در این مطلب قصد داریم تا جزئیات تحصیل پزشکی بدون کنکور در کشورهای مختلف را با یکدیگر بررسی کرده و در مورد شرایط تحصیل پزشکی بدون کنکور ترکیه، کانادا، اوکراین، ایتالیا، مالزی، قبرس، چین، اتریش، فرانسه، انگلیس و آلمان صحبت کنیم.

پیش از این برترین دانشگاه های پزشکی جهان را به شما معرفی کردیم، اما در حال حاضر، موضوعی که ذهن بسیاری از متقاضیان ادامه تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه های خارجی را به خود مشغول کرده این است که آیا تحصیل پزشکی بدون کنکور در خارج از کشور امکان پذیر است ؟ و اینکه آیا فرد می تواند با داشتن مدرک دیپلم و بدون داشتن مدرک دانشگاهی، برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی درخواست دهد؟

با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی این موارد مهم و ضروری تحصیل پزشکی در خارج از کشور بپردازیم.

تحصیل پزشکی بدون کنکور

تحصیل پزشکی بدون کنکور در خارج

زمانی که قصد تحصیل در دانشگاهی خارجی را داشته باشید، باید حتماً به وبسایت رسمی دانشگاه مراجعه کرده و از شرایط پذیرش دانشگاه مورد نظر باخبر شوید، به طور معمول پذیرش دانشگاه های خارجی نیازمند ترجمه ریز نمرات و مدارک تحصیلی، مدرک زبان، نامه تمکن مالی، انگیزه نامه و توصیه نامه است و فرد می تواند با اخذ نامه پذیرش و ویزای تحصیلی، به تحصیل در دوره آموزشی مورد نظر خود بپردازد.

اما سوالی که برای خیلی از متقاضیان ادامه تحصیل در خارج از کشور مطرح است، اینست که آیا می‌توان بدون کنکور به تحصیل در خارج از کشور پرداخت و آیا تحصیل پزشکی بدون کنکور در خارج از کشور امکان پذیر است؟

در جواب باید اینطور به شما بگوییم که روند پذیرش و تحصیل در رشته های تخصصی پزشکی، داروسازی و دندان پزشکی دانشگاه های خارجی با سایر رشته های تحصیلی تفاوت داشته و اغلب نیازمند شرکت در آزمون ورودی، داشتن حداقل مدرک کارشناسی مرتبط و شرکت در برخی از آزمون های بین المللی است.

ولی باید به این مسئله توجه داشته باشید که آزمون ورودی برخی از دانشگاه‌های خارجی شباهت چندانی به کنکورهای داخل ایران نداشته و می توان با داشتن آمادگی نسبی در زمینه دروس اصلی، از پس آنها به راحتی بر آمد.

از آنجایی که شرایط پزشکی بدون کنکور در هر یک از مقاصد تحصیلی در دنیا با دیگری تفاوت دارد، قصد داریم تا به صورت مجزا به بررسی شرایط تحصیل پزشکی در هر یک از کشورهای مطرح دنیا پرداخته و از جوانب مختلفی از جمله تحصیل پزشکی بدون کنکور، آن را مورد ارزیابی قرار دهیم.

تحصیل پزشکی بدون کنکور در کانادا

اگر قصد تحصیل پزشکی در کانادا را دارید، باید از این موضوع مطلع باشید که شرایط پذیرش تحصیلی و ثبت نام دانشگاه های کانادا در رشته های پزشکی بسیار سخت و رقابتی بوده و نیازمند رزومه تحصیلی و شرایط مالی ایده آل دانشجوی بین المللی است.

به بیانی دیگر، امکان تحصیل پزشکی بدون کنکور در دانشگاه های کانادا وجود دارد، اما ترجیحاً فرد باید دارای مدرک کارشناسی زیست شناسی و یا کارشناسی مرتبط بوده و از نمره زبان بالا و تمکن مالی خوبی برای پوشش هزینه های گران تحصیل پزشکی در کانادا برخوردار باشد.

