شرایط مهاجرت تحصیلی به لهستان آن را به مقصدی ایده‌آل برای تحصیل در خارج از کشور تبدیل کرده است، زیرا این کشور رشد اقتصادی استثنایی داشته و میراث تاریخی و فرهنگی غنی آن زبانزد است. این کشور در قلب اروپای مرکزی قرار دارد و به دلیل زیبایی شگفت‌انگیز اش معروف است. 

لهستان همچنین به عنوان ششمین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا محسوب می‌شود و بزرگترین بورس اوراق بهادار منطقه مرکزی و شرقی اروپا را دارد. این کشور یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی اروپا است که بیش از ۴۵۰ موسسه آموزش عالی دارد. با رزرو وقت مشاوره مهاجرتی خود می‌توانید راجع به هر یک از این موسسات اطلاعات تکمیلی دریافت کنید. 

یکی از دلایل اصلی برای تحصیل در این کشور این است که سیستم آموزشی آن به فرایند بولونیا (صلاحیت استانداردها و بالا بردن کیفیت مدارک تحصیلی) پایبند است و شهرت جهانی دارد. بنابراین، مدارک تحصیلی این کشور در سراسر جهان ارزش دارند. با استفاده از خدمات تیم لتس گو یونی می‌توانید برای بهترین دانشگاه‌های لهستان اقدام نمایید. 

شرایط مهاجرت تحصیلی به لهستان

شرایط مهاجرت تحصیلی به لهستان در مقایسه با مقاصد دیگر تحصیلی پیچیدگی کمتری دارد. فرد می‌تواند با رعایت الزامات و ارسال مدارک مورد نیاز، رویای تحصیل در خارج از کشور را در لهستان محقق کند. برخی از نکات مهمی که قبل از درخواست پذیرش تحصیلی به کشور لهستان باید به خاطر داشته باشید عبارتند از: 

- دوره‌های لیسانس: داشتن مدرک دیپلم و معدل ۱۲ سال تحصیلی از یک مرکز معتبر. 

- دوره‌های کارشناسی ارشد: نیاز به دریافت مدرک کارشناسی در یک رشته مرتبط با حداقل معدل مورد نیاز و مدارک زبانی مانند تافل و آیلتس و غیره دارد. 

- طبق شرایط دانشگاه، ممکن است از فرد مدرک آزمون‌های GMAT یا GRE را برای دوره‌های فوق لیسانس نیز بخواهند. 

دانشجویان بین‌المللی باید قبل از درخواست، الزامات حداقلی را با دقت بررسی و به موقع اقدام‌های لازم برای درخواست ورود به دانشگاه‌های این کشور را انجام دهند. اگرچه الزامات پذیرش تحصیلی دانشگاه‌ها متفاوت است، اما برخی مدارک مشترک برای عموم مراکز وجود دارد که عبارتند از: 

- فرم درخواست تکمیل شده. 

- کپی مدارک مورد نیاز برای درخواست ورود به دانشگاه. 

- مدرک آیلتس. 

- کپی پاسپورت. 

- توصیه نامه. 

- پورتفولیو. 

- رزومه. 

- انگیزه نامه. 

بیش از ۱ میلیون دانشجو در بیش از ۴۰۰ دانشگاه لهستان تحصیل می‌کنند و با وجود تعداد زیادی رشته‌های کوتاه‌مدت و تمام وقت موجود، مؤسسات آموزش عالی لهستان، دانش عملی و مهارت‌های خلاق را بر تئوری تاکید می‌کنند. برخی از برترین دانشگاه‌های کشور لهستان عبارتند از: 

- دانشگاه ورشو

- دانشگاه فناوری ورشو

- دانشگاه نیکلاس کوپرنیک

- دانشگاه یاگیلونیا

شرایط مهاجرت تحصیلی به لهستان

شرایط سنی تحصیل در لهستان

شرایط سنی تحصیل در لهستان تفاوت چندانی با کشورهای دیگر ندارد و برای درخواست فرد باید بالای ۱۸ سال سن داشته باشد. البته موارد خاصی نیز وجود دارد که با بررسی الزامات مربوط به هر دانشگاه می‌توان از آن‌ها باخبر شد. به طور مثال، ممکن است سنین پایین‌تر یا بالاتر هنگام تحصیل مشکلات بیشتری داشته باشند. اگرچه همیشه فرصت‌های بسیاری برای تمام افراد در تمامی سنین وجود دارد. 

نکته دیگری که می‌توان به آن توجه داشت وجود گپ تحصیلی است. گپ تحصیلی فاصله‌ای حداقل یک‌ساله بین آخرین مدرک فرد و مدرکی که قصد گرفتن آن را دارد، می‌باشد. گپ تحصیلی ۲ساله برای اکثر دانشگاه‌های جهان بدون مشکل است، اما اگر این گپ بیشتر از ۲ سال باشد آن وقت کمی داستان فرق می‌کند. 

