برای تحصیل در رشته تخصصی پزشکی در یکی از محبوب ترین کشورهای اروپایی دنیا یعنی ایتالیا، جزئیات زیادی برای دانستن از جمله شرایط سنی تحصیل پزشکی در ایتالیا، هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی، مدت زمان تحصیل پزشکی در ایتالیا، شرایط اپلای پزشکی ایتالیا و موارد متعدد دیگر وجود دارد.

از این رو اگر شما هم به فکر ادامه تحصیل در بهترین دانشگاه های ایتالیا برای رشته تخصصی پزشکی هستید، با ما در ادامه با راهنمای جامع تحصیل این رشته در کشور ایتالیا همراه باشید تا شما را با شرایط تحصیل پزشکی در یکی از بهترین و جذاب ترین مقاصد تحصیلی با پیشرفته ترین تجهیزات آموزشی و هزینه های اقتصادی باور نکردنی آشنا کنیم. با رزرو وقت مشاوره مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، رزومه خود را بررسی کرده و در صورت داشتن شرایط مناسب، در کمترین زمان ممکن، برای یکی از بهترین دانشگاه‌های پزشکی ایتالیا اقدام کنید.

تحصیل پزشکی در ایتالیا

مدرک پزشکی اعطایی از دانشگاه‌های معتبر ایتالیا، در سطح بین‌المللی و به ویژه در کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارای اعتبار است و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها با گذراندن آزمون‌های مربوطه، می‌توانند در کشورهای مختلفی از جمله آمریکا، کانادا و سایر نقاط جهان به فعالیت حرفه‌ای خود به عنوان پزشک ادامه دهند. صرف نظر از فرصت حضور و زندگی دانشجویی در کشوری با فرهنگ و تاریخ غنی، جاذبه‌های توریستی بی‌نظیر و غذاهای بسیار خوشمزه و تازه نظیر پیتزای معروف ایتالیایی، مزایای تحصیل این رشته در کشور ایتالیا شامل موارد زیر می‌شود:

- داشتن انتخاب‌های متعدد از میان دانشگاه‌های پزشکی معتبر و معروف ایتالیایی که دروس خود را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند.

- رزرو فضای اختصاصی برای اخذ پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی دانشجویان بین المللی اروپایی و غیر اروپایی به صورت مجزا

- وجود تنها یک آزمون ورودی انگلیسی IMAT برای تحصیل پزشکی در کشور ایتالیا که امکان شرکت در آن در ۲۰ شهر مختلف در دنیا و به صورت آنلاین وجود دارد.

- هزینه های زندگی هنگام تحصیل در ایتالیا با در نظر گرفتن تجهیزات و امکانات پیشرفته شهری بسیار پایین بوده و به طور میانگین معادل ۷ یورو در ماه است. 

- مدارک دانشگاهی این رشته در تمام قاره اروپا، انگلیس، آمریکا و سایر کشورهای دنیا قابل شناسایی بوده و از اعتبار بالایی برخوردار است. 

- ویزای تحصیلی ایتالیا، همان ویزای شنگن است که به دانشجو اجازه سفر و حضور در ۲۵ کشور این حوزه معتبر از جمله آلمان، اسپانیا، فرانسه و سایر کشورهای مطرح اروپایی را در خلال تعطیلات دانشگاه می‌دهد.

- امکان استفاده از مزیت دانشجوی انتقالی و گذراندن یک تا دو ترم تحصیلی در سایر دانشگاه های مطرح پزشکی دنیا برای دانشجویان پزشکی بین المللی ایتالیا وجود دارد.

- امکان انجام کار دانشجویی هنگام تحصیل در ایتالیا و پوشش بخشی از هزینه های برای دانشجویان بین‌المللی پزشکی در کشور ایتالیا وجود دارد.