از این رو اگر تنها دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی در ایران هستید و می خواهید تا بدون اخذ مدرک کارشناسی، مستقیم برای تحصیل پزشکی بدون کنکور در کانادا درخواست دهید، ممکن است به دلیل نداشتن پیش زمینه لازم، موفق به اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر خود نشوید.

اما ممکن است برخی از دانشگاه های کانادا، شرایط پزشکی بدون کنکور را برای متقاضیان خارجی دارای دیپلم فراهم کنند. از این رو فرد باید از نمرات بالای دروس اصلی در آخرین مقطع تحصیلی برخوردار باشد و بتواند در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کند.

به طور معمول، یک دوره یکساله آماده سازی تحصیلی برای دانشجویان بین المللی متقاضی تحصیل پزشکی در کانادا گذاشته می شود که موجب تقویت پایه دروس زیست شناسی، علوم انسانی و اجتماعی فرد، پیش از ورود به دوره اصلی می‌گردد.

سپس، دانشجو باید برای دو سال بعدی دوره های pre-extern پزشکی را بگذراند که منجر به کسب مهارت های اولیه و شروع فعالیت در بخش های عملی پزشکی می شود. در ادامه نوبت به فعالیت های بیرونی و یا extern دانشجو می‌رسد که عمدتاً کارآموزی در بیمارستان بوده و پس از آن فرد باید پروسه رزیدنتی خود را در کانادا طی کند.  

باید به این نکته توجه داشته باشید که اولویت اصلی پذیرش دانشگاه های پزشکی کانادا با شهروندان کانادایی و افراد دارای اقامت دائم است، از این رو شرایط پذیرش برای دانشجویان بین المللی سخت و رقابتی خواهد بود.

در واقع، به غیر از بحث آزمون ورودی، مصاحبه حضوری با دانشجو، شرط معدل و نمره زبان بالا، رزومه تحصیلی درخشان دانشجو و برخورداری از تمکن مالی قابل قبول، کنکور اهمیت چندانی نداشته و فرد باید بنابر شرایط پذیرش دانشگاه، دارای نتایج یکی از آزمون های بین المللی MCAT و یا CASPer باشد.

برای همین می‌توان اینطور گفت که تحصیل پزشکی بدون کنکور در دانشگاه‌های کانادا امکان پذیر است.

تحصیل پزشکی بدون کنکور در کانادا

تحصیل پزشکی بدون کنکور در اوکراین

در حال حاضر، تحصیل پزشکی و دندانپزشکی اوکراین به یکی از اولویت‌های اصلی و ترند روز دانشجویان بین المللی از سراسر دنیا بدل شده است. این بدین خاطر است که تحصیل پزشکی بدون کنکور در این کشور ممکن بوده و فرد می تواند بدون نیاز به شرکت در آزمون و امتحان ورودی دانشگاه‌های اوکراین، پذیرش و ویزای تحصیلی خود را دریافت کرده و به تحصیل در یکی از دوره‌های محبوب MD و یا MBBS بپردازد.

خوشبختانه، شرایط اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های پزشکی اوکراین به مراتب آسان‌تر بوده و می توان بدون داشتن مدرک کارشناسی نیز برای تحصیل پزشکی بدون کنکور در این کشور اقدام کرد.

فقط باید به خاطر داشته باشید که داشتن حداقل نمرات 50 درصدی دروس اصلی نظیر شیمی، علوم زیستی و فیزیک، نمره زبان قابل قبول، پاسپورت معتبر و نامه تمکن مالی، از پیش نیازهای اولیه و اصلی تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های اوکراین محسوب می‌شوند.

تحصیل پزشکی بدون کنکور در ایتالیا

اگر تمایل به تحصیل پزشکی در ایتالیا دارید، باید این خبر خوب را به شما بدهیم که تحصیل پزشکی بدون کنکور در این کشور مقدور بوده و تنها نیاز به قبولی در آزمون ورودی انگلیسی زبان IMAT دارد.