اگر فرد گپ تحصیلی بالای ۵ سال داشته باشد باید کمی با احتیاط‌تر برای دانشگاه‌های این کشور اقدام کند. هرچند، با توضیحات لازم و نشان دادن مدارک مورد نیاز می‌توانید این گپ تحصیلی را پر کنید و دانشگاه‌های این کشور را مجاب کنید که به شما پذیرش تحصیلی بدهند. 

شرایط تحصیل رایگان در لهستان

شرایط تحصیل رایگان در لهستان غیرممکن نیست. آموزش تمام وقت در مؤسسات آموزش عالی دولتی در این کشور برای شهروندان آن رایگان است. همچنین برای دانشجویان بین المللی که بخواهند در موسسات آموزش عالی عمومی دولتی تحصیل کنند نیز در بسیاری موارد، هزینه رایگان است. 

علاوه‌براین، این کشور بورس‌های دولتی و خصوصی بسیار خوبی نیز ارائه می‌دهد که می‌تواند تحصیل رایگان در لهستان را برای دانشجویان بین المللی ممکن سازد. برخی از بورس‌های معروف لهستانی که در سال ۲۰۲۴ ارائه می‌شوند را در بخش زیر بررسی می‌کنیم:

برنامه آژانس ملی تبادل آکادمیک لهستان (NAWA) و وزارت امور خارجه به صورت مشترک بورسیه‌ای برای دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در دوره کارشناسی ارشد تمام وقت در این کشور را دارند، راه اندازی کردند. با این بورسیه، فرد می‌تواند در رشته‌های مهندسی، هنر، فناوری اطلاعات و علوم اجتماعی تحصیل کند. 

یکی دیگر از بورسیه‌های عالی این کشور که شامل عمده هزینه‌ها می‌شود، بورسیه ماری کوری اسکودوفسکا است. چندین بورسیه کارشناسی و کارشناسی ارشد در این مرکز در دسترس است؛ رشته‌هایی مانند روابط بین المللی، مدیریت گردشگری، هنرهای گرافیکی و تجزیه و تحلیل بازرگانی و غیره. 

هزینه تحصیل در لهستان

هزینه تحصیل در لهستان

هزینه تحصیل در لهستان نسبتا مقرون به صرفه محسوب می‌شود. برخی از بهترین کشورهای تحصیلی در اروپا هزینه‌های بالایی دارند، اما در برخی دیگر، دانشگاه‌های ارزان و رایگان خوبی نیز پیدا می‌شود. همین امر باعث شده تا کشورهای اروپایی بهترین مقصد برای تحصیل در خارج از کشور برای متقاضیان باشند. 

در سالهای اخیر، لهستان نیز نام خود را بین رقبای اروپایی پر رنگ‌تر کرده است و به عنوان یکی از مقاصد تحصیلی عالی و در عین حال کم هزینه شناخته می‌شود. شهریه‌ها در دانشگاه‌های خصوصی و دولتی متفاوت هستند اما حدود ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو در سال متغیراند. می‌شود گفت مهمترین دلیل برای تحصیل در کشور لهستان هزینه کمتر آموزش آن در مقایسه با مقصدهای برتر تحصیلی مانند استرالیا، آمریکا، فرانسه و سایر کشورها است. 

هزینه‌های زندگی می‌تواند عامل تعیین‌کننده‌ای در انتخاب مقصد تحصیل در خارج از کشور باشد. در اروپا، هزینه‌های زندگی بسیار بالاست، اما این کشور هزینه‌های زندگی کمتری را بدون کاستن از کیفیت یا استانداردها فراهم می‌کند. اجاره مسکن و بلیط هواپیما هر دو ارزان‌تر هستند و به طور مثال، فرد می‌تواند به راحتی آپارتمانی بین بازه قیمتی ۱۰۰ تا ۲۰۰ یورو اجاره کند. همچنین بلیط‌های حمل و نقل عمومی با قیمت مناسبی در دسترس هستند. سازمان NAWA در سال ۲۰۲۱ حدودی از هزینه‌های ماهانه در این کشور را ارائه داد: 

- اجاره مسکن: حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ یورو

- حمل و نقل عمومی: حدود ۱۲ تا ۱۵ یورو

- قبوض و اینترنت: حدود ۱۹ تا ۲۵ یورو

- خوراک: حدود ۱۷۰ تا ۲۳۰ یورو

ویزای تحصیلی به لهستان

ویزای تحصیلی به لهستان اگر فرایند درخواست درستی را طی کند، به راحتی قابل اخذ است. اگرچه مقامات این کشور اطلاعات دقیقی در مورد نرخ موفقیت درخواست‌های ویزای دانشجویی منتشر نمی‌کنند، عوامل مختلفی می‌توانند بر این ارقام تاثیر بگذارد و باعث تغییر سالانه و تفاوت بین کشورها شوند. داده‌های یک نظرسنجی نشان می‌دهد نرخ موفقیت درخواست‌های ویزای دانشجویی لهستان در سال ۲۰۲۳ حدود ۹۵ درصد بوده است. این کشور دو نوع ویزای تحصیلی ارائه می‌دهد: 

Visa C: برای بازدیدهای کوتاه مدت؛ این ویزا به صاحب آن امکان اقامت تا ۹۰ روز را می‌دهد. 

