بهترین کالج های سوئد کدامند؟ اگر قصد مهاجرت تحصیلی به سوئد را دارید حتما کنجکاو هستید تا جواب این سوال را بدانید. باید بدانید که تحصیل در بهترین کالج و دانشگاه‌ اعتبار علمی مدرک شما را بالا برده و در آینده شغلی شما تأثیر زیادی دارد. با تکیه بر مدرک اخذ شده از یک کالج معتبر و معروف، می‌توانید فرصت‌های شغلی خوبی به دست بیاورید. همچنین اگر قصد ادامه تحصیل داشته باشید این مسأله روی پذیرش شما در دانشگاه‌های برتر در سراسر دنیا هم تأثیر بسیار زیادی دارد.

بنابراین در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، بهترین کالج های سوئد را به شما معرفی خواهیم کرد و امیدواریم در آینده موفق به اخذ پذیرش در یکی از این کالج‌ها شوید. در ضمن فراموش نکنید که در مسیر تحصیل در سوئد می‌توانید روی کمک کارشناسان و مشاوران لتسگو یونی هم حساب کنید و از طریق رزرو وقت مشاوره با ما در تماس باشید.

بهترین کالج های سوئد

کشور سوئد یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان در قاره اروپاست. این کشور در حوزه اسکاندیناوی قرار دارد و مانند سایر همسایگان خود از استانداردهای بالایی در سطح زندگی و آموزش برخوردار است. سوئد جزو کشورهای حوزه شینگن است و شما با اخذ اقامت و ویزای تحصیلی این کشور، می‌توانید ویزای شینگن دریافت کرده و به راحتی به سایر کشورهای اروپایی سفر کنید. سوئد علاوه بر امکانات و سطح رفاهی بالا، دارای کالج‌ها و دانشگاه‌های بسیار خوبی برای تحصیل دانشجویان از سراسر دنیاست.

به علاوه سوئد دارای طبیعت زیبا و مردمی با فرهنگ، خونگرم و متمدن است و شما در این کشور احساس راحتی و آرامش خواهید داشت. تمام این موارد کشور سوئد را به یک مقصد مهاجرتی خوب برای دانشجویان تبدیل کرده است. زبان رسمی کشور سوئد، سوئدی و فنلاندی است اما اکثر مردم به زبان انگلیسی هم مسلط هستند. برای اخذ پذیرش در کالج‌‌های سوئد باید مدرک زبان سوئدی و سطح B2 را داشته باشید؛ چرا که در بیشتر کالج‌ها، تدریس به زبان سوئدی انجام می‌شود؛ البته اگر تصمیم به گذراندن دوره زبان سوئدی در کالج‌های زبان را دارید داشتن مدرک زبان برای ورود به این دوره‌ها نیاز نیست.

در سوئد کالج‌ها تحت عنوان کالج دانشگاهی یا högskola معرفی می‌شوند و اغلب زیر مجموعه دانشگاه‌ها هستند که بعضی از این دانشگاه‌ها جزو 100 دانشگاه برتر جهان قرار دارند، مانند کالج اقتصاد دانشگاه استکهلم. به علاوه تحصیل در کالج و دانشگاه‌های سوئد رایگان نیست اما شما می‌توانید بر اساس شرایط خود درخواست بورسیه تحصیلی سوئد را داشته باشید. اکثر دانشگاه‌ها در سوئد بورسیه‌های تحصیلی را برای دانشجویان خارجی در نظر می‌گیرند که این بورسیه‌ها بخشی از مخارج زندگی و شهریه شما را پوشش می‌دهد.

بنابراین بر اساس اینکه کالج‌های سوئد زیر مجموعه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی این کشور هستند، در ادامه به معرفی بهترین دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی در سوئد بر اساس رتبه‌بندی‌های جهانی و محبوبیت از نظر دانشجویان می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

بهترین کالج های سوئد

مؤسسه کارولینسکا (Karolinska Institute)