تحصیل پزشکی در ایتالیا

بهترین دانشگاه های پزشکی ایتالیا

از سال ۲۰۰۹ میلادی، دانشگاه‌های معتبر دولتی ایتالیا رشته‌های انگلیسی زبان پزشکی MD با کیفیت خود را به دانشجویان بین المللی از سراسر دنیا ارائه داده‌اند. در حال حاضر بیش از ۱۲ دانشگاه دولتی در کشور ایتالیا دوره‌های تخصصی پزشکی MBBS را به زبان انگلیسی به دانشجویان ارائه می‌دهد. این دانشگاه‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • دانشگاه بری
  • موسسه آموزش عالی بولونیا
  • موسسه آموزشی هیومنیتاس میلان
  • دانشگاه کامپانیا لوئیجی وانویتلی
  • آکادمی مسینا
  • موسسه آموزش عالی میلان
  • موسسه آموزشی میلان بیکوکا
  • آکادمی آموزشی فدریکو دوم ناپل
  • دانشگاه پاویا
  • دانشگاه پادوا
  • موسسه آموزش عالی لا ساپینزا رم
  • آکادمی تور ورگاتا رم
  • دانشگاه تورین

اپلای پزشکی ایتالیا

اگر خواستار ادامه تحصیل در ایتالیا و اپلای پزشکی هستید، باید به این موضوع توجه داشته باشید که تحصیل در ایتالیا نیازمند اخذ پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه پزشکی است. از این رو شما باید موارد زیر را جهت اثبات داشتن شرایط لازم برای دریافت پذیرش تحصیلی و اپلای این رشته دانشگاهی به دپارتمان پذیرش دانشگاه ارائه دهید:

•  نمره قبولی در آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی انگلیسی زبان ایتالیا IMAT

•  ترجمه آخرین مدرک تحصیلی (دیپلم و یا مدرک دانشگاهی)

•  ترجمه ریز نمرات مقطع متوسطه و آخرین مدرک تحصیلی دانشجو

•  داشتن نمرات بالا و قابل قبول در دروس اصلی ریاضیات، فیزیک، شیمی و زیست شناسی

•  مدرک زبان معتبر انگلیسی و یا ایتالیایی

•  نامه تمکن مالی بانکی

•  فرم  تکمیل و امضا شده درخواست پذیرش تحصیلی دانشگاه

•  رسید پرداخت ادمیشن فی

•  توصیه نامه اساتید قبلی (در صورت درخواست دانشگاه)

•  برنامه و رزومه تحصیلی دانشجو

•  انگیزه نامه برای مقاطع تکمیلی 

•  آزمایش مدیکال دانشجو

•  داشتن حداقل ۱۷ سال سن

ممکن است برخی از دانشگاه‌های پزشکی در ایتالیا، حداقل معدل GPA با نمره ۳ را از دانشجویان بین المللی درخواست کنند، از این رو بهتر است برای اطلاع از شرایط کامل پذیرش تحصیلی و اپلای پزشکی ایتالیا به وب سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کنید.

پزشکی در ایتالیا چند سال است

رشته پزشکی ایتالیا یا همان M.D. به دو بخش تقسیم می شود. هنگام تحصیل در ایتالیا دو سال اول پیش بالینی و pre-clinical است و بر ایجاد پایه و زمینه ای پایدار برای درک موضوعات عمومی نظیر آناتومی، بیوشیمی، فیزیولوژی، زیست شناسی مولکولی و سلولی و سایر موارد دارد.

بخش دوم در سال سوم پزشکی ایتالیا شروع می شود و تا فارغ التحصیلی ادامه دارد. این بخش که مرحله بالینی و یا همان clinical است، رشته هایی نظیر جراحی عمومی، بیماری های داخلی، پاتولوژی (آسیب شناسی)، امراض زنانه و غیره را پوشش می دهد. از این رو به دانشجوی بین المللی پزشکی در این کشور مهارت های عملی آموخته شده و انتظار می رود تا از دانش نظری خود برای انجام امور پزشکی استفاده کنند.

پزشکی در ایتالیا چند سال است

به بیانی دیگر، مطالعات و دوره‌های اولیه پزشکی پیش بالینی ریشه‌های درخت هستند و دوره‌های بالینی پزشکی در ایتالیا شاخه ها و برگ‌های آن محسوب می‌شوند. مدت زمان تحصیل پزشکی ایتالیا در رشته های مختلف متفاوت بوده و به شرح زیر است:

  • پزشکی عمومی: ۴ تا ۶ سال
  • دندانپزشکی: ۵ تا ۶ سال
  • دامپزشکی: ۶ سال
  • داروسازی: ۵ تا ۶ سال
  • پرستاری: ۳ تا ۴ سال
  • فیزیوتراپی: ۳ تا ۴ سال
  • تخصص‌های پزشکی: ۳ تا ۶ سال

در نهایت با فارغ التحصیلی از رشته های تخصصی پزشکی ایتالیا، شما این امکان را دارید تا به عنوان یک دکتر حرفه ای با مدرک بین المللی و معتبر در سراسر کشورهای اروپایی و جهان مشغول به کار شوید. 