در واقع در صورت داشتن شرایط زیر، امکان دریافت پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی ایتالیا برای شما وجود داشته و می توانید به راحتی تحصیل پزشکی در دانشگاه های با کیفیت ایتالیا را تجربه کنید:

  • داشتن مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره 6.5
  • قبولی در آزمون ورودی IMAT
  • ترجمه آخرین مدارک تحصیلی (دیپلم و یا مدرک دانشگاهی)
  • داشتن نمرات بالا در دروس اصلی ریاضیات، شیمی، فیزیک و زیست شناسی
  • نامه تمکن بانکی
  • رسید پرداخت ادمیشن فی
  • توصیه نامه اساتید دانشگاهی (در صورت وجود)
  • انگیزه نامه (برای مقاطع تکمیلی)
  • آزمایش مدیکال
  • گواهی عدم سوءپیشینه (در صورت درخواست دانشگاه و یا سفارت)
  • فرم تکمیل و امضا شده درخواست پذیرش دانشگاه
  • اصل و کپی معتبر پاسپورت
  • داشتن حداقل 17 سال سن
  • داشتن حداقل معدل GPA 3

در صورتی که دارای آمادگی لازم برای قبولی در آزمون ورودی IMAT، نمره زبان بالا و شرایط مالی و تحصیلی مناسب باشید، امکان انجام پزشکی بدون کنکور را در کشور ایتالیا خواهید داشت.

تحصیل پزشکی بدون کنکور در ایتالیا

تحصیل پزشکی بدون کنکور در مالزی

با توجه به وجود دانشگاه های باکیفیت و دارای رنکینگ جهانی و هزینه های مناسب تحصیل در کشور مالزی، گزینه پزشکی در مالزی به یکی از برترین گزینه های تحصیلی دانشجویان بین المللی بدل شده است.

به طور معمول، دوره های آموزشی پزشکی در مالزی به دو قسمت پیش بالینی و بالینی تقسیم می شود، این در حالی است که برخی از دوره های پزشکی دانشگاه های مالزی به صورت یکپارچه ارائه می شود. اما در هر دو حالت، رویکرد مبتنی بر سیستم و مبتنی بر حل مسئله به دانشجویان آموزش داده شده و اجازه کسب تجربه ارزشمند عملی را با استفاده از جدیدترین تجهیزات به دانشجو داده می‌شود.

اگر دوست دارید تا در آینده ای نزدیک به تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های مالزی بپردازید، بهتر است تا به خوبی در مورد شرایط پذیرش تحصیلی و امکان ادامه پزشکی بدون کنکور در این کشور تحقیق کنید، اما در حالت کلی شرایط پذیرش دانشگاه‌های این کشور به شرح زیر است:

  • مدرک زبان آیلتس و یا تافل با حداقل نمره 5.5 و یا 550
  • ترجمه ریز نمرات تحصیلی دیپلم و یا کارشناسی
  • داشتن حداقل معدل GPA 3.5
  • داشتن حداقل سن 17 و حداکثر سن 25 سال
  • رسید پرداخت هزینه ادمیشن فی
  • اصل و کپی پاسپورت
  • نامه تمکن مالی
  • آزمایش مدیکال دانشجو
  • قبولی در مصاحبه حضوری دانشگاه
  • داشتن نمرات خوب در دروس اصلی نظیر فیزیک، شیمی و زیست شناسی
  • توصیه نامه (برای مقاطع تکمیلی)
  • انگیزه نامه (برای مقاطع تکمیلی)

ممکن است بنابر شرایط ثبت نام و صلاحدید دپارتمان پذیرش دانشگاه، از متقاضی مصاحبه حضوری و یا آزمون ورودی گرفته شود، اما در حالت کلی تحصیل پزشکی بدون کنکور در مالزی ممکن بوده و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

تحصیل پزشکی بدون کنکور در قبرس

در حال حاضر دانشگاه های پزشکی با کیفیت قبرس شمالی به یکی از قطب های جذاب دانشجویان بین‌المللی از سراسر دنیا، خصوصاً دانشجویان ایرانی بدل شده است. این بدین خاطر است که پزشکی بدون کنکور، بدون ویزای تحصیلی و بدون الزام به داشتن مدرک کارشناسی و آزمون ورودی در دانشگاه های این کشور مقدور بوده و به دانشجو امکان تحصیل بدون دغدغه و استرس را می‌دهد.

