تحصیل در رشته روانشناسی در انگلستان می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش برای علاقه مندان آن باشد. این رشته‌ی تحصیلی، هم برای دانشجویان داخلی و هم برای دانشجویان بین‌المللی که به گرفتن مدرک روانشناسی علاقه‌مند هستند، گزینه‌ای محبوب است؛ چرا که انگلستان میزبان چندین دانشگاه مشهور است که به خاطر دوره‌های قوی روانشناسی‌شان شناخته می‌شوند. 

اگر شیفته‌ی نحوه‌ی تفکر و درک دنیا توسط انسان‌ها هستید، پس این رشته بهترین رشته‌ی تحصیلی برای شماست. انگلستان از دهه‌ی ۱۸۷۰ پیشگام تحقیقات و ایده‌های نوآورانه بوده و یکی از مکان‌های کلیدی است که روانشناسیِ مدرن در آن ریشه دوانده است. با رزرو وقت مشاوره مهاجرت تحصیلی با متخصصان مجرب لتس گو یونی، می‌توانید بهترین مسیر تحصیلی را برای رسیدن به اهدافتان انتخاب کنید. 

تحصیل رشته روانشناسی در انگلستان 

تحصیل رشته روانشناسی در انگلستان بخاطر عوامل متعددی انتخاب بسیاری از دانشجویان شده است، که در مطلب امروز به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت؛ پس تا پایان با ما همراه باشید. کلاس‌های این رشته شامل مطالعه و درک نحوه‌ی کارکرد مغز انسان، ماهیت آگاهی، رفتار انسان‌ها، شخصیت آن‌ها و سایر موضوعات مرتبط است. 

عوامل متعددی می‌توانند بر تجربه‌ی دانشگاهی شما در رشته‌ی روانشناسی تأثیر بگذارند و مهم است که بررسی کنید آیا چنین رشته‌ای برای شما مناسب است یا خیر. پیش از انتخاب دانشگاه، زمانی را به تفکر درباره‌ی آنچه برایتان اهمیت دارد اختصاص دهید. در مورد این رشته، برخی از عوامل عبارتند از: 

۱. زمینه‌های تحقیقاتی و گرایش‌های تخصصی

از آنجایی که روانشناسی یک رشته‌ی بسیار گسترده است، مدرک ان می‌تواند منجر به مشاغلی در گرایش‌های مختلفی مانند روانشناسی بالینی، شناختی و اجتماعی شود. دانشگاه‌های مختلف معمولاً در زمینه‌های متفاوتی دارای نقاط قوت منحصر به فرد هستند. دانشکده‌های هر دانشگاه تخصص‌های خاص خود را دارند که اغلب در نحوه تدریس آن‌ها نیز منعکس می‌شود. اگر به حوزه‌ی خاصی علاقه‌مند هستید، با انتخاب دوره‌ای که با علایق شما همسو باشد، احتمالاً تجربه‌ی لذت‌بخش‌تری خواهید داشت. 

۲. سبک تدریس و تخصص اساتید 

در دانشگاه‌ها روش‌های تدریس متفاوتی ارائه می‌شود؛ پس باید در نظر بگیرید در آینده چگونه می‌خواهید در حوزه‌ی روانشناسی فعالیت کنید. اگر می‌خواهید در بخش تحقیقات کار کنید، به دنبال دانشگاهی باشید که بر روی توسعه‌ی مهارت‌های تحقیق از طریق جلسات عملی و پروژه‌های تحقیقاتی تأکید داشته باشد. اگر تمایل بیشتری به کسب دانش نظری دارید، احتمالا شرکت در سخنرانی‌های دوره‌ای برایتان مناسب‌تر باشد. اکثر استادان و مدرسان دانشگاه‌های انگلستان در رشته‌ی خود متخصص هستند و دسترسی به متخصصانی که در موضوع مورد علاقه‌ی شما پیشگام هستند، تجربه‌ی علمی شما را بسیار باارزش‌تر می‌کند. 

