تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان انگلیسی یا ترکی ممکن است و تنها بستگی به روش انتخابی متقاضی مهاجرت تحصیلی دارد. ترکیه، نگینی در میان دو قاره، مقصدی ایده‌آل برای دانشجویانی است که به دنبال تجربه‌ای منحصر به فرد از آموزش و فرهنگ هستند. این کشور با جذب سالانه حدود ۲۵۰ هزار دانشجو از سراسر جهان، در میان ده کشور برتر دنیا از نظر تعداد دانشجویان بین‌المللی جای گرفته است. ترکیه فراتر از آفتاب دل‌انگیز مدیترانه، ویرانه‌های باستانی شگفت‌انگیز و غذاهای مشهور جهانی خود، به دلیل موقعیت استراتژیک خود به عنوان پلی بین اروپا و آسیا نیز محبوبیت دارد. 

این امر، فرصتی بی‌نظیر برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی فراهم می‌کند تا ضمن کسب دانش و مهارت‌های آکادمیک، با فرهنگ‌ها و دیدگاه‌های مختلف آشنا شوند. دانشجویان در ترکیه می‌توانند بدون هیچ‌گونه مانع زبانی، سفری آموزشی پربار را آغاز کنند و به پتانسیل کامل خود دست یابند. در این مطلب سعی داریم تا به شما راه‌های مهاجرت تحصیلی به این کشور، بدون مدرک زبان را شرح دهیم. در پایان با رزرو وقت مشاوره مهاجرت تحصیلی لتس گو یونی می‌توانید برای بهترین روش ممکن اقدام کنید.

تحصیل بدون مدرک زبان در ترکیه

تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان ترکی و حتی انگلیسی ممکن است و تنها به زبان دوره انتخابی شما بستگی دارد. در صورتی که در یک دوره تحصیلی ثبت‌نام کنید که زبان آموزش آن ترکی است، از شما انتظار می‌رود که به زبان ترکی استانبولی تسلط داشته باشید و اگر آموزش انگلیسی باشد، مجبور به یادگیری ترکی استانبولی نیستید. مزایای تحصیل در رشته‌های انگلیسی‌زبان در دانشگاه‌های ترکیه عبارتند از:

اعتبار جهانی: مدارک تحصیلی اخذ شده از دانشگاه‌های ترکیه در سطح جهانی شناخته شده‌اند و به دانشجویان بین‌المللی اعتبارنامه‌های ارزشمندی ارائه می‌دهند که در سراسر جهان به رسمیت شناخته می‌شوند. 

تجربه فرهنگ‌های مختلف: دنبال کردن دوره‌های انگلیسی‌ در دانشگاه‌های ترکیه به دانشجویان این امکان را می‌دهد تا خود را در تجربه‌ای فرهنگی غنی غوطه‌ور کنند و به پیشبرد اهداف تحصیلی خود بپردازند. 

مقرون به صرفه بودن: ترکیه در مقایسه با بسیاری از کشورهای غربی، آموزش مقرون به صرفه‌ای را ارائه می‌دهد و بسیاری از دوره‌های انگلیسی‌زبان آن تنها با ۳۰۰۰ دلار در سال شروع می‌شوند.

به طور کلی، زبان آموزش در دانشگاه‌های ترکیه ترکی استانبولی و/یا انگلیسی است. همچنین ممکن است یادگیری زبان خارجی دوم به عنوان یک درس اجباری یا اختیاری الزامی باشد. در دانشگاه‌هایی که آموزش انگلیسی است، یادگیری ترکی اختیاری است. 

با این حال، به دانشجویان بین‌المللی توصیه اکید می‌شود که برای غنی‌سازی تجربه زندگی در ترکیه، در این دوره شرکت کنند. به طور کلی، تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان و تنها با شرکت در دوره‌های ترکی یا انگلیسی ممکن است. برویم در بخش‌های بعدی با این دوره ها، بسته به زبان آموزش دوره انتخابی شما، آشنا شویم.

تحصیل بدون مدرک زبان در ترکیه

تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان انگلیسی

بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه برای پذیرش دانشجو الزامی به مدرک آیلتس یا تافل ندارند و روش‌های دیگری برای سنجش مهارت انگلیسی دانشجویان ارائه می‌دهند و در صورت قبولی در هر یک از این روش‌ها، دانشجو پذیرفته می‌شود. اما توجه داشته باشید که اثبات مهارت انگلیسی تنها زمانی الزامی است که دانشجو قصد تحصیل به انگلیسی یا در رشته‌ای با تدریس به انگلیسی را داشته باشد و اگر زبان آموزش دوره انتخابی شما ترکی هست، اصلا نیازی به سر و کله زدن با انگلیسی نیست. اگر مدرک معتبری ندارید، باید یک دوره‌ی آمادگی انگلیسی را بگذرانید که بسته به سطح شما، تنها ۱ تا ۲ ترم به طول می‌انجامد. روش‌های پیش روی شما عبارتند از: 

۱. آزمون تعیین سطح: این آزمون به صورت حضوری در دانشگاه برگزار می‌شود و شامل ۲۰ سوال چندگزینه‌ای در بخش خواندن، ۳۰ سوال چندگزینه‌ای در بخش زبان و همچنین نوشتن دو پاراگراف کوتاه است. قبولی در این مرحله به معنای راهیابی به مرحله‌ی دوم یعنی آزمون تعیین مهارت است. 