در واقع شما این امکان را دارید تا با حداقل معدل 16 از آخرین مدرک تحصیلی (دیپلم)، مدرک زبان، انگیزه نامه، برنامه تحصیلی، توصیه نامه، اصل و کپی پاسپورت، ترجمه ریز نمرات تحصیلی، رسید پرداخت ادمیشن فی و انجام موفق مصاحبه اینترنتی و حضوری، پذیرش تحصیلی دانشگاه مورد نظر خود در قبرس را گرفته و به تحصیل پزشکی در این کشور بپردازید.

لازم به ذکر است که الزام برای ارائه مدرک زبان نیز وجود نداشته و می توانید در صورت تمایل دوره آماده سازی زبان انگلیسی خود را نیز در دانشگاه مورد نظر خود در قبرس شمالی بگذرانید. با توجه به کیفیت بالای سیستم آموزشی، نزدیکی فاصله، نبود نیاز به امتحان کنکور و ویزای تحصیلی و شهریه‌های مناسب دانشگاه، دوره پزشکی قبرس شمالی، گزینه بسیار جذاب و ایده آلی برای دانشجویان ایرانی محسوب می‌شود.

پزشکی بدون کنکور و ویزا در قبرس شمالی

تحصیل پزشکی بدون کنکور در ترکیه

با مراجعه به مطلب راهنمای تحصیل پزشکی در ترکیه به خوبی متوجه این موضوع می‌شوید که پزشکی بدون کنکور و یا به همراه کنکور، هر دو در این کشور ممکن است!

کشور ترکیه دارای انواع دانشگاه های خصوصی و دولتی با کیفیت و تراز اول است که سالانه دانشجویان بین المللی زیادی را از سراسر دنیا به سوی خود جذب می کند. خوشبختانه، دانشگاه های ترکیه همانند قبرس شمالی نیاز به دریافت ویزای تحصیلی نداشته و به همین خاطر از جذابیت فراوانی نزد دانشجویان ایرانی برخوردار است.

اما موضوع مهم بر سر انتخاب تحصیل در دانشگاه های دولتی و یا خصوصی این کشور است. به طور معمول در دانشگاه های دولتی ترکیه اغلب دوره های آموزشی به زبان ترکی استانبولی ارائه می شود و شهریه بسیار کمی را از دانشجویان بومی و بین المللی دریافت می کنند. این در حالی است که ورود به دانشگاه های دولتی این کشور نیازمند قبولی در آزمون ورودی و سراسری یوس است.

از این رو می توان اینطور گفت که تحصیل پزشکی در دانشگاه های دولتی ترکیه نیازمند شرکت در کنکور سراسری این کشور و اخذ مدرک زبان ترکی تومر است. اما اگر پایین بودن شهریه پرداختی آنچنان مسئله مهمی برای شما نباشد و تمایل به تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در ترکیه داشته باشید، می‌توانید به جای دانشگاه های دولتی این کشور، برای اخذ پذیرش تحصیلی و قبولی در آزمون ورودی ساده تر دانشگاه‌های خصوصی ترکیه اقدام کرده و با پرداخت شهریه بیشتر، به زبان انگلیسی به تحصیل بپردازید.

البته این بدین معنی نیست که به هیچ وجه نمی توان به تحصیل رشته پزشکی به زبان انگلیسی در دانشگاه های دولتی ترکیه پرداخت، اما تعداد دوره‌های انگلیسی زبان آنها در مقایسه با دانشگاه های خصوصی کمتر بوده و از شرایط پذیرش رقابتی و سخت تری برخوردار هستند.

به طور کلی می‌توان اینطور گفت که دوره های پزشکی در ترکیه نیازمند صرف حداقل 6 سال زمان هستند. دو سال ابتدایی برای گذراندن دروس تئوری اختصاصی است و از سال سوم به بعد، دروس عملی پزشکی شروع می‌شود، در نهایت در سال آخر پزشکی، دوره کارآموزی در بیمارستان به دانشجو ارائه می‌گردد.

