تایلند کشوری با اقلیم گرمسیری است و آب و هوای تایلند در طول سال تغییر می‌کند. اگر قصد سفر به تایلند و یا زندگی در این کشور را دارید بهتر است ابتدا با آب و هوای آن در طول فصول مختلف سال آشنا شوید. در این مطلب به بررسی شرایط آب و هوایی تایلند در فصول و ماه های مختلف سال پرداخته خواهد شد.

آب و هوای تایلند برای سفر چگونه است؟

یکی از چیزهایی که پیش از سفر به خارج از کشور باید بدانید وضعیت آب و هوای کشور مقصد است. آب‌ و هوای تایلند به طور کلی به سه فصل تابستان، زمستان و فصل بارندگی تقسیم می‌شود. اگرچه جذابیت این کشور آسیایی باعث شده که این کشور در تمامی طول سال میزبان گردشگرانی از سراسر دنیا باشد اما بهترین زمان برای سفر به تایلند بین نوامبر تا اوایل آوریل است.

این زمان از سال بهترین زمان برای گشت‌وگذار، شرکت در جشنواره‌ها، حضور در سواحل، شنا و غواصی و هر تفریح دیگری در تایلند محسوب می‌شود. اما در صورتی که بخواهید در زمانی به این کشور سفر کنید که جمعیت کمتری در آنجا حضور داشته و قیمت‌ها پایین‌تر باشد ماه‌های می، سپتامبر و اکتبر انتخاب بهتری خواهد بود.

آب و هوای تایلند برای سفر

آب و هوای تایلند

آب و هوای کشور تایلند در طول ماه‌های مختلف سال دچار تغییر و تحولات زیادی می‌شود. علاوه بر ماه‌های سال باید به مناطق مختلف تایلند هم اشاره کنیم که شرایط آب و هوایی متفاوتی را در طول سال تجربه می‌کنند. به عنوان مثال، در جنوب تایلند و سواحل غربی آن، زمستان‌ها وضعیت بهتری دارد اما در سواحل شرقی تقریبا در تمام طول سال شرایط آب و هوایی مساعد است.

آب و هوای تایلند در طول سال را می‌توان به سه فصل گرمسیری متفاوت تقسیم بندی کرد. فصل سرد این کشور از ماه نوامبر تا فوریه است که بیشترین تعداد گردشگر هم در همین مدت از تایلند بازدید می‌کنند. از لحاظ مناطق جغرافیایی نیز هر چه که به سمت مناطق جنوبی تایلند برویم، رطوبت هوا بیشتر می‌شود. بیشترین میزان بارندگی سالانه نیز در مناطق شمالی اتفاق می‌افتد.

آب و هوای تایلند در فصول مختلف سال

اگر قصد دارید با اهدافی مانند تحصیل در تایلند، برای مدت طولانی در این کشور اقامت داشته باشید  بهتر است با شرایط آب و هوایی تایلند در فصول مختلف سال آشنا شوید. البته به طور کلی باید در نظر داشته باشید که آب و هوای فصول مختلف تایلند تفاوت فاحشی با هم ندارند و به طور کلی تایلند یک کشور گرمسیری و مرطوب است.

آب و هوای تایلند در فصول مختلف سال

آب و هوای تایلند در پاییز

شرایط آب و هوایی تایلند در پاییز بسیار خوب و مطبوع است و به همین دلیل گردشگران زیادی در این فصل به تایلند سفر می‌کنند. در این فصل تا حد قابل توجهی از گرمای هوا کاسته شده و باران‌های موسمی هم کمتر خواهد شد. هوای نسبتا خنک و البته آفتابی که هر نوع فعالیتی از جمله تفریحات آبی را دل پذیر می‌کند. شهرهای جنوبی در فصل پاییز هوای بهتری نسبتا به سایر قسمت‌های این کشور دارند.

آب و هوای تایلند در زمستان

زمستان و به ویژه در ماه، زمان مورد علاقه گردشگران برای سفر به تایلند است و در این موقع از سال می‌توانید شلوغ‌ترین تایلند ممکن را ببینید. در این موقع از سال بارش باران کم است و فستیوال‌های مختلفی در این کشور برگزار می‌شود. تقریبا تا اواسط اسفند ماه رطوبت هوا پایین است و تابش آفتاب هم اذیت کننده نیست. مناطق شمالی در زمستان هوای خنک‌تری نسبت به سایر قسمت‌ها دارند.

آب و هوای تابلند در بهار

با شروع فصل بهار در تایلند، آب و هوا هم روز به روز گرم و گرم‌تر می‌شود. از ماه آوریل تا می گرم‌ترین آب و هوای تایلند در طول سال را تجربه می‌کنید. علاوه بر دمای هوا در بهار که تا 40 درجه هم بالا می‌رود باید به رطوبت هم اشاره کنیم که به بیشترین حد خود در طول سال می‌رسد. ضمن اینکه بارش‌های سنگین و موسمی هم در این زمان از سال اتفاق می‌افتد. جنوب این کشور در فصل بهار، شرایط به مراتب نامساعدتری را دارد.

آب و هوای تایلند در تابستان

گرمای تایلند در فصل تابستان هم ادامه خواهد داشت و رطوبت و بارش‌های سنگین این کشور نیز بیشتر از فصل بهار خواهد بود. در این زمان از سال سواحل شرقی تایلند شرایط آب و هوایی نسبتا بهتری دارند. در فصل تابستان کمترین تعداد گردشگر در طول سال را می‌بینیم.