۲. آزمون تعیین مهارت: این آزمون مهارت‌های خواندن، گفتار و نوشتن دانشجو را می‌سنجد. کسب نمره‌ی ۶۰ یا بالاتر به دانشجو امکان شروع دوره‌ی کارشناسی را می‌دهد. در صورتی که نمره‌ی دریافتی کمتر از ۶۰ باشد، دانشجو باید در دوره‌های آمادگی انگلیسی شرکت کند. 

بنابراین، دیگر نگران آزمون آیلتس نباشید و به سادگی در آزمون تعیین مهارت شرکت کنید.

تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان ترکی

اگر هیچ ایده‌ای نسبت به زبان ترکی یا آزمون‌های آن ندارید، بهترین راه انتخاب دوره‌ای به انگلیسی است؛ زیرا بدون تست‌هایی مانند آیلتس و تافل هم ورود به این دوره‌ها امکان‌پذیر است و شما تنها موظف به شرکت در دوره‌هایی هستید که پیش‌تر شرح دادیم؛ دوره‌هایی که بسیار ساده‌تر از آزمون آیلتس یا تافل هستند! 

با این حال اگر می‌خواهید به این زبان تحصیل کنید هم راه‌هایی وجود دارد. دوره‌های تحصیلی ترکی عمدتا برای دانشجویان داخلی در نظر گرفته شده‌اند و ممکن است از متقاضیان مهاجرت تحصیلی بخواهند تا از طریق آزمون‌های استاندارد مانند آزمون مهارت ترکی (یوس) اثبات تسلط خود به زبان ترکی را نشان دهند. 

دانشجویان بین‌المللی که مایل به تحصیل در دوره‌های تحصیلی به این زبان هستند، ممکن است قبل از شروع تحصیل خود نیاز به ثبت‌نام در دوره‌های این زبان یا گذراندن دوره‌های آمادگی زبان برای بهبود مهارت‌های زبان خود داشته باشند. خوشبختانه، ترکیه دوره‌های عالی زیادی برای آموزش این زبان به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد. این دوره‌ها برای کمک به دانشجویان در تمام سطوح مهارتی برای یادگیری طراحی شده‌اند. بهترین برنامه‌های آموزش ترکی در این کشور عبارتند از: 

تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان ترکی

مرکز آموزش ترکی TÖMER :TÖMER یکی از شناخته‌شده‌ترین و معتبرترین مراکز آموزش زبان در ترکیه است. این مرکز وابسته به دانشگاه آنکارا بوده و شعبه‌هایی در سراسر کشور از جمله استانبول، ازمیر و آنتالیا دارد. تومر طیف وسیعی از دوره‌های این زبان را برای دانشجویان بین‌المللی، از سطح مبتدی تا پیشرفته، ارائه می‌دهد. 

موسسه یونس امره: موسسه یونس امره یک سازمان فرهنگی است که زبان و فرهنگ ترکی را در سراسر جهان ترویج می‌کند. این مؤسسه شعبه‌هایی در شهرهای اصلی مانند استانبول، آنکارا و ازمیر دارد و دوره‌های ترکی را برای دانشجویان خارجی ارائه می‌دهد. این مؤسسه همچنین برای غنی‌سازی تجربه‌ی یادگیری، فعالیت‌های فرهنگی و گشت‌وگذارهایی را سازماندهی می‌کند. 

مرکز آموزش زبان دانشگاه بغازیچی: مرکز آموزش دانشگاه بغازیچی که در استانبول واقع شده است، دوره‌های فشرده‌ی زبان ترکی را برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد. این مرکز یک محیط یادگیری حمایتی را فراهم می‌کند و برای تسهیل تمرین زبان، رویدادهای فرهنگی را برگزار می‌نماید. 

مدرسه‌ی زبان ترکی برای خارجیان دانشگاه استانبول: این مدرسه‌ی زبان که وابسته به دانشگاه استانبول است، دوره‌های آموزش ترکی را برای خارجیان ارائه می‌دهد. آن‌ها برای تطابق با نیازهای یادگیری متفاوت، هم دوره‌های کوتاه‌مدت و هم بلندمدت را ارائه می‌دهند. 