تحصیل پزشکی بدون کنکور در چین

کشور چین به واسطه داشتن دانشگاه های تراز اول در قاره آسیا و جهان، یکی از مقاصد تحصیلی بسیار ایده آل برای تحصیل رشته پزشکی در خارج از کشور محسوب می شود. تحصیل پزشکی و یا همان MBBS در چین نیازمند اخذ پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی چین است و شامل شرایط زیر می‌شود:

  • حداقل نمره 60 درصد در دروس فیزیک، شیمی و زیست شناسی مقطع متوسطه
  • داشتن حداقل 18 سال سن
  • ترجمه آخرین مدرک تحصیلی (دیپلم یا کارشناسی)
  • ترجمه ریز نمرات تحصیلی
  • فرم درخواست تکمیل شده پذیرش
  • رسید پرداخت ادمیشن فی
  •  مدرک زبان انگلیسی
  • آزمایش مدیکال
  • توصیه نامه اساتید قبلی (در صورت وجود)
  • اصل و کپی پاسپورت
  • نامه تمکن مالی با حداقل 7 هزار دلار موجودی
  • رزومه و برنامه تحصیلی دانشجو
  • انگیزه نامه تحصیلی دانشجو

به طور کلی تحصیل پزشکی بدون کنکور در کشور چین امکان پذیر است، اما ممکن است بنابر شرایط پذیرش دانشگاه، علاوه مدارک تحصیلی، زبان و مدارک مالی و هویتی، از دانشجو یک مصاحبه آنلاین و حضوری و یک آزمون ورودی گرفته شود.

اما بنابر آخرین آمار رنکینگ دانشگاه های جهان، دانشگاه های پزشکی چین از رتبه بسیار خوبی در میان دانشگاه های آسیا برخوردار بوده و هزینه مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در دانشگاه های چین، 70 درصد کمتر از دانشگاه های معادل و هم تراز آمریکایی و انگلیسی است.

تحصیل پزشکی در چین

تحصیل پزشکی بدون کنکور در اتریش

برای تحصیل پزشکی در کشور اتریش، شما نیازمند اخذ پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی شینگن از این کشور هستید. به طور معمول پزشکی در اتریش یک دوره 6 ساله بوده و برای دانشجویان بومی و عضو اتحادیه اروپا رایگان است، اما دانشجویان بین المللی ملزم به پرداخت شهریه هستند.

در حالت کلی، شرایط پذیرش تحصیلی دوره پزشکی در اتریش شامل موارد زیر می‌شود:

  • مدرک زبان سطح C1 آلمانی
  • قبولی در امتحان ورودی دانشگاه که متشکل از دروس زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی به زبان آلمانی و آزمون تست هوش می شود
  • ترجمه آخرین مدارک تحصیلی (حداقل کارشناسی)
  • برخورداری از توصیه نامه اساتید دانشگاه قبلی
  • نامه پذیرش و سوابق تحصیل در دانشگاه پزشکی داخل کشور (در صورتی که عضو اتحادیه اروپا نیستید)
  • اصل و کپی پاسپورت
  • نامه تمکن مالی بانکی
  • رسید پرداخت هزینه ادمیشن فی
  • رزومه و انگیزه نامه تحصیلی
  • داشتن معدل قابل قبول (حداقل 15 تا 16 از آخرین مدرک تحصیلی)

شما این امکان را دارید تا در صورت نداشتن مدرک زبان آلمانی، دوره دو ساله زبان آلمانی را در کشور اتریش گذرانده و پس از قبولی در آزمون ورودی، دوره پزشکی خود را در این کشور شروع کنید. پزشکی بدون کنکور در کشور اتریش در اغلب موارد ممکن نبوده و حداقل مدرک تحصیلی مورد قبول دانشگاه‌های این کشور، مدرک کارشناسی مرتبط با رشته پزشکی است.

