یکی از راه‌های مهاجرت به کشور پرطرفدار و پیشرفته امارات، دریافت اقامت دبی از طریق ثبت شرکت است. در سال‌های اخیر کشور امارات تصمیم به گسترش فعالیت‌های تجاری و اقتصادی خود گرفته است و به همین دلیل این کشور برای افرادی که به دنبال فرصت‌های تجاری و راه‌اندازی کسب و کار در بعضی مناطق امارات مثل شهر بی‌نظیر دبی هستند، می‌تواند فرصت خوبی باشد، به علاوه ثبت شرکت در دبی مزایای زیادی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

در این پست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، شرایط اقامت دبی از طریق ثبت شرکت، به همراه مدارک و هزینه‌ لازم را مورد بررسی قرار می‌دهیم. پس اگر قصد دریافت اقامت در کشور امارات و شهر دبی از طریق سرمایه‌گذاری و تجارت را دارید، با ما همراه باشید.

اقامت دبی از طریق ثبت شرکت

امارات متحده عربی کشوری در شبه جزیره عربستان و در حاشیه خلیج فارس است که در سال 1971 تاسیس شده است و به اختصار “امارات" هم نامیده می‌شود. این کشور از جنوب با عربستان سعودی، از شرق با عمان، از شمال با ایران و از غرب با قطر، همسایه است. جمعیت امارات حدود 9.3 میلیون نفر است که 1.5 میلیون نفر آنها شهروند امارات متحده عربی و 7.9 میلیون نفر مهاجران خارجی هستند. با اینکه زبان رسمی این کشور عربی است، اما اکثر مردم امارات به زبان انگلیسی مسلط و علاقه‌مند هستند و به همین دلیل اقامت و تجارت برای افراد خارجی در این کشور راحت است.

امارات از مجموع ایالات شیخ نشین تشکیل شده که هفت شیخ یا امیر دارد. پایتخت آن ابوظبی است و شهر معروف دبی هم یکی از آنهاست. دبی شهری بسیار زیبا و با فرصت‌های شغلی بسیار است. در بین روش‌های مهاجرت به دبی یکی از سریع‌ترین راه‌ها، دریافت اقامت دبی از طریق ثبت شرکت است. البته لازم به ذکر است که دریافت اقامت دائم دبی و امارات از این روش امکان‌پذیر نیست اما این نوع اقامت قابل تمدید است. در سال‌های گذشته ثبت شرکت در امارات و دبی آسان‌تر شده و سرعت رشد اقتصادی بالا، فضای مناسبی برای راه‌اندازی کسب و کار و تجارت برای افراد خارجی را در این کشور ایجاد کرده است.

دریافت اقامت دبی از طریق ثبت شرکت

به طور کلی مجوز شرکت در دبی شامل 4 دسته است:

مجوز حرفه‌ای (Professional License)

این مجوز برای انجام امور خدماتی تخصصی مانند پزشکی، خدمات تکنولوژی، امور وکالت و حقوقی، حسابداری، مشاوره معماری و طراحی و غیره صادر می‌شود. خدماتی که در این دسته قرار می‌گیرند نیازمند دانش و توانمندی‌های ذهنی، تحصیلات دانشگاهی و مدرک تحصیلی مرتبط هستند. همچنین باید دارای یک شریک در امارات باشید تا به عنوان نماینده، زمانی که شما در امارات حضور ندارید، به امور شرکت رسیدگی کند. برای مجوز حرفه‌ای مالکیت 100 درصد شرکت به فرد متقاضی داده می‌شود و شریک شما سهمی در مالکیت شرکت و امکان دسترسی به حساب‌های شرکت را ندارد.