مرکز آموزش و پژوهش زبان‌های ترکی و خارجی دانشگاه چوکوروا TÖMER : TÖMER دانشگاه چوکوروا که در آدانا واقع شده است، دوره‌های جامع آموزش ترکی را برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد که شامل دوره‌های تابستانی نیز می‌شود. 

مدرسه‌ی زبان دیل‌مر: دیل‌مر یک مدرسه‌ی زبان خصوصی با شعباتی در استانبول و ازمیر است و دوره‌های ترکی متناسب با نیازهای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند و از روش‌های آموزشی تعاملی استفاده می‌کنند. 

مرکز دیل‌مر-ترک: مرکز دیل‌مر-ترک واقع در آنتالیا، یک مدرسه‌ی زبان معتبر دیگر است که دوره‌های آموزش ترکی را برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد. دوره‌های این مرکز برای جذاب و فراگیر بودن طراحی شده‌اند. 

دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان ترکیه برای دانشجویان بین‌المللی که نیاز به مدرک ترکی ندارند نیز عبارتند از: 

دانشگاه بغازیچی: واقع در استانبول (دولتی) 

دانشگاه بغازیچی دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد برجسته‌ای را ارائه می‌دهد. این دانشگاه با حفظ استانداردهای بالای آموزشی و پژوهشی، دانشجویان ممتاز را از سراسر جهان جذب می‌کند. اعضای هیئت علمی بوغازایچی دارای مدارک دکتری از موسسات معتبر آمریکای شمالی و اروپا هستند که به شهرت جهانی دانشگاه در عرصه علمی کمک می‌کند. این دانشگاه با تأییدیه‌ی ABET و حمایت از EUA، دوره‌های خود را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد و در عین حال فرصت یادگیری زبان‌های مختلف را نیز فراهم می‌سازد. 

تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان انگلیسی

دانشگاه سابانجی: واقع در استانبول (خصوصی) 

دانشگاه سابانجی یک محیط یادگیری بین‌المللی متمایز را ارائه می‌دهد. این دانشگاه به داشتن لیست بلندبالایی از دانشکده‌های تحصیلات تکمیلی که فارغ‌التحصیلان آن برای ادامه‌ی تحصیل به آن‌ها مراجعه می‌کنند، افتخار می‌کند. فارغ‌التحصیلان دانشگاه سابانجی در شرکت‌های مشهور جهان مانند کوکاکولا، زیمنس و فایزر مشغول به کار شده‌اند. 

دانشگاه اوزیگین: واقع در استانبول (خصوصی) 

دانشگاه اوزیگین یک مؤسسه‌ی خصوصی برجسته در ترکیه است که عمدتاً بر تجارت و کارآفرینی تمرکز دارد و به عنوان «برترین دانشگاه ترکیه در زمینه‌ی تأثیر اجتماعی در جهان» شناخته می‌شود. همچنین، در نظرسنجی رضایت دانشجویی و نرخ اشتغال فارغ‌التحصیلان در ترکیه، به رتبه‌های برتر دست یافته است. تعهد دانشگاه اوزگین به بین‌المللی‌سازی در ترکیب متنوع دانشجویان آن مشهود است زیرا نماینده‌ی بیش از ۷۳ کشور بوده که همه‌ی دانشجویان، چه ترک و چه بین‌المللی، را تشویق می‌کند تا در فرصت‌های تبادل دانشجویی خارج از کشور شرکت کنند. 

بورسیه ترکیه بدون مدرک زبان

ترکیه یکی از بزرگترین مجموعه‌های بورسیه‌ی تحصیلی در دنیا را داراست. این کشور هر ساله هزاران بورسیه به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد و تأمین مالی این بورسیه‌ها بر عهده‌ی دولت و دانشگاه‌ها است. برخی از بورسیه‌های تحصیلی موجود در ترکیه که به مدرک زبان نیاز ندارند عبارتند از: 

  • بورسیه تحصیلی Türkiye Bursları
  • بورسیه تحصیلی دانشگاه کادیرهاس در ترکیه
  • بورسیه تحصیلی دانشگاه سابانجی
  • بورسیه تحصیلی دانشگاه بیل‌کند
  • بورسیه تحصیلی دانشگاه کوچ

سخن پایانی

در این مطلب لتس گو یونی سعی شد راه های مهاجرت تحصیلی به ترکیه بدون داشتن مدرک زبان انگلیسی یا ترکی بیان شود. پیشنهاد ما این است که در کورس های زبان انگلیسی این کشور شرکت کرده و مدرک خود را به زبان انگلیسی بگیرید تا بعدتر مسیر هموار تری برای مهاجرت تحصیلی به سایر کشورهای بزرگ دنیا داشته باشید. با این حال بهتر است با مشاوران لتس گو یونی، در ارتباط باشید تا بهترین مسیر مهاجرت تحصیلی به شما متقاضی عزیز پیشنهاد شود.