تحصیل پزشکی بدون کنکور در فرانسه

اگر قصد تحصیل پزشکی در دانشگاه های با کیفیت فرانسه را داشته باشید، باید از این موضوع مطلع باشید که دوره های عمومی پزشکی در این کشور نیاز به صرف زمان 9 ساله و دوره های تخصصی پزشکی در فرانسه از جمله جراح و یا متخصص اطفال نیاز به صرف زمان 10 تا 12 ساله دارد.

به طور معمول دوره های پزشکی در کشور فرانسه به سه بخش اصلی PCEM، DCEM، دوره عمومی و سایر تخصص ها تقسیم می شود و در نهایت به مدرک و گواهی دکترای پزشکی منتهی می‌گردد.

چرخه اول که به نام PCEM معروف است شامل دو سال آمادگی تحصیلی مشابه برای رشته های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، پرستاری و فیزیوتراپی می شود. دانشجویان بومی و بین المللی رشته پزشکی در فرانسه تنها دو بار شانس قبولی در آزمون سال اول تحصیلی دوره پزشکی را دارند تا بتوانند به سال دوم تحصیلی انتقال پیدا کنند، در غیر این صورت دوره‌های جایگزین و ساده تر (به غیر از پزشکی) به فرد پیشنهاد می‌شود.

معمولاً تنها 15 الی 20 درصد از دانشجویان از آزمون سال اول پزشکی قبول می شوند و الباقی باید شانس خود را مجدداً برای بار دوم امتحان کنند. همچنین لازم به ذکر است که به استثنای دانشجویان بومی و دانشجویان اتحادیه اروپا، تنها از 8 درصد از مجموع دانشجویان بین المللی متقاضی تحصیل پزشکی در فرانسه پذیرش می شود، از این رو می توان گفت که پذیرش تحصیلی و اخذ ویزای تحصیلی فرانسه موضوعی کاملاً رقابتی و نفس گیر است.

چرخه دوم تحصیل پزشکی در فرانسه با نام DCEM شناخته می‌شود و شامل 4 سال تحصیلی است. دانشجویان این دوره ملزم هستند با موفقیت از امتحانات تئوری و نهایی این دوره گذر کرده و به طور کامل در دوره های کارآموزی و سمینارها شرکت کنند تا بتوانند به چرخه سوم قدم بگذارند.

در نهایت دوره سوم که به نام DES شناخته می‌شود از دو دوره تحصیلی پزشکی عمومی و سایر تخصص‌ها تشکیل می‌شود که منجر به اخذ دیپلم و گواهی ارزشمند DES می‌شود.

در حالت کلی، تحصیل پزشکی بدون کنکور در دانشگاه های فرانسه امکان پذیر بوده و نیازمند حداقل مدرک تحصیلی دیپلم، نمرات قابل قبول دروس اصلی متقاضی، مدرک زبان فرانسوی DELF و یا TCF (یا مدرک زبان انگلیسی)، نامه تمکن مالی، ترجمه مدارک تحصیلی، مالی و هویتی دانشجو، برنامه تحصیلی و انگیزه نامه تحصیلی است.

با توجه به کیفیت بالای آموزشی و هزینه های بسیار مناسب تحصیل پزشکی در فرانسه، سختی روند پذیرش و رقابتی بوده قبولی در دوره های دانشگاهی امری معقول بوده و موضوعی کاملاً قابل قبول است.

تحصیل پزشکی بدون کنکور در فرانسه

تحصیل پزشکی بدون کنکور در انگلیس

دوره های پزشکی در انگلیس شامل دو حالت کلی A100 و A104 می شوند. دوره استاندارد A100 معمولاً 5 و یا 6 ساله بوده و دارای دوره های آموزشی مختلفی از جمله MBBS و یا MBChB می شود و در نهایت به مدرک کارشناسی پزشکی ختم می‌گردد، از این رو می‌توان گفت که تحصیل پزشکی بدون کنکور و مدرک کارشناسی در دانشگاه‌های انگلیس امکان پذیر است.

