مهم نیست در چه مرحله ای از زندگی حرفه ایتان باشید، داشتن رزومه ی تحصیلی برای شما ضروری است و برای دریافت شغل، بورسیه، کمک هزینه ی تحصیلی و اپلای نیز به آن نیاز دارید، ما در این مطلب به نکات ضروری و مورد نیاز برای نوشتن رزومه ی تحصیلی برای اپلای می پردازیم و سعی میکنیم قالب و ساختار رزومه ی تحصیلی را بررسی کنیم.

تفاوت رزومه ی تحصیلی و کاری 

اول از همه باید بدانید که میان این نوع رزومه و رزومه ی کاری تفاوت هایی وجود دارد و یکی از بزرگ ترین تفاوت های بین روزمه ی تحصیلی برای اپلای و کاری در این است که برخلاف رزومه ی کاری این نوع رزومه شما محدودیتی در تعداد کلمات ندارید و می توانید بیشتر از دو صفحه بنویسید و هر چه در مراحل علمی پیشرفت کنید می توانید رزومه ی تحصیلی خود را گسترده تر کنید اگرچه بهتر است که از چهار صفحه بیشتر  نشود.

رزومه تحصیلی و کاری

نکته ی دیگر این است که در رزومه ی تحصیلی لازم نیست توضیحی در مورد وظایف هر رده ی کاری را به صورت نکات کلیدی وارد کنید، این یعنی رزومه تحصیلی لیستی از کارهای شما از نزدیک ترین زمان به حال و به ترتیب از حال به گذشته است که اینکار خواندن رزومه را آسانتر می کند.

راهنمای نوشتن رزومه تحصیلی برای اپلای 

مهم تر از همه چیز این است که در نظر داشته باشید رزومه ی تحصیلی باید الویت بندی شود با توجه به جا و موقعیتی که میخواهید برای آن اپلای کنید این به معناست که ممکن است برای یک موقعیت مقالات شما مهم تر باشد و لازم باشد بر روی آن ها تاکید بیشتری داشته باشید و برای موقعیتی دیگر نیاز باشد روی سابقه ی تدریس و تحقیق خود مانور دهید.

یک رزومه ی تحصیلی مناسب برای اپلای مهارت ها و سابقه ی تحصیلی شما را به خوبی و موثر نشان می دهد و در حالی که مهم ترین نقاط قوت و دستاورد های شما را در مرکز توجه قرار می دهد به خوبی نظم داده می شود و روان نوشته شده است و در این متن به نکاتی میپردازیم که برای بهتر و غنی شدن رزومه ی تحصیلی شما برای اپلای ضروری است.

طول رزومه تحصیلی 

همانطور که پیش تر گفته شد طول رزومه ی تحصیلی از طول رزومه ی کاری از دوصفحه می تواند بیشتر باشد اما این به معنا نیست که عنواین و دستاورد هایی که مربوط به موقعیت نیستد را در رزومه بیاورید یا توضیح بیش از حد بدهید تا رزومه طولانی تر شود طبیعی است که هر چه زندگی حرفه ای و تحصیلی شما با تجربه ی بیشتری گره بخورد رزومه ی تحصیلی نیز طولانی تر نیم شود پس سعی کنید خلاصه و به جا بنویسید اما چیزی را جا نگذارید و در نوشتن سابقه ی تحصیلی خود فروتن نباشید در عین حال به یاد داشته باشید اغراق نکنید و در رزومه صادق باشید این مهم ترین نکته است.

رزومه تحصیلی و کاری

ساختار رزومه تحصیلی 

بعد از تعداد صفحات نوبت آن رسیده که ساختاری برای رزومه ی اپلای خود انتخاب کنید ابتدا سر تیتر و عنوان هر بخش را در نظر بگیرید و باید ابتدا به جزییاتی شخصی شروع کنید و در ادامه به جزییات شغلی بپردازید. در ادامه ساختار کلی رزومه را با جزییات مورد بحث قرار می دهیم.

شغل کنونی

ابتدا به موقعیت شغلی حال حاضر خود بپردازید، بنویسید کجا مشغول به کار هستید و عنوان شغلی خود و اطلاعات مورد نیاز از محل کار خود را که شامل نام شرکت یا مرکز و  اطلاعات تماس محل کار خود می شود را بنویسید.

تحصیلات 

این بخش ضروری است و همیشه قبل از بخش های دیگر به چشم میخورد، مدارک تحصیلی خود را از حال به گذشته لیست کنید و در رزومه قرار دهید و رشته و دانشگاه یا موسسه علمی و سال فارغ التحصیلی را نیز ذکر کنید. هم چنین در نظر داشته باشید در صورت اخذ مدرک ارشد و دکتری موضوع پایان نامه ای را که مورد بررسی قرار دادید را نیز بنویسید.

سابقه ی کار آکادمیک

بلافاصله بعد از بخش تحصیلات نوبت آن می رسد که به سابقه ی شغلی خود در حوزه ی آکادمیک بپردازید و اگر تازه فارغ التحصیل شدید و سابقه کار ندارید از این بخش بگذرید، چنانچه سابقه ی شغلی در این بخش دارید تنها آنهایی را در لیست قرار دهید که قراردادی بودند، موقعیت های شغلی پس از دکترا، کمک معلم، آموزگاری و استخدام های رسمی نیز در این قسمت ذکر می شوند اما به یاد داشته باشید موقیتی مثل استادیار بودن در دانشگاه را وارد نکنید.

مقالات و انتشارات

این قسمت در نوشتن رزومه ی تحصیلی برای اپلای بسیار مهم است عنوان های فرعی و تربیب آن ها در این بخش بستگی به رشته و موقعیت شما دارد و ممکن است فرد به فرد متفاوت است و به طور کلی بخش انتشارت خود را می توانید به قسمت کتاب ها، ویرایش کتاب ها، مقالات علمی چاپ شده معتبر، فصل های کتاب، انتشارات در وب و دیگر انتشارات تقسیم کنید.

