی بوکونی و جوایز بین‌المللی تحصیلات تکمیلی بوکونی درخواست دهند. بورسیه‌های بین‌المللی شامل کاهش ۵۰ درصدی شهریه است. بورسیه‌های تحصیلی معافیت از شهریه را به میزان تقریبی ۱۳، ۰۰۰ یورو (برای کارشناسی) و ۱۲، ۰۰۰ یورو (برای کارشناسی ارشد) ارائه می‌دهند.

سخن پایانی

یکی از موانع اصلی که باعث می‌شود دانشجویان کمتری برای تحصیل در خارج از کشور و مهاجرت تحصیلی اقدام کنند، هزینه‌های آن است. اما چگونه می‌توان با بودجه محدود در خارج از کشور تحصیل کرد؟ با جستجوی دانشگاه‌های ارزان و باکیفیت! در این مقاله به بحث در مورد دانشگاه‌های ارزان و باکیفیت ایتالیا پرداختیم که شهریه پایینی دارند و از کیفیت آموزش آن‌ها کاسته نمی‌شود. با همکاری تیم لتس گو یونی می‌توانید برای هرکدام از دانشگاه‌های ایتالیا که مایل باشید و مهاجرت تحصیلی، اقدام کنید.