۳. دسترسی به ابزار و امکانات

تحصیل چنین رشته‌ای در دانشگاه اغلب شامل شرکت در آزمایش‌ها و تحقیقات عملی می‌شود که می‌تواند به صورت جلسات تمرینی یا پروژه‌های تحقیقاتی مستقل (معمولاً در سال سوم) باشد. تحقیق معمولاً نیازمند استفاده از طیف وسیعی از فناوری‌های مختلف مانند تجهیزات اسکن مغز و دسترسی به برنامه‌های آماری به‌روز برای تحلیل داده‌های شماست. هیچ‌چیز بدتر از این نیست که برای اجرای یک تحلیل آماری ساده که برای تحقیقتان نیاز دارید، بیش از یک ساعت منتظر اجرای یک برنامه‌ی قدیمی باشید! با در نظر گرفتن چنین موضوعی، دسترسی به آزمایشگاه‌های مجهز و فناوری‌های مدرن می‌تواند یادگیری شما را به طور چشمگیری تقویت کند؛ بنابراین، انتخاب دانشگاهی با ابزارها و تکنیک‌های به‌روز که در تحقیقات روانشناسی دنیای واقعی استفاده می‌شود، بسیار مهم است. 

۴. ماهیت کاربردی روانشناسی

در حالی که برخی از دوره‌های این رشته بیشتر بر تحقیقات میدانی تمرکز دارند، برخی دیگر بر کاربرد تئوری‌های روانشناسی در دنیای واقعی تأکید می‌کنند. مورد دوم به ویژه در محیط‌های بالینی اهمیت دارد؛ بنابراین، اگر به دنبال حرفه‌ای در حوزه‌ی روانشناسی بالینی هستید، دوره‌ای را انتخاب کنید که بر کاربرد آن متمرکز باشد. 

شرایط تحصیل در رشته روانشناسی در انگلیس

در ادامه به معرفی بهترین دانشگاه‌های روان‌شناسی انگلستان می‌پردازیم: 

غول‌های تحقیقاتی: دانشگاه آکسفورد و دانشگاه کمبریج برای کسانی که به دنبال یک دوره پژوهش محور هستند، بی‌نظیرند. 

دانش کاربردی: برای دوره‌ای که بر کاربرد این رشته در محیط‌های واقعی تأکید دارد، دانشگاه بیرمنگام یا دانشگاه منچستر را در نظر بگیرید. 

بازی ذهن: علاقه‌مند به عصب‌روانشناسی شناختی هستید؟ دانشگاه‌های یورک یا کینگز کالج لندن را انتخاب کنید! این رشته، شاخه‌ای از روان‌شناسی شناختی است که به دنبال فهم رابطه‌ی ساختار و عملکرد مغز با فرایندهای ذهنی مختلف است. 

درک رفتار: دانشگاه وارویک و دانشگاه ناتینگهام رهبران حوزه‌ی روانشناسی رفتاری هستند. 

مهارت‌های اجتماعی: برای روانشناسی اجتماعی، دانشگاه اکستر برجسته است. 

توسعه‌ی طول عمر: در دانشگاه بریستول به روانشناسی رشد انسان بپردازید. 

تمرکز بر سلامت روان: اگر مطالعات سلامت روان مورد علاقه‌ی شماست، دانشگاه شفیلد انتخابی عالی است. 

کاوش چندرشته‌ای: کالج دانشگاهی لندن (UCL) به خاطر رویکرد چندرشته‌ای خود در مطالعات روانشناسی شهرت دارد. 

شرایط تحصیل در رشته روانشناسی در انگلیس

شرایط تحصیل در رشته روانشناسی در انگلیس به علت اینکه رشته‌ی نسبتاً جدیدی است، همواره در حال به‌روزرسانی است. شما می‌توانید این رشته را در انگلستان در مقاطع مختلف، از جمله کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دنبال کنید. مدارک رشته روان‌شناسی در ۲ شاخه هنر و علوم اهدا می‌شود و اکثر چنین دوره‌هایی توسط انجمن روانشناسی بریتانیا (BPS) تایید شده‌اند. 

دوره کارشناسی روانشناسی در انگلستان سه تا چهار سال طول می‌کشد، در حالی که دوره کارشناسی ارشد یک تا دو سال به طول می‌انجامد. برنامه درسی مقطع کارشناسی معمولاً طیف وسیعی از موضوعات را پوشش می‌دهد، از جمله روش‌های تحقیق، روانشناسی شناختی، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی رشد، روانشناسی بالینی و موارد دیگر. 

