ویزای کار امارات طی چند سال اخیر متقاضیان زیادی از کشورهای مختلف به خصوص ایران داشته است. کشور امارات متحده عربی، یکی از قطب های تجاری در خاورمیانه است و برای رشد هر چه بیشتر تجارت خود نیازمند نیروی کار است، که قسمت زیادی از این نیرو توسط مهاجرین و افراد خارجی تأمین می‌شود. امارات و به ‌خصوص پایتخت آن یعنی شهر دبی یکی از مناطق محبوب و ثروتمند خاورمیانه است و به دلیل نزدیکی به ایران، دستمزد بالا و شرایط خوب رشد شغلی در سال‌های اخیر، تقاضا برای مهاجرت به امارات بالاتر رفته است.

یکی از روش‌های محبوب و سریع مهاجرت به امارات، دریافت ویزای کار است. در این پست از مجله تحصیلی لتسگو یونی به بررسی ویزای کار امارات، شرایط و مدارک مورد نیاز آن می‌پردازیم. پس اگر از علاقه‌مندان و متقاضیان مهاجرت به امارات و دریافت ویزای کاری این کشور هستید با ما همراه باشید.

ویزای کار امارات

امارات متحده عربی که اغلب با نام اختصاری UAE شناحته می‌شود یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس است که از مجموع ایالات شیخ نشین تشکیل شده که هفت شیخ یا امیر دارد. پایتخت آن ابوظبی است و شهر معروف دبی، منطقه شارجه،ام القوین، فجیره، راس الخیمه و عجمان از دیگر ایالات شیخ نشین در امارات هستند که همگی با پادشاهی یک امیر که شیخ نشین ابوظبی است، اداره می‌شوند.

امارات متحده عربی جزو 5 کشور دارای بیشترین ذخایر نفتی جهان است و در سال 2022 تولید ناخالص سرانه امارات به تنهایی برابر با کشورهای ثروتمند اروپایی بوده است. این کشور با داشتن منابع عظیمی نفتی و داشتن هفت شیخ نشین تنها 83000 کیلومتر وسعت دارد و جالب است بدانید که 88 درصد از جمعیت آن را مهاجرین و افراد خارجی و غیربومی تشکیل می‌دهند. بیشتر این افراد از کشورهای پاکستان، هند، بنگلادش، فیلیپین و ایران هستند.

نکته مهم این‌که برای ورود به امارات نیاز به ویزای موقت یا دائم دارید که ویزای کاری، که به عنوان labord card هم شناخته می‌شود، نیز شامل آن است. برای دریافت ویزای کاری، نیاز به یک اسپانسر مانند یک کارفرما و یا یک شرکت در امارات دارید. ویزای کار امارات توسط وزارت منابع انسانی امارات (MOHRE) و اداره کل اقامت و امور خارجه (GDFRA) ایالتی که قرار است در آن اشتغال داشته باشید، صادر می‌شود. چند روش برای دریافت ویزای کار امارات وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

ویزای کاری امارات

روش های دریافت ویزای کار امارات چیست؟

یکی از ساده‌ترین راه‌های دریافت اقامت امارات، دریافت ویزای کاری این کشور است که به دو صورت بلند مدت، تحت عنوان ویزای طلایی و کوتاه مدت یا ویزای صورتی ارائه می‌شود. راحت ترین روش برای دریافت ویزای کار کوتاه مدت، اقدام از طریق سایت‌های کاریابی به صورت آنلاین است. راه دیگر اخذ ویزای کوتاه مدت از طریق سفارت امارات در کشور محل اقامت شما می‌باشد. همچنین اگر یک عضو خانواده یا بستگان درجه یک دارید که اقامت امارات متحده عربی را دارد، این شخص می‌تواند از طرف شما درخواست ویزا نماید.

همینطور اگر شما جاب آفر یا پیشنهاد کاری از طرف شرکت یا کارفرمایی در امارات داشته باشید آنها می‌توانند از طرف شما درخواست ویزای ورود به امارات کنند. در این حالت بعد از بررسی دولت امارات متحده عربی، برای شما ویزای ورود صادر خواهد کرد و می‌توانید آن را در فرودگاه شهر مقصد، بعد از رسیدن دریافت کنید و وارد کشور امارات شوید. به این نکته توجه داشته باشید که مدت زمان این ویزا 2 ماه است و شما باید در این مدت اقدامات لازم برای دریافت اقامت خود در کشور امارات را انجام دهید.

انواع ویزای کار امارات

شهروندان خارجی برای کار در امارات نمی‌توانند از ویزای توریستی برای کار در این کشور استفاده کنند و برای زندگی و کار در امارات به مجوز کار و اقامت قانونی نیاز دارند. کار کردن در امارات بدون داشتن ویزای کار غیر قانونی بوده و می‌تواند منجر به حبس، جریمه و یا اخراج از این کشور شود. این مجازات‌‌ها برای هر دو طرف کارفرما و کارمند اعمال می‌شوند. در این قسمت برای آشنایی بیشتر شما به بررسی انواع ویزای کاری امارات می‌پردازیم.

ویزای طلایی امارات

این ویزا، یکی از ویزاهای بلند مدت کار در امارات است و به همین دلیل محبوبیت زیادی دارد. دولت امارات از سال 2019 این نوع ویزا را برای سرمایه‌گذاران و افراد با تخصص‌های هنری یا فنی و افراد با استعداد در نظر گرفته است و مدت آن می‌تواند 2 تا 10 سال باشد. این نوع ویزا در واقع نوعی اقامت دائم در کشور امارات است و معمولا بعد از پایان مدت تعیین شده دوباره تمدید می‌شود.

امارات ویزای طلایی کار در دبی و دیگر شهرها را به سرمایه‌گذاران ملک یا دیگر زمینه‌ها، کارآفرینان با مدارک معتبر، افرادی که در زمینه‌های پزشکی، ادبیات، هنرهای نمایشی و تجسمی تخصص دارند، محققان، نوآوران، و دانشجویان ممتاز می‌دهد. برای دریافت این ویزا علاوه بر داشتن تخصص، باید مبلغ 10 میلیون درهم در کشور امارات سرمایه گذاری کنید.

ویزای کاری 5 ساله

این نوع ویزا هم جزوی از ویزای طلایی است که برای دریافت آن نیاز به سرمایه گذاری مبلغ 5 میلیون درهم در امارات دارید. این ویزا برای افراد خودکارفرما یا فریلنسرها با حداقل سرمایه 500,000 درهم و دانش آموزان ممتاز، هم قابل دریافت است. همچنین این ویزا این امکان را می‌دهد تا خانواده فرد متقاضی هم به همراه او ساکن امارات شوند.

ویزای 5 ساله بازنشستگی

از سال 2019 دولت امارات متحده عربی اقدام به ایجاد ویزای بازنشستگی برای افراد بالای 55 سال کرد. شرایط لازم برای دریافت این ویزا به شرح زیر است:

توانایی مالی برای سرمایه گذاری 2 میلیون درهم در امارات
توانایی مالی پس انداز 1 میلیون درهم
داشتن درآمد 20,000 درهم در ماه

ویزای خانوادگی

بعد از دریافت ویزای کاری قانونی، می‌توانید برای دریافت ویزای اقامت خانواده خود هم اقدام کنید تا در کنار شما باشند. برای اینکه واجد شرایط دریافت ویزا برای خانواده خود باشید، باید حقوقی به مبلغ 4,000 درهم داشته باشید. بعد از دریافت اقامت خود 60 روز فرصت دارید تا برای دریافت ویزای خانواده خود اقدام کنید. به طور کلی خانواده شما ویزایی به مدت 1، 2 و 3 سال بر اساس شغل و مدت قرارداد کاری شما دریافت می‌کنند.

مدارک ویزای کار امارات

مدارک ویزای کاری امارات

برای اخذ ویزای کار امارات داشتن یک سری مدارک الزامی است. برای این منظور، متقاضی ابتدا باید ویزای اقامت داشته باشد که معمولاً برای مدت سه سال معتبر است. به طور کلی شرایط و مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای کار امارات شامل موارد زیر است:

  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا
  • چند قطعه عکس رنگی و جدید پاسپورتی
  • اصل و کپی پاسپورت متقاضی با اعتبار حداقل 6 ماه
  • مجوز و گواهی‌نامه تجاری معتبر شرکت اماراتی
  • آزمایش و گواهی مدیکال پزشکی
  • مجوز ورود صادر شده توسط وزارت کار امارات

دقت کنید که تمامی مدارک و حتی قراردادهای کاری باید به زبان عربی ترجمه شوند. همچنین آزمایش مدیکال در داخل کشور امارات انجام می‌شود. هزینه لازم برای انجام آزمایشات پزشکی توسط شرکت و کارفرمایی که اسپانسر شما شده است پرداخت می‌شود و در صورت نداشتن اسپانسر هزینه این آزمایشات بر عهده خود شماست.

هزینه ویزای کار امارات

با توجه به نوع ویزای کار در امارات، هزینه‌های آن نیز متفاوت است. بخشی از این هزینه‌ها مربوط به درخواست ویزا می‌شود و بخشی دیگر مربوط به دریافت ویزا است. کارفرمای شما وظیفه دارد تا تمام هزینه‌های مربوط به ویزا را پرداخت کند. هزینه‌های ویزا بر اساس سطح مهارت شغل مورد نظر نیز متغیر و به شرح زیر است:

  • افرادی که برای مشاغل سطح 1 مانند پزشکان، حسابداران و معلمان درخواست ویزا می‌کنند باید 300 درهم پرداخت کنند.
  • مشاغل سطح 2 شامل مشاغلی است که نیاز به مدرک دیپلم و یا گواهی تکمیل دوره از هریک از حرفه های فنی و حرفه ای دارد مثل حرفه مکانیک. هزینه دریافت ویزا برای این سطح بین 500 تا 2,000 درهم است.
  • افرادی که مدرک تحصیلی پایین‌تر از دیپلم دارند ولی دارای مهارت در شغل‌هایی مانند مجری فروش، منشی اداری، نیروی صندوقدار و ... هستند در سطح 3 قرار می‌گیرند و هزینه دریافت ویزا برای آنها 5,000 درهم است.

همچنین به هزینه‌های بالا، هزینه‌های آزمایش مدیکال و ترجمه مدارک هم اضافه می‌شود. لازم به ذکر است که هزینه صدور ویزا برای افراد بالای 65 سال به ازای هر دو سال 5,000 درهم افزایش پیدا می‌کند.

هزینه ویزای کاری امارات

شرایط کار در امارات به چه صورت است؟

در سال‌های اخیر کشور امارات به پنجمین کشور مهاجرپذیر دنیا تبدیل‌ شده و پایین بودن نرخ بیکاری در این کشور باعث شده است که افراد زیادی متقاضی کار در این کشور باشند. شرایط کاری در امارات و مواردی مثل میزان حقوقی که برای شما در نظر گرفته شده یا مزیت‌هایی که به شما اختصاص داده می‌شود، تا حد زیادی به کارفرمای شما بستگی دارد. بنابراین بهتر است قبل از اقدام برای کار در امارات از شرایط کاری خود در این کشور از طریق شرکت و یا کارفرما مطلع شوید.

اگر از طریق ویزای کاری برای استخدام شدن در یک شرکت اقدام کرده‌اید، باید حدود 47 ساعت در هفته کار کنید. در این کشور هر کارمند می‌تواند در سال 30 روز را مرخصی بگیرد که از این مدت 22 روز آن با حقوق محسوب می‌شود. همچنین برای مرخصی استعلاجی نیز تنها 15 روز حقوق در نظر گرفته شده است.

درآمد مشاغل مختلف در امارات

زمانی که تصمیم اخذ ویزای کاری امارات را می‌گیرید، یکی از مهم‌ترین مسائل درآمد و حقوق است. حقوق کاری در امارات برای افراد با تخصص‌های مختلف متفاوت است و به شرایط متقاضی و میزان مهارت او بسیار بستگی دارد. بنابراین هرچه با رزومه قوی‌تری برای کار در امارات اقدام کنید، درآمد بیشتری خواهید داشت.

البته به این علت که امارات متحده عربی و به ‌خصوص شهر دبی بسیار ثروتمند است، شما حقوق متناسب با کاری که انجام می‌دهید را دریافت خواهید کرد و یکی از دلایل اصلی افزایش آمار مهاجرت به امارات در سال‌های اخیر هم به علت میزان دستمزد بالا در این کشور است. طبق اطلاعات سایت wagecentre میزان دستمزد بعضی از مشاغل در امارات به شرح زیر است:

  • دندانپزشک 39,120 درهم در ماه
  • مدیر مالی 35,090 درهم در ماه
  • مدیر فروش 25,740 درهم
  • وکیل 24,020 درهم
  • مهندس مکانیک 16,920 درهم
  • پرستار 13,850 درهم
  • حسابدار 11,400 درهم
  • صندوقدار 9,930 درهم

سخن آخر

دریافت اقامت کشور امارات و مجوز کار در آن، حتما نیاز به دریافت ویزای کاری به صورت قانونی دارد. امارات متحده عربی یکی از کشورهای ثروتمند و در عین حال نیازمند به نیروی کار است که بر خلاف بسیاری از کشورها دریافت ویزای کاری برای این کشور کار سختی نیست. در این پست از مجله تحصیلی لتسگو یونی به بررسی انواع ویزای کار امارات و شرایط و مدارک لازم پرداختیم. اگر از متقاصیان دریافت اقامت و ویزای کاری کشور امارات هستید می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاوره مهاجرتی لتسگو یونی استفاده کنید.