مؤسسه کارولینسکا یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های پزشکی در جهان است که به خاطر پژوهش در زمینه علم پزشکی بسیار معروف شده است. هدف این مؤسسه بهبود در سلامت و پیدا کردن روش‌های درمانی جدید برای بیماری‌هاست. مؤسسه کارولینسکا از معروف‌ترین دانشگاه‌های غیر دولتی سوئد و پرطرفدارترین دانشگاه برای متقاضیان رشته پزشکی است و در شهر استکلهم قرار دارد. مؤسسه کارولینسکا در سال 1810 میلادی به فرمان کارل سیزدهم پادشاه سوئد و نروژ ساخته شد و هدف از ایجاد آن آموزش به پزشکان ارتش در جنگ بود.
این مؤسسه به قدری در حوزه پزشکی قوی است که برای آموزش و فعالیت دانشجویان پزشکی دارای بیمارستانی پیشرفته است. از جمله رشته‌های ارائه شده در مؤسسه کارولینسکا می‌توان به پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، مامایی، روانشناسی، فیزیوتراپی و بینایی‌سنجی اشاره کرد. لازم به ذکر است که در مؤسسه کارولینسکا اغلب دروس به زبان سوئدی تدریس می‌شوند. رتبه این مؤسسه بر اساس رتبه‌بندی تایمز در سال 2022، رتبه 39 و بر اساس رتبه بندی دانشگاه شانگ‌های، 41 در بین دانشگاه‌های جهان است.

دانشگاه لوند (Lund University)

دانشگاه لوند از بهترین دانشگاه‌های سوئد است که در رتبه‌بندی جهانی تایمز رتبه 116 و در رتبه‌بندی شانگ‌های 151 در بین دانشگاه‌های جهان در سال 2022 قرار دارد. این دانشگاه در شهر لوند در قسمت جنوبی سوئد قرار گرفته و در سال 1666 تأسیس شده است. دانشگاه لوند دارای 47 هزار دانشجو و 7 هزار کارمند و استاد است. این دانشگاه طیف گسترده‌ای از رشته‌ها مانند موسیقی، تئاتر، علوم اجتماعی و علوم پزشکی را در مقطع کارشناسی و ارشد ارائه می‌کند. دانشگاه لوند همچنین یکی از گسترده‌ترین و قوی‌ترین مراکز پژوهشی در بین دانشگاه‌های سوئد را دارد.

دانشگاه اوپسالا (Uppsala University)

دانشگاه اوپسالا به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه سوئد شناخته می‌شود و در سال 1477 میلادی در شهر اوپسالا سوئد ساخته شده است. دانشگاه اوپسالا با قدمت زیادی که دارد دارای کلکسیون‌های قدیمی مختلفی است. این مرکز علمی دارای 26 هزار دانشجو است که حدود 4 هزار نفر از آنها دانشجویان بین‌المللی هستند. دانشگاه اوپسالا در رتبه 89 در جهان بر اساس رتبه‌بندی شانگ‌های قرار دارد و کالج ادیان و معارف آن (Johannelund School of Theology) از بهترین کالج های سوئد است. دانشگاه اوپسالا دارای 6500 کارمند و 1800 هیئت علمی است.

جالب است بدانید یکی از دپارتمان‌ها و دانشکده‌های معروف دانشگاه اوپسالا، دپارتمان زبان‌های ایرانی و ادبیات پارسی است که استادانی غیر ایرانی هم در این دپارتمان مشغول به تدریس هستند و هر ساله دانشجویان زیادی برای یادگیری ادبیات پارسی در این دانشگاه مشغول به تحصیل و پژوهش می‌شوند. همچنین کنفرانس‌های زیادی درباره فرهنگ و ادبیات پارسی در دانشگاه اوپسالا سوئد برگزار می‌شود. به علاوه افراد معروف زیادی، از جمله چند تن از اعضای خانواده سلطنتی سوئد در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند.

بهترین کالج های سوئد

دانشگاه استکهلم (Stockholm University)

کالج اقتصاد دانشگاه سوئد جزو بهترین کالج های سوئد است. دانشگاه استکهلم در بین دانشگاه‌های جهان دارای رتبه 176 بر اساس رنکینگ تایمز و رتبه 90 بر اساس رتبه‌بندی دانشگاه شانگ‌های است. دانشگاه استکهلم در سال 1877 به عنوان یک کالج فعالیت خود را آغاز کرد و از سال 1960 به طور رسمی کالج استکلهم به دانشگاه تبدیل شد. در این مرکز علمی بیش از 80 رشته در مقاطع مختلف تدریس می‌شود که محبوب‌ترین آنها فیزیک، شیمی، ریاضیات و زمین‌شناسی است. محیط دانشگاه استکهلم در عین حال که برای پژوهش و تحقیق عالیست، برای دانشجویان بین‌المللی محیطی بسیار گرم و صمیمی است.

این دانشگاه دارای امکانات و تکنولوژی بسیار پیشرفته‌ای است و کلاس‌ها و سالن‌های کنفرانس آن از تجهیزات کامل برخوردار هستند. علاوه بر این یکی از نکات مثبت دانشگاه استکهلم برای دانشجویان خارجی این است که رشته‌های ارائه شده در مقطع ارشد و دکتری به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند که همین موضوع باعث افزایش تعداد دانشجویان بین‌المللی در این دانشگاه شده است.