آب و هوای تایلند

آب و هوای تایلند در ماه های مختلف سال

با وجود اینکه آب و هوای کلی تایلند در فصول مختلف را بررسی کردیم اما برخی از ماه‌های سال از لحاظ شرایط آب و هوایی شرایط ویژه‌ای را دارند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

سپتامبر

در ماه سپتامبر میزان بارندگی در تایلند زیاد است و به همین دلیل کمتر کسب در این موقع از سال به این کشور سفر می‌کند. رطوبت هوا در سپتامبر نیز دلیل دیگری است که تایلند در این ماه از سال خلوت باشد.

اکتبر

از اواسط ماه اکتبر دمای هوا در تایلند رو به کاهش می‌رود و هوا نسبتا خنک می‌شود. ضمن اینکه از شدت بارش‌ها نیز کاسته خواهد شد.

نوامبر

از ماه نوامبر شرایط آب و هوایی تایلند در بهترین حالت خود قرار می‌گیرد. گرمای دل پذیر، رطوبت نه چندان زیاد و کاهش قابل توجه میزان بارندگی از دلایلی است که باعث می‌شود تعداد گردشگران تایلند در ماه نوامبر بسیار زیادی شود. شمال کشور تایلند در این ماه هوای کاملا خنکی را تجربه می‌کند.

دسامبر

دسامبرِ تایلند هم آب و هوای کاملا مطلوبی دارد و سواحل این کشور از شرایط مساعد آب و هوایی برخوردار هستند. آب و هوای عالی در کنار فضای سال نو باعث شده تا دسامبر به یکی از محبوب‌ترین ماه‌های تایلند تبدیل شود.

ژانویه

می‌توان گفت که ماه ژانویه در تایلند بهترین آب و هوا را در بین تمامی ماه‌های سال دارد. در این ماه از سال، آب و هوای تایلند کاملا معتدل و مطلوب است و خبری از بارندگی نخواهد بود. تعداد گردشگران تایلند در ماه ژانویه به اوج خود می‌رسد.

فوریه

شرایط آب و هوایی تایلند در ماه فوریه رو به گرم شدن می‌رود و رطوبت هوا تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. در این ماه از سال بارندگی خاص در تایلند اتفاق نمی‌افتد. 

مارس

گرمای هوا در ماه مارس بیشتر شده و دمای هوا تا 30 درجه سانتی گراد هم می‌رسد. 

آوریل

در ماه آوریل دمای هوا همچنان در حال افزایش است و بارش باران‌های موسمی نیز شروع خواهد شد. این ماه از سال مقدمه ورود به فصل خلوت تایلند از لحاظ گردشگری است. 

می

اگرچه در ماه می از شدت بارندگی کاسته خواهد شد اما دمای هوا نسبت به ماه‌های قبل بیشتر شده و تعداد گردشگران کمتر می‌شود.

ژوئن

در ماه ژوئن گرم‌ترین هوای تایلند در طول سال را تجربه می‌کنید. آب و هوای گرم و خشک و بدون بارندگی!

جولای

گرمای هوای تایلند در جولای نیز ادامه پیدا خواهد کرد. در این ماه از سال سواحل شرقی تایلند آب و هوای گرم‌تری نسبت به سواحل غربی دارند.

آگوست

با وجود اینکه دمای هوای تایلند در ماه آگوست کمتر می‌شود اما همچنان گرما اذیت کننده است. ضمن اینکه میزان بارش در این ماه نیز بسیار پایین است.

آب و هوای بانکوک

بانکوک به عنوان پایتخت کشور تایلند دارای آب و هوای گرم و مرطوب است. شرایط آب و هوای استوایی این شهر در طول سال چندان دچار تغییر نمی‌شود و می‌توان دو فصل خشک و مرطوب را برای آن در نظر گرفت. در فصل مرطوب دمای هوای بانکوک به طور معمول بیشتر از 20 درجه سانتی گراد نیست و بارش باران اکثرا عصرها اتفاق می‌افتد.

آب و هوای پاتایا

شهر ساحلی پاتایا دارای آب و هوای گرم در طول سال است و در اوج گرما میانگین دمای آن به 29 درجه می‌رسد. در فاصله بین ماه ژوئن تا اکتبر بیشترین بارندگی در پاتایا اتفاق می‌افتد و در نتیجه این بازه زمانی مورد علاقه گردشگران نیست. ضمن اینکه پاتایا در قسمت بالای خلیج تایلند واقع شده و در معرض وزش بادهای موسمی سالانه قرار دارد.

آب و هوای پوکت

پوکت یکی از جذاب ترین جزایر کشور تایلند محسوب می‌شود. آب و هوای پوکت به دلیل نزدیکی به استوا در اکثر ایام سال گرم است. پوکت در بازه زمانی بین آبان تا اردیبهشت بهترین آب و هوا را دارد. در این زمان از سال، هوای خنک‌تر و رطوبت پایین‌تری نسبت به شش ماه دیگر سال وجود دارد.

به طور کلی، اقلیم کشور تایلند در طول سال تحت تاثیر جریان‌های موسمی و اقیانوسی قرار دارد که باعث ایجاد آب و هوای گرم و مرطوب می‌شود. اگر قصد زندگی در تایلند از طریق روشهایی مانند مهاجرت تحصیلی را دارید باید بدانید که تقریبا در شش ماه از سال آب و هوای مطلوب و مساعدی در این کشور وجود دارد اما شش ماه دیگر سال برای افرادی که تحمل گرما را ندارند چندان دلچسب نخواهد بود.