شرایط پذیرش تحصیلی دانشگاه های پزشکی انگلیس شامل موارد زیر می‌شود:

  • ترجمه آخرین مدرک و ریز نمرات تحصیلی (دیپلم و پیش دانشگاهی)
  • نمرات بالای دروس اصلی فیزیک، شیمی، ریاضیات و زیست شناسی
  • مدرک زبان آیلتس با مجموع نمره 7.5
  • معدل بالای دیپلم
  • نامه تمکن مالی بانکی
  • رسید پرداخت هزینه ادمیشن فی
  • رزومه تحصیلی
  • برنامه تحصیلی
  • انگیزه نامه
  • کپی و اصل پاسپورت
  • تکمیل و امضای فرم درخواست پذیرش
  • قبولی در آزمون ورودی و مصاحبه اینترنتی
  • تجارب کاری مرتبط با رشته پزشکی
  • مقاله و پژوهش مرتبط با رشته تحصیلی

در صورتی که دارای شرایط تحصیلی و نمره زبان بالا باشید و از تمکن مالی کافی برای پوشش هزینه‌های بالای شهریه دانشگاه‌های پزشکی در انگلیس برخوردار باشید، امکان اخذ پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی انگلیس برای شما وجود دارد.

تحصیل پزشکی بدون کنکور در آلمان

بنابر آخرین آمار ارائه شده توسط وب سایت رنکینگ QS، در حال حاضر 32 دانشگاه پزشکی در آلمان در لیست برترین دانشگاه های پزشکی جهان قرار گرفته اند و به همین خاطر گزینه های زیادی را در پیش روی شما قرار می دهند.

اولین موضوعی که باید در رابطه با تحصیل پزشکی بدون کنکور در آلمان به آن توجه کنید این است که دوره های عملی به طور مجزا بین کارشناسی و ارشد ارائه نمی شود و مجموع دوره تئوری و عملی پزشکی در حدود 6 سال زمان برده و به زبان آلمانی ارائه می شود.

از این رو شما باید دارای مهارت بالای زبان برای تحصیلی پزشکی بدون کنکور در آلمان باشید. البته تعداد کمی از رشته‌های پزشکی در آلمان به زبان انگلیسی نیز ارائه می شوند، اما اغلب رشته ها به زبان آلمانی تدریس می‌گردند.

به طور کلی دوره پزشکی در آلمان شامل چهار مرحله زیر می‌شود:

  • مرحله پیش بالینی
  • مرحله بالینی
  • دوره عملی
  • آزمون دولتی

این در حالی است که شرایط پذیرش تحصیلی دانشگاه های پزشکی آلمان شامل موارد زیر می‌گردد:

  • مدرک زبان آلمانی TestDaF و یا DSH با نمره بالا
  • قبولی در آزمون ورودی دانشگاه
  • ترجمه آخرین مدارک و ریز نمرات تحصیلی
  • در صورتی که آخرین مدارک تحصیلی دانشجو قابل ارزیابی نباشد و یا برابر با گواهی های آموزشی آلمان نباشد، باید در دوره یک ساله آماده سازی Studienkolleg و آزمون Feststellungsprüfungexam شرکت کنید.
  • نمرات بالا در دروس اصلی زیست شناسی، فیزیک، شیمی و ریاضی
  • نتایج آزمون TestAS exam و یا TMS برای برخی از دانشگاه‌ها
  • اصل و کپی پاسپورت
  • رسید پرداخت ادمیشن فی
  • قبولی در مصاحبه اینترنتی
  • نامه تمکن مالی
  • قبولی در آزمون ورودی دانشگاه (در برخی از دانشگاه‌ها)

در حال حاضر، کیفیت بالای سیستم آموزشی، اعتبار بالای مدارک دانشگاهی، هزینه بسیار مناسب تحصیل پزشکی در آلمان و بسیاری از مزایای ریز و درشت دیگر موجب شده تا اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های آلمان و دریافت ویزای تحصیلی از کنسولگری این کشور بسیار رقابتی، سخت و زمان‌بر باشد.

پیشنهاد می‌کنیم در صورت تمایل برای تحصیل پزشکی بدون کنکور در کشورهای مختلف، نخست از مشاوره تحصیلی جامع و کاربردی لتسگو یونی استفاده کرده و سپس در مورد رشته و مقصد تحصیلی خود تصمیم‌گیری نمایید.