مجوز صنعتی (Industrial license)

افرادی که به دنبال انجام فعالیت در زمینه تهیه و تولید کالا در کشور امارات هستند، نیاز به این مجوز دارند. برخلاف مجوز حرفه‌ای در این نوع مجوز باید مالکیت شرکت بین فرد متقاضی و شریک اماراتی 51 درصد به 49 درصد باشد. به این معنی که شریک شما 51 درصد در شرکت سهم خواهد داشت و شما 49 درصد. همچنین با توجه به تولیدی بودن این مجوز، وجود یک دفتر و شرکت در امارات برای دریافت این مجوز الزامی است و امکان فعالیت آنلاین و از راه دور شرکت وجود ندارد.

مجوز تجاری (Commercial License)

این مجوز برای انجام انواع امور تجاری و خرید و فروش در داخل کشور امارات صادر می‌شود. شما با این مجوز می‌توانید انواع کالا را در امارات خرید و فروش و حتی صادر کنید از جمله خودرو، لباس، تجهیزات و موارد دیگر. در این مجوز هم سهام شریک شما در شرکت 51 درصد و سهام شما 49 درصد است که البته امکان نداشتن شریک و حذف شریک اماراتی در قرارداد وجود دارد. این مجوز پرکاربردترین نوع مجوز برای ایرانیان است؛ زیرا انواع خرید و فروش کالا و خدمات و حتی معاملات املاک را شامل می‌شود و شرایط آسان‌تری برای دریافت دارد.

مجوز گردشگری (Tourism License)

این مجوز برای فعالیت‌های گردشگری و شرکت‌های گردشگری در امارات برای ارائه خدمات به توریست‌ها در شهرهای مختلف از جمله دبی صادر می‌شود.

ثبت شرکت در دبی

در امارات انواع مختلف شرکت وجود دارد که شرکت‌های خارجی (که در امارات فعال نبوده و در خارج از این کشور فعالیت دارند)، شرکت‌های منطقه آزاد، شرکت‌های تابعه که به تبعیت از شرکت‌های خارجی فعالیت می‌کنند، هولدینگ‌ها، سهامی خاص، شرکت‌های محلی، شرکت‌های ساحلی، شرکت‌های GCC، شرکت‌ LTDS، شرکت LLCS، شرکت LLPS و ... از جمله این شرکت‌ها هستند.

اما از این بین، ایرانیان فقط می‌توانند 12 نوع شرکت را ثبت کنند که بهترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • شرکت با مسئولیت محدود Limited liability company (LLC)   
  •   شرکت‌های سهامی (Civil Company)
  • شرکت‌های غیرسهامی (Sole Establishment)

لازم به ذکر است که شرکت‌های LLC در دسته مجوز تجاری Commercial و شرکت‌های سهامی و غیرسهامی در دسته مجوز حرفه‌ای Professional قرار می‌گیرند.

مراحل ثبت شرکت در دبی

مراحل ثبت شرکت در دبی

برای ثبت یک شرکت باید ابتدا شرایط و مدارک لازم را فراهم و سپس اقدام به دریافت ویزای توریستی امارات کنید. پس از طی کردن مراحل قانونی مجوز شرکت شما صادر می‌شود و می‌توانید در این کشور مشغول به کار شوید. این مراحل به صورت خلاصه شامل موارد زیر است:

  • دریافت ویزای توریستی امارات متحده جهت بررسی پرونده
  • ارائه درخواست ایجاد شرکت به سازمان توسعه اقتصادی امارات متحده عربی
  • اخذ مجوز ثبت برای شرکت
  • تبدیل ویزای توریستی به ویزای سرمایه‌گذاری (investor)

نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید این است تنها ویزای بلندمدت امارات ویزای طلایی امارات است و اقامت دریافتی از طریق ثبت شرکت در دبی کوتاه و 3 ساله است؛ اما معمولا این ویزا قابل تمدید است. همچنین کل فرآیند ثبت یک شرکت 30 الی 40 روز زمان می‌برد که طی این مدت حضور متقاضی در امارات الزامی است.

مدارک لازم برای ثبت شرکت در دبی

علاوه بر مدارک لازم برای دریافت ویزای توریستی امارات و ورود به این کشور، برای راه‌اندازی یک شرکت در امارات باید مدارک و شرایطی داشته باشید که در ادامه این مدارک را به صورت موردی بیان می‌کنیم.

