تحصیل پزشکی در مجارستان یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی متقاضیان تحصیل در کشورهای اروپایی است که هم از کیفیت بالایی برخوردار است و هم شرایط پذیرش خوبی دارد. ما قصد داریم در این مطلب به هزینه تحصیل پزشکی در مجارستان و شرایط تحصیل پزشکی در مجارستان اشاره کنیم، پس تا انتهای مطلب با ما باشید.

بسیاری از افراد علاقه‌مند به رشته پزشکی که رویای پزشک شدن را در سر دارند به علت سختی مسیر موفقیت در کنکور سراسری برای این رشته تحصیلی، تصمیم به مهاجرت تحصیلی به کشورهای دیگر می‌گیرند. اما انتخاب مقصدی مناسب قدری دشوار است، پس برای قدم برداشتن در این مسیر وقت مشاوره مهاجرت خود را رزرو کنید.

از آنجایی که تحصیل در رشته پزشکی در دنیا در گروه رشته‌های تحصیلی محبوب قرار دارد، در اکثر کشورهای اروپایی، آمریکا، کانادا، استرالیا و ... تدریس می‌شود و پس از اتمام دوره تحصیل مدارک معتبر به دانشجویان اعطا می‌شود. 

تحصیل پزشکی در مجارستان

طبق آمارهای جهانی در زمینه کیفیت آموزش، کشور مجارستان در فهرست برترین سیستم‌های آموزشی و در جمع 30 کشور برتر این حوزه در جهان قرار گرفته است و هر ساله تعداد زیادی از علاقه‌مندان به تحصیل پزشکی و سایر رشته‌های تحصیلی، کشور مجارستان را به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی خود انتخاب می‌کنند.

رشته پزشکی در مجارستان به عنوان یکی از برترین رشته‌های تحصیلی این کشور در میان دانشجویان بین‌المللی شناخته شده و همواره مورد توجه قرار گرفته است. دلایل بسیاری کشور مجارستان را در لیست بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل قرار داده است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

آموزش باکیفیت بالا و مطابق با استانداردهای اروپایی: از آنجایی که کشور مجارستان در قلب قاره اروپا و در کنار دیگر کشورهای پیشرفته این قاره واقع شده است، در سال‌های اخیر تلاش بسیاری برای هم‌تراز شدن با دیگر کشورهای اروپایی در تمامی زمینه مخصوصا در زمینه آموزش کرده است. 

کلیه برنامه‌های آموزشی در تمامی مقاطع تحصیلی که در کشور مجارستان ارائه می‌شوند کاملا مطابق با استانداردهای اروپایی و بین‌المللی تنظیم شده‌اند و از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند. همچنین رشته پزشکی در بهترین دانشگاه‌های این کشور و مطابق با استانداردهای پزشکی روز آمریکا و اروپا تدریس می‌شود.

تحصیل پزشکی در مجارستان

برنامه آموزشی به زبان انگلیسی: دانشجویان بین المللی با خیالی آسوده می‌توانند مجارستان را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کنند چرا که اکثر برنامه‌های آموزشی در این کشور به زبان انگلیسی و باکیفیت بسیار بالا ارائه می‌شود.

مقرون به صرفه بودن: تصور بسیاری از افراد این است که تحصیل و زندگی در کشورهای اروپایی گران قیمت است. اما هزینه‌های تحصیل و زندگی در کشور مجارستان به نسبت بسیاری از کشورهای دیگر کمتر و مقرون به صرفه‌تر است. 

رقابت کمتر در پذیرش: انتخاب برخی از رشته‌های تحصیلی در دنیا به علت محبوبیت بالا همواره رقابتی بوده است و به همین علت بسیاری از افراد نمی‌توانند طبق علایق خود انتخاب رشته کنند. خوشبختانه این افراد می‌توانند کشور مجارستان را برای تحصیل پزشکی انتخاب کنند چرا که گرفتن پذیرش تحصیلی در رشته پزشکی در مجارستان به مراتب راحت‌تر از بسیاری از کشورهاست.

عضویت در اتحادیه اروپا و منطقه شنگن: از آنجایی که کشور مجارستان در حوزه شنگن قرار گرفته و همچنین عضو اتحادیه اروپا است، دانشجویان بین‌المللی به راحتی می‌توانند پس از تحصیل در مجارستان و دیگر کشورهای اروپایی کار کنند و اقامت داشته باشند و این یکی از مهمترین مزیت‌های تحصیل پزشکی در مجارستان است. 

زندگی دانشجویی هیجان انگیز با جوامع چندفرهنگی: طبق مواردی که پیشتر به آن‌ها اشاره کردیم، دانشجویان محصل در مجارستان از جای جای دنیا به این کشور مهاجرت کرده‌اند و مشغول به تحصیل در رشته تحصیلی مورد علاقه خود شده‌اند. پس فرصت مناسبی پیش روی این افراد است که با فرهنگ‌های مختلف آشنا شوند و از دوران دانشجویی و تحصیل خود لذت ببرند. 