دوره‌های کارشناسی ارشد به دانشجویان این امکان را می‌دهد تا در زمینه‌های روانشناسی بالینی، روانشناسی شناختی، روانشناسی جنایی یا عصب‌شناسی تخصص پیدا کنند. دکتری نیز شامل تحقیقات عمیق در یک حوزه‌ی خاص می‌شود. الزامات پذیرش برای تحصیل این رشته در انگلستان عبارتند از:

کارشناسی

  • مدرک تحصیلی دبیرستان با سطح A/سطح بالاتر دیپلم بین‌المللی (IB) در زیست‌شناسی یا ریاضی
  • مدرک زبان انگلیسی (آیلتس ۶.۵، تافل ۱۰۰) 
  • بیانیه شخصی
  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه ویزای دانشجویی

کارشناسی ارشد و دکتری

  • مدرک کارشناسی در روانشناسی یا رشته مرتبط
  • بیانیه شخصی
  • انگیزه نامه
  • مدرک زبان انگلیسی (آیلتس ۶.۵، تافل ۱۰۰) 
  • توصیه نامه ویزای دانشجویی
  • مصاحبه (برای برخی دوره ها) 

آزمون‌های رشته روانشناسی در انگلستان

آزمون‌ های رشته روانشناسی در انگلستان 

برآورده کردن الزامات پذیرش ممکن است شامل گذراندن آزمون‌هایی باشد، اما اکثر این آزمون‌ها توسط خود دانشگاه برگزار می‌شوند. اگر قصد دارید به طور حرفه‌ای در این رشته‌ در انگلستان تحصیل کنید و سپس وارد بازار کار آن شوید، آشنایی با برخی آزمون‌های رسمی و مربوط به این رشته می‌تواند برای شما مفید باشد. در ادامه به تعدادی از این آزمون‌ها اشاره می‌کنیم: 

BPS (انجمن روانشناسی بریتانیا): BPS مهمترین نهاد حرفه‌ای برای روانشناسان در انگلستان است. عضویت در BPS برای تحصیل در این رشته‌ اجباری نیست، اما عضویت اغلب برای فعالیت به عنوان روانشناس پس از فارغ‌التحصیلی الزامی است. 

HCPC (شورای حرفه‌ای مراقبت‌های بهداشتی و درمانی): HCPC نهاد نظارت قانونی برای برخی از حرفه‌های مرتبط با سلامت در انگلستان، از جمله روانشناسی است. با این حال، ثبت‌نام در HCPC برای تمام مشاغل این رشته الزامی نیست و معمولاً برای فعالیت در زمینه‌های خاصی مانند روانشناسی بالینی یا مشاوره الزامی است. HCPC ممکن است فرآیند ارزیابی خاص خود را برای ثبت‌نام داشته باشد و احتمالاً پس از تکمیل یک دوره روانشناسی تأییدشده اتفاق می‌افتد. 

هزینه تحصیل روانشناسی در انگلیس

آگاهی از هزینه‌های تحصیل هنگام مهاجرت تحصیلی به انگلستان برای دانشجویان بین‌المللی بسیار مهم است. برای رشته روان شناسی، انتظار می‌رود شهریه سالانه برای برخی از دانشگاه‌های برتر انگلستان بین ۱۹.۰۰۰ تا ۴۸.۰۰۰ پوند باشد. دانشجویان علاوه بر شهریه بالا، باید با هزینه‌های بالای زندگی در انگلیس نیز کنار بیایند. لندن گران‌ترین شهر انگلستان شناخته می‌شود. حدودا هزینه ماهانه و مخارج زندگی در انگلستان برای یک دانشجوی بین‌المللی ۱۳۰۰ پوند باشد. 

بورسیه‌ های تحصیلی روانشناسی در انگلیس

با اینکه انگلستان یکی از گران‌ترین مقصدهای تحصیلی در خارج از کشور است، اما راه‌های زیادی برای تأمین مالی تحصیل شما ارائه می‌دهد. در ادامه به برخی از بورسیه‌های تحصیلی محبوب برای دانشجویان بین‌المللی در انگلستان اشاره می‌کنیم: 

بورسیه کالج دانشگاهی لندن (UCL): مؤسسه‌ی آموزشی معتبر UCL بورسیه‌ی تحصیلی IOE Clarke را ارائه می‌دهد که برای دانشجویان کارشناسی ارشد (MSc) در این رشته، ارائه می‌شود. این بورسیه نه تنها شهریه شما را پوشش می‌دهد، بلکه کمک‌هزینه‌ی تحصیلی سخاوتمندانه‌ای به مبلغ ۱۷.۶۰۰ پوند نیز در اختیارتان قرار داده و نگرانی‌های مالی شما را برطرف می‌کند. 