شرایط سنی پزشکی ایتالیا

همانطور که در مطلب شرایط سنی برای تحصیل در ایتالیا به این موضوع اشاره کردیم، دامنه سنی مورد قبول هر یک از دانشگاه ها و دانشکده های پزشکی ایتالیا متغیر است و نمی‌توان عدد دقیقی را برای آن اعلام کرد. برای مثال محدوده سنی مورد قبول دانشگاه رم بین ۱۸ تا ۳۶ سال است. 

البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که شرط تحصیل این رشته در این کشور تنها دریافت پذیرش تحصیلی و موافقت دانشگاه نیست و دانشجوی بین المللی نیاز به اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا را نیز دارد. از این رو اگر تحت هر شرایطی موفق به دریافت نامه پذیرش دانشگاه شود، اما از شرط سنی و گپ تحصیلی بسیار زیاد و غیرقابل توجیه برای تحصیل این رشته در این کشور برخوردار باشد، ممکن است با پدیده ریجکت ویزای شنگن از سوی سفارت روبرو شود. 

همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید که فارغ التحصیلی در رشته پزشکی ایتالیا به حداقل ۵ تا ۶ سال زمان نیاز دارد و بعد از آن ۳ تا ۴ سال نیز صرف اخذ تخصص پزشکی در کشور ایتالیا می‌شود، از این رو اگر برای مثال در سن ۳۰ سالگی بخواهید برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور اقدام کنید، در حدود سن ۴۰ سالگی به یک پزشک کامل و جهانی تبدیل شده‌اید. 

سن اشاره شده در بالا موضوع بسیار مهمی نیست، اما معمولاً یک فرد ۳۰ساله دارای حداقل گپ تحصیلی ۵ تا ۷ سال از آخرین مدرک تحصیلی خود است که برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه پزشکی یا همان IMAT مشکل ساز بوده و به دلیل دور بودن از محیط آموزشی، امکان قبولی در این آزمون را برای فرد بسیار کم می‌کند.

هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی

برخلاف بسیاری از دانشگاه های دولتی در دنیا نظیر دانشگاه‌های آلمان و فرانسه که اغلب دروس و رشته‌های خود را به زبان بومی آلمانی و فرانسوی ارائه می‌دهند، دانشگاه های پزشکی ایتالیا امکان تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی و هزینه‌ای مقرون به صرفه را برای دانشجویان بین‌المللی مهیا کرده است.

تحصیل رایگان پزشکی در ایتالیا

از این رو شما می‌توانید با دریافت پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی ایتالیا با پرداخت تقریبی ۴۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو در سال به تحصیل پزشکی در این کشور جذاب و تاریخی بپردازید. هزینه تحصیل این رشته در کشور ایتالیا در مقایسه با دانشگاه‌های شرق اروپا نظیر مجارستان و اسلواکی و یا کشورهای انگلیس و آمریکا با شهریه تقریبی بیش از ۹ هزار یورو در سال بسیار کم و منطقی به نظر می‌رسد.

پایین بودن شهریه دانشگاه های پزشکی ایتالیا در مقایسه با سایر دانشگاه‌های با کیفیت و برتر دنیا بخاطر اینست که بخشی از هزینه دانشگاه های دولتی این کشور توسط دولت تامین می شود، از این رو دانشجویان بین‌المللی می‌توانند از این فرصت نهایت بهره را ببرند.

اگر بخواهید هزینه‌های جانبی و زندگی را نیز در کنار هزینه‌های تحصیل این رشته در کشور ایتالیا محاسبه کنید، باید به طور تقریبی در هر ماه بین ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ یورو برای مواردی نظیر اقامتگاه دانشجویی و یا خانه، حمل و نقل، تجهیزات دانشگاهی و کتاب و سایر موارد مرتبط هزینه کنید. 

اگر قصد داشته باشید هنگام تحصیل در ایتالیا، به جای خوابگاه دانشجویی از خانه شخصی در کشور ایتالیا برای اسکان خود استفاده کنید، هزینه‌های شما در سال اول بخاطر نیاز به پرداخت پیش پرداخت (۳ ماه اول اجاره)، خرید احتمالی وسایل مورد نیاز خانه و مواد خوراکی بیشتر خواهد شد. در عین حال باید به این موضوع توجه داشته باشید که هزینه‌های زندگی در شهرهای بزرگی نظیر رم، میلان، فلورنس و یا بولونیا بین ۸۵۰ تا ۱۵۰۰ یورو متغیر بوده و نسبت به شهرهای کوچک ایتالیا گران‌تر است.

تحصیل رایگان پزشکی در ایتالیا

دانشجویان بین‌المللی می‌توانند در کشور ایتالیا پزشکی را به صورت رایگان یا با هزینه کم تحصیل کنند، به‌ویژه اگر بتوانند در یک دانشگاه دولتی پذیرش بگیرند و برای بورسیه‌هایی مانند بورسیه استانی یا DSU (Diritto allo Studio Universitario) واجد شرایط شوند. برای تحصیل رایگان پزشکی به زبان انگلیسی، دانشجویان بین‌المللی باید آزمون بین‌المللی پذیرش پزشکی (IMAT) را بگذرانند که توسط دانشگاه‌های دولتی ارائه دهنده دوره‌های پزشکی به زبان انگلیسی مورد نیاز است. 

دانشگاه‌های دولتی در کشور ایتالیا شهریه‌های بسیار پایین‌تری نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر دارند و سپس دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برای بورسیه‌های استانی، که توسط دولت ایتالیا برای حمایت از دانشجویان بر اساس وضعیت مالی آن‌ها ارائه می‌شوند، درخواست دهند. این فرآیند رقابتی است، بنابراین آمادگی برای IMAT و اطمینان از ارسال صحیح تمام مدارک برای بورسیه استانی بسیار مهم است.

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در ایتالیا

جهت ادامه تحصیل پزشکی در ایتالیا و بازگشت به کشور، انتخاب دانشگاهی معتبر و مورد تایید وزارت علوم ایران از اهمیت بالایی برخوردار است. با انتخاب چنین دانشگاهی، اطمینان حاصل خواهید کرد که سرمایه زمانی و مالی شما به بهترین نحو به کار گرفته شده است. به منظور تسهیل انتخاب شما، لیستی از دانشگاه‌ های مورد تایید وزارت علوم در ایتالیا هستند، گردآوری شده و به صورت دوره‌ای به‌روزرسانی می‌شود.

تحصیل رایگان پزشکی در ایتالیا

پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی

دانشگاه‌های بسیاری در کشور ایتالیا به شما فرصت تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی را ارائه می‌دهند. دانش زبان انگلیسی شما در حد نمره لازم برای آیلتس و تافل، معمولاً برای این منظور کافی است و در طول تحصیلات خود، می‌توانید از طریق دوره‌های دانشگاهی یا مدارس زبان، زبان ایتالیایی را یاد بگیرید تا بتوانید با جمعیت محلی یا بیماران خود ارتباط برقرار کنید. 

بسیاری از دانشگاه‌های معتبر در کشور ایتالیا، از جمله دانشگاه میلان، دانشگاه ساپینزا رم و دانشگاه پاویا، دوره‌های پزشکی تدریس شده به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. این امر به دانشجویان بین‌المللی امکان می‌دهد تا بدون نیاز به تسلط کامل به زبان ایتالیایی، مدارک پزشکی خود را از ایتالیا اخذ کنند. 

سخن پایانی

این فرآیند طولانی و دشوار است و شامل مراحل خسته‌کننده بسیاری برای پیگیری و رعایت ددلاین‌ها می‌شود. برای بسیاری، ادامه مسیر با همه این‌ها در حالی که هم‌زمان تمام وقت برای IMAT مطالعه می‌کنند، می‌تواند طاقت‌فرسا باشد. متاسفانه، هر ساله بسیاری از دانشجویان در جزئیات کوچک اشتباه می‌کنند و بنابراین فرصت پذیرش در دانشکده پزشکی را از دست می‌دهند. 

اگر می‌خواهید آرامش خاطر داشته باشید و وقت خود را صرف مطالعه برای IMAT کنید، به جای نگرانی در مورد این فرآیند گیج‌کننده، ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم! ما می‌توانیم راهنمای شخصی شما در کل این فرآیند باشیم و اطمینان حاصل کنیم که همه چیز به خوبی و موفقیت پیش می‌رود. در صورت تمایل، می‌توانید از خدمات حرفه‌ای پذیرش تحصیلی، مشاوره و ارزیابی آنلاین لتسگو یونی برای تحصیل پزشکی در ایتالیا بهره‌مند شوید.