تحصیل پزشکی در مجارستان به زبان انگلیسی

یکی از دغدغه‌های افراد پیش از انتخاب مقصد خود برای تحصیل در خارج از کشور زبان رسمی آن کشور است و معمولا کشورهای اروپایی زبانی غیر از انگلیسی را به عنوان زبان رسمی خود معرفی می‌کنند. زبان مجاری که زبان محلی کشور مجارستان است به عنوان زبان رسمی این کشور شناخته شده است.

اما طبق سیاست‌های دولت مجارستان برای جذب دانشجویان بین‌المللی، بسیاری از برنامه‌های تحصیلی همچون پزشکی در دانشگاه‌های این کشور به زبان انگلیسی هم ارائه می‌شوند و افراد با خیالی آسوده می‌توانند در رشته تحصیلی مورد علاقه خود در مجارستان تحصیل کنند.

برای تحصیل رشته پزشکی در مجارستان به زبان انگلیسی، برخی از دانشگاه‌ها که با استانداردهای اروپا و آمریکا مطابقت دارند به متقاضیان بین‌المللی معرفی شده‌اند و افراد می‌توانند از میان این دانشگاه‌ها بهترین را براساس شرایط شخصی خود انتخاب کنند.

در ادامه لیست دانشگاه‌هایی که رشته پزشکی را به زبان انگلیسی در مجارستان ارائه می‌کنند و مورد تایید وزارت بهداشت و درمان کشور ایران هستند آمده است. نام دانشگاه های پزشکی با برنامه های انگلیسی بر اساس سیستم رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS مرتب شده است.

دانشگاه سملوایز

برترین دانشگاه پزشکی مجارستان، دانشگاه Semmelweis است که در شهر بوداپست پایتخت کشور مجارستان واقع شده است. دانشکده پزشکی این دانشگاه در سال 1769 تأسیس شد و به عنوان قدیمی‌ترین و بزرگترین دانشکده این دانشگاه شناخته می‌شود. 

این دانشگاه در رتبه‌بندی جهانی Times Higher Education (THE) 2023 در میان 250 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است و نام این دانشگاه را در صدر موسسات آموزش عالی کشور مجارستان قرار داده است. 

در حال حاضر تعداد 3200 دانشجو در دانشکده پزشکی این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که پس از اتمام دوره آموزشی مدرک دکترای پزشکی را از این دانشگاه اخذ می‌کنند. همچنین طول دوره تحصیلی در رشته پزشکی دانشگاه سملوایز 6 سال تعیین شده است.

دانشجویان پزشکی در مجارستان

دانشگاه دبرسن

دانشکده پزشکی دبرسن که به عنوان اولین دانشکده پزشکی پردیس اروپای مرکزی شناخته می‌شود، در دومین شهر مهم کشور مجارستان قرار گرفته است. این دانشکده دارای 22 بخش علوم پایه و 25 بخش بالینی است و در طیف گسترده ای از علوم زیستی درگیر تحقیقات بین المللی است.

آموزش‌های پزشکی در این دانشگاه در سطح بسیار بالایی قرار دارد و طبق شاخص‌های جهانی، نام این دانشگاه در رتبه‌بندی‌های معتبر همواره به چشم می‌خورد. طبق آخرین رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS در سال 2023، دانشگاه دبرسن جایگاه 651–700 را کسب کرده است.

دانشگاه پچ

دانشگاه پچ با پذیرش بیش از 20000 دانشجو یکی از بزرگترین دانشگاه های پزشکی مجارستان است. این دانشگاه بیش از 4500 دانشجوی بین المللی را از 70 کشور دنیا جذب کرده و با پذیرش تحصیلی آن‌ها موافقت کرده است.

دانشکده پزشکی دانشگاه پچ براساس رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS در سال 2023 رتبه 701–750 را از آن خود کرده است و همچنین در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی تایمز در سال 2023 نیز رتبه 1001–1200 را کسب کرده است.

دانشگاه سگد

تاریخچه دانشگاه Szeged به سال 1581 باز می‌گردد و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کشور مجارستان است. هرساله تعداد قابل توجهی دانشجو موفق به گرفتن پذیرش از این دانشگاه می‌شوند که طبق آمار دانشگاه، دانشجویان بین‌المللی از بیش از 130 کشور دنیا برای تحصیل در این دانشگاه به کشور مجارستان آمده‌اند.

درحال حاضر بیش از 1000 دانشجوی بین‌المللی درحال تحصیل پزشکی در این دانشگاه هستند که به مدت 6 سال باید در این رشته تحصیل کنند. براساس رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS در سال 2023 رتبه 551-560 به دانشگاه سگد تعلق گرفته است.

هزینه تحصیل پزشکی در مجارستان

هزینه تحصیل در رشته پزشکی یکی از مشکلات اصلی برای بسیاری از دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل پزشکی در دنیا است. بسیاری از این افراد بودجه لازم برای تحصیل در دانشگاه‌های برتر آمریکا و بریتانیا را ندارند و از این رو با وجود این مانع نمی‌توانند در این رشته مشغول به تحصیل شوند.

اما مجارستان یک جایگزین عالی با برنامه‌های شناخته شده پزشکی در مقیاس جهانی است که افراد می‌توانند آن را انتخاب کنند. در حالی که دانشجویان پزشکی در انگلستان و آمریکا به طور متوسط مبالغی درحدود 185.000 دلار و 243.000 دلار برای مدرک MD پرداخت می‌کنند، دانشجویان مجارستان با مبلغی کمتر می‌توانند مدرک پزشکی خود را دریافت کنند.

هزینه تحصیل پزشکی در مجارستان به طور متوسط مبلغی در حدود 15000 یورو در سال است و برای دانشجویان اتحادیه اروپا و خارج از اتحادیه اروپا و همچنین دانشجویان ایرانی یکسان است. این مبلغ برای تحصیل پزشکی در خارج از ایران بسیار مناسب است و اکثر افراد می‌توانند این هزینه را تامین کنند.

همچنین برای انجام مراحل ابتدایی اخذ پذیرش از دانشگاه‌های پزشکی مجارستان باید مبلغی در حدود 150 تا 300 یورو پرداخت شود تا پروسه گرفتن پذیرش تحصیلی آغاز شود. علاوه بر هزینه‌های ثبت درخواست، هزینه‌های دیگری مانند هزینه‌های مربوط به ویزا و سایر هزینه‌های اداری در ادامه روند گرفتن پذیرش تحصیلی پیش روی متقاضی است که در زمان مشخص باید پرداخت شود.

تحصیل در رشته پزشکی در مجارستان

یکی از نکات مهم درخصوص هزینه‌های تحصیل پزشکی در مجارستان این است که دانشجوهای بین‌المللی می‌توانند در شرایط خاص و قابل قبول از سمت دانشگاه و پس از ثبت درخواست از برنامه‌های بورسیه تحصیلی و وام دانشجویی به صورت محدود استفاده کنند.

علاوه بر هزینه‌های فوق که برای تحصیل در دانشگاه است، باید هزینه‌ها و مخارج زندگی کردن در کشور مجارستان را در نظر بگیرید و براساس آن یک برنامه ریزی دقیق برای تامین تمامی هزینه‌های شخصی خود در طول دوران 6 ساله تحصیل پزشکی در مجارستان داشته باشید و و از مزایای زندگی در مجارستان لذت ببیرید.

شرایط تحصیل پزشکی در مجارستان

شرایط اخذ پذیرش تحصیلی در رشته پزشکی در کشور مجارستان برای هر دانشگاه با دیگری متفاوت است، اما به صورت کلی پیش نیازها و مدارک مورد نیاز ابتدایی در اکثر دانشگاه‌های این کشور برای رشته پزشکی یکسان است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • گواهی پایان تحصیل و ارائه سوابق تحصیلی ترجمه شده
  • رسید بانکی پرداخت هزینه درخواست پذیرش دانشگاه
  • تسلط به زبان انگلیسی با نمره کلی 5.5 تا 6.5 در آیلتس یا معادل آن
  • پاسپورت معتبر
  • مدارک هویتی 
  • شرکت در آزمون ورودی دانشگاه‌های پزشکی کشور مجارستان

متقاضیان باید در آزمون ورودی (کتبی و شفاهی) رشته پزشکی که شامل سوالات شیمی پزشکی، انگلیسی پزشکی، انگلیسی عمومی و زیست شناسی پزشکی می‌شود، شرکت کنند و درصورت قبولی اقدامات بعدی در راستای اخذ پذیرش تحصیلی را انجام دهند. 

البته باید گفت که دوره‌های مخصوص پیش پزشکی در کشور مجارستان برای تقویت مهارت‌های مورد نیاز متقاضیان برای شرکت در این آزمون برگزار می‌شود که افراد پس از یک سال گذراندن دروس مختلف این دوره، می‌‌توانند در آزمون شرکت کنند.

نتیجه گیری

اگر به تحصیل در رشته پزشکی در مجارستان علاقه‌مند هستید می‌توانید با همراهی گروه مهاجرتی لتس گو یونی شرایط خود را بررسی کنید، مدارک خود را آماده کنید و در زمان مورد نظر اقدامات اولیه را برای گرفتن پذیرش تحصیلی از بهترین دانشگاه‌های پزشکی مجارستان انجام دهید.