دانشگاه گوتنبرگ (University of Gothenburg)

دانشگاه گوتنبرگ در دومین شهر بزرگ سوئد، گوتنبرگ قرار گرفته است که در سال 1991 تأسیس شده و یک دانشگاه غیر دولتی است. گوتنبرگ همیشه به عنوان مرکز ایده‌ها و چالش‌های جدید در بین سایر دانشگاه‌ها شناخته شده است. در دانشگاه گوتنبرگ 37 هزار دانشجو و 6 هزار کارمند وجود دارد و تنوع بالایی از رشته‌ها در مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری از علوم اجتماعی، هنر، فناوری اطلاعات و کامپیوتر، اقتصاد و علوم پزشکی در آن تدریس می‌شود. کالج اقتصاد گوتنبرگ از بهترین کالج های سوئد است و این دانشگاه در رتبه 185 و 101 جهان، به ترتیب بر اساس رتبه‌بندی تایمز و دانشگاه شانگ‌های، قرار گرفته است.

مؤسسه فناوری کی تی اچ (KTH Royal Institute of Technology)

مؤسسه فناوری KTH به عنوان قدیمی‌ترین و بزرگترین مؤسسه فناوری سوئد شناخته می‌شود که در شهر استکلهم قرار گرفته است. این مؤسسه در سال 1827 تأسیس شده و از آن زمان به عنوان الگو و پیشرو در بین سایر دانشگاه‌های فناوری و مهندسی اروپا است. مؤسسه کی تی اچ 13 هزار دانشجو و حدود 4 هزار کارمند و استاد دارد و با صنایع بسیاری برای حل مسائل علمی و بزرگترین چالش‌های انسانی در سوئد همکاری می‌کند. فقط 60 رشته در مقطع ارشد در این مؤسسه ارائه می‌شود و رتبه 201 را در بین دانشگاه‌های جهان دارد.

دانشگاه فناوری چالمرز (chalmers university of technology)

دانشگاه چالمرز سوئد در شهر گوتنبرگ واقع شده و یکی دیگر از دانشگاه‌های فنی و مراکز فناوری برتر در کشور سوئد است. این دانشگاه هم در دسته کالج‌های دانشگاهی در سوئد قرار می‌گیرد و بر اساس رنکینگ دانشگاه شانگ‌های رتبه 401 در دنیا را دارد. همچنین بر اساس رتبه‌بندی تایمز در سال 2022 دانشگاه چالمرز رتبه 251 را دریافت کرده است. دانشگاه چالمرز در سال 1821 تأسیس شده و در رشته‌های مهندسی همیشه بین 100 دانشگاه برتر در جهان بوده است. این دانشگاه دارای 8600 دانشجو و 1900 کارمند و پرسنل آموزشی است و حدود یک سوم دانشجویان دانشگاه چالمرز را دانشجویان خارجی و غیر بومی تشکیل داده‌اند.

دانشگاه لینکوپینگ سوئد (Linköping University)

دانشگاه لینکوپینگ به عنوان یکی از جوان‌ترین دانشگاه‌های سوئد، دارای قدمت زیادی نیست و در سال 1975 در شهر لینکوپینگ سوئد تأسیس شده است. اما با همین قدمت کم در حال حاضر در بین 300 دانشگاه برتر جهان قرار دارد و کالج این دانشگاه، از بهترین کالج های سوئد محسوب می‌شود. این دانشگاه دارای 4 دانشکده است و حدود 16 هزار دانشجو دارد. اکثر رشته‌ها در دانشگاه لینکوپینگ به زبان سوئدی تدریس می‌شوند ولی در 25 رشته در مقطع ارشد و دکتری تدریس به زبان انگلیسی هم صورت می‌گیرد. بنابراین این دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی در دوره‌های تحصیلات تکمیلی می‌تواند گزینه خوبی باشد.

سخن آخر

همانطور که اشاره کردیم سوئد یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی در جهان و قاره اروپاست که در تمام بخش‌های مختلف زندگی به خصوص در سیستم آموزشی از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده می‌کند و بسیاری از موسسات آموزشی این کشور از بهترین‌های جهان هستند. البته باید به این نکته دقت کنید که پذیرش در بهترین کالج های سوئد بسیار رقابتی است و برای اخذ پذیرش از این کالج‌ها باید شرایط و مدارک لازم را آماده کنید تا شانس خود را بالا ببرید. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم تا از کمک مشاوران و کارشناسان مجرب ما در لتسگو یونی استفاده کنید تا برای آماده شدن هرچه بهتر رزرومه‌تان به شما کمک کنند.