Visa D: برای اقامت بلند مدت؛ این ویزا به صاحب آن امکان اقامت یک‌ساله می‌دهد. برای دانشجویانی که نیاز به اقامت بیشتری دارند، می‌توانند درخواست کارت یا مجوز اقامت موقت بدهند. این کارت تا ۳ سال می‌تواند معتبر باشد و فرد باید حدود ۴۵ روز قبل از انقضای ویزای خود برای درخواست کارت اقامت درخواست دهد. 

پروسه گرفتن ویزا پیچیدگی‌های خود را دارد و برای گرفتن ویزای تحصیلی چندین عامل کلیدی می‌تواند درصد موفقیت آن را بیشتر کند. شناخت این عوامل می‌تواند شانس موفقیت درخواست فرد را افزایش دهد که این موارد عبارتند از: 

کامل و درست بودن درخواست: درخواست ناقص یا نادرست یکی از دلایل اصلی رد ویزا است. مطمئن شوید که فرم درخواست را به درستی پر کرده و تمام مدارک مورد نیاز را ارسال کنید. 

تمکن مالی: شما باید تمکن کافی برای پوشش هزینه‌های زندگی، شهریه و هزینه سفر را تامین کنید. کمبود تمکن مالی می‌تواند منجر به رد ویزا شود. 

پذیرش در موسسه‌ای لهستانی: داشتن پیشنهاد پذیرش از یک موسسه لهستانی برای درخواست ویزا بسیار حائز اهمیت است. مقامات در طول فرآیند ویزا اعتبار نامه پذیرش شما را بررسی خواهند کرد. 

مدرک زبان: تسلط بر زبان آموزش (انگلیسی یا لهستانی) می‌تواند شانس دریافت ویزا را بهبود بخشد. برخی از متقاضیان ممکن است نیاز به ارائه نمرات آزمون‌هایی مانند آیلتس یا تافل داشته باشند و کم بودن این نمرات می‌تواند باعث ریجکتی ویزا شود. 

قصد بازگشت به کشور: شما باید قصد خود را برای بازگشت به وطن کاملا آشکارا نشان دهید. هرگونه ارتباط با ایران، خانواده و داشتن ثروت کافی در وطن می‌تواند به تثبیت آن کمک کند. 

بیمه سلامت: داشتن بیمه سلامت معتبر برای اقامت شما در این کشور الزامیست. نداشتن بیمه سلامت مناسب می‌تواند منجر به ریجکتی ویزا شود. 

همچنین، دارندگان ویزای دانشجویی این کشور می‌توانند همسر و فرزندان خود را به عنوان همراه بیاورند، گاها این پروسه نیاز به الزامات و رویه‌های اضافی خواهد بود. فرایند تمدید ویزای دانشجویی نیز شامل ارسال درخواست به مقامات مهاجرتی مربوطه در لهستان است و این کار باید قبل از انقضای ویزای فعلی انجام شود، چرا که زمان رسیدگی ممکن است چند هفته طول بکشد. 

به طور کلی، دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا که با ویزای دانشجویی در این کشور تحصیل می‌کنند، می‌توانند در طول تحصیلات خود بدون نیاز به مجوز کار مشغول باشند. هرچند، ساعات کاری محدود است و هدف اصلی فرد در این کشور همچنان باید تحصیل باشد. هنگامی که مهلت ویزای دانشجویی فرد به پایان می‌رسد و مایل به اقامت در لهستان برای کار است، می‌تواند برای ویزای کاری اقدام کند. این ویزا طبق مدت قرارداد کاری فرد صادر می‌شود و تا حداکثر ۳ سال قابل تمدید است. 

کلام آخر

لهستان کشوری زیبا با اقتصادی رو به رشد است و با سرمایه‌گذاری بزرگ در شرکت‌ها و زیرساخت‌های خود، پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که رشد اقتصادی آن تا سال ۲۰۳۰ ادامه خواهد داشت. در لهستان بیش از ۵۰۰۰ رشته در سطوح مختلف در دسترس است و هر یک از آن‌ها مورد تأیید کمیته اعتبارسنجی لهستان می‌باشند. با استفاده از خدمات مجموعه لتس گو یونی می‌توانید برای تمامی این رشته‌ها اقدام نمایید.