نوشتن مقاله علمی

اگر در  رشته های حوزه ی ریاضیات، مهندسی، تکنولوژی و علوم تحصیل کرده اید بهتر است مقالات تحقیقاتی معتبر خود(peer-reviewed original research article) را اول لیست کنید و درد ادامه به مقالات گردآوری اطلاعات خود ((review article بپردازید و می توانید نام خود را در میان نویسنده های مقالات پررنگ تر کنید تا ساده تر قابل تشخیص باشد، هم چنین اگر مقالات دیگری در انتظار چاپ دارید می توانید آنها را بنویسید و جزییاتشان را ذکر کنید و به یاد داشته باشید در بخش مقالات نتیجه و یافته های هر مقاله و تحقیق را توضیح دهید.

جوایز و افتخارات

چنانچه که  قسمت جوایز رزومه ی تحصیلی شما تاثیر گذار است و عناوین مهمی را در برمی گیرد بهتر است قبل از بخش انتشارات قرارش دهید و اگر اینگونه نیست به قسمت های پایین تر منتقلش کنید و در این بخش به نام جایزه ها، موسساتی که جوایز را اهدا کرده اند و سال دریافت آنها اشاره کنید.

بورسیه ها و کمک هزینه تحصیلی

در بعضی از رشته ها و رزومه های تحصیلی برای اپلای بخش بورسیه ها از قسمت قبلی جداگانه نوشته می شود و  شما می توانید در اینجا بورسیه ها و کمک هزینه هایی که دریافت کرده اید، مدت دوام آن و نام موسسه را بنویسید.

کنفرانس ها

این عنوان فرعی نیز از یک رشته تا رشته دیگر متفاوت است اما در کل عنوان کنفرانس را اول بنویسید و سپس نام موسسه، شهر و تاریخی که در آن کنفراس را برگزار کردید قرار دهید و اگر رشته ی تحصیلی شما در حوزه های علوم، تکنولوژی، ریاضیات و مهندسی بوده است باید سخرانی های که به صورت ارایه ی پوستر بوده اند را از کنفرانس های تربیونی جدا کنید و در رزومه ی تحصیلی قرار دهید.

سابقه ی تدریس

بر اساس اینکه چقدر بخش سابقه ی تدریس شما طولانی است میتوانید بخش را تقسیم بندی کنید و چنانچه سابقه ی تدریس ندارید از قسمت سابقه ی تدریس بگذرید، میتوانید عنواین را بر طبق مبحث و رشته ی تدریس، نوع مراکز علمی و یا مقطعی که تدریس کرده اید بنویسید.

سابقه ی اجرایی

چنانچه در دانشکده یا موسسات تحقیقاتی نقش اجرایی داشته اید حتما آن ذکر کنید و اگر در دانشگاه یا به طور کلی در روزنامه یا مجله ای یا در برقراری مراسم علمی سهیم بوده اید حتما در قسمت سابقه ی اجرایی بنویسید.
پس از آن خدماتی که در جامعه انجام داده اید مثل کارهای مربوط به مقاله نویسی یا عضو انجمن بودن و دیگر نمونه های اینکار را بنویسید هم چنین اگر دستیار تحقیقاتی بوده اید نیز در بخش سوابق اجرایی ذکر کنید.

دیگر مهارت ها و قابلیت ها

مهارت ها و قابلیت هایی که مربوط به حوزه تحقیق و تحصیل شماست را در اینجا وارد کنید و مهارت های کاربردی و تکنیکی خود،گواهی ها، مهارت های زبانی خود چنانچه مربوط اند را بنویسید.

عضویت در گروه های تخصصی تحصیلی

اگر عضو گروه و انجمن خاصی در حوزه ی تخصصی خود هستید بهتر است در این قسمت از رزومه تحصیلی برای اپلای ذکر کنید.

فرمت و قالب بندی رزومه تحصیلی برای اپلای

  • از فونت خوانا و ساده استفاده کنید و سایز آن را ۱۱ یا ۱۲ قرار دهید.
  • استایل و نحوه ی نوشتار را در صول متن تغییر ندهید و از یک شیوه برای نوشتن عنوان های اصلی و فرعی استفاده کنید.
  • در جاهای ضروری از آپشن خط شکسته و پررنگ کردن متن استفاده کنید اما زیر هیچ بخشی برای تاکید خط نکشید .
  • نکته ی بسیار مهم بخش نگارش چک کردن متن است تا مطمئن شوید که هیچ اشتباه دستوری و نگارشی وجود ندارد و به ویرایش متن رزومه ی تحصیلی خود بپردازید تا جملات کوتاه تر و مطلب مختصر و مفید تر شود پس از چند بار ویرایش رزومه بهتر خواهد شد.

اگر ممکن است رزومه را به افراد دیگر نشان بدهید و از آنها مشورت بخواهید اینکار به شما کمک می کند تا متوجه شوید آیا رزومه ی تحصیلی برای اپلای به اندازه ی کافی واضح و ساده است یا خیر، هم چنین اگر اشتباهی در متن رزومه جا مانده باشد آنها را متوجه می شوید.

در این مقاله ساختار و ترتیب کلی نوشتن رزومه تحصیلی برای اپلای را توضیح دادیم و به نکاتی در مورد ویرایش و نگارش متن رزومه پرداختیم، چنانچه احساس می کنید در نگارش رزومه ی خود نیاز به کمک دارید به راحتی می تونید از همکاران ما وقت مشاوره بگیرید و از دیگر خدمات سایت نیز استفاده کنید.