بورسیه دانشگاه اکستر: بورسیه‌ی تحصیلیِ «برتری جهانی» دانشگاه اکستر از استعدادهای بین‌المللی در رشته‌های مختلف، از جمله روانشناسی که زیرمجموعه‌ی دانشکده‌ی بهداشت و علوم زیستی است، استقبال می‌کند. این بورسیه‌ی تحصیلی براساس شایستگی تحصیلی اعطا می‌شود و مبلغ آن بین ۵.۰۰۰ تا ۱۰.۰۰۰ پوند است که کمک مالی قابل توجهی برای تحصیل شما محسوب می‌شود. 

حقوق روانشناس در انگلیس

بورسیه دانشگاه بیرمنگام: بورسیه تحصیلی کارشناسی ارشد دانشگاه بیرمنگام به دنبال دانشجویان ممتاز در این رشته است. این بورسیه به ارزش ۲۰۰۰ پوند، کمک مالی قابل توجهی برای تحصیلات تکمیلی شما در این حوزه خواهد بود. 

بورسیه دانشگاه وارویک: دانشگاه وارویک بورسیه‌های دکتری جذابی به ارزش ۱۱.۰۰۰ پوند ارائه می‌دهد. این بورسیه فرصتی فوق‌العاده برای افراد بسیار با انگیزه‌ای است که در حال انجام تحقیقات دوره‌ی دکتری در این رشته در دانشگاه وارویک هستند. 

بورسیه دانشگاه لیدز: دانشجویان کارشناسی که معدل بسیار بالایی کسب کرده‌اند، می‌توانند از بورسیه تحصیلی این حوزه دانشگاه لیدز به صورت تخفیف در شهریه سال اول تحصیل خود بهره‌مند شوند. این بورسیه به طور خودکار به واجدین شرایط تعلق می‌گیرد. 

بسیاری از دانشگاه‌های دیگر در انگلستان نیز بورسیه‌هایی را برای دانشجویان روانشناسی ارائه می‌دهند. حتماً درباره‌ی دوره‌هایی که به آن‌ها علاقه‌مند هستید تحقیق کنید و بورسیه آن‌ها را بررسی نمایید. یکی از خدمات موسسه لتس گو یونی، پیدا کردن و اقدام برای بورسیه‌های مناسب هر فرد می‌باشد. 

حقوق روانشناس در انگلیس

حقوق روانشناس در انگلیس به طور میانگین حدود ۳۹ هزار پوند است. بر اساس گزارش انجمن روانشناسی بریتانیا، بیش از ۷۵۰.۰۰۰ نفر در این کشور در زمینه روانشناسی فعالیت می‌کنند. دانشجویان با اخذ مدرک تحصیلی تکمیلی در این حوزه می‌توانند به عنوان روانشناس دارای پروانه و متخصص ثبت‌نام شده و فعالیت خود را آغاز کنند. میانگین حقوق سالانه روانشناسان دارای پروانه حدود ۶۰ هزار پوند است. زمینه‌های شغلی پرطرفدار در این رشته عبارتند از: 

  • روانشناس بالینی
  • مشاور
  • روانشناس آموزشی
  • روانشناس قانونی
  • روانشناس سلامت
  • روانشناس شغلی
  • روانشناس ورزش و حرکت

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی رشته پرطرفدار روانشناسی در کشور انگلستان پرداختیم و اطلاعاتی در مورد گرایش‌های مختلف این حوزه، دانشگاه‌های برتر و همچنین هزینه‌های تحصیل و زندگی ارائه شد. موسسه لتس گو یونی به شما این امکان را می‌دهد تا به طور همزمان برای چندین دانشگاه درخواست دهید. همچنین، می‌توانید برای انتخاب نهایی دانشگاه‌ها و ارسال درخواست‌های خود جهت افزایش شانس پذیرش در این رشته، از راهنمایی و مشاوره‌ی تخصصی بهره‌مند شوید.