  • کپی مدارک شناسایی تمام افراد (شناسنامه یا پاسپورت معتبر)
  • اساس‌نامه شرکت (ترجمه شده به زبان عربی)
  • کپی ویزای توریستی
  • گواهی تمکن مالی
  • گواهی عدم سوءپیشینه کیفری
  • اصل کارت شناسایی شریک (در صورت وجود) به همراه لیست کاملی از کارمندان شرکت
  • اظهارنامه مالیاتی
  • اجاره نامه (در صورت تأسیس یک شرکت فیزیکی) و ارائه یکی از قبض‌های برق، آب و گاز (به صورت ترجمه شده)
  • لیست پرداخت بیمه کارمندان شرکت

هزینه ثبت شرکت در دبی

هزینه ثبت شرکت در دبی

هزینه تأسیس یک شرکت در دبی و سایر مناطق امارات با توجه به نوع شرکت، نوع مجوز صادر شده، منطقه مورد نظر برای راه‌اندازی کسب و کار، تعداد افراد شریک، انتخاب نام شرکت و … متفاوت است اما به‌طورکلی میانگین قیمت تأسیس شرکت در امارات بین 30 تا 73 هزار درهم است که در این مبلغ هزینه‌های شریک اماراتی، ثبت آدرس، مجوز ثبت برای شرکت و حق‌الوکاله هم در نظر گرفته شده است.

بد نیست اطلاع داشته باشید که اکثر ایرانیان از طریق ثبت شرکت LLC یا شرکت با مسئولیت محدود و مجوز تجاری (Commercial License) اقامت دبی را دریافت می‌کنند، که ثبت این شرکت حدود 35 هزار درهم هزینه دارد.

مزایای ثبت شرکت در امارات چیست؟

امارات در سال‌های اخیر رشد اقتصادی چشم‌گیری داشته و برای جذب سرمایه‌گذاران و متخصصان خارجی مزایا و طرح‌های بسیاری در نظر گرفته که فضای بسیار مناسبی برای ایجاد کسب و کار در این کشور فراهم کرده است. وجود فرصت‌های شغلی بسیار خوب و حمایت دولت امارات از مشاغل باعث شده تا افراد زیادی برای تأسیس شرکت در امارات اقدام کنند.

از مهم‌ترین مزایای ثبت شرکت در دبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم نیاز به مدرک زبان و مدرک تحصیلی (به‌جز مشاغل حوزه‌های مجوز حرفه‌ای)
  • عدم وجود محدودیت سنی
  • برخورداری از حق تحصیل و بیمه سلامت در امارات
  • اخذ اقامت دبی با راه‌اندازی شرکت برای شما و خانواده‌تان
  • امکان خرید ملک در امارات
  • امکان صدور جاب آفر و استخدام نیرو از ایران
  • امکان دریافت وام و تسهیلات مالی
  • پروسه کوتاه ثبت شرکت
  • دریافت اقامت 3 ساله امارات با امکان تمدید

سخن آخر

امارات یکی از نزدیک‌ترین کشورهای همسایه ایران است که همانطور که اشاره کردیم پیشرفت بسیار زیادی در تجارت بین‌الملل داشته است. در بین شهرهای امارات، دبی از شهرهای مهم و پرطرفدار برای سرمایه‌گذاری و تجارت است.

یکی از راه‌های دریافت اقامت دبی از طریق ثبت شرکت است که بسیاری از ایرانیان به دلیل نزدیک بودن دبی و پیشرفت‌های زیاد آن علاقه‌مند هستند از این طریق با 1 تیر، 2 نشان بزنند و هم شرکت ثبت شده در یکی از نقاط مهم دنیا داشته باشند و هم اقامت آن را بدست آورند.

اگر شما هم در فکر سرمایه‌گذاری در دبی و امارات هستید، امیدواریم که با این پُست به شما